2018-01-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Båda hade det, men kan säga att dina frågeställningar om diagnos finns osv är verkligen att närma sig vad som är källan till familje-situationen.

Googla LSS och nya artiklar om det som sagt.

Ja, Gottfries Clinics behandlingsmetoder för ME har diskuteras flitigt och minst sagt fått kritik för sina behandlingsmetoder samt granskats av IVO. Det sistnämnda har lett till att VGR sagt upp avtalet just med GC.
Citera
2018-01-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Mbp... man gör medvetet barnet sjukt/skadar och sedan söker hjälp. T ex ett långsamt intag av gift eller dylikt. Inget som framkommit hittills.
Tja så kan det förstås vara. Men vilken slump att alla dog av giftet samma dag i så fall. Och den som lider av mbp gör sällan sig själv sjuk eftersom den vill framstå som den goda vårdaren och få bekräftelse för det.

Jag tror det är mamman som varit psykiskt sjuk. Kanske hon haft cancer eller så har hon trott det. Hon har glidit allr djupare ner i sina vanföreställningar och överfört till barnen. Kroniskt trötthet/ME kan jag ibland själv få för mig att jag lider av utan att ha vanföreställning det är väldigt flummiga symtom, lite som horoskop det passar in på det mesta om man känner efter lite liksom.

Jag tror hon blev besatt av denna sjukdom och trodde barnen hade den, började googla och kolla upp denna kliniken som nämndes. Sen var det någon som nämnde att en talesperson för ME sjuka tog sitt liv dagen innan. Denna kvinna kan mycket väl ha varit msmmans idol. I en förvirrad hjärna kan det nog då slå slint. Hon kan ha blivit inspirerad av detta.
Jag tror nyckeln ligger hos mamman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Flera frågar om båda hade diagnoser. Här från tidningen:
I höstas påbörjades hemundervisningen även för den yngre flickan. I dokumentet står att föräldrarna misstänker att flickan lider av samma sjukdom som sin storasyster.

Vidare skrev skolan att vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna. Vad det betyder kan vi bara spekulera om.

Jag reagerade faktiskt också på formuleringen "....misstänker att flickan lider av samma sjukdom som sin storasyster.". Det skulle innebära att skolan fixat med hemundervisning även för den lilla tjejen utan att ha en diagnos bekräftad av läkare.

Någon påstod att barnen och mamman hittats nedbäddade i sängarna medan pappan hade hängt sig. OM det skulle vara fallet är jag inte alls så säker på att det är mannen som är gärningsmannen. Hela hans beteende med planerad konferens, handledning av två doktorander mm gör i alla fall mig öppen för ett ytterligare alternativ. Att han kom hem och fann sina döttrar och hustru döda efter att mamman på något sätt förgiftat barnen och sig själv varpå han blev så fruktansvärt förtvivlad, chockad och fick totalspelet och hängde sig för att han inte kunde hantera situationen. Jag kan mycket väl föreställa mig hur urflippad man skulle kunna bli i en sådan situation.
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är i så fall om mamman är döende i cancer. Och skolan vet om det. Det är det som är faktorn throughout (i alla fall för mig). Annars blir resonemanget lite obehagligt i överkant på flera kanter...
Att mamman eller pappan har cancer är ingen anledning till hemundervisning.
Citera
2018-01-11, 23:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Jag har inte orkat följa med i tråden det skrivs för mycket, mest skit och absolut ingenting har kommit fram som stämmer förutom namnen på barnen, sinnessjuka gissningar om ufon,scientologer och ärftliga sjukdomar.

Ni ska få en sak iallafall som är säker. Båda döttrarna hittades av polisen i deras respektive säng, då dom hade antingen blåmärken eller blod så det är INTE tal om förgiftning som någon gissade.
Modern samma sak.

Fadern å andra sidan hittades i ett annat rum, vardagsrum/hall. Han var hängd.

Hur jag vet detta? Därför att jag umgås privat med en av Expressens journalister som berättade att dom också hade ovanligt lite information förutom detta ovan.

Din vän journalisten läser aldrig fb?

Stämmer det lär det ju bli liv i luckan.
Citera
2018-01-11, 23:56
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Var inte det jag syftade på, var mer ett propert intryck. Är en myt att välutbildade och "goda" människor inte kan vara onda.

Förstår vad du är inne på - jag tror det gäller de allra flesta. Jag tror vi alla går runt med vår persona - den vi tror oss vara (god), den vi tror andra vill se. Men där bakom finns en "skugga" som man måste lära känna för att vara god. Omständigheter i det här fallet är ju inte helt klart, men jag får känslan av att det inte handlar om ,som i Bundy och Dahmers fall, antisocialpersonlighetsstörning utan om något annat. Det var väl mer det jag ville få fram. I övrigt håller jag med dig.
Citera
2018-01-11, 23:59
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det beror ju på hur han är "gängad". Ingenting kommer som blixt från klar himmel heller utan han har ju då bearbetat komplexet redan på ett eller annat sätt i huvudet. Tänk om allt kraschar, vad gör man då? Hur går man vidare?
Om allt kraschar söker en normalt fungerande människa hjälp. Familjer i krigsdrabbade områden flyr. Familjer med sjukdom i familjen söker hjälp. Man mördar inte sina medmänniskor.

Att flickorna hållits hemma kan bero på någon form av skyddande av flickorna, att de inte ska träffa killar och snuska runt.
Citera
2018-01-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Förstår vad du är inne på - jag tror det gäller de allra flesta. Jag tror vi alla går runt med vår persona - den vi tror oss vara (god), den vi tror andra vill se. Men där bakom finns en "skugga" som man måste lära känna för att vara god. Omständigheter i det här fallet är ju inte helt klart, men jag får känslan av att det inte handlar om ,som i Bundy och Dahmers fall, antisocialpersonlighetsstörning utan om något annat. Det var väl mer det jag ville få fram. I övrigt håller jag med dig.

Jaja, förstår vad du menar också och måste säga att jag inte vill få det till att GM här skulle vara en Bundy eller Dahmer, det finns inte i min värld.
Citera
2018-01-12, 00:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Har du någon ny info, som kan bringa klarhet i detta spektakel, eller skrev du bara helt meningslöst att du har växt upp i Bjärred.
Själv har jag vuxit upp i Sandared, skriver JAG helt meningslöst.
Någon annan ?

Däremot är det anmärkningsvärt med att de är så få skribenter som säger sig känna till familjen. Känns som de levt ganska isolerat. Inga rapporter om att döttrarna ska haft något som helst socialt umgänge med andra, och kommunen verkar ju rannsaka sig själv.
Citera
2018-01-12, 00:03
Medlem
darthvaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Döttrarnas sjukdom är märklig. Det verkar som de har lidit av samma syndrom och att det är en progressiv sjukdom. Man får även en känsla av att de har haft diffusa symtom som inte har gått att ställa en diagnos på.

Jag kommer att tänka på ett psykologisk sjukdom som kallas Münchhausens syndrom som innebär att en person gör sig själv eller någon i sin närhet illa för att få medlidande. Det är oftast kvinnor som skadar sina barn eller förgiftar dem.

Citat:
Ursprungligen postat av beastwood
Kan ju vara ett fall av munchausen syndrome by proxy. Föräldrarna har förgiftat barnen lindrigt för att ha dem hemma, till slut kanske en av barnen dog och de gjorde slut på alla för att det skulle komma ut vid obduktion.

En teori som är lika bra som något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Var flickorna verkligen sjuka? Eller hölls dom medvetet inomhus? Münchhausens syndrom? Det är något som känns så oerhört skumt här....som att det ligger en hund begraven...? Mycket märkligt att båda döttrarna är så pass sjuka att dom måste få hem undervisning...såklart att det måste vara något genetiskt men köper inte riktigt det här på något sätt..

Min teori också! Att båda döttrarna varit hemma från skolan med samma kroniska trötthetssyndrom känns som lite väl märkligt sammanträffande. Det var tydligen inte allvarligare än att de kunde leka ute och gå i affären helt nyligen. Frågan är om sjukdomen bara fanns i förälderns huvud? Får känslan av Münchhausens syndrom by proxy. Vanligast bland kvinnor.
Citera
2018-01-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mreapoe
Jag reagerade faktiskt också på formuleringen "....misstänker att flickan lider av samma sjukdom som sin storasyster.". Det skulle innebära att skolan fixat med hemundervisning även för den lilla tjejen utan att ha en diagnos bekräftad av läkare.

Någon påstod att barnen och mamman hittats nedbäddade i sängarna medan pappan hade hängt sig. OM det skulle vara fallet är jag inte alls så säker på att det är mannen som är gärningsmannen. Hela hans beteende med planerad konferens, handledning av två doktorander mm gör i alla fall mig öppen för ett ytterligare alternativ. Att han kom hem och fann sina döttrar och hustru döda efter att mamman på något sätt förgiftat barnen och sig själv varpå han blev så fruktansvärt förtvivlad, chockad och fick totalspelet och hängde sig för att han inte kunde hantera situationen. Jag kan mycket väl föreställa mig hur urflippad man skulle kunna bli i en sådan situation.

Det är den bilden jag har målat upp och den är så in i helvetes obehaglig. Speciellt när det finns bevis av att mamman stöttar sjukdomsmottagningar som behandlar ovetenskapliga sjukdomar.
Citera
2018-01-12, 00:04
Medlem
– Det kommer att ta tid. Vi kommer nog inte ha några svar inom de närmsta veckorna.

Ärendet är fortfarande rubricerat som mord.

– Och den bedrivs på precis samma sätt som om det vore en vanlig mordutredning, med den skillnaden att allt arbete bedrivs hos polisen. Det är ingen åklagare inkopplad för vi har ingen gärningsman i livet...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E49e6/sa-ska-polisen-losa-gatan-med-dodsfallen-i-bjarred
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in