2018-01-13, 20:39
Medlem
Skogsberghs avatar
Det har surrats en del om Mammans Facebook.
Jag har lite svårt att släppa det som faktiskt går att se på Facebook-sidan.
Inte för att det bevisar något, men det gör det iaf mindre lätt för mig att
avfärda teorin om att minst en person i familjen var drabbad.
Kanske inte av just det, med det namnet, men iaf ngt som 'drabbat' dem
hårt. Stenhårt i åtminstånde deras ögon.

Den förmodade icke-aktiva Mamman har alltså endast 2 st 'gillningar'.
Den ena är relaterad ett program som O.H's syster deltog i och den
andra 'gillningen' är relaterad till bland annat Myalgisk Encefalomyelit.

Om det funnits 'spår' av andra sjukdomar på hennes Facebook hade jag
lätt kunnat tro att det är resultatet av info-sökning när man inte är säker.
Att i detta fall endast ha en enda gilla, utöver den som e relaterad till sväg.
tolkar JAG som att man visste. (eller trodde sig veta)

Med det vi hört i media/i tråden skulle iaf jag bli förvånad om denna
sjukdom inte visar sig finnas i familjen.
Citera
2018-01-13, 20:44
Medlem
frulinds avatar
Efternamnet är ganska ovanligt, och i kombination med M*a så kanske det är flickan som kommenterat här: http://www.viralsweden.com/clara-henry-jag-ar-pa-vag-att-bli-galen/
Citera
2018-01-13, 20:45
Medlem
Kellywomans avatar
Flickorna var inte döende överhuvudtaget så det är så urbota dumt påstående.
Det finns inga belägg för att mamman var allvarligt sjuk i cancer eller ens sjuk.
Det finns inga som helst bevis att denna familjetragedi skulle ha varit i samförstånd mellan föräldrarna.

Detta är trådsanningar av människor som så gärna vill hitta anledningar till att en sjuk hjärna har åstadkommit det ofattbara. Självklart är detta enklare att förstå om så vore fallet men det finns inget som tyder på det.

En ännu märkligare trådsanning är att någon så urbota dumt påstår att mamman skulle tagit livet av sina döttrar och att pappan blivit så chockad att han hängt sig? Alltså hallååååååå???? Att ta livet av sig själv är sällan någon plötslig ingivelse. Det är få människor som ens klarar ta livet av sig trots de går runt dagligen med självmordstankar. Så att helt plötsligt få för sig detta efter att bevittnat närstående döda är en orealistisk tanke. Människan funkar inte så.
Citera
2018-01-13, 20:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Stort tack för din genomgång. Om du har möjlighet att besvara några ytterligare frågor skulle jag uppskatta det. Finns det en möjlighet att uppskatta hur många i den svenska populationen som är bärare av genen (utan att var sjuka) Om vi nu tar en sjukdom som drabbar ca ett barn om året (dvs 1/100 000) hur stor är i så fall att två barn skulle drabbas i samma familj ?
Om den har en frekvens på 1/100 000, så kan andelen svenskar som är bärare av genvarianten approximeras till 1/316. Sannolikheten att två orelaterade människor har den blir då 1/316 x 1/316 = 1/100 000. Sannolikheten för att två anlagsbärare får två sjuka barn av två möjliga är 1/16. Den sammanlagda sannolikheten blir då 1/1 600 000.

Men det är inte alldeles självklart att man ska räkna ihop så. Är man försiktig, håller man isär sannolikheterna: 1/100 000 att båda är anlagsbärare, och 1/16 att två barn av två drabbas om båda föräldrarna är anlagsbärare.
Citera
2018-01-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Barnen var väl inte sjuka ? Det var väl pappan som inte hade alla hemma ?
Barnen hade hemundervisning, det ges inte bara för att pappan skulle vara sjuklig eller mått dåligt, det var ju bara en massa spekulationer för att passa in ideer allmänt om att män är förövare och ansvariga för allt våld i hemmet. Vi har inget som pekar mot att varken mamma eller pappa har varit våldsamma i familjerelationen, men man beslutade att döda barnen och sedan ta sina liv.

Vi kan med säkerhet säga att barnen måste ha varit rejält sjuka, troligtvis fysiskt, eftersom de fick hemundervisning. Det finns lagparagrafer som anger när man får ge dispens på skolplikten och hemundervisa.

Vilken sjukdom de hade vet jag inte, jag vet inte vad mamman hade för sjukdom heller.
Citera
2018-01-13, 20:48
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
He he ja det kan vara vem av dom som helst, men det lutar väl åt mannen skulle jag tippa på och rent statistiskt är det mest män som begår den här typen av brott. Nja, det är nog bara en av dom för det krävs verkligen något sjukt för att begå typen av brott. Alltså orsaker och anledningar är oklara i nuläget och frågan är om det någonsin blir klarlagt.

Att ta livet av sin familj i ren barmhärtighet är ju absolut inte godtagbart och dom kan inte veta om det tex skulle dyka upp något inom den medicinska forskningen gällande sjukdomen som vi inte vet ens existerat i detta fallet. Kronisk trötthet är svårt att direkt veta vad det rört sig om.
Att ta livet av sina familj för att man anser barnen vara ägodelar och att man kanske har en partner som vill skiljas är också en orsak. Så som ren hämnd.
Att inbilla sig saker som inte är riktigt i slag med verkligheten är också en orsak i ett psykostillstånd.
Att förlora arbete och inkomster är en annan anledning i typen av fall.
Det finns alltså en hel del, och oavsett anledning ser det inte ut som signalerna om familjen riktigt nått ut och ingen har anat vad som rör sig i huvudet på gm.

Polisen har väl ingen skyldighet att gå ut med information om vad som hänt
Det är slöseri med tid att gissa o gissa utan riktig information
Tror också gm var ensam och ett riktigt psyko Ev ville hon skiljas pga att han höll dem fångna
Citera
2018-01-13, 20:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Tror också gm var ensam och ett riktigt psyko Ev ville hon skiljas pga att han höll dem fångna

Nej, men en viss information lär dom få släppa eftersom allmänintresset är stort. Dock råder det sträng sekretess och det med anledning av anhöriga.
Ja det är sannerligen slöseri att gissa men det är en naturlig instinkt eftersom det är så ofattbart.
Citera
2018-01-13, 20:51
Medlem
Apropå att föräldrarna inte varit aktiva i någon större utsträckning på sociala medier tolkar jag som ett sundhetstecken snarare än att de separerar sig från övriga samhället. De flesta i dessa sammanhang söker bekräftelse och är omvärdesberoende av antalet likes, positiva kommentarer och får hurrarop för varje politiskt korrekt uttalande de rapar upp.

Att avskärma sig från den typen av politisk hjärntvätt, selfiesberoende och diverse bekräftelsenarkomaner visar däremot på självkänsla och integritet.
Citera
2018-01-13, 20:52
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel

Jag tror inte att han på något sätt höll dem fångna. Kanske mer överbeskyddande??
Citera
2018-01-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Vad baserar du detta på? Vad stöder denna tes? Hur argumenterar du? Själv har jag varken läst, hört talas om eller kan föreställa mig att två vuxna i samråd löser sitt familjeproblem med utvidgat självmord. Den individ som löser sin inre konflikt på detta sätt är sällsynt men att två vuxna i samma familj skulle nå konsensus kring detta måste vara gigantiskt höga odds på.

OM du förutsätter två friska barn, kan jag förstå din argumentation, till viss del. Min bestämda uppfattning är att detta handlat om två döttrar vars föräldrar haft den osannolika genuppsättningen att barnen fick en allvarlig, dödlig sjukdom. Med allt svårare problem som förorsakade stort lidande och oftast dör i tidiga tonår. Innan det första barnet var sjukt var redan den nästa född.

Det är min utgångspunkt. Jag tror den är korrekt.
Citera
2018-01-13, 20:54
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, men en viss information lär dom få släppa eftersom allmänintresset är stort. Dock råder det sträng sekretess och det med anledning av anhöriga.
Ja det är sannerligen slöseri att gissa men det är en naturlig instinkt eftersom det är så ofattbart.

Har de utsatts för övergrepp lär obduktion visa det Men jag tror inte vi får veta
Ja man hoppas att lite information kommer så alla kan lämna detta
Citera
2018-01-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Tror inte det, barnen skulle ju återgå till skolan.

Precis. Det är ju meningen. Barnet ska bli vuxen så småningom, förhoppningsvis. I tonåren problemet förstoras och föräldrarnas ångest och oro växer igen. Många föräldrar behöver lång tid att lära hantera diabetes sjukdomen och det sjuka barnet. Ett diabetessjukt barn måsta ha alltid en vuxen i närheten, en som kan allt om diabetes, som hjälper barnet med blodsockermätning, medicinering osv. Att ha koll på diabetessjuka barnet på heltid är jobbigt, tidskrävande, ansvarsfullt och ofta också ångestfullt.

Barnet måste också lära samtidigit själv förstå och handskas med sjukdomen. Föräldrarna vill/måste (har ansvaret) vara säkra att barnet förstår och tar på allvar sin sjukdom, innan de vågar släppa barnet på egen hand ut i livet. Lagen säger att daghemmen och skolorna måste ha diabetesutbildad personal som sköter "kollandet" av barnet när föräldrarna är inte med. Personalen måste dagligen ha kontakter med färöräldarna. Detta är allvarligt, förstår du.

Bemärker att du inte ha kollat videon, där de även förklarar skolans ansvar av diabetesbarnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in