2018-01-13, 17:47
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det är föräldrarna som ansvarar för sina barn. Det är inte rimligt att kräva att samhället ska se igenom en till synes fläckfri pappa. Om en förälder vill hålla sitt barn hemma och är slipad så är det klart att det är enkelt för honom att göra det. I synnerhet idag när hemmasittande barn blivit så vanligt.
Du har fel. Skolan har näppeligen följt tågordningen om de beviljat hemundervisning enkom pga vad pappan sagt om situationen. Du jobbar inte i skola va?
Citera
2018-01-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ordet ofattbar som rektorn använde kan syftas på lite allt möjligt som sagt, men det är ju ett väldigt starkt ord som man endast använder vid extremfall, tänker jag. Undrar egentligen vad exakt hon syftade på. Tror inte heller det var själva sjukdomen hos flickorna. Samtidigt verkar det lite konstigt att använda ordet "ofattbar", medans i nästa mening säga att man inte kunde se det här hända och att man inte sett några varningstecken osv.

Ja, det är en gåta. Något jag också reagerat på å ena sidan: ofattbart, djup kris å andra sidan inga varningsklockor, inget signalsystem som blinkar rött.

Den rektorn talar med kluven tunga och verkar dubbelbottnad. Kan bero på chocken i kombination med ett desperat behov av att rentvå sig själv för sin undanfallenhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det här är inte Familjeliv. Alla som mötdar någon och sedan begår självmord blir ohörda. Vad jag säger är att personen måste ha en djup störning som väljer att avsluta sina barns liv.

Eller en synnerligen djup insikt i sina barns sjukdom, vilket snarast är det mest troliga. Det beslut föräldrarna tagit är säkerligen välgrundat och utifrån barnens bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Men ändå jobbade hon enligt chefen, vem gör det om man är döende o deprimerad.. Då vill man väl bara vara med sin familj
Mänskor är olika funtade. Vet om personer som arbetat-korrekt in i det sista- dagen- efter avlidit- i cancer. Märktes inget speciellt på personen- bara chefen visste hur det var.
Citera
2018-01-13, 17:52
Medlem
Pletheneiss avatar
Det här fallet påminner om ett fall i USA där en pappa (Dr. Paul, philadelphia 1990) mördade sin familj, pappan var en högt ansedd doktor och ”omtyckt av alla” enligt NYtimes!

Namn:
O*car Henkow

Yrke:
Universitetslärare, högt ansedd med goda meriter

Familj: 2 barn fru
2 döttrar, båda led av sjukdom
Fru, led av depression/sjukdom?

Dr. Paul:
Yrke:
Doktor, högt ansedd med goda meriter

Familj: 2 barn, fru
Dotter led av svår sjukdom, son deprimerad
Fru led av sjukdom och depression

Mord:
Dr Paul förgiftade familjen, sonen var den enda som var med på ”planen”. Därefter tog Paul sitt liv.

Dr Paul mördade sin familj (enligt polisen) pga ”He (Paul) wanted to end his familys suffering”.

http://www.nytimes.com/1990/07/19/us/no-hope-doctor-ends-family-s-lives.html

Citat:
Dr. Anthony Paul lived in Philadelphia with his family. His wife was severely arthritic and his daughter was mentaly disabled. Above all else, Dr. Paul wanted to end the suffering of his sick family members.

http://forensicoutreach.com/library/deadly-dads-some-of-the-shocking-reasons-fathers-kill-their-own-children/
Citera
2018-01-13, 17:52
Medlem
Om jag har förstått rätt så är både mamman och pappan föräldrar till sina gemensamma barn.
Citera
2018-01-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trueheart
Nä. En 14 årig flicka älskar sin familj över allt annat och besitter inte nesnförmågan att klara av morden. Tror inte det finns ett enda sådant fall i hela världshistorien.
Jodå-I Falköpings trakten så sköt en ung flicka sina föräldrar. Hon lever än.
Citera
2018-01-13, 17:56
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eller en synnerligen djup insikt i sina barns sjukdom, vilket snarast är det mest troliga. Det beslut föräldrarna tagit är säkerligen välgrundat och utifrån barnens bästa.

Barnens bästa?
Herre min je!
Citera
2018-01-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Jag trodde ett tag på teorin om att mor och döttrar var svårt sjuka och veckor ifrån att dö och att pga det tog föräldrarna beslutet om att avsluta livet för dem alla tillsammans.

Men nu är det ju så mycket som talar emot det. Mamman var arbetsför ända fram till jul, pappan och ena dottern var ute på stan några dagar innan, minsta tjejen fick hemundervisning under hösten för att de misstänkte att hon hade samma sjukdom/syndrom som storasystern.

Att föräldrarna skulle vilja göra kollektivt självmord känns extremt osannolikt och att pappan var pedofil/psykopat eller ngt annat sjukt VILL jag inte tro innan bevis tyder på det.

Så vad finns det för anledning som gör att det ofattbara händer?

Det enda jag kommer på är att om mina barn tog livet av sig så hade jag följt efter.

Och att ha självmordstankar som tjej i den åldern är inte osannolikt.

Ponera att det hände något riktigt hemskt för äldsta tjejen när de bodde i Göteborg. Exempelvis en våldtäkt. Lägger man sen till att hon blir fysiskt sjuk vilket i kombination med depression och/eller PTSM gör att hon inte klarar av att gå i skolan. Hon har inga kompisar, ingen pojkvän, vågar inte sig ut för att umgås.

Hennes mående påverkar hela familjen och över sommaren utvecklar även den yngsta dottern depression och vägrar gå till skolan.

Att enbart pappan oftast var den som gick på skolmötena berodde på att en förälder alltid var hemma med barnen.

Tjejerna är bästa vänner och pratar om allt. Den stora tjejen berättar att hon inte vill leva mer och med tiden utvecklas det till en gemensam ”dröm” (jag vet inte vilket annat uttryck jag ska använda).

Efter nyår lämnar föräldrarna barnen en stund för att göra något utanför hemmet ihop. De har ju haft en sån mysig jul och nyår och barnen känns glada.

När de kommer hem så hittar de flickorna döda. Gemensamt beslutar föräldrarna sig för att följa efter.

Detta senario är det enda jag kan komma på som känns sannolik.

Jag vet själv hur dåligt jag mådde i 12-16-års åldern och även jag försökte ta mitt liv.

Jag hoppas till och med att det är såhär det har gått till för det är för gräsligt hemskt om det är föräldrarnas verk.

Känns realistiskt. Tonårstiden är en känslig ålder. En pappa som älskar sina barn över allt annat.
Citera
2018-01-13, 17:57
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ett mycket bra förtydligande. Det har blivit en trådsanning att barnen var ofattbart fysiskt sjuka

Vi har klarat oss utan amatördiagnoser under hela dagen så vänligen släpp ditt tramsande om AT
Om detta var trams så sorry!! Jag har knappt kommenterat nåt i tråden.
Däremot har jag till skillnad från massa puckon här inte bestämt vad som är 'OK' att tro eller inte tro.
Min egen teori har även den pendlat massor.
Har läst varje inlägg och har under den resan fått otaliga bilder i huvudet av alla spekulationer.
De som läst allt vet att det har diskuterats olika sjukdomar. I vissa fall har det varit ganska
relevanta sådana med tanke på utalanden som gjorts i media, medan vissa kanske lite väl spårade.
Men som sagt, jag har varit väldigt sparsam med kommentarer och jag har framför allt
inte kommenterat när jag inte hållt med i annans teori. För jag skulle själv inte tycka det vore
kul att nästan bli påhoppad och, som vissa, nästan dumförklarade av personer som inte håller med.
Att jag nyss nämnde (samband mellan AT och solljus) var för att jag kom på att jag läst om det
och att nån skrev nåt om att vara ljusskygg, eller vad det nu var.
Betyder inte att jag vet, eller ens tror på AT i detta fall. Jag kanske inte tror AT finns alls.

Men vad jag vet är att det är skittråkigt att vissa som skriver mycket verkar ha som uppgift
att hacka och dumförklara andra. Just detta är mycket tråkigare att se än att läsa de inlägg
som innehåller en (enligt mig) 'flippad' teori.
'amatördiagnoser' - well.. jag har full förståelse för att det just bara kan bli på amatörnivå här.
Jag har dock inte stått för nån diagnos alls och kommer inte försöka ge mig på nån heller.
Citera
2018-01-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Idiot

Det behöver bli ett slut på detta daltande och snyftande om att det var en utgång, familjetradjedi, som är förklarig, motiverad, förståelig eller ursäktande.

Någon har på ett grymt sätt tagit tre människoliv.
Citera
2018-01-13, 18:01
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tror inte att någon här inne säger att det är rätt att barmhärtighetsmörda någon.
Däremot är vi ett stort gäng som kan förstå, och har förståelse för varför detta kan ske.

Du förstår ingenting, har nog tittat för mycket på CSI. Detta är mord rakt av och anser du dig förstå att man mördar sina barn hoppas jag du inte bor i närheten av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in