2018-01-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Just den omständighet att först en flicka i propubertal ålder får hemundervisning pga " trötthetssyndrom och att sedan får också systern lagom till samma propubertala ålder samma " diagnos" är mycket talande för att något inte stöd rätt till.
Det är tydligt att det fanns en drivkraft från någon av föräldrarna eller båda. Det är osannolikt att båda föräldrarna i en och samma sekund kokar ihop detta. En av föräldrarna har varit den drivande. Den andre medberoende i detta spel.
Vad drivkraften bottnat i , sektmedlemsskap, Munchauser by proxy, psykisk sjukdom eller liknande går inte att som utomstående att veta.
Men genom att gå tillbaka i journaler och se första kontakt hos läkare när det gäller visandedag angående detta trötthetssyndrom och hur föräldern/föräldrarna presenterade detta för läkare. Flickorna har ju inte själva sökt för sina "besvär" utan det här ju någon vuxen gjort. Det krävs nog både att polisen gräver i både flickornas journaler och i föräldrarnas journaler och då också från tidigare bostadsorten.
Familjens komplexa livslögn kan vara orsaken till denna mycket tragiska utgång.

Jag är övertygad om att polisen kommer plocka fram varenda liten detalj i det här parets liv. De brukar göra det. Och ofta kommer det fram en hel del detaljer. Kika på paret i Dalby där en baby fick sätta livet till genom att bli kastad ner i Dalby stenbrott. En vanlig lycklig familj. Trodde man. Tills grävandet började och mer och mer detaljer dök upp om mannen.
Citera
2018-01-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Om nu barnen hade OCD och trötthetssyndrom förstår jag inte medias rubriker "fruktansvärd" sjukdom" och "ofattbar". Även rektorn uttryckte sig märkligt

Barn och make kan ha blivit sjukare av mammans sjukdom eftersom hon var dödligt sjuk
Citera
2018-01-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De har INTE sagt att de har DIAGNOSEN ME. Man har sagt att de lidit av kroniskt trötthetssyndrom. Enligt föräldrarna. Man har tagit föräldrarnas ord för sant. Du får gärna länka där media de facto konstaterat ME. Då kan vi lägga det på förstasidan och därmed lämna eländet. Det här mordet är ett verk av en människa som det skruvat fullständigt för. Att det skulle bero på flickornas tillstånd har jag jävligt svårt att tro. Alla barn har rätt till sitt eget liv. Och en annan människa har inte rätt att "rädda" en människa från den livsglädje som den faktiskt har. Media har skrivit att flickorna var nyfikna på lärande. Det visar att de gillade livet. Om de varit håglösa, depressiva och ledsna så hade skolan larmat för längesedan. De hade lärare på besök flera gånger i veckan under flera år. Det hade märkts om barnen inte mådde bra.

De här föräldrarna har lyckats dupera både kommun och skola under lång tid. Varför kan man fråga sig.
Det mest vettiga inlägget i hela tråden. Tack!

Tycker dessutom det är konstigt att det är så tyst runt familjen. Med det inte sagt att anhöriga skulle hänga på Flashback och göra deras sorg och familjedrama offentligt men NÅGON, en granne, arbetskamrat kanske en föredetta sådan, ngn som kände familjen när de bodde i Göteborg, en förälder till en kompis till flickorna (hade de ens ngr vänner) etc.. borde veta ngt!
Citera
2018-01-12, 10:45
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det här nog den mest avslöjande läsning av just hur cp, autistiska och svagbegåvade gemene flashback- medlemmen är.

2 sjuka barn indikerar genetiskt betingade sjukdomar. Hur djävla dum får man lov att bli? Borelia????? Vi vet inte vad barnen lider av men nog fan borde en amöba räkna ut att det borde vara genetiskt betingat?
Vi vet inte att barnen var sjuka överhuvudtaget, inte bekräftat i vart fall.

Skolrapporter som beskrivs i Expressen talar om "kronisk trötthet" som orsak till barnens hemundervisning. Huruvida de verkligen hade detta, även om skolan trodde det, är inte bekräftat än.

Rimligen borde skolan ha krävt läkarintyg för att medge hemskolning, men det har heller inte bekräftats. Och även om de hade läkarintyg så är det inte säkert att de var sjuka, i vart fall inte om sjukdomen i fråga handlar om ME/CFS, vilket skulle gå att snacka sig till eller inducera symptom hos barnen genom påtryckningar. Föräldrarna var välutbildade och mamman jurist, så om några kanske just de skulle kunna stå på sig för att få intyg.
Citera
2018-01-12, 10:48
Medlem
Snubban007s avatar
Vill bara flika in lite info angående hemundervisning.
Delvis personliga erfarenheter här..

Mitt äldsta barn , skoltrött och irriterad tonåring som hade en period av hög frånvaro från skolan i högstadiet. Möte med rektor = förslag om hemundervisning. Jag sa nej och krävde en åtgärdsplan där skola och hem gemensamt skulle hjälpa mitt barn att komma till skolan..

Några år senare, en annan högstadieskola .. mitt näst äldsta barn lider av kraftiga problem med ont i magen. Så omfattande att barnet var hemma oftare än i skolan. Utredning startades inom vården för att hitta orsak till barnets besvär.. efter varje läkarbesök kontaktade jag mentorn och berättade vad som blivit sagt. Har aldrig blivit ombedd att lämna läkarintyg etc. När betyg skulle sättas och dom givetvis var påverkade av all frånvaro så ringde jag rektorn och bad om hemundervisning. Detta INNAN vi fått svar på anledning till magvärk.. rektorn sa ja direkt till hemundervisning. Nu blev det aldrig Så, utan vi fick svaren från läkaren och behandling mot svår allergi sattes in så barnet kom tillbaka som en ny unge till skolan väldigt snabbt..

En nära vän har ett barn med adhd. Barnet var våldsamt, utåtagerande och gjorde överhuvudtaget inte som det blev tillsagt.. efter möte mellan föräldrar och rektor ringde min vän mig och var upprörd. Rektorn hade förklarat att en resurs i gruppen eller assistent inte skulle vara aktuellt av ekonomiska skäl ... hänvisade och uppmuntrade till hemundervisning. Att någon av föräldrarna skulle undervisa barnet hemma med stöd ifrån skolan... detta sa givetvis mina vänner nej till och en kamp om deras barns rättigheter startades..

Jag har 2 vänner som har varsitt barn med multiallergi... båda dessa barn undervisas i sina hem. Av förälder. Olika kommuner..

Min poäng... det är inte så jäkla svårt att få hemundervisning som folk här tycks tro. Snarare tvärtom !!! Min upplevelse är att det är något skolan , i brist på resurser då uppmuntrar. Och det är enligt mig åt helvete fel!! Självklart finns det omständigheter som gör att just hemundervisning är det allra bästa för barnet.. men jag ställer mig väldigt frågande i detta fallet.. handlar det om kroniskt trötthetssyndrom så anser jag att skolan i fråga vidtagit dessa åtgärder för att dom troligtvis inte haft resurser för att stötta flickorna.. DET är ett stort jävla fel från skolan. Att ge flickorna "anpassad skolgång " och ett åtgärdsprogram är i mina ögon rätt.. att tillåta eller ge hemundervisning är ett enkelt sätt för många skolor att slippa ta ansvaret i skolan...

Ursäkta rörigt och lååångt inlägg... 🙈
Citera
2018-01-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Vi vet inte att barnen var sjuka överhuvudtaget, inte bekräftat i vart fall.

Skolrapporter som beskrivs i Expressen talar om "kronisk trötthet" som orsak till barnens hemundervisning. Huruvida de verkligen hade detta, även om skolan trodde det, är inte bekräftat än.

Rimligen borde skolan ha krävt läkarintyg för att medge hemskolning, men det har heller inte bekräftats. Och även om de hade läkarintyg så är det inte säkert att de var sjuka, i vart fall inte om sjukdomen i fråga handlar om ME/CFS, vilket skulle gå att snacka sig till eller inducera symptom hos barnen genom påtryckningar. Föräldrarna var välutbildade och mamman jurist, så om några kanske just de skulle kunna stå på sig för att få intyg.
Det ligger absolut en hel del i det du säger. Många blir imponerade av människor som har hög utbildning, arbetar på högstatusjobb och har relativt höga löner. De har helt klart lättare att dupera folk än andra. Den här rektorn verkar inte vara den vassaste kniven i lådan heller, men om hon rekommenderar kommunen att barnen skall få hemundervisning så tar nog hennes chefer det som att hon har koll. Rektorn verkar inte vara svår att lura.
Citera
2018-01-12, 10:52
Medlem
lindblomsgröns avatar
Expressen idag

Enligt Gisela Priebe, lektor vid Institutionen för psykologi på Lunds Universitet som forskat om barn och ungas utsatthet, borde dock skolan ha uppfattat varningssignaler.
– Det är anmärkningsvärt med två barn i samma familj som inte kan gå i skolan under en längre tid. I Sverige är vi noga med att även sjuka barn ska integreras och lära sig att fungera med andra barn, säger hon.

I offentliga handlingar från kommunen framskymtar föräldrarnas omtanke att barnens skolgång ska fungera så bra som möjligt, trots flickornas medicinska tillstånd.
I protokollen beskrivs att båda flickorna led av någon form av kronisk trötthet som gjorde det svårt för dem att orka med en ordinarie skolgång.
Den 3 maj 2016 hade pappan ett möte om den äldre flickans skolgång. I mötet deltog två rektorer, en skolsköterska, en studievägledare och chefen för kommunens resurscenter.
Pappan berättade under möten om dotterns svårigheter under det föregående läsåret men beskrev också ett barn som var "nyfiken på lärandet". Det framgår också tydligt att samtliga som deltog i mötet var överens om att stötta flickan så att hon klarade av att bli antagen till gymnasiet.
Målet var att flickan skulle få alltmer undervisning i skolan.

I slutet av maj 2017 upprättades ett protokoll som gäller den äldre flickan i familjen.
Det är kortfattat.
Det framgår att flickan haft hemundervisning och att det fungerat mycket bra.*
Med på mötet är pappan, rektor, skolsköterskan och två lärare.*
Inget i protokollet antyder att det ska ha uppstått några problem eller svårigheter i kontakterna mellan skolpersonalen och föräldrarna.
Drygt två veckor senare var både pappan och mamman med på ett möte som handlade om den yngre flickans skolgång under den kommande höstterminen. I mötet deltog bland annat en specialpedagog och en skolsköterska.
Under mötet tycktes alla vara överens om att stötta flickan så att hon skulle klara av sin skolgång. I protokollet skriver rektorn bland annat att flickan är "mycket social och noggrann".*

Kontakten mellan skolan och familjen andades en tillförsikt inför den kommande terminen och skolan erbjöd olika typer av stöd till flickan. Avsikten var att hon både skulle få undervisning i skolan och hemundervisning. Under mötet beslutades också att flickan ska få träffa skolans nya kurator för att lära känna henne.
Två månader senare deltog på nytt båda föräldrarna i ett möte med skolpersonal angående den yngre dotterns skolgång.
Handlingsplanen var i stort sett densamma som vid förra mötet. Men inget tyder på att någon av deltagarna uppfattar att det fanns ett problem, förutom det faktum att flickans kroniska trötthet var ett hinder för henne.

Alla som var i kontakt med familjen trodde nog på vad de sa på grund av den status de hade. Kan fadern haft ett enormt kontrollbehov genom att hustrun är så anonym samt med barnen hemma.
Citera
2018-01-12, 10:54
Medlem
Så, FB vem är Oskar_fri?

http://ligaviewer.com/ru/livetitext/900634639548700963_1317733477

http://ligaviewer.com/ru/oskar_fri

Ctrl+F och agnesisbored men det förstod ni.
Citera
2018-01-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Just den omständighet att först en flicka i propubertal ålder får hemundervisning pga " trötthetssyndrom och att sedan får också systern lagom till samma propubertala ålder samma " diagnos" är mycket talande för att något inte stöd rätt till.
Det är tydligt att det fanns en drivkraft från någon av föräldrarna eller båda. Det är osannolikt att båda föräldrarna i en och samma sekund kokar ihop detta. En av föräldrarna har varit den drivande. Den andre medberoende i detta spel.
Vad drivkraften bottnat i , sektmedlemsskap, Munchauser by proxy, psykisk sjukdom eller liknande går inte att som utomstående att veta.
Men genom att gå tillbaka i journaler och se första kontakt hos läkare när det gäller visandedag angående detta trötthetssyndrom och hur föräldern/föräldrarna presenterade detta för läkare. Flickorna har ju inte själva sökt för sina "besvär" utan det här ju någon vuxen gjort. Det krävs nog både att polisen gräver i både flickornas journaler och i föräldrarnas journaler och då också från tidigare bostadsorten.
Familjens komplexa livslögn kan vara orsaken till denna mycket tragiska utgång.

Eller också hade båda barnen någon typ av genetisk eller ärftlig sjukdom som debuterar kring 11-12 år och som innefattar bland annat svår trötthet och fysiska problem men inte mental påverkan eftersom hemundervisning fungerade så bra att det skulle räcka för att bli behörig till gymnasiet.
Finns ett antal genetiska eller ärftliga sjukdomar som håller sig på samma nivå i åratal där kraftig försämring kan ske inom månader eller veckor.

Kan tänkas att mamman hade samma sjukdom flickorna men som debuterade vid vuxen ålder och det är därför det var främst pappan som hade kontakter med skolorna för att mamman pga. inte orkade.
Citera
2018-01-12, 10:56
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Vill bara flika in lite info angående hemundervisning.
Delvis personliga erfarenheter här..

Mitt äldsta barn , skoltrött och irriterad tonåring som hade en period av hög frånvaro från skolan i högstadiet. Möte med rektor = förslag om hemundervisning. Jag sa nej och krävde en åtgärdsplan där skola och hem gemensamt skulle hjälpa mitt barn att komma till skolan..

Några år senare, en annan högstadieskola .. mitt näst äldsta barn lider av kraftiga problem med ont i magen. Så omfattande att barnet var hemma oftare än i skolan. Utredning startades inom vården för att hitta orsak till barnets besvär.. efter varje läkarbesök kontaktade jag mentorn och berättade vad som blivit sagt. Har aldrig blivit ombedd att lämna läkarintyg etc. När betyg skulle sättas och dom givetvis var påverkade av all frånvaro så ringde jag rektorn och bad om hemundervisning. Detta INNAN vi fått svar på anledning till magvärk.. rektorn sa ja direkt till hemundervisning. Nu blev det aldrig Så, utan vi fick svaren från läkaren och behandling mot svår allergi sattes in så barnet kom tillbaka som en ny unge till skolan väldigt snabbt..

En nära vän har ett barn med adhd. Barnet var våldsamt, utåtagerande och gjorde överhuvudtaget inte som det blev tillsagt.. efter möte mellan föräldrar och rektor ringde min vän mig och var upprörd. Rektorn hade förklarat att en resurs i gruppen eller assistent inte skulle vara aktuellt av ekonomiska skäl ... hänvisade och uppmuntrade till hemundervisning. Att någon av föräldrarna skulle undervisa barnet hemma med stöd ifrån skolan... detta sa givetvis mina vänner nej till och en kamp om deras barns rättigheter startades..

Jag har 2 vänner som har varsitt barn med multiallergi... båda dessa barn undervisas i sina hem. Av förälder. Olika kommuner..

Min poäng... det är inte så jäkla svårt att få hemundervisning som folk här tycks tro. Snarare tvärtom !!! Min upplevelse är att det är något skolan , i brist på resurser då uppmuntrar. Och det är enligt mig åt helvete fel!! Självklart finns det omständigheter som gör att just hemundervisning är det allra bästa för barnet.. men jag ställer mig väldigt frågande i detta fallet.. handlar det om kroniskt trötthetssyndrom så anser jag att skolan i fråga vidtagit dessa åtgärder för att dom troligtvis inte haft resurser för att stötta flickorna.. DET är ett stort jävla fel från skolan. Att ge flickorna "anpassad skolgång " och ett åtgärdsprogram är i mina ögon rätt.. att tillåta eller ge hemundervisning är ett enkelt sätt för många skolor att slippa ta ansvaret i skolan...

Ursäkta rörigt och lååångt inlägg... 🙈
I det här fallet handlade det om hemundervisning där lärare kom till hemmet för att undervisa flickorna 3-4 dagar i veckan. Det är ovanligt med hemundervisning, i vart fall sedan 2011. I Sverige handlar det om ungefär 200 barn som får hemundervisning, detta av ungefär 1 000 000 barn i grundskolan.

Det är nog inte så lätt att få till hemskolning, varför skulle då svenska familjer flytta till Åland för att få till det? Men visst, omöjligt är det ju uppenbarligen inte.
Citera
2018-01-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Enligt källor med ”insyn” i ärendet så hittades barnen och kvinnan avlidna i separata sovrum och mannen hängd.

Sjukdomsbild:

Barn nr 1: Kroniskt trötthet (under utredning)
Barn nr 2. Depression och OCD
Kvinnan: palliativ vård i hemmet (Cancer)

Palliativ vård I hemmet kan säkert innebära att det fanns gott om morfin etc. I huset. Jag gissar på överdos för mamman och barnen och kvävning genom hängning för pappan.
Citera
2018-01-12, 11:03
Medlem
Ur Sydsvenskan idag:

Sociala medier och forum svämmar över av mordteorier. Polisen arbetar efter en tydlig tes om hur det gick till när två unga flickor och båda deras föräldrar dog i villan i Bjärred. Men exakt hur den ser ut hålls hemligt.

– Vi är benhårda. Vi bekräftar ingenting, säger Ewa-Gun Westford vid Skånepolisen.
Fallet utreds i alla fall som misstänkt mord, och polisen "söker inga gärningsmän utifrån". Med andra ord; gärningspersonen är en av de döda och tog alltså sitt eget liv.
– Vi är inte klara över händelseförloppet, det är det ärligaste svar jag kan ge dig, säger Ewa-Gun Westford.
Polisens tystlåtenhet förklaras dels av största möjliga hänsyn till anhöriga – det finns ett tiotal nära släktingar till familjen – dels av omsorg om utredningen.
– Vi har inte svaren om hur det har gått till. Och vi måste ha det fullständiga svaret, säger Ewa-Gun Westford.

Att undvika att möjliga vittnen färgas av den omfattande ryktesspridningen är i princip omöjligt, men polisen vill inte bidra till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in