2018-01-12, 14:00
Medlem
lakritcs avatar
Ang. scientologspåret.

Bejakar inte scientologer livet? Visserligen tror de att själen är odödlig vilket gör att döden inte skrämmer.
Citera
2018-01-12, 14:00
Medlem
Lonnrots avatar
Ingen läkaraspirant som huggit på uppgiften om att en dotter hade OCR?

Jag är själv trött på alla diagnoser men bara för att ha betat av det.
Citera
2018-01-12, 14:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, flickorna var inte alls på plats i skolan enligt rektorn. Så de hade tre resp 4 dagar hemskolning. I övrigt var de "lediga". Alltså ingen skolgång alls.
Aha, det hade jag missuppfattat.
Citera
2018-01-12, 14:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ingen läkaraspirant som huggit på uppgiften om att en dotter hade OCR?

Jag är själv trött på alla diagnoser men bara för att ha betat av det.
OCD. Jag är inte läkaraspirant, men tror jag nämnt det här innan, som något man kan hemskolas på grund av. Inte det minsta otroligt, framförallt inte med tanke på minst en knepig förälder - OCD är ärftligt (såväl genetiskt som socialt) och samvarierar ofta med autismliknande beteendeavvikelser.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewiesson
Ingen som reagerat på att det skedde på årsdagen från familjemorden i Danmark?

Märkligt. Vad var det nu igen som var scenariot där?

Men de var inte högpresterande akademiker va?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kan orsaken till att mamman inte har brentonsläktingar på Facebook vara att hon tidigare varit med i scientologerna tillsammans med övriga brentons, och sedan hoppat av? I det fallet kräver scientologläran att alla brentons ska klippa all kontakt med mamman.

Finns länk till mammans Facebook?
Citera
Medlem
Här står det att de planerade för återgång till skolan på sikt.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/
Från Expressen, Den 3 maj 2016 hölls ett möte där pappan summerade den äldsta dotterns hälsoläge för rektor, sjuksköterska och kurator. Beslutet blev ”hemundervisning med mål successiv ökning av närvaro i skolan efter mående”.

Edit:var kommer smiyn ifrån? Ska givetvis inte vara där!
Senast redigerad av Erzulie 2018-01-12 kl. 14:19.
Citera
Medlem
Pletheneiss avatar
Tänkte dela med mig av en tanke jag hade!

Pappans Linkedin och FB är borttagen.. (i den mån att ingen privat info går att extrahera).
Mammans Likedin och FB är kvar! (Varför är mammans privatinfo kvar men inte pappans?)

Om nu teorin är att pappa mördat familjen, så har han efteråt försökt radera alla spår som ger ett hum om hans privatliv. Hans hemsida och sådant som bevittnar om hans karriärmässiga framgångar har han låtit vara kvar (stolthet över sina bedrifter?). På linkedin finns dock mycket kontakter, vissa kanske leder till släkt och vänner (?), därför raderade han linkedin-profilen!

Han kunde dock inte radera mammans respektive sidor då han ej kunde lösenordet?

Det som talar emot detta är (för att nämna en sak).. hans "moms-berättelse" med hans två döttrar (döttrarnas förnamn nämns) på hans hemsida! Den hemsidan och berättelsen är inte borttagen.
Citera
2018-01-12, 14:07
Medlem
I denna tråden har det varit några antydningar om att familjen skulle varit scientologer. Finns några belägg för det? Scientologer är motståndare till vanliga mediciner, ex antidepressiva och lugnande, och försöker bota sjukdomar och nervösa tillstånd med vitamintabletter istället.
Tänkte att det kan vara en anledning till att familjen isolerade sina barn isåfall.
Citera
2018-01-12, 14:08
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Tänkte dela med mig av en tanke jag hade!....

Om nu teorin är att pappa mördat familjen, så har han efteråt försökt radera alla spår som ger ett hum om hans privatliv. Hans hemsida och sådant som bevittnar om hans karriärmässiga framgångar har han låtit vara kvar (stolthet över sina bedrifter?). På linkedin finns dock mycket kontakter, vissa kanske leder till släkt och vänner (?), därför raderade han linkedin-profilen!

Han kunde dock inte radera mammans respektive sidor då han ej kunde lösenordet?

Det som talar emot detta är (för att nämna en sak).. hans "moms-berättelse" med hans två döttrar (döttrarnas förnamn nämns) på hans hemsida! Den hemsidan och berättelsen är inte borttagen.

Han kanske inte var admin till den sidan står ett annat namn som ansvarig, så han kanske helt enkelt inte kunde plocka bort den.
Citera
2018-01-12, 14:09
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
För att summera, så verkar spekulationerna i tråden landa i 2 huvudspår:

1. Flera av familjemedlemmarna var dödssjuka och handlingen var någon slags gemensamt Nangijala-avsked inför det oundvikliga.
2. Familjen hade utvecklat till en galen Fritzl-sekt (möjligen med inslag av framkallade eller inbillade sjukdomssympton) som spårade ur slutgiltigt.

Personligen tycker jag att en del talar för Fritzl-teorin. Mina 2 cent:

- Familjen hade enligt Expressen inte begärt något stöd från Försäkringskassan etc. Om större delen av familjen var döende, borde de väl varit tämligen uppsnurrade i vårdsystemet?
- Vad är oddsen att två syskon har samma dödliga diagnos? Det har lagts fram goda teorier om ärftliga/genetiska sjukdomar, enligt MSM handlar det dock om "trötthetssyndrom" som inte är ärftligt (eller dödligt).
- De uttalanden som gjorts från kommun och skola signalerar IMHO på ett subtilt sätt att man anat något väldigt galet i familjen, men inte gjort något åt det. Meningar som att man "försökt att hjälpa familjen under lång tid", "ofattbart tragiskt" och "familj i djup kris" tycker jag på ngt sätt indikerar skuld och medvetenhet om att man borde agerat mer kraftfullt.
- Flera i tråden har hänvisat till "källor" som pekar i olika riktningar. Det antyder att det cirkulerade en mängd ganska spretiga och delvis grundlösa rykten runt familjen, vilket känns symptomatiskt för en sluten och dysfunktionell familj.

Kommentarer?
Bra skrivet. Tror vi kan stryka 1. Utan det är ngn form av 2.
Hela familjen har förmodligen blivit knepig pga att en av de vuxna styrt hur familjen skall bete sig. Jag misstänker pappan. Det är han som har synts utat, fotbollsbild och handling med ena dottern i julhelgen. Finns har nagonting om att mamman synts till? Däremot skulle hon varit hemma mitt pa dagen för fem ar sedan när ngn förskringskille ringde.
Att skolan nog tyckt att inte allt stod ratt till tycker jag mig utläsa av vad rektorn sagt. Antar att man inom elevvarden pa skolan inte mar sarskilt bra. Även de lärare som varit hemma borde ha haft ngn känning att inte stod rätt till. Arma lärare - jag antar att dom mar skit idag.
En fraga jag har ställt mig: Hade flickorna inga kompisar alls? Dom har val gatt i skolan ett tag i alla fall. Den stora borde ha haft massor av kontakter med kompisar via ngn chatt osv. Hon har ju dessutom sparkat fotboll i ett lag.
Sag nagonstans att det bland barnen i byn gar manga rykten coh det ar ju inte sa konstigt. Däremot konstigt att inget sluppit in pa Flashback.
Citera
2018-01-12, 14:10
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antidiskriminering
Finns länk till mammans Facebook?
Ja, den har lagts upp på FB åtminstone ett par ggr tidigare: https://m.facebook.com/profile.php?id=100000893349501
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in