2018-01-13, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Detta är spekulationer,
Om du inte kan fantisera ihop ett scenario där en människa med hans arbetsområde skulle kunna hitta sig splitt nya dödsfiender, så sluta hacka på de som kan, är du snäll!
OM det nu fanns ngt i hans arbete som föranledde honom att avsluta kontot och blodslinjen.
Skulle någon helt utomstående då känna till det?? du är nog inte så lysande som du tror!

Men du kan få ett exempel på hur en störd människa kanske reagerar vid en stor motgång.

Han gjorde en missbedömning som kostade x Miljarder, doktorstiteln återkallas, Egot kollapsar, Klarar inte att se sin familj ta smällen och kanske har konstiga filosofiska tankar ovanpå
(gamarna ser en sjuk individ på km avstånd)
Resten känner vi till,
Det finns bara spekulationer på dagordningen
Då försvarsmekanismerna triggats på somliga här, undrar jag varför inte mer har framkommit i ärendet

Eftersom Polisen klart o tydligt har meddelat att det finns INGEN anledning att leta efter en Gärningsman utanför huset.
Enligt polisen och för alla andra här (utom du) er det solklart att detta utfördes av en i familjen.
Men du, ring o tipsa polisen, vet jag !!!!
Idiot !!
Citera
2018-01-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Man kan lägga upp inlägg, bilder m.m offentligt men ändå ha låst annat så enbartvännerser eller bara man själv

EXAKT, jag finns inte heller publikt. Så mitt sk liv publikt är torftigt och säkerligen mystiskt. Ur google sökarens perspektiv.
Citera
2018-01-13, 19:50
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Flickorna beskrevs som "sociala och nyfikna"
Med start 2016 hölls möten där föräldrar, rektorer, sjuksköterska, kurator och lärare deltog kom man fram till att hemundervisning var rätt väg att gå. Den äldre av systrarna fick besök av lärare i hemmet fyra dagar i veckan. Den yngre vid tre tillfällen.

I offentliga handlingar från kommunen framgår att målet var att flickorna gradvis skulle ha siktet inställt på en ökad närvaro i skolan trots de led av vad som beskrivs som någon form av kronisk trötthet.
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

Så denna kroniska trötthet har väl en diagnos förhoppningsvis, men det framgår ju att dom ska återgå mer till skolan.
Citera
2018-01-13, 19:50
Medlem
Angående föräldrarnas facebookvanor och inga inlägg;
Det är relativt vanligt att man inom akademien inte är aktiv på Facebook. Högutbildade akademiker är i lägre omfattning än lågutbildade ute efter att dela sitt familjeliv på sociala medier. Inte så att man kan säga med säkerhet ena eller andra om det. Enbart att om ena föräldern har Facebook men inga inlägg så behöver det inte betyda att hon/han är en enstöring eller dragits sig tillbaka.

Men det är väl sannolikt så att själva situationen har gett det, dvs om familjen kämpar för sin överlevnad så behöver inte föräldrarna ha sett det som nödvändigt att ventilera sin frustration i sociala medier, särskilt inte om de var högt utbildade akademiker.

Så Facebookvanor är inte högintressanta i min analys.
Citera
2018-01-13, 19:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Angående föräldrarnas facebookvanor och inga inlägg;
Det är relativt vanligt att man inom akademien inte är aktiv på Facebook. Högutbildade akademiker är i lägre omfattning än lågutbildade ute efter att dela sitt familjeliv på sociala medier. Inte så att man kan säga med säkerhet ena eller andra om det. Enbart att om ena föräldern har Facebook men inga inlägg så behöver det inte betyda att hon/han är en enstöring eller dragits sig tillbaka.

Men det är väl sannolikt så att själva situationen har gett det, dvs om familjen kämpar för sin överlevnad så behöver inte föräldrarna ha sett det som nödvändigt att ventilera sin frustration i sociala medier, särskilt inte om de var högt utbildade akademiker.

Så Facebookvanor är inte högintressanta i min analys.

Fast det är ju snömos egentligen då det varierar. Hans släkt och hennes släkt (akademiker) är aktiva både på sociala medier och andra ställen. Twitter tex är ju en plattform som verkligen inte skrämmer en högutbildad akademiker.
Citera
2018-01-13, 19:53
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Då bör du nog lägga lite mer tid på fb... 😂

Skit samma, poängen är att det finns ingen definierad bild på Hanna Brenton via Facebook att finna.
Citera
2018-01-13, 19:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jag har arbetat med människor som har funktionsstörningar, med människor som saknar kommunikationsförmåga, vars föräldrar brutit kontakten med dem totalt, på grund av deras sjukdom. Sedan finns det föräldrar som stöttat sina barn i 50-60 år trots att barnet aldrig ens lärt sig att prata och knappt kan gå.

Att beskriva dessa föräldrars beslut som "inte lätt" känns för mig som att bagatellisera deras brott.

Nej, jag kan inte på något sätt se att det jag skrev har något som helst med brottet som sådant att göra. Jag talar inte om skuld. Jag talar om vad som leder fram till händelsen. Brottet är mord och inget annat, om det tillgått som jag tror.
Citera
2018-01-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vi har ingen som helst aning om pappan hittats hängd det är en trådsanning.

vad innebär att maximera bokföringen?
1 jo, han hängde sig, detta har jag från säker källa. Jag vet att det är så, men du behöver inte tro på mig. Dessutom är vi rätt många som sagt detta, och dessutom säger att det är säkra/trovärdiga källor.
2 vissa avdrag blir bättre om man hinner få in dem i bokföringen för föregående bokföringsår. Man kan tjäna rätt många tusenlappar. Beroende på hur man gör det och vilka summor det rör.
Citera
Medlem
Det har åtminstone på vissa håll i tråden blivit närmast en sanning att flickorna fick hemundervisning enbart baserat på uppgifter från föräldrarna till skolan. Jag minns även att en användare tidigt i tråden hävdade att det varit möjligt för honom att få ett barn hemundervisat på så lättvindiga grunder.

Jag har talat med en bekant på Skolinspektionen samt en person som är rektor på en grundskola. Båda avfärdar att det går till på det viset och att om det mot förmodan skett har skolan ifråga begått allvarliga fel och borde anmälas. Båda, var för sig, fann det dessutom osannolikt eftersom hemundervisning är kostsamt och alltid brukar vara den lösning skolan tar till i sista hand efter flera föregående utredningar, inklusive intyg och ett utlåtande från ansvarig läkare.

De hänvisade till följande paragrafer i Skollagen 24 kap:

Citat:
Utbildning som motsvarar förskola, förskoleklass och fritidshem
16 § Om ett barn vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus, ska huvudmannen för institutionen svara för att barnet får tillfälle att delta i utbildning som så långt det är möjligt motsvarar den som erbjuds i förskola, förskoleklass eller fritidshem. Lag (2015:176).

Särskild undervisning
17 § För sådana elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete och som vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus ska särskild undervisning anordnas på sjukhuset eller institutionen, om det inte är obehövligt för elevens inhämtande av kunskaper. Sådan undervisning ska så långt det är möjligt motsvara den undervisning som eleven inte kan delta i.

Endast den som har legitimation som lärare får bedriva sådan undervisning som avses i första stycket. Lag (2015:176).

18 § Särskild undervisning enligt 17 § ska inte ges en elev om den läkare som ansvarar för elevens vård avråder från det.

Huvudman
19 § Särskild undervisning enligt 17 § anordnas av den kommun där institutionen är belägen. Sådan undervisning ska stå öppen även för dem som fullgör skolplikt utanför skolväsendet.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vad som ska gälla i stället för första stycket i de fall där institutionen är belägen i två eller flera kommuner.

Utbildning i hemmet eller på annan lämplig plats

Särskild undervisning
20 § För sådana elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid men som inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus ska särskild undervisning anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats. Sådan undervisning ska så långt det är möjligt motsvara den undervisning som eleven inte kan delta i. Lag (2015:176).

21 § Särskild undervisning enligt 20 § ska inte ges en elev om den läkare som ansvarar för elevens vård avråder från det. Särskild undervisning får ges i hemmet endast om eleven eller elevens vårdnadshavare samtycker.

Huvudman
22 § Särskild undervisning enligt 20 § anordnas av den som är huvudman för den utbildning som eleven annars deltar i.

Källa: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800#K24

Även om det inte framgår i klartext menade båda att paragraf 21 i praktiken innebär att skolan alltid är skyldig att undersöka den ansvarige läkarens inställning till önskemål om att en elev ska undervisas i hemmet innan beslut därom fattas.

Jag fick även hänvisningar till Kapitel 3 i Skollagen § 5-11 som berör elevers rättigheter till undervisning om de har särskilda behov, men fann inte så mycket där som är intressant i det här ärendet:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800#K3

Som sagt, det är väldigt osannolikt att flickorna fått hemundervisning utan att skolan och andra instanser först utrett deras ärenden och utan att någon läkare varit inblandad. Givetvis kan även en läkare manipuleras, men det krävs en hel del för att en läkare ska bedöma ett barn vara så sjukt att det på heltid måste vara hemma från skolan.

Jag förutspår att en del kommer tolka det jag skriver ovan som en "förklaring" till varför kommunen så snabbt anordnade en presskonferens, att de brutit mot Skollagen, men mer troligt är att barnen faktiskt var sjuka, ännu oklart på vilket sätt, än att två föräldrar lyckades lura alla och hålla två helt friska barn i hemmet under lång tid.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Skit samma, poängen är att det finns ingen definierad bild på H*nna Br***nt*n via Facebook att finna.

Namnet B poppade upp i familjen efter 70 och innan 80 talet. Namnet dom hade innan var Andreasson.
Hans namn finns med från 1881 och bar dubbelnamnet Andersson/H*nk*w handelsagent och grosshandlare. Men född Andersson och efter 1900-1910 dubbelnamnet.
Farfadern är H*go H var en svensk jurist. H avlade studentexamen 1926 och blev juris kandidat i Uppsala.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-13 kl. 20:03.
Citera
2018-01-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
>>>>>>>Varifrån har du uppgiften att hon mest arbetat hemifrån? sprider du ytterligare en trådsanning?

Nej. Min tolkning av att hon haft möjlighet att arbeta hemifrån och flextid samt utnyttjat det. Arbetsgivaren vill inte uttala sig mera detaljerat.
Citera
2018-01-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Frågan är väl vad alternativet varit?

Nej, frågan är väl snarare vem som har rätten att bestämma över andra människors rätt till att leva eller dö. Är det dina föräldrar som ska avgöra om ditt liv är värdigt att leva, samhället, du själv som minderårig eller vuxen, eller Gud fader själv?

Jag anser att dessa barn har ett existensberättigande också utanför den egna familjen. Att den som tog sig rätten att avsluta barnens liv har fel i sin motivering. Livet är okränkbart. Att göra detta var inte sunt och konstruktivt utan egenmäktigt förfarande och utfört av en sjuk människas hjärna. En deprimerad och irrationell människa som inte kunde släppa kontrollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in