2018-01-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Sjukvården kan, och gör också ofta orosanmälningar. I detta fallet så verkar det vara så att skolan mer eller mindre kört ett helt eget race och därför har de också gjort fel.
Inte "skolan". Rektorn. Hon är högsta hönset på plats och behöver bara kratta lite hos SIN chef på kommunen. Och är rektorn förälskad i Oskar, så lär hon inte gjort orosanmälan även om hon var orolig. "Självklart Oskar, så ska jag ordna så flickorna får hemundervisning om de är så trötta. Jag ordnar en lärare som kommer hem 4 dgr i veckan och hjälper till. Vi startar nästa vecka, pappersarbetet tar vi sen. Det ordnar sig. Tyvärr måste vi ordna ett möte med både skolsköterska och kurator, men jag pratar med dom. Inga problem."
Citera
2018-01-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Oj vilken trad.
Kommer att tanka pa denna krönika. Ber om ursäkt om ngn tar illa upp men lâs den! Man kan nog byta ut fejjan mot flashback nar det galler denna trad.
http://www.corren.se/asikter/kronikor/folk-pa-facebook-ar-inte-kloka-om4926950.aspx

När du skriver lâs, menar du då läs eller lås? Jag maste fa veta!
Citera
2018-01-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Med tanke på alla de olika diagnoser som framkommit i tråden borde de flesta varit inblandade. Mamman
fick ju enligt vissa palliativ vård i hemmet dvs hon var döende. Det borde kräva planering av stödperson för att avlasta pappan. Barnen ska ha lidit av en mängd extremt ovanliga dödliga sjukdomar som successivt försämrar deras möjlighet att gå i skolan det kräver olika former av anpassningar i såväl hem som i val av skola etc

Som alla andra har jag ingen aning om vad som är sant och inte, men att mamman ska ha haft palliativ vård kan man i princip utesluta helt baserat på expressen-artikeln som sade att hon åtminstone jobbat fram till jul. Palliativ vård ges till riktigt svårt sjuka personer, som är i slutskedet av en allvarlig sjukdom.
Citera
2018-01-13, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Begriper mig inte på Flashback. En massa antydningar och ingenting. Är det inte Oskar Henkow som är pappan i familjen som är död? Liksom say no more.

Vad menar du med det?
Citera
2018-01-13, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Med tanke på alla de olika diagnoser som framkommit i tråden borde de flesta varit inblandade. Mamman
fick ju enligt vissa palliativ vård i hemmet dvs hon var döende. Det borde kräva planering av stödperson för att avlasta pappan. Barnen ska ha lidit av en mängd extremt ovanliga dödliga sjukdomar som successivt försämrar deras möjlighet att gå i skolan det kräver olika former av anpassningar i såväl hem som i val av skola etc
Inget motsäger att det gjorts anpassningar i hemmet eller att det funnits kontakter med habilitering, arbetsterapi, psykologer, sjukgymnaster osv.
Citera
2018-01-13, 16:09
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Det kan ju vara så att mamman eller pappan själva spridit ut missinformation om mammans cancer. Kanske pappan t.ex skyllde på en sådan diagnos till sin arbetsgivare för att kunna få jobba hemifrån. Kanske det är någon av de 25.000 människorna i Lomma som är "de nya medlemmarna"?

Är det inte lite egendomligt att sprida ut information om att amman har palliativ vård i hemmet samtidigt som hon dagligen pendlar till jobbet i Malmö?
Citera
2018-01-13, 16:09
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
När du skriver lâs, menar du då läs eller lås? Jag maste fa veta!
Sorry. Läs!
Citera
2018-01-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte "skolan". Rektorn. Hon är högsta hönset på plats och behöver bara kratta lite hos SIN chef på kommunen. Och är rektorn förälskad i Oskar, så lär hon inte gjort orosanmälan även om hon var orolig. "Självklart Oskar, så ska jag ordna så flickorna får hemundervisning om de är så trötta. Jag ordnar en lärare som kommer hem 4 dgr i veckan och hjälper till. Vi startar nästa vecka, pappersarbetet tar vi sen. Det ordnar sig. Tyvärr måste vi ordna ett möte med både skolsköterska och kurator, men jag pratar med dom. Inga problem."

Stryk förälskad i från din novell och lägg till att O är en målmedveten, vältalig och lite påstridig samt påpekar sin position som docent och vet självklart bäst vad som är rätt för sina döttrar. Då kan din spekulation stämma bättre.
Citera
2018-01-13, 16:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Detta är frågor vi nog redan vet att utomstående och inblandade säkert har olika syn på. Men familjen satt i en oerhört svår situation, det är ju solklart om båda föräldrar är med på vad som händer.
Skolan och kommunen kommer nog att få fundera både en och två gånger på vilka beslut de fattade.

Helt klart kommer det att resoneras om att det fanns en annan utväg för familjen och med viss rätt men som sagt lever man i ett rent helvete och inte ser någon ljusning på eländet så kanske man kan fatta ett sådant här drastiskt och tragiskt beslut.

Även om nu situationen är fruktansvärd så borde ju samhället kunnat hjälpa till kan man tycka men frågan är ju hur pass mycket hjälp ville de ha, det går ju inte att hjälpa någon/några om inte hjälpen tas emot.
Citera
Medlem
Vet jag vet att socialen lägger sig i minsta lilla, räcker att veta att mamman är deprimerad så ska de lägga sig i, samt skola och annan slags hjälp, jag kan inte bara ringa till sonens skola o säga att han är svårt sjuk o få hemundervisning, skulle aaaaaaldrig gå, o det är jag 100%på, de skulle garanterat vilja ha ett möte med oss alla inblandade, samt även blanda in socialen.. Socialen skulle i sin tur ha blandat in familjemyndigheter och läkare och psykologer.. Jag fattar inte hur denna familj bara behövde säga att barnen e sjuka, samt bara pappan gå på möten.. Konstigt. Skulle säkert suttit med en soc tant hemma en hel dag o k så för att se så barnet verkligen var så pass sjuk att den inte klarade skola. Och de skulle säkert tvingat iväg oss på olika kurser eller barn med samma svårigheter så barnen fick någon slags gemenskap av andra barn.. Har jag fel? Räckte med att min son var sjuk i över en vecka så ringde de hem o undra om något hade hänt o om vi behövde ha möte...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Vad menar du med det?
?? Ja jag är ju inte stammis på sajten här och vet inte hur slipstenarna dras........men jag tänker att det KAN vara Oskar Henkow som är pappan i detta drama. Varför trippa runt?
Citera
2018-01-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Nivån på eller hur djup depressionen varit har vi aldrig diskuterat. Vad gäller psykisk ohälsa så klassas borderline som personlighetsstörning, och OCD som en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning så vitt jag vet. Inte heller rörde vår diskussion huruvida förövaren av dådet hade ytterligare diagnoser vid sidan om depressionen. Detta är något du börjar nämna nu inte i repliken på mitt inlägg.

Själv tror jag att i grunden beror detta på en depression då konsekvenstänkandet är reducerat. En psykopat lär inte heller benämnas av omgivningen som ödmjuk. Vilket Oskar benämndes som av en student som såg O som en mentor. Psykopater och personlighetsstörda personer brukar vara självupptagna, egocentrerade och impulsstyrda i allmänhet.

Du får tro precis som du vill, så länge du inte ändrar på vad jag tidigare skrivit. Tråden är full av påståenden om djup depression som orsak till morden, vilket jag vänt mig emot. En deprimerad person är enligt diagnoskriterierna bl a energilös och har svårt att fokusera sina tankar. Här handlar det snarare om någon som lyckats dupera omgivningen (inkl rektor!) och som haft fullt fokus på sin karriär.

EDIT: OCD är en neurotisk personlighetsstörning, inte en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, såvitt jag vet efter flera års psykologstudier. Och jag påstår inte att det är förklaringen till själva morden, men att det eller annan störning, kan ha bidragit till dysfunktionella familjemönster – som i sin tur lett till barnens problematik.
Senast redigerad av RabiatBitch 2018-01-13 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in