Citat:
Ursprungligen postat av
HejAnton
De jag framförallt skulle rekommendera är A Summer At Grandpa's som var min introduktion till regissören. Filmen var bland annat inspiration till Miyazakis Min Granne Totoro men är bra mycket mer grundad i verkliga problem och känslor istället för att förlita sig på det fantastiska.
Utöver den vill jag också slå ett slag för The Boys From Fengkui som också verkar ha fallit i glömska när det kommer till HHH. Liknande porträtt av oskuldsfull ungdom med fantastisk Taiwanesisk landsbygd som bakgrund, precis som i A Summer At Grandpa's.
Hoppas också hinna se en hel del mer av HHH i år. Taiwanesiskt överlag älskar jag ju men har sett alltför lite sådant på senaste tiden. Kanske framförallt bör utforska regissörer som inte är HHH, Yang eller Tsai. Var för övrigt förbi, bara av en slump, flera platser utanför Taipei där HHH har filmat scener i diverse filmer när jag var på besök där. Fantastiskt land och önskar verkligen jag snart får åka tillbaka.
Då tar jag och gör de två till de nästa jag ser av honom. Borde också titta in lite fler regissörer än dessa från regionen.
Härligt! Japan och Korea har länge stått som mina favoritländer kulturellt när det kommer till Asien men intresset för Taiwan växer mer och mer och hoppas också att jag får möjlighet att åka dit framöver. Har bara spenderat tid i Japan av nämnda länder.