2018-01-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glitchad
DN skrev en artikel för en halv timme sen där det står att

"Den tekniska undersökningen av villan där familjen bodde blev i princip klar på torsdagen. Det är ingenting som tyder på en olyckshändelse, men det har inte gått att fastställa händelseförloppet när föräldrarna och deras två döttrar, elva och 14 år gamla, dog"

Undra vad det är som har hänt

Länk till den? Hittar ej i DN-appen
Citera
2018-01-11, 19:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Rent teoretiskt kan det ju vara huset och mögel
mögel skadar ämnesomsättningen och du blir glutenintollerant / kasein / protein
När du blivit glutenintollerant så kan detta sprida sig i kroppen och du får dälig kondition ont i leder, kanske även trött och kanske autism mm.
Allt detta liknar me läkarna kan antagligen inte analysera varken det ena eller det andra och vi får aldrig reda på om det är så. Läkarna klarar inte av att analysera autoimmuna sjukdomar om det inte är celiaki
Att bägge barnen skulle ha fått en diagnos på me tycker jag låter osannolikt.

Kanske OT men det är viktigt med fakta. Det går alldeles utmärkt att diagnosticera andra autoimmuna sjukdomar som tex ledgångsreumatism och SLE via blodprov
Citera
Medlem
Shifflets avatar
Loggar in här för första gången på många år för detta. Förhoppningsvis kan det slå hål på en del av den vansinnigare ryktesspridningen.

Fick den här informationen från en vän som har haft vag kontakt med familjen. Mycket är redan sagt, men detta är vad jag fått veta:

* Flickorna hade en genetisk sjukdom som gjorde att de var mycket infektionskänsliga. Den äldre tjejen ska ha varit riktigt sjuk.

* Mamman hade cancer.

* Det "kollektiva självmordet" hade planerats sedan innan jul.

* Det är oklart om pappan tagit beslutet själv eller i samråd med mamman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Frågan är bara, den som är GM måste ju först vart helt säker på att de andra är döda, innan den gör sitt eget jobb så att säga. Hur kan man vara helt säker via "gift"? Eller har GM först försäkrat sig om detta? Och kanske inte ens tagit sitt liv samma dag? Man kan bli förgiftad utan att dö av det, och alla tre borde inte dött exakt samtidigt. Mycke frågetecken. Och det kräver planering att ha ihjäl 3 personer med gift, för att alla 3 skall avlida.
Det är ett par av de frågorna man förväntar sig få svar av vid obduktionsresultaten. När och hur. Det kan ju vara så att familjen legat död ett dygn innan han själv tog sitt liv. Jag har inte en blek. Väntar otåligt på resultaten.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Hittade följande när jag sökte efter något nytt:
Jerzy Sarnecki
2018-01-11 14:42
---
– Det här är väldigt ovanligt förstås, men det är inte okänt. Vi har haft sådana här fall tidigare där en familjemedlem i någon sorts total förtvivlan och desperation dödar de övriga familjemedlemmarna och tar livet av sig, säger Jerzy Sarnecki.
Det som skulle kunna trigga en sådan tragedi är att människor kan hamna i en slags psykisk nöd där de helt enkelt inte ser någon annan utväg, menar Jerzy Sarnecki.

– Samtidigt känner de någon sorts ansvar för de övriga familjemedlemmarna eftersom de själva inte ser någon möjlighet att gå vidare och vill inte att de andra, som de uppfattar det, ska lida. Då tar de livet av dem och sig själva. Detta förekommer av och till. Vi har flera sådana här fall i kriminalhistorien tidigare, säger han.
---
– I vanliga fall är våldsmannen en man, om man går till statistiken, även om det omvända har hänt. Det har förekommit att kvinnan säger att hon vill skiljas, och mannen dödar kvinnan och barnen för att han inte ser någon annan utväg, säger Jerzy Sarnecki.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901258-morden-bjarred-jerzy-sarnecki

Det här är klokt uttryckt på ett enkelt sätt: "Samtidigt känner de någon sorts ansvar för de övriga familjemedlemmarna eftersom de själva inte ser någon möjlighet att gå vidare och vill inte att de andra, som de uppfattar det, ska lida. "

"Ansvaret" är i en mening (förslagsvis) en självsuggestion som skenbart ger dem deras förlorade betydelse tillbaka. Men på villkoret att "tiden stannar" och alla dör.
Citera
2018-01-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DudePerfect
Länk till den? Hittar ej i DN-appen

https://www.dn.se/nyheter/sverige/inga-tecken-pa-olycka-i-villan-i-bjarred/
Citera
2018-01-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
På vilket sätt är det säkert?? Det har jag missat

Nån som nästan måstr varit med längre bak skrev att mamman och barnen låg nerbäddad men pappan hittades hängd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shifflet
Loggar in här för första gången på många år för detta. Förhoppningsvis kan det slå hål på en del av den vansinnigare ryktesspridningen.

Fick den här informationen från en vän som har haft vag kontakt med familjen. Mycket är redan sagt, men detta är vad jag fått veta:

* Flickorna hade en genetisk sjukdom som gjorde att de var mycket infektionskänsliga. Den äldre tjejen ska ha varit riktigt sjuk.

* Mamman hade cancer.

* Det "kollektiva självmordet" hade planerats sedan innan jul.

* Det är oklart om pappan tagit beslutet själv eller i samråd med mamman.
Ge oss något som bevisar att du har den insikten. Inte av misstro utan för att inte skapa än mer rykten.
Citera
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Nu är det antagligen ingen större mängd professionella detektiver här på Flashback, så man får nog räkna med hobbydeckare...

För övrigt inte en helt galen teori om det stämmer att endast pappan var höngd. Det som är mest sannolikt är ett utvidgat självmord / barmhärtighetsmord. Om jag hade gjort det gemensamt hade jag valt gift/tabletter, alla somnar in tillsammans. Alternativt gjort det med barnen, och sedan höngt mig tillsammans med frun. Det som blir kvar är a) Frun gjorde det som Skrik och Panik skriver, b) Det gjordes gemensamt, men pappan vaknar upp och tar till hängingen.
Que? Jag har verkligen inte skrivit att frun gjorde det.
Jag har snarare gjort några försök att dämpa de i tråden som kommer med sina illa grundade teorier om förloppet.
Själv inväntar jag resultatet från polisen istället för att komma med ogrundade teorier på flashback.
Alltså, ett antal av användarna borde skicka sina alster till Bonniers, eller varför inte till någon psykolog på nätet. De skulle bli inlagda snabbt.
Citera
2018-01-11, 19:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Han kan ha kommit in och sett det och sen fått panik och efter nån timmes fundering kommit fram till att kasta in handduken. Jag tror inte att det har gått till så, men självklart kan någon begå självmord utan att planera det en längre tid.

Det beror ju på hur han är "gängad". Ingenting kommer som blixt från klar himmel heller utan han har ju då bearbetat komplexet redan på ett eller annat sätt i huvudet. Tänk om allt kraschar, vad gör man då? Hur går man vidare?
Citera
2018-01-11, 19:11
Medlem
Shifflets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Ge oss något som bevisar att du har den insikten. Inte av misstro utan för att inte skapa än mer rykten.

Att jag loggar in här och skriver mitt första meddelande på 5 år, för att jag för en gångs skull vet något. Kollar man min posthistorik är det noll troll.
Citera
2018-01-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Det senaste i expressen var intressant, att föräldrarna "misstänker "att den ena dottern fått samma sjukdom som den andra. Detta var i höstas. Kan det vart beskedet om detta som damp ner i brevlådan?

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/
Det här var bra och tydlig information. Drar slutsatsen att den sjuka dottern skulle delta i vissa lugna skol-ämnen, men inte delta i idrott, musik och hem-kunskap.
Hon befriades alltså att delta i de ämnen där det fodrades rörelse / fysisk förflyttning -så då kan man tolka det som att hon haft svårt att röra sig-hon hade en sjukdom som lett till svårigheter att röra sig.
SVårigheter med Kordination/ muskelkontroll.
Kanske hade skolan planerat /beviljat henne en assistent när hon skulle komma tillbaka till vanlig skolundervisning.
Den yngre dottern hade i nuläget inte samma svårigheter som storasyster-men kanske har konstaterats att även hon bar på samma sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in