2018-01-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte straffbart som du tror och det finns ingen skyldighet på det sättet som du tror. Skolan [som instans] ska göra orosanmälan till socialtjänsten om de misstänker att barnen far illa. Skolan, och definitivt inte enskilda tjänstemän, kan inte straffas för att inte ha gjort det. Skolan kan däremot i en utredning få en anmärkning om att de borde ha gjort en anmälan om de inte gjort det.

Helt rätt förutom att det är kommunen, inte skolan, som kan få en anmärkning om det framkommer att det fanns en oro för flickorna socialt och att den oron är dokumenterad men inte anmäld till soc.

Det vi vet är att skolan uttryckt att det inte fanns någon oro för deras hemförhållande.
Citera
2018-01-14, 13:13
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Förresten har du helfel om att självmord oftast är planerade och att det i regel lämnas självmordsbrev.

Nej, det har jag inte.

De som lider av psykisk ohälsa begår oftast självmord utan avskedsbrev. Personer som skriver avskedsbrev har oftast planerat in självmordet.

Citat:
leaving a suicide note is less likely to be a characteristic of an impulsive suicide.

Källa:
Paraschakis, A., Michopoulos, I., Douzenis, A., Christodoulou, C., Koutsaftis, F., & Lykouras, L. (2012). Differences between suicide victims who leave notes and those who do not. Crisis.
ISO 690

Om O.H utfört sitt "utökade självmord" impulsivt, då stämmer det väl överens med den forskning som gjorts, där man upptäckt att "impulsiva självmord ofta saknar avskedsbrev".
Citera
2018-01-14, 13:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Wikipedia har en del länkar som beskriver upp till 50% av de som tar livet av sig i vissa kulturer lämnar avskedsbrev. Var får du "I nästan alla fall" ifrån?

Lite offtopic..

Det finns även fall där breven bara har förstörts, och aldrig ser dagens ljus. Har själv bevittnat ett sådant tillfälle. Hen hade tatt livet av sig och lämnat ett brev. Innehållet var bara att skuldbelägga en person.

Hörde själv orden sägas : -Nej fan heller, det här kastar vi !

Kan tänka mig att brev där någon skuldbeläggs för självmordet kastas/förstörs, istället för att vidareföras till familjen i sorg.
Senast redigerad av Snapcount 2018-01-14 kl. 13:24.
Citera
2018-01-14, 13:14
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelsingborgDagblad
Enligt min källa:
Mamman sjuk i cancer.
Barnen sjuka.
Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset.
Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig.

Kollektivt? Källa, polisen?
Citera
2018-01-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Om alla utom han tog piller, kan det ha varit något symboliskt...? Den skyldige hängs. Som för att säga till de utomstående min fru var oskyldig?

Eller att de andra i familjen har äntligen fått vila nu ( från mig).
Jag hör dig broder. Men kommer aldrig att avrätta någon oskyldig. Mig själv.är redan klart.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Helt rätt förutom att det är kommunen, inte skolan, som kan få en anmärkning om det framkommer att det fanns en oro för flickorna socialt och att den oron är dokumenterad men inte anmäld till soc.

Det vi vet är att skolan uttryckt att det inte fanns någon oro för deras hemförhållande.

Nej, det är skolan eftersom skolan är ett eget juridiskt subjekt och det finns som bekant friskolor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Elle så var det ett försök att undvika spekulationer genom att trycka på att det här i grunden inte handlar om en dysfunktionell familj med psykisk sjukdom, övergrepp och alla andra fruktansvärda rykten som nu florerar. Hon säger att det fanns en "oerhörd sjukdomsbild hos flickorna"(kan tyvärr inte hitta klippet när hon säger det, men rektorn ser ordentligt berörd ut), vilket också är förenligt med "en familj i djup kris". Föreställ dig vad det kan handla om?

Föreställ dig att du fått veta att dina barn, till exempel, har en genetisk defekt, en defekt som finns i alla kroppens celler, som inte går att bota eller ta bort. Ingen av dem kommer leva förbi sin 20-års dag. Och de har nu blivit sämre. Hade du velat att den diagnosen stod i offentliga protokoll, och hade du berättat om den för grannar, lärare och klasskamrater? Eller hade du velat skydda dina döttrar och gjort allt för att de skulle få leva ovetandes och normalt så länge som möjligt? Hade en orosanmälan från skolan till soc hjälpt dig i det läget, tror du?

Dina slutsatser om övergrepp och allt annat känns så oerhört långsökt. Och framför allt respektlöst.

Återigen: Hade barnen lidit av en svår genetisk sjukdom, så hade det förstås stått i läkarintyget eller märkts av så pass att inget intyg ens behövdes. Nu är FAKTA enligt protokoll från skolan att intyget –*som inkom först efter ett bra tag på skolans begäran – bara nämnde "någon form av kronisk trötthet". De sjukdomar som det spekulerats vilt om i tråden, skulle debuterat tidigare än just i puberteten och inneburit att flickorna vid det här laget suttit i rullstol. Inte tjoat i poolen eller följt med pappa och handla i affären så sent som i mellandagarna.

EDIT: Dessutom fanns en uttalad plan att barnen skulle återgå till skolan, alltså att de förväntades bli bättre. Hur rimmar det med progressiv dödlig sjukdom?
Senast redigerad av RabiatBitch 2018-01-14 kl. 13:21.
Citera
2018-01-14, 13:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
De två största riskfaktorerna för suicid är 1, tidigare s-försök och 2, depression. Är detta något som man vet något om i hans 8ch hennes fall?

Allvarlig sjukdom överlag som tros finnas, är också en stor riskfaktor för suicid.

Så kallat kollektivt suicid där frugan och mannen är överens är ju också möjligt. Kvinnor brukar föredra tabletter framför våldsamma metoder som vapen och hängning.
Citera
2018-01-14, 13:20
Medlem
Nu verkar det mer och mer som att barnen inte hade någon allvarlig sjukdom. Kanske var den äldsta deprimerad på grund av situationen i familjen med isolering och psykiskt sjuk förälder. Jag tycker det verkar mer som att en av föräldrarna (troligtvis pappan) mådde psykiskt dåligt. Han kunde säkert påverka läkare att skriva intyg beträffande barnen . Det är ju inte så svårt att beskriva ett sjukdomstillstånd som är svårt att påvisa medicinskt och kanske hade man läkare inom bekantskapskretsen. Jag tror att det fanns en sjuk person i familjen som i sin tur gjorde hela familjen "sjuk". Det finns människor som kan manipulera andra så att man tror på allt de säger. Detta är min teori och den känsla jag har. Det är helt klart skrämmande att omgivni gen och i synnerhet skola och arbetsgivare inte reagerat .
Citera
2018-01-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Jag har aldrig påstått att det inte fanns något intyg för det yngre barnet, men det tog tid innan föräldrarna på skolans uppmaning kunde visa upp ett sådant. För det äldre fanns kanske inget. Oavsett har har intyget handlat vagt om någon slags kronisk trötthet. Något som tyder på att inte ens läkarna kunnat ställa någon egentlig diagnos utan gått på vad föräldrarna hävdar.

Fasst det här vet du faktiskt ingenting om. Läkarintyg och journaler är inte offentligt. Sjukskrivningsorsaken - funktionsnedsättningen - vid cancer är till exempel också trötthet. Att det inte fanns en diagnos betyder inte att det inte fanns kliniska symptom, avvikande provsvar eller undersökningar - bara att man inte vet varför. Ovanliga sjukdomar kan ta många år att diagnostisera.
Citera
2018-01-14, 13:24
Medlem
Strandslendans avatar
Beslutar man att göra något gemensamt så tar man väl t.ex. en överdos tabletter och lägger sig tillsammans i dubbelsängen. Här verkar resten av familjen vara skilda från pappan som valt en egen dödsmetod och på egen plats. Det känns inte som ett för föräldrarna gemensamt beslut.

Kan ju också vara så att man är den känslokalla chefstypen, då kanske gemenskap i slutet och i nästa liv inte betyder något utan det bara är resultatet som räknas. Då kan ju resten av familjen lika gärna ligga knivmördade. Av det som kommit fram så tycker jag inte personen ändå känns känslokall, dessutom om man bäddar ner offren så känns det ändå som om man har en känslotanke bakom.

Nu skriver jag detta utifrån ryktena i denna tråden, det kanske inte alls såg ut som så inne i huset.

Summarum, det känns inte gemensamt...
Citera
2018-01-14, 13:24
Medlem
Citat:

Jo som anställd i skola har du anmälningsplikt om du misstänker att ett barn far illa. Du kan straffas om du väljer inte anmäla. Detta gäller alla anställda inom skola och förskola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in