2018-01-12, 13:44
Medlem
Troians avatar
Ser att modern är vän med en person som är lokal ordförande för en förening för psykisk hälsa.
Citera
2018-01-12, 13:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Nej! Inga intyg eller så har krävts i vårt fall.. dom har överhuvudtaget inte ens nämnt det...
Däremot matsalen på ena barnets skola krävde intyg för specialkost för barnets allergi.. vilket i mina ögon är självklart!
men om hemundervisning krävdes det inte.. ena gången var på ett möte med rektorn angående ena barnet... andra barnet var det bara över ett telefonsamtal...

Observera att man inte kan räkna med någon "rättvisa" här vad gäller föräldrars önskemål. Det är vad som bedöms som bäst för barnet givet alla kända eller okända omständigheter som ska räknas. Så en fattig ensampappa i Tensta kan få svårare att få sin vilja igenom än en fungerande villafamilj på Lidingö, om ni förstår vad jag far efter. Det brukar också nog ge sig. Barn behöver all fungerande gemenskap och sociala utbyte och kontroll de kan få och kan ta emot, men är skolgång nedbrytande så måste man ju pröva annat.
Citera
2018-01-12, 13:46
Medlem
Ingen som reagerat på att det skedde på årsdagen från familjemorden i Danmark?
Citera
2018-01-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Känns dock endast som att det här är taget från Arya i Game of thrones och inte spelar någon relevant roll i hennes mående rent psykiskt. ”A girl has no name” tänker jag på då. Dottern kan ju ha följt serien och blivit inspirerad av den.

Man får se det i sken av vad som hänt, hon är dödad, och med isoleringen från skolkamrater.
Citera
2018-01-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Nej jag vet! Det är helt galet! Ville bara flika in detta för att folk skall förstå hur lätt det faktiskt kan vara att få hemundervisning .

Men som sagt, exakt hur detta gått till i deras fall vet vi ju väldigt lite om.. men allt snack om läkarintyg etc kan vi ju lägga ner.. för det krävs inte! Sedan huruvida skolan gjort fel eller ej lämnar jag osagt.. dock misstänker jag att ekonomin på skolan spelar en betydande roll i många fall... betydligt mer kostsamt att tex sätta en assistent eller resurs i gruppen på en elev, än att en redan avlönad lärare åker hem till familjen ca 1 timma/vecka... skrämmande!!!!

Skolan tar inte den här typen av beslut själva. Det är flera instanser involverade i det. I Sverige har vi skolplikt och om barn inte kommer till skolan så anmäls det. Sedan utreds det. Sedan försöker man åtgärda det. Fungerar inte det så kan det bli tal om omhändertagande. Om det redan från början är så illa att det beror på hemförhållanden så blir det möjligen omhändertagande på en gång. Endast en akut sjukdom eller förhållande som gör att barnet inte kan infinna sig i skolan av hälsoskäl föranleder "hemhjälpen".
Citera
2018-01-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Vadå "beskrivs"? Av vem? Och hur?
En mycket luddig formulering som inte säger ett dugg!
I protokollet från vårtermin 2016 pratas om svårigheter under föregående skolår vilket bör vara när den äldre fortfarande gick i skolan.
Citera
2018-01-12, 13:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Skolan tar inte den här typen av beslut själva. Det är flera instanser involverade i det. I Sverige har vi skolplikt och om barn inte kommer till skolan så anmäls det. Sedan utreds det. Sedan försöker man åtgärda det. Fungerar inte det så kan det bli tal om omhändertagande. Om det redan från början är så illa att det beror på hemförhållanden så blir det möjligen omhändertagande på en gång. Endast en akut sjukdom eller förhållande som gör att barnet inte kan infinna sig i skolan av hälsoskäl föranleder "hemhjälpen".
Det borde väl finnas en skala, en gradering? Här var det ju inte tal om hemskolning utan "anpassad studiegång", om jag fattat det rätt. Lite som att en del skoltrötta praktiserar två dar i veckan och är i skolan tre. Sådan beslut tas, vad jag vet, på en Elevvårdskonferens där rektorn är sammankallande. Sedan kan såklart socialtjänsten, exempelvis, vara närvarande också...
Citera
2018-01-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Vilka instanser då? Kommunen har ju varit involverade. Socialförvaltningen misstänker jag. Men om rektorn är lättduperad kan hon lätt övertala sina chefer uppåt, att detta är till det bästa för barnen. Att prata om instanser är inte riktigt rätt, dessa instanser består av människor. Och inte alltid är det dom som har alla hästar hemma som sitter på nyckelposter. Så familjen har nog ganska lätt kunna flyga under radarn med tanke på att de, åtminstone pappan, verkar kunna formulera sig väl med tanke på att han i flera fall hållit i konferenser och liknande.
Citera
2018-01-12, 13:53
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det har jag missat.
Kan du hänvisa till någon källa?
Eller sas det på presskonferensen?

Pm från person som säger sig ha insyn i skolan ifråga. Möjligt dock att det bara gällde den äldre flickan.

Har även för mig att jag läst liknade formuleringar i en artikel.
Citera
2018-01-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det borde väl finnas en skala, en gradering? Här var det ju inte tal om hemskolning utan "anpassad studiegång", om jag fattat det rätt. Lite som att en del skoltrötta praktiserar två dar i veckan och är i skolan tre. Sådan beslut tas, vad jag vet, på en Elevvårdskonferens där rektorn är sammankallande. Sedan kan såklart socialtjänsten, exempelvis, vara närvarande också...
Nej, flickorna var inte alls på plats i skolan enligt rektorn. Så de hade tre resp 4 dagar hemskolning. I övrigt var de "lediga". Alltså ingen skolgång alls.
Citera
2018-01-12, 13:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyllepylle
Värsta pervorna hittar du inom polis och läkare. Behöver nog inte komma med några exempel.
Ju högre och finare utbildning, desto lättare att dölja vad man gör på fritiden.

Vänd på det: det är "fritiden" som perverterar. Man måste hålla kursen även i stiltje.
Citera
2018-01-12, 13:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Pm från person som säger sig ha insyn i skolan ifråga. Möjligt dock att det bara gällde den äldre flickan.

Har även för mig att jag läst liknade formuleringar i en artikel.

Det stod i en artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in