2018-01-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumfidusen71
Nu är det såklart spekulation men den känslan får jag också. Om jag visste att jag skulle förlora hela min familj, de som betydde allt för mig så hade jag kanske också tänkt dessa tankar. Speciellt om det var en situation där man visste att hoppet var ute för ens barn och partner och de genomgick ofattbart lidande. När man är i den situationen kanske man resonerar kring det som en barmhärtighetshandling. Det är naturligvis fel och olagligt att döda men det är ingen som vet hur man själv skulle reagera och agera i en sådan situation eftersom den är så extrem.

Oavsett hur det gått till och vad som ligger bakom är det en oerhört hemskt och mina tankar går till familjens vänner och anhöriga.

Jag hoppas de kan få svar och komma igenom sin sorg så småningom

Precis så "enkelt" kan det vara, liten tuva kan plötsligt välta stort lass. Önskar att alla närstående vänner och släkt får sinnesfrid att gå vidare så småningom. Vilken chock och tragedi.

Någon som tror att Leif GW tar upp detta i Veckans Brott?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Om nu barnen hade OCD och trötthetssyndrom förstår jag inte medias rubriker "fruktansvärd" sjukdom" och "ofattbar". Även rektorn uttryckte sig märkligt
Håller med. Hon verkar vara väldigt ivrig att haussa upp det hela. En mycket märklig människa.
Men var fick du OCD ifrån? Just DET var nytt för mig.
Citera
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Om man summerar många faktorer så kan de gemensamt bli övermäktiga för vem som helst.

Ponera att det hände den äldsta flickan något i skolan i Göteborg. Något traumatiskt. Blev hon antastad av en lärare eller klassens pojkar ex. Samtidigt som detta sker får pappan en ny tjänst i Lund så de lämnar ”skitet” bakom sig och börjar på ”nytt” i Skåne. Först leker livet, barnen spelar fotboll och pappan engagerar sig i det. Men så får äldsta flickan Borrelia och efter det ploppar nya sjukdomar upp. Sjukdomar som kan legat latenta som dyker upp när kroppen är svag. Flickan får hemundervisning. Men så får mamman cancer. Hon genomgår behandling och de tror hon är frisk. Men så blir den lilla tjejen också sjuk. Värre och värre. Mamman får tillbaka cancern och de ansöker om personlig assistans för barnen (som också bara blir sämre och sämre. De får avslag. De ansöker om annan hjälp via LSS men får avslag. Någon gång under hösten får mamman beskedet att cancern inte går att bota. Samtidigt har pappan fått en djup depression pga hela situationen. Ekonomin är lidande pga att mamman har varit sjukskriven länge och för att barnens och mammans sjukdomar har krävt stora utgifter (kanske har de betalat stora summor för att få hjälp utomlands?). Lånen är stora och inkomsterna små. De står på ruinens kant. Precis innan jul får de veta att skolan kommer dra in all specialundervisning pga skolans minus i budgeten. Mamman är veckor från döden och har svåra smärtor. Barnen fysiskt sjuka och i svår depression över mammans öde. Pappan lika så.

Sen så finns det flera olika slut till denna möjliga tes.

1. Mamman och pappan tar det gemensamma beslutet att avsluta lidandet i lugn och ro ihop. Mamman och barnen tar mediciner för att somna in. Pappan följer dem in i sista vilan vid liv för att kunna se till att de verkligen är döda innan han själv följer efter genom hängning.

Eller så 2. kan inte pappan se någon annan utväg från situationen så han tar beslutet på egen hand och ger mamman och barnen en dödlig överdos (i maten?) innan han sen hänger sig.

Det kan även kanske vara så att mamman tar beslutet att somna in ihop med sina barn. Hon resonerar att pappan är fysiskt och psykiskt frisk nog att klara av att leva vidare utan dem. Han har ju halva sin lycka i sin karriär. När pappan kommer hem från att ha storhandlat eller gjort ett ärende på arbetet så hittar han sin familj döda. I all förtvivlan och sorg väljer han att följa efter dem. Han vill inte leva utan sin familj samt möjligtvis bli anklagad (och dömd?) för mord.

Hela denna tes om hur det möjligtvis har gått till, och varför, är en enda stor familjetragik och inget någon av oss kan/ska döma. Föräldern/na tog sitt beslut med kärlek för hela familjen. TROR jag.

Jag tror du har rätt och jag tror på alternativ 1 och att det var av kärlek som de ville få slut på lidandet.

Däremot tror jag inte att det är nödvändigt att något särskilt hänt i Göteborg. Bjärred är jättefint och kanske ett av de bästa ställena i Sverige att bo på. Så jag tror de flyttade pga att de ville ge barnen en trygg uppväxt. Sen är det nära till Lund också.
Citera
2018-01-12, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Enligt källor med ”insyn” i ärendet så hittades barnen och kvinnan avlidna i separata sovrum och mannen hängd.

Sjukdomsbild:

Barn nr 1: Kroniskt trötthet (under utredning)
Barn nr 2. Depression och OCD
Kvinnan: palliativ vård i hemmet (Cancer)

Detta är vad jag har trott hela tiden.
Går det att flytta status från "enligt källor" till något som kan "bekräfta"
Hur stor insyn har "din källa" exempelvis

Några hundra inlägg tillbaka var det någon som hade en "säker källa" som hävdade starkt
att mamman inte hade cancer.

Blir lite olika besked från alla "säkra källor" så finns det någon möjlighet att utveckla.........?
Citera
2018-01-12, 10:32
Medlem
Glöm aldrig gott folk, det fanns två vuxna och två barn. Oavsett vad som har sagts eller önskats med eller utan sitt fulla sinnes bruk, från de olika inblandade så kvarstår det faktum att de bägge vuxna personerna hade ett ansvar, en skyldighet som minst en av de bröt något så fruktansvärt mot! Minst två personer, barn, är mördade här! Och det gott folk är så fruktansvärt vidrigt!
Senast redigerad av HK1975 2018-01-12 kl. 10:33. Anledning: ihopskrivning
Citera
2018-01-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Detta är vad jag har trott hela tiden.
Går det att flytta status från "enligt källor" till något som kan "bekräfta"
Hur stor insyn har "din källa" exempelvis

Några hundra inlägg tillbaka var det någon som hade en "säker källa" som hävdade starkt
att mamman inte hade cancer.

Blir lite olika besked från alla "säkra källor" så finns det någon möjlighet att utveckla.........?

Och ytterligare en källa som hävdade ATT hon hade cancer.

Alltså två s k säkra källor som hävdar diametrala motsatser.
Citera
2018-01-12, 10:34
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Hur säkra anser du dina uppgifter vara?

Jag vågar inte påstå 100%.
Men uppgifterna kommer från en källa med god insyn i ärendet.
Citera
2018-01-12, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Håller med. Hon verkar vara väldigt ivrig att haussa upp det hela. En mycket märklig människa.
Men var fick du OCD ifrån? Just DET var nytt för mig.

SmygarBerit
Hon har visst lite mer koll från någon "källa med insyn"
Citera
2018-01-12, 10:35
Medlem
Just den omständighet att först en flicka i propubertal ålder får hemundervisning pga " trötthetssyndrom och att sedan får också systern lagom till samma propubertala ålder samma " diagnos" är mycket talande för att något inte stöd rätt till.
Det är tydligt att det fanns en drivkraft från någon av föräldrarna eller båda. Det är osannolikt att båda föräldrarna i en och samma sekund kokar ihop detta. En av föräldrarna har varit den drivande. Den andre medberoende i detta spel.
Vad drivkraften bottnat i , sektmedlemsskap, Munchauser by proxy, psykisk sjukdom eller liknande går inte att som utomstående att veta.
Men genom att gå tillbaka i journaler och se första kontakt hos läkare när det gäller visandedag angående detta trötthetssyndrom och hur föräldern/föräldrarna presenterade detta för läkare. Flickorna har ju inte själva sökt för sina "besvär" utan det här ju någon vuxen gjort. Det krävs nog både att polisen gräver i både flickornas journaler och i föräldrarnas journaler och då också från tidigare bostadsorten.
Familjens komplexa livslögn kan vara orsaken till denna mycket tragiska utgång.
Citera
2018-01-12, 10:40
Medlem
Artygs avatar
Får man hemundervisning pga depression?

Det låter mycket märkligt att döda sina barn för att de lider av depression och trötthetssyndrom. Möjligt att mamman givet upp hoppet om livet och gjort det, men en frisk pappa hade inte gjort det.
Citera
2018-01-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
SmygarBerit
Hon har visst lite mer koll från någon "källa med insyn"
Det är flera som hävdar att de har koll från säker källa. Så det ger jag inte så mycket för. ÄN.
Citera
2018-01-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Om nu barnen hade OCD och trötthetssyndrom förstår jag inte medias rubriker "fruktansvärd" sjukdom" och "ofattbar". Även rektorn uttryckte sig märkligt

I så fall är du dåligt påläst eller så saknar du totalt empati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in