Citat:
Ursprungligen postat av
SierraBlue
För att summera, så verkar spekulationerna i tråden landa i 2 huvudspår:
1. Flera av familjemedlemmarna var dödssjuka och handlingen var någon slags gemensamt Nangijala-avsked inför det oundvikliga.
2. Familjen hade utvecklat till en galen Fritzl-sekt (möjligen med inslag av framkallade eller inbillade sjukdomssympton) som spårade ur slutgiltigt.
Personligen tycker jag att en del talar för Fritzl-teorin. Mina 2 cent:
- Familjen hade enligt Expressen inte begärt något stöd från Försäkringskassan etc. Om större delen av familjen var döende, borde de väl varit tämligen uppsnurrade i vårdsystemet?
- Vad är oddsen att två syskon har samma dödliga diagnos? Det har lagts fram goda teorier om ärftliga/genetiska sjukdomar, enligt MSM handlar det dock om "trötthetssyndrom" som inte är ärftligt (eller dödligt).
- De uttalanden som gjorts från kommun och skola signalerar IMHO på ett subtilt sätt att man anat något väldigt galet i familjen, men inte gjort något åt det. Meningar som att man "försökt att hjälpa familjen under lång tid", "ofattbart tragiskt" och "familj i djup kris" tycker jag på ngt sätt indikerar skuld och medvetenhet om att man borde agerat mer kraftfullt.
- Flera i tråden har hänvisat till "källor" som pekar i olika riktningar. Det antyder att det cirkulerade en mängd ganska spretiga och delvis grundlösa rykten runt familjen, vilket känns symptomatiskt för en sluten och dysfunktionell familj.
Kommentarer?
Bra skrivet. Tror vi kan stryka 1. Utan det är ngn form av 2.
Hela familjen har förmodligen blivit knepig pga att en av de vuxna styrt hur familjen skall bete sig. Jag misstänker pappan. Det är han som har synts utat, fotbollsbild och handling med ena dottern i julhelgen. Finns har nagonting om att mamman synts till? Däremot skulle hon varit hemma mitt pa dagen för fem ar sedan när ngn förskringskille ringde.
Att skolan nog tyckt att inte allt stod ratt till tycker jag mig utläsa av vad rektorn sagt. Antar att man inom elevvarden pa skolan inte mar sarskilt bra. Även de lärare som varit hemma borde ha haft ngn känning att inte stod rätt till. Arma lärare - jag antar att dom mar skit idag.
En fraga jag har ställt mig: Hade flickorna inga kompisar alls? Dom har val gatt i skolan ett tag i alla fall. Den stora borde ha haft massor av kontakter med kompisar via ngn chatt osv. Hon har ju dessutom sparkat fotboll i ett lag.
Sag nagonstans att det bland barnen i byn gar manga rykten coh det ar ju inte sa konstigt. Däremot konstigt att inget sluppit in pa Flashback.