2018-01-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
?? Ja jag är ju inte stammis på sajten här och vet inte hur slipstenarna dras........men jag tänker att det KAN vara Oskar Henkow som är pappan i detta drama. Varför trippa runt?

Är det någon som sagt något annat? Dela gärna med dig av dina tankar
Citera
2018-01-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Är det inte lite egendomligt att sprida ut information om att amman har palliativ vård i hemmet samtidigt som hon dagligen pendlar till jobbet i Malmö?

Egendomligt ja, men tyvärr inte förvånande. Du vet, om hen hört det från någon som bor granne som dessutom har en säker källa på sjukhuset som... Ja, då är det sant.

Fast grannskapet vet nog inte så mycket eftersom familjen levt ett isolerat liv sägs det. Att någon hört barn plaska i poolen och någon handlat i mellandagarna är nog högsta nivån på info.
Citera
2018-01-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Är det inte lite egendomligt att sprida ut information om att amman har palliativ vård i hemmet samtidigt som hon dagligen pendlar till jobbet i Malmö?

Dagligen pendlande är inte säkert med tanke på att chefen säger att det gick att arbeta hemifrån om arbetsuppgifterna tillåtit det och att arbetstiden var flexibel.
Citera
2018-01-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Vet jag vet att socialen lägger sig i minsta lilla, räcker att veta att mamman är deprimerad så ska de lägga sig i, samt skola och annan slags hjälp, jag kan inte bara ringa till sonens skola o säga att han är svårt sjuk o få hemundervisning, skulle aaaaaaldrig gå, o det är jag 100%på, de skulle garanterat vilja ha ett möte med oss alla inblandade, samt även blanda in socialen.. Socialen skulle i sin tur ha blandat in familjemyndigheter och läkare och psykologer.. Jag fattar inte hur denna familj bara behövde säga att barnen e sjuka, samt bara pappan gå på möten.. Konstigt. Skulle säkert suttit med en soc tant hemma en hel dag o k så för att se så barnet verkligen var så pass sjuk att den inte klarade skola. Och de skulle säkert tvingat iväg oss på olika kurser eller barn med samma svårigheter så barnen fick någon slags gemenskap av andra barn.. Har jag fel? Räckte med att min son var sjuk i över en vecka så ringde de hem o undra om något hade hänt o om vi behövde ha möte...

Nej, för det är väl så det brukar vara.
Jag skrev igår om att klasstillhörigheten i detta fallet har styrt skolornas beslut. Högutbildade föräldrar och därför bara måste de ju vara trovärdiga, något annat finns inte på kartan.
En del av det jag skrev, men här har jag fetlagt:
Men kanske hade det varit klokt ändå att det från skolans sida gjorts en anmälan till sociala, men det ville de väl inte eftersom detta handlade om en familj med högre status än det annars brukar kunna handla om med sådana anmälningar- ena rektorn sa något om det också, att hon tidigare i andra fall gjort sådana anmälningar, men här ansåg hon det inte nödvändigt, vilket jag tycker är talande för att skolan gjort skillnad på barn utifrån deras klasstillhörighet.
Jag tror som du tror.
Citera
2018-01-13, 16:23
Medlem
Citat:
Vet jag vet att socialen lägger sig i minsta lilla, räcker att veta att mamman är deprimerad så ska de lägga sig i, samt skola och annan slags hjälp, jag kan inte bara ringa till sonens skola o säga att han är svårt sjuk o få hemundervisning, skulle aaaaaaldrig gå, o det är jag 100%på, de skulle garanterat vilja ha ett möte med oss alla inblandade, samt även blanda in socialen.. Socialen skulle i sin tur ha blandat in familjemyndigheter och läkare och psykologer.. Jag fattar inte hur denna familj bara behövde säga att barnen e sjuka, samt bara pappan gå på möten.. Konstigt. Skulle säkert suttit med en soc tant hemma en hel dag o k så för att se så barnet verkligen var så pass sjuk att den inte klarade skola. Och de skulle säkert tvingat iväg oss på olika kurser eller barn med samma svårigheter så barnen fick någon slags gemenskap av andra barn.. Har jag fel? Räckte med att min son var sjuk i över en vecka så ringde de hem o undra om något hade hänt o om vi behövde ha möte...

Nej, du har helt rätt. Det är så det går till när det går rätt till.

Skolan i Lomma kommun där Bjärred tillhör säger själva:
- vi kanske litat för mkt på föräldrarna
- vi ska rannsaka oss sälva
- samt något om "hjärtat"

Skolan har agerar emmotionellt i sina beslut och inte följt de riktlinjer som finns framtagna.

Skola och kommunen gick också snabbt ut med en press konferens, har det ens hänt någon gång tidigare att det sker. Där och på efterföljande intervjuer så läcker de som ett såll personlig information om möten och samtal som skett med familjen.

Någon eller flera inom Lomma kommun kommer att få det svettigt framöver.
Citera
2018-01-13, 16:24
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Dagligen pendlande är inte säkert med tanke på att chefen säger att det gick att arbeta hemifrån om arbetsuppgifterna tillåtit det och att arbetstiden var flexibel.

Men i så fall är det imponerande att jobba hemifrån samtidigt som man får palliativ vård.
Citera
2018-01-13, 16:24
Medlem
Börjar tro att det är äldsta dottern som ligger bakom. Tror inte polisen skulle använt ordet "familjetragedi" annars.
Citera
2018-01-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Nej, för det är väl så det brukar vara.
Jag skrev igår om att klasstillhörigheten i detta fallet har styrt skolornas beslut. Högutbildade föräldrar och därför bara måste de ju vara trovärdiga, något annat finns inte på kartan.
En del av det jag skrev, men här har jag fetlagt:
Men kanske hade det varit klokt ändå att det från skolans sida gjorts en anmälan till sociala, men det ville de väl inte eftersom detta handlade om en familj med högre status än det annars brukar kunna handla om med sådana anmälningar- ena rektorn sa något om det också, att hon tidigare i andra fall gjort sådana anmälningar, men här ansåg hon det inte nödvändigt, vilket jag tycker är talande för att skolan gjort skillnad på barn utifrån deras klasstillhörighet.

Ja det verkar inte bättre.. Man är mindre värd som förälder om man inte är akademiker o högutbildad då antagligen.. Det är ju skrämmande
Citera
2018-01-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg

Skolan har agerar emmotionellt i sina beslut och inte följt de riktlinjer som finns framtagna.

Skola och kommunen gick också snabbt ut med en press konferens, har det ens hänt någon gång tidigare att det sker. Där och på efterföljande intervjuer så läcker de som ett såll personlig information om möten och samtal som skett med familjen.

Ja.. Rektor avgå lika mycket hennes fel och andra runtomkring som tittat ner i backen bara för herr O pratade fint och var lite finare..
Citera
2018-01-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg

Ja, ena rektorn sa att hon hade känt i hjärtat att de beslut som tagits från skolans sida gällande familjen varit de rätta.
Med facit i hand så har alltså den rektorn ett allvarligt fel på sitt hjärta?
Citera
2018-01-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ja det verkar inte bättre.. Man är mindre värd som förälder om man inte är akademiker o högutbildad då antagligen.. Det är ju skrämmande

Det kan bli farligt för barn i sådana här familjer, det såg vi ju nu.
Ett regelverk ska väl dessutom gälla alla?
Citera
2018-01-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Ja, ena rektorn sa att hon hade känt i hjärtat att de beslut som tagits från skolans sida gällande familjen varit de rätta.
Med facit i hand så har alltså den rektorn ett allvarligt fel på sitt hjärta?

Ja verkligen, när vi på Flash blandade folk i olika samhällsklasser och åldrar t.om fattar att det är något som inte står rätt till.. Det är ändå hennes jobb.. Vi är inte utbildade som hon (om de nu inte finns nån rektor här)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in