2018-01-14, 12:30
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Men tror du på det själv?
Vi tar livet av familjen, men glöm för fan inte att dra ner tempen i huset. Bla bla.
Tror du på det scenariet själv?

Jag tror ingen som bestämt sej för att gå igenom dödens port bryr sej om tempereringen i huset.
Efter det avgörande steget blir allt som händer efter döden ointressant för vederbörande.
Citera
2018-01-14, 12:32
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Nedtona?
Ursäkta?

Aldrig!

Du är naiv som tror att det krävs en etikett med utometnisk kulturell hemvist och identitet på förövaren för att personen ska kunna uppleva sig kränkt på sin heder eftersom svenskar har vare sig heder eller kultur överhuvudtaget.

Jo, det är precis att nedtona och ursäkta som du sysslar med.

(Jag bortser från det uppenbart tokiga när du pratar om "utometniska" personer. Rymdvarelser?)

Skillnaden mellan riktiga hedersmord och så kallade "familjetragedier"/"utökade självmord" (jag gillar inte de termerna) handlar INTE om sin egen heder utom om den omgivande kulturens uppfattning om denna heder.

Antag att en svensk man mördar sin familj. Vill du påstå att det finns en enda etniskt svensk man i detta land som skulle läsa om detta och känna något i stil med "tråkigt, men han upprätthöll ju i alla fall sin heder"?
Citera
2018-01-14, 12:32
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det kan ju finnas ett röstmeddelande, eller en avskedsfilm, det behöver inte vara ett brev på papper.

Nä det behöver det ju inte, någon form av avskedsbrev åtminstone. Antagligen riktar väl sig ett sånt till anhöriga i första hand, förr eller senare bör de väl få ta del av innehållet, eller åtminstone delar av det
Citera
2018-01-14, 12:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Inte svårt alls. Man har SKYLDIGHET att anmäla om ett barn far illa! Även om man "bara" är en granne. Men ni som skriver här ser ju inga varningssignaler. Det är p.g.a såna som ni, som sånt här händer!!!
Ni sitter t.o.m och försvarar aset. JAG och några få ser vad som ledde till detta. Tragiska är ni.

Det är inte straffbart som du tror och det finns ingen skyldighet på det sättet som du tror. Skolan [som instans] ska göra orosanmälan till socialtjänsten om de misstänker att barnen far illa. Skolan, och definitivt inte enskilda tjänstemän, kan inte straffas för att inte ha gjort det. Skolan kan däremot i en utredning få en anmärkning om att de borde ha gjort en anmälan om de inte gjort det.
Citera
2018-01-14, 12:42
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
VARFÖR skulle de stänga av värmen?

För att fördröja förruttnelsen. Tycker inte att det verkar så konstigt att man skulle vilja göra. Även om det säkert är vanligare i fall där någon dödat en annan och sedan drar nervärmen för att fördröja upptäckt och därmed få ett försprång. Men ifall man tänker att morden och självmordet i det här fallet bottnade i någon form av, om än förvrängd, kärlek, så skulle ju värmen ha kunnat dras ner för att offren skulle vara så välbevarade som möjligt då de hittades.

Jag har ingen aning om hur det var i det här fallet, men jag tycker inte att det hade varit konstigt i ett sådant fall om värmen stängts av.
Citera
2018-01-14, 12:42
Medlem
tigrinnan14s avatar
Jag tycker att det är lite konstigt att pappan väljer att hänga sig medan resten av familjen ligger enligt uppgift nedbäddade i sina sängar. Varför väljer man att hänga sig samt i ett annat rum dessutom? Känns som ett jobbigt sätt att dö på, om detta dessutom är något som föräldrarna gemensamt tagit beslut om - varför lägger inte han sig också i sängen exempelvis? Kanske att övriga familjen fått någon slags ”sederingsdöd” och att tabletterna eller vad det kan vara tar slut och därför väljer han ett annat tillvägagångssätt?
Citera
2018-01-14, 12:45
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Jag tycker att det är lite konstigt att pappan väljer att hänga sig medan resten av familjen ligger enligt uppgift nedbäddade i sina sängar. Varför väljer man att hänga sig samt i ett annat rum dessutom? Känns som ett jobbigt sätt att dö på, om detta dessutom är något som föräldrarna gemensamt tagit beslut om - varför lägger inte han sig också i sängen exempelvis? Kanske att övriga familjen fått någon slags ”sederingsdöd” och att tabletterna eller vad det kan vara tar slut och därför väljer han ett annat tillvägagångssätt?

Det är nog individuellt vad för typ av död man föredrar. Eller ja, vilket som skrämmer mer.
Citera
2018-01-14, 12:45
Medlem
oddboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Hej,

Tack för, åtminstone för egen del, nytillkommet bidrag till tråden.

Länge sedan bilden togs vilket innebär att en person förändras, men lite intressant i sammanhanget vore det att få höra hur du minns OH från den aktuella perioden under 1986. Om du hade någon kontakt med OH - mer än under den aktuella basketfinalen, mm.

Jag gick lågstadiet med OH i Bromma, närmare bestämt Smedslättskolan. Om jag inte minns helt fel gick ett par av kungabarnen där senare.
Han var, som jag minns det, redan då oerhört skicklig att spela fiol och under en lucia eller om det var julavslutningen så spelade han ett stycke av Beethoven.
Han började i mellanstadiet på Adolf Fredriks musikskola men höll sig kvar i basketlaget där vi bodde. Kan inte säga att jag har några klara minnen av honom som person men jag var hemma hos honom och lekte ett par ggr under lågstadiet vill jag minnas.
Citera
2018-01-14, 12:46
Bannlyst
En sak som slog mej här i soffan med kaffekoppen i högsta hugg, framför vinterstudion på TV är..:
OM nu pappan eller mamman eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Känner någon mer av er som jag ??
Eller är jag helt ute o cyklar ??

Sanningen är ju att dom som vet är döda, och vi sitter här o spekulerar vilt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Står kanske inte rent ut, men framkommer mellan raderna även i tidigare längre artikel. Rektorn säger där själv att det finns en risk att man litar för mycket på vad föräldrarna säger. Det skulle hon knappast sagt om det funnits läkarintyg med tydligt fastställd diagnos eller om det varit skolan själv som såg behovet och drev på i frågan.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

"Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.
Ett sådant kom senare.
Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson."

Det fanns ett intyg, enligt rektorn i alla fall. Antar att det gällde det yngre barnet.
Äldre barnet gick väl på en annan skola.

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14

Hängningen väljs säkert för att det går fort, är oblodigt och att det inte fanns vapen att tillgå.
Citera
2018-01-14, 12:47
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Jag tror ingen som bestämt sej för att gå igenom dödens port bryr sej om tempereringen i huset.
Efter det avgörande steget blir allt som händer efter döden ointressant för vederbörande.
Nja, inte säkert. Tänker på ev. avskedsbrev, om samtliga gardiner var fördragna och dyl.

Särskilt om man är en petimäter kan det vara intressant att räkna ut och ordnar med detaljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in