2018-01-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llrosell
Så kan man tänka men om 3 av familjemedlemmarna är sjuka och sakta men säkert kommer dö eller lida fram till döden så har man kanske lite förståelse (även om det låter sjukt) varför föräldrarna valde den snabba vägen istället för att lida igenom död efter död.

Du kan fråga vilken förälder som helst. Om du visste att ditt barn skulle dö imorgon, skulle du vilja att det skulle dö idag? Alla föräldrar skulle svara nej.

Hela teorin om att föräldrarna ville hjälpa döttrarna genom mord är helt osannolik. I synnerhet eftersom det rör sig om två döttrar.

Men oavsett. Om de nu led så extremt. Varför inte åka utomlands för aktiv dödshjälp? Det vore ett mycket bättre val för alla inblandade.
Citera
2018-01-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kan ju också vara så att pappan snabbt bröts ner när han lämnade sin arbetsplats energigivande atmosfär och isolerades med övriga. Det enda som växte och frodades var hopplösheten. Tror pappan var flötet som försökte hålla familjen över ytan.
Jul och nyår är inte en glad tid för alla. Har man problem, mår dåligt eller är sjuk så blir den tiden för många olidlig. Det blir ju även en tid för att diskutera, fatta beslut och kanske till och med komma överens om vad som är bäst för alla - enligt tex föräldrarnas mening.
Citera
2018-01-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Om det funnits medicinska underlag och en dokumenterad sjukdomshistoria hos båda dessa barn så förklara då varför rektorn går ut och säger det hon säger?
Vad har utomstående med två mördade elevers hälsostillstånd att göra?
Det är inte polis här som spridit rykten utan skolan.
Var finns sekretessen och var finns integriteten?

VAD i det rektorn eller kommunen sagt antyder att det INTE funnits "medicinska underlag och en dokumenterad sjukdomshistoria"? Man är väldigt tydlig med att det funnits medicinska skäl till hemundervisning, att det funnits en "oerhörd sjukdomsbild" hos flickorna och att man av samma anledning sedan flera år haft en regelbunden kontakt för att stötta familjen i den mån man kan.

Att rektor/kommun sedan inte specificerar vilken/vilka diagnoser och hemförhållanden det rör sig om, vare sig i presskonferensen eller i de offentliga protokoll som expressen hänvisar till - det är som jag ser det snarare tecken på att man håller på sekretessen och respekterar familjens integritet.

Medicinska journaler är inte offentliga handlingar, till skillnad från ärenden inom skola och kommun som diarieförs - och kan begäras ut av vem som helst. De senare ska därför inte innehålla mer än nödvändig information om känsliga medicinska tillstånd familjeförhållanden.

Av allt att döma, en familj där båda barnen drabbats av Ataxia telangiectasia och modern dessutom av cancer - vilken oerhörd smärta. Som de måste ha kämpat. Fruktansvärda spekulationer här i tråden! Må de vila i frid.
Citera
2018-01-12, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Du kan fråga vilken förälder som helst. Om du visste att ditt barn skulle dö imorgon, skulle du vilja att det skulle dö idag? Alla föräldrar skulle svara nej.

Hela teorin om att föräldrarna ville hjälpa döttrarna genom mord är helt osannolik. I synnerhet eftersom det rör sig om två döttrar.

Men oavsett. Om de nu led så extremt. Varför inte åka utomlands för aktiv dödshjälp? Det vore ett mycket bättre val för alla inblandade.
OM barnet har väldigt ont och lider så är det inte otroligt att barmhärtigheten framträder hos föräldrar hur svårt det än må vara.
Citera
2018-01-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapiridae
Kan vi snälla släppa alla teorier om obskyra diagnoser? Inte dödar man sina barn för att de lider av kronisk trötthet. Det är ju en hund begraven här, dessutom när skolan sagt att föräldrarna "misstänkte" att den yngre flickan drabbats av samma sjukdom. Lektorn i psykologi menar ju att skolan borde agerat annorlunda, det säger man ju inte om flickorna exempelvis skulle varit konstant sängliggande eller hade ett år kvar att leva.

Tack, håller med! Många diagnoser är det. Den sista (senaste) diagnosen triggar aktiviteten i tråden. En diagnos som ställs när barnet bara är något år och som tidigt ger gravt handikapp. Åtminstone borde ett av barnen suttit i rullstol och huset vara handikappanpassat. Det bör också finnas en länk på mammans FB till någon intresseorganisation som bekräftar sjukdomen som bara 15-20 personer i Sverige har.

Döttrarna åkomma kanske inte är den utlösande faktorn till denna tragedi. Det var en dysfunktionell familj oavsett döttrarnas kroniska trötthet. Mammans del i detta drama kan ha större roll än vi tror. Hon är den som varit med sina döttrar 24:7 medan pappan varit väldigt aktiv i sitt jobb och dessutom rest en del. Hon kan ha mått dåligt under en lång tid utan att han märkt det. Något kan ha hänt som fått honom att dra ned på arbetstid och jobba hemifrån. Att han ville se till att hon inte skadade sig själv eller barnen? Hade hon bevisligen cancer eller någon annan fysiskt dödlig sjukdom? Vet vi om hon jobbat?

Rektorns uttalande tycker jag bara anspelar på att familjen haft flera problem än det fysiska med döttrarna och att skolan försökt bemöta familjen och åtminstone inte göra det mera jobbigt för dem.

Pappan är van att hålla föreläsningar och har varit språkröret ut mot skolan. Pappans FB kan någon annan rensat. Någon som vet lösenord eller kan lista ut. Kan tänka mig att en som han säkert hade lösenord typ "AgnesMoa4ever".
Senast redigerad av CountMyshkin 2018-01-12 kl. 18:19.
Citera
2018-01-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terakurema
Men det är ju sannolikt inte barnen som tagit livet av sig själva, det är båda eller någon av föräldrarna som dödat dem. Jag kan lätt föreställa mig ett scenario där mamman ligger inför döden, barnen mår fysiskt okej men har 10-15 år kvar att leva och pappan i sin förtvivlan beslutar att nä, lika bra att göra slut på det nu.

Pappan var en målinriktad och beslutsam högpresterande individ sa ju chefen
Citera
2018-01-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
OM barnet har väldigt ont och lider så är det inte otroligt att barmhärtigheten framträder hos föräldrar hur svårt det än må vara.

Som sagt. Då finns det normala sätt att göra det på (aktiv dödshjälp) som gör att kvarlevande släktingar slipper se sin familj bli sönderanalyserad av hela Sverige.
Citera
2018-01-12, 18:18
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ge ett tidigare fall.

Det är inte normalt att ta livet av sig själv för att ens anhöriga lider. I synnerhet inte normalt att ta död på sina barn och fru. Hur kan alla tre vara dödssjuka samtidigt? Extremt osannolikt.

Jag tror fortfarande på pedofil-spåret eller någon form av familjehemlighet. Det enda spår som håller ihop logiskt.

Du har uppenbarligen svårt med läsförståelse. Läs om diagnosen, dess ärftlighet och markant ökade risk för cancer ett par gånger till, så kanske polletten trillar ned till slut. Du är störd med dina anklagelser, antar att du inte har förmågan att tänka på deras anhöriga.
Citera
2018-01-12, 18:20
Avslutad
Ett parallellt fall?
https://www.metro.se/artikel/erik-eje-almqvist-v%C3%A4gen-till-revolvern-i-dockhuset-xr
Citera
Medlem
Citat:
Som sagt. Då finns det normala sätt att göra det på (aktiv dödshjälp) som gör att kvarlevande släktingar slipper se sin familj bli sönderanalyserad av hela Sverige.
Visst gör det men här diskuteras ju frågor relaterade till den döda familjen och aktiv dödshjälp för en familj känner jag inte till..
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Tror jag läst att detta var en konferens han var huvudperson i som var återkommande årligen. han ville nog inte dra åt sig uppmärksamhet genom att lämna återbud/ställa in.

Det hade också krävt att ngn annan skulle ha förberett sig för att ersätta honom, vilket hade varit lite otacksamt kanske.
Citera
Medlem
linn_rosss avatar
Citat:

Ja om mitt barn led fruktansvärt och jag visste att det inte fanns ngt hopp och barnet bad mig och hjälpa det hade jag gjort det.
Varför åka utomlands om hela familjen ändå bestämt sig. Jag tror de hade morfin hemma för någons smärta så varför åka iväg och göra det när man kan göra det hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in