2018-01-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
En ny diagnos nu, är denna sann
Rektorns uttalande om svår fysisk sjukdom och familj i djup kris sedan flera år talar inte mot svår sjukdom, arbetsgivarens uttalande om att pappan minskat arbetstid och jobbat hemifrån för att vara med sina döttrar talar också om svår sjukdom hos barnen
Citera
2018-01-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Anhöriga och vänner borde ju göra det och skola och myndigheter har skyldighet att bry sig.

Borde: ja! Gör dom det: nej! Visst har skolan och myndigheterna skyldigheter men dom ansåg kanske att det inte var en livshotande situation, man kan alltid vara efterklok. Jag jobbar inom skola och rektorn där vet en hel del om ett par familjer som har problem med droger och en massa skit. Tror du rektorn ringer till myndigheterna? Nix... lite ytlig kontakt med en av föräldern och inget mer med det, tyvärr så ser verkligheten ut. Inte många som sköter sitt arbete exemplariskt.

Dessutom så kan ingen veta vad som händer bakom stängda dörrar.
Senast redigerad av llrosell 2018-01-12 kl. 19:18.
Citera
2018-01-12, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Har man fatt ett med den sjukdomen tror jag att man drar for sig ett barn till!

Hur länge har man kunnat diagnostisera sjukdomen? När det andra barnet föddes, kunde man ens diagnostisera det äldre? Eller se om föräldrar var anlagsbärare? Utvecklingen inom genetik och diagnostik har gått otroligt snabbt framåt. Vad vi vet idag är inte vad vi visste för tio år sedan.

Dessutom... även om man har metoden så kan det ta år av utredningar innan man ens testar något så allvarligt. I de flesta fall försöker man väl utesluta alla andra möjliga diagnoser först. LB är ju en extremt ovanlig sjukdom.
Citera
2018-01-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
Kanske redan varit uppe, men det här är publicerat på linkedin angående OH:

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6356848651326750720

"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.

Vår Oskar... Ängeln i Lund."

Är det en man eller kvinna som skrivit detta? Här skrivs om smärta och om den senaste tiden som han inte förtjänade samt om det som inte fick hända. Samt om "den orättvisan"
Någon har känt till situationen.
Citera
2018-01-12, 19:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Du kan fråga vilken förälder som helst. Om du visste att ditt barn skulle dö imorgon, skulle du vilja att det skulle dö idag? Alla föräldrar skulle svara nej.

Det finns aldrig någonsin en situation där exakt alla skulle agera på samma sätt. I det enskilda fallet har den statistiska sannolikheten ingen betydelse. Det går inte att låsa sig vid sådant när man utreder udda händelser.
Citera
2018-01-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llrosell
Borde: ja! Gör dom det: nej! Visst har skolan och myndigheterna skyldigheter men dom ansåg kanske att det inte var en livshotande situation, man kan alltid vara efterklok. Jag jobbar inom skola och rektorn där vet en hel del om ett par familjer som har problem med droger och en massa skit. Tror du rektorn ringer till myndigheterna? Nix... lite ytlig kontakt med en av föräldern och inget mer med det, tyvärr så ser verkligheten ut. Inte många som sköter sitt arbete exemplariskt.

Dessutom så kan inte vänner och anhöriga veta vad som händer bakom stängda dörrar.
Då kan jag informera dig om att alla som arbetar i skolan och känner till något barn som kan tänkas fara illa har skyldighet att göra en orosanmälan till socialtjänsten .anmälningsplikten kan inte delegeras.
Jag har också arbetat i skola och är väl förtrogen med vad som gäller.
Citera
2018-01-12, 19:21
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelenaE
Tror inte att tjejerna var sjuka överhuvudtaget, det var nåt med mammans mentala tillstånd som gjorde familjen dysfunktionell. Något skolan anar men ej vågar agera mot pga föräldrarnas status, ingen ville rodda i fallet och skolan hoppas allt löser sig ändå. Mamman hade kanske vanföreställningar och till slut hade ihjäl sin familj, tror tyvärr detta fall är fullständigt bisarrt

Tyvärr tror jag att skolan blir syndabocken. Lagen är mycket sträng på att det skall upprättas en anmälan till socialnämden i kommunen och gäller redan vid minsta misstanke på att barnen far illa.

Citat:
1 § första stycket SoL, skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa.
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19456/2014-6-5.pdf
Citera
2018-01-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Det är nog många som älskar sin partner och sina barn som inte skulle vilja leva vidare. Om det dessutom är hans som "hjälpt" dem att slippa sitt lidande, så är det ännu mera förståeligt att han inte ville leva vidare.

Dom har åsett vad sjukdomen lett till för skador hos den äldre dotter, det som väntar den yngre också, utan annat hopp än döden som slutligt resultat. Måste vara fruktansvärt plågsamt. Mamman också drabbad av cancer, icke ovanligt då det också är förväntat. Även pappan kan ha drabbats av cancer? Det vet vi inte.

Läste en artikel i Läkartidningen där man kartlagt antal patienter i Sverige (http://lakartidningen.se/OldPdfFiles/2000/21775.pdf) men pga mina bristande kunskaper blev det mindre begripligt. Det gällde då ett mindre antal patienter som drabbats av denna ovanliga sjukdom, 19 st. Kartläggningen gjordes 2000.

Det jag begrep är det som bekräftats tidigare i tråden.

Nämner ändå källan. En nära granne som jag umgås med var en av medförfattarna upptäckte jag. Hennes ende son dog tidigt av en genetisk skada och själv fick hon bröstcancer. Hon har aldrig velat prata om den sjukdomen, jag har därför inte heller frågat. Hon var dock klar om att han skulle dö ung.

Kan ha varit vilken genetisk skada som helst.
Citera
2018-01-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det normala är att ta vara på den tid som finns kvar. Inte eliminera den tid som finns kvar genom mord och självmord.

Det beror väl på hur den tiden ser ut? Och tagit vara på tiden fram till nu, det får vi väl anta att familjen gjort? De har uppenbarligen kämpat oerhört i många år.

Om det i det här fallet innebar att resterande tid var en tid av långsam död och svår smärta, att flickorna nått en punkt när sjukdomen progredierat, de inte längre orkade gå i skolan, att alla behandlingsalternativ för mammans cancer var uttömda och den yngsta flickan sannolikt skulle behöva uppleva både sin mammas och systers död samtidigt som hon visste vad som väntade - är det inte någonstans förståeligt att man vill bespara dem den smärtan då? Jag säger inte att det är rätt, men jag kan förstå det.
Citera
2018-01-12, 19:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Då kan jag informera dig om att alla som arbetar i skolan och känner till något barn som kan tänkas fara illa har skyldighet att göra en orosanmälan till socialtjänsten .anmälningsplikten kan inte delegeras.
Jag har också arbetat i skola och är väl förtrogen med vad som gäller.
Jo, men det finns en benämningsrädsla i skolan, även i de värsta fallen håller folk käft. Ett hinder i aktuellt fall är att den ene föräldern var docent och företagare och den andra jurist.
Citera
2018-01-12, 19:31
Medlem
Jan-As avatar
Med erfarenhet av att leva med en psykiskt sjuk kvinna med gemensamt barn så skulle inte jag svära heligt på att det troligast är mannen i detta fallet som är högst ansvarig för morden.

Den som både privat och utåt sett verkar ha haft det svårast att orka med och få vardagen att fungera är inte tex inte pappan i detta fallet.
Hur många tror på teorin att det är mamman som matat sig själv och barnen med piller och gått och lagt sig för en sista djup sömn?

Är det helt otänkbart att pappa kommer hem och efter allt som varit inte klarar av situationen och tar sitt eget liv?
Vad talar emot denna teori?
Citera
2018-01-12, 19:32
Medlem
Citat:
Är det en man eller kvinna som skrivit detta? Här skrivs om smärta och om den senaste tiden som han inte förtjänade samt om det som inte fick hända. Samt om "den orättvisan"
Någon har känt till situationen.

Där är svaret tycker jag, jag har tänkt det men inte skrivit det. Men jag är övertygad, efter att ha läst allt i denna tråden samt media, att mamman är den skyldiga gm. Hon var labil eller svårt sjuk, oavsett har hon utsatt barnen för fara. Pappan visste detta och i takt med att mamman blir sämre förstärks hennes känsla av att inte kunna leva utan sina döttrar. Pappan har med alla medel försökt undvika att hon är själv med barnen och han behöver jobba hemifrån av rädsla för vad mamman kan göra. Han har berättat för sin chef som därför slog larm till polis och gjorde allt han kunde för att komma i kontakt med familjen för chefen visste vad som skulle kunna ha hänt. OM det nu stämmer att pappan hittades hängd så har han gjort det i total krisreaktion när han upptäckt sina döttrar och fru döda. Han kan inte se ett liv utan sina barn. Så mina 2 cent är 100% på att mamman tagit sina döttrar med i den död hon själv stod inför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in