2018-01-13, 22:31
Medlem
brunett73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieuetmondroit
En otroligt tragisk händelse. Förfärlig för alla inblandade, släktingar, vänner, grannar - och inte minst familjen själva. Låt de vila i frid.

Jag hamnade här av en slump, sökte annat men... Så jag har valt att göra några förtydliganden med tanke på alla spekulationer och rykten :
1) Nej, man går inte in på skolan och säger: ”Vi ska hålla barnen hemma, och nu får ni fixa undervisning i hemmet”. Glöm det. Dels kostar det stora slantar för skolan, dels har man alltid en oro för barnen. Allt ska dokumenteras. Att man väljer att skicka en lärare för att undervisa i hemmet föregås av rejäla utredningar. Om detta är av medicinska skäl så finns det mer än ordentligt på fötterna. Däremot skulle skolan eventuellt kunnat se tecken på att familjen skulle behövt än mer stöd i en svår situation.
2) Nej, varken skolan eller hälsovården lägger ut texten mer än absolut nödvändigt i denna tragiska situation. Begreppet kallas tystnadsplikt. Den gäller även vid dödsfall. Samma sak gäller för polis under utredning. Jag hoppas att detta även gäller den personal som i övrigt arbetat med ärendet.
3) Nej, man får inte resultat från en rättsmedicinsk undersökning på någon dag. Det kan ta flera månader. Innan dess släpper polisen inte något händelseförlopp - om de nånsin gör det. Filicid och suicid räknas inte till ”allmänt intresse”. Även om det finns många nyfikna.
4) Nej, det är inte märkligt att en docent jobbar i hemmet. En docent har minst fyra års forskning efter disputation (doktorsavhandling) bakom sig. Som docent föreläser du och handleder doktorander. Många gör detta på fakultet, men lika många väljer att arbeta hemifrån om det går. Skillnaden mot en professur är egentligen bara en lite coolare titel och att man är chefsansvarig för forskning. Kanske några tusenlappar i lön för chefskapet.
5) Nej, det är inget ovanligt att man ombildar bolag, vilket tydligen ska ha skett sent i höstas. Båda föräldrarna arbetade med skattefrågor, och det kan ha skett av rent skattetekniska skäl om pappan gått ner i tjänst.
6) Nej, det är inte ovanligt att man googlar sjukdomstillstånds eller FB-gillar en klinik där det finns fall liknade det man själv drabbats av. Det är inte heller ovanligt att man drar sig undan i en sjukdomssituation för att man inte ständigt vill upprepa frågor om hälsan. Det är faktiskt helt naturligt.
7) Nej, kronisk trötthet är inte detsamma som kroniskt trötthetssyndrom. Det finns en rad medicinska faktorer som kan förklara trötthet; anemi, leukemi, encefalitisk letargica och borrelia bara för att ta några exempel. Borde troligen vara rejält utredda i ett tidigt stadium.
8) Nej, en dysfunktionell familj släpper knappast in en utomstående lärare i hemmet tre-fyra dagar i veckan. Det ringer ingen Fritzl-klocka.

Den äldsta dottern insjuknade enligt uppgift hösten 2016, den yngre hösten 2017. I båda fallen poängterades den kroniska tröttheten. Det var enligt uppgift aldrig i skolan, utan fick undervisning i hemmet fyra respektive tre dagar per vecka. Målsättningen med undervisningen i hemmet var att båda flickorna skulle tillbaka till skolan när de orkade.

De verkar ha levt ett vanligt liv fram till sommaren 2016, och det verkar som om julen 2017 fungerat någorlunda. Sedan har något hänt som betytt undergång. Detta verkar ha varit något synnerligen traumatiskt med tanke på utgången, knappast att någon i familjen bara fått frispel. Plötslig snabb försämring i sjukdomsbilden hos den ena dottern? Ett grymt och tragiskt medicinskt besked om en ovanlig och obotlig sjukdom med utdragen och plågsam död inom kort? Om det saknas meddelanden till närmaste anhöriga får nog ingen någonsin veta hela sanningen.

Mina tankar till anhöriga, vänner och skolkamrater. RIP.
Jättebra formulerat!! Jag försökte mig på ett inlägg där jag försökte få fram att ibland tar omständigheterna över. Livet tar över. Jag tror att det var så att barnen var mycket sjuka. Skolan hamnade inte på första plats utan det handlade om överlevnad. Samhället stöttade på så vis att skolan fick komma hem till familjen pga att barnen var sjuka. De skulle få ha någon slags livskvalitet trots sjukdomen. Vi får se hur det går med utredningen men jag är tacksam över ditt inlägg i denna tråd. Det finns verkligen helt sjuka spekulationer här. Av någon anledning har mamman till barnen setts som en pervers, deprimerad, psykopat. finns inget som talar för det alls. Tänker också på de anhöriga..
Citera
2018-01-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieuetmondroit
2) Nej, varken skolan eller hälsovården lägger ut texten mer än absolut nödvändigt i denna tragiska situation. Begreppet kallas tystnadsplikt. Den gäller även vid dödsfall. Samma sak gäller för polis under utredning. Jag hoppas att detta även gäller den personal som i övrigt arbetat med ärendet.

Så du tyckte det var absolut nödvändigt av Lomma kommun att hålla en presskonferens kring detta ärende?
Citera
2018-01-13, 22:32
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Att polisen kan ha fel betyder inte att det är rimligt att anta att de har det. Som alltid i sådana här fall så finns det folk som inte vill acceptera den enkla sanningen utan inbillar sig att det är något mer.

Konspirationsteoretiker helt enkelt.

Ja, men de gör det lätt för sig, mannen å hela familjen är döda, MEN de har efterlevande kvar. Jag undrar om inte dom också undrar, på riktigt, vad som hände. Och varför sopa igen olika teorier???
Men vet du, jag tror ändå att de arbetar även utåt.
Citera
2018-01-13, 22:35
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ingen inom polisen skulle säga att de VET förrän alla hål är tilltäppta. Så är det bara. De ska bevisa att det inte finns nån mer innan de går ut till allmänheten med ett svar. Så dra ner på versalerna och utropstecknena . De har jobbat i fyra dagar. Hur fort tror du en utredning går? Allt mtrl som plockats från huset ska analyseras. Dvs kroppar, datorer, anteckningar, biologiska spår, ev vapen, burkat, sprutor... you name it. För att inte tala om hundratals förhör, material från myndigheterna, mötesprotokoll från skolan. Och mer därtill. Sen efter detta är gjort får vi ett förhoppningsvis säkert svar. Och kanske berättar de lite grand om några dgr vad som framkommit.

Absolut vet jag att det tar tid, men tycker att man snöar in för mycket på människor som inte kan försvara sig. Trist. Nu blir det pyttesmå versaler
Citera
2018-01-13, 22:37
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Om man nu ska ta dig seriöst kan du åtminstone utgå från vad polisen sagt och inte vad en journalist säger om polisen.

Men jag har ju hört i repotagen vad poliserna säger, finns klipp vettu.
Citera
2018-01-13, 22:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
AT har en tydlig fysisk sjukdomsbild, med bl a rörelsesvårigheter och synsvårigheter, men inte något som skulle indicera hemundervisning, snarare tvärtom.
Kan du utveckla det? Speciellt uttrycket "snarast tvärtom".
Rent allmänt när det gäller barn med genetiska sjukdomar brukar man tycka att det är stimulerande och bra för dem att så långt möjligt umgås med eller vistas bland andra, friska, barn, och det gäller normalt också AT.
Citera
2018-01-13, 22:42
Bannlyst
Citat:
Jag tänker mer att läkarintyg behövs efter den sjunde sjukdagen. Ursäkta om jag var oklar.

Ingen har vabbat !x
Citera
2018-01-13, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det här är inte Familjeliv. Alla som mötdar någon och sedan begår självmord blir ohörda. Vad jag säger är att personen måste ha en djup störning som väljer att avsluta sina barns liv.
Eller ett stort kärleksfullt hjärta.......
Kanske var fel i mina ögon, men vem vet hur han tänkte.
Inte du o jag i alla fall.
Citera
2018-01-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ingen har vabbat !x
Suck. Vi pratade läkarintyg i skolan. Missförstår du med flit?
Citera
2018-01-13, 22:51
Medlem
brunett73s avatar
Citat:
Ja vi får se vad utredningen visar men kan vara så att de inte såg någon utväg? Kärlek som du säger, tillsammans..vi här på FB har ingen aning...
Citera
2018-01-13, 22:52
Medlem
Citat:
Att må skit när ens barn mår dåligt, psykiskt eller fysiskt, är en vidrig vånda för en förälder. Att befria ungen från det är vår högsta prioritet.
Ja, fan vet vad han tänkte. Men kanske får vi svar
Citera
2018-01-13, 22:52
Medlem
brunett73s avatar
Citat:
Suck. Vi pratade läkarintyg i skolan. Missförstår du med flit?
Nä du var otydlig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in