Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Nivån på eller hur djup depressionen varit har vi aldrig diskuterat. Vad gäller psykisk ohälsa så klassas borderline som personlighetsstörning, och OCD som en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning så vitt jag vet. Inte heller rörde vår diskussion huruvida förövaren av dådet hade ytterligare diagnoser vid sidan om depressionen. Detta är något du börjar nämna nu inte i repliken på mitt inlägg.
Själv tror jag att i grunden beror detta på en depression då konsekvenstänkandet är reducerat. En psykopat lär inte heller benämnas av omgivningen som ödmjuk. Vilket Oskar benämndes som av en student som såg O som en mentor. Psykopater och personlighetsstörda personer brukar vara självupptagna, egocentrerade och impulsstyrda i allmänhet.
Du får tro precis som du vill, så länge du inte ändrar på vad jag tidigare skrivit. Tråden är full av påståenden om djup depression som orsak till morden, vilket jag vänt mig emot. En deprimerad person är enligt diagnoskriterierna bl a energilös och har svårt att fokusera sina tankar. Här handlar det snarare om någon som lyckats dupera omgivningen (inkl rektor!) och som haft fullt fokus på sin karriär.
EDIT: OCD är en neurotisk personlighetsstörning, inte en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, såvitt jag vet efter flera års psykologstudier. Och jag påstår inte att det är förklaringen till själva morden, men att det eller annan störning, kan ha bidragit till dysfunktionella familjemönster – som i sin tur lett till barnens problematik.