2018-01-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Pojken som gjorde det hade mått dåligt i veckor och flera varningar gick ut innan han gjorde det. Hade samhället omfamnat honom genom vård kunde händelsen förhindrats. Dock är han bara "afghan" och sveket minns vi. Flera i UiS gick ut och vädjade om att han behövde vård/omsorg. Det är dokumenterat på UiS facebook.

#vistårinteut

Rymdkram.

Bevisa att det rör sig om ett barn eller tonåring (13-19 år), annars gör du dig skyldig till att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda.

Av vad jag vet så levde mannen ett lyxliv i ett villaområde, så vad hade behövts för att förhindra attacken mot polismannen? Fick han för lite nötkräm, eller vad fan handlade detta om?

Nötkräm
Citera
2018-01-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Alltså.. Jag har mått dåligt i hela mitt liv och jag har även varit hemlös på nivån "uteliggare" men inte fan sprang jag runt och karvade i snutar för det. Att han har mått dåligt i flera veckor (FLÄMT!) är vare sig en ursäkt eller en förklaring.

Kan förstå din syn. Dock, vad vet vi vad han varit med om? Varningen gick ut, UiS reagerade, samhället svek. Desperation och trauma kan ta olika vägar. Vissa pojkar är sköra, vissa är starka. Om jag hamnade i främmande världsdel? Om jag riskerade mitt liv.

#vistårinteut

Rymdkram.
Citera
2018-01-11, 23:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Kan förstå din syn. Dock, vad vet vi vad han varit med om? Varningen gick ut, UiS reagerade, samhället svek. Desperation och trauma kan ta olika vägar. Vissa pojkar är sköra, vissa är starka. Om jag hamnade i främmande världsdel? Om jag riskerade mitt liv.

#vistårinteut

Rymdkram.
I min bok så finns det inget trauma som kan rättfärdiga att man sätter en kniv i en okänd och oskyldig människa. Han har ju uppenbarligen tagit sig hit hela jävla vägen från Mellanöstern så han kan inte vara särskilt skör.

Men det känns bra att du tycker att det är okej att knivhugga folk bara för att man har varit med om en massa skit. Jag hoppas fan i mig nån sätter en kniv i dig.
Citera
2018-01-11, 23:10
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Pojken som gjorde det hade mått dåligt i veckor och flera varningar gick ut innan han gjorde det. Hade samhället omfamnat honom genom vård kunde händelsen förhindrats. Dock är han bara "afghan" och sveket minns vi. Flera i UiS gick ut och vädjade om att han behövde vård/omsorg. Det är dokumenterat på UiS facebook. Hans ord "mitt namn kommer i tidningen" och vi befarade självmord och efterlyste honom på facebook. Två dagar efter hände incidenten.

#vistårinteut

Rymdkram.

Citat:

#vistårinteut

Rymdkram.

Hej Praktjakt!
Vad jag förstår, från FUP, så hade han en stark önskan att bara få åka hem och togs in på BUP för att han mådde dåligt av att vara här (d.v.s. i Sverige).
Du skriver att ni i UiS engagerade er starkt för hans sak. Var det aktuellt att ni i UiS skulle hjälpa honom med det praktisk/juridiska med att flytta hem?
Dessutom: har du någon känsla av att någon i Iran/Afghanistan pressat honom att söka sig till Sverige (respektive återvända hit efter besöket "hemma" förra våren)?
Är uppriktigt intresserad...
Citera
2018-01-11, 23:12
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Pojken som gjorde det hade mått dåligt i veckor och flera varningar gick ut innan han gjorde det. Hade samhället omfamnat honom genom vård kunde händelsen förhindrats. Dock är han bara "afghan" och sveket minns vi. Flera i UiS gick ut och vädjade om att han behövde vård/omsorg. Det är dokumenterat på UiS facebook. Hans ord "mitt namn kommer i tidningen" och vi befarade självmord och efterlyste honom på facebook. Två dagar efter hände incidenten.

#vistårinteut

Rymdkram.
Det är ingen pojke. Hans far uppger i FUP att han har två yngre bröder varav den yngste är 21 år.

Det sista du påstår får du visa en skärmdump på.
Citera
2018-01-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Bevisa att det rör sig om ett barn eller tonåring (13-19 år), annars gör du dig skyldig till att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda.

Av vad jag vet så levde mannen ett lyxliv i ett villaområde, så vad hade behövts för att förhindra attacken mot polismannen? Fick han för lite nötkräm, eller vad fan handlade detta om?

Nötkräm

Som socionom väljer jag att lita på människor, jag ser ej ont. Många borde ta efter. Om en behövande säger att han/hon/hen behöver hjälp så vill jag hjälpa. Kan du leda i bevis att pojken inte är sin ålder?

Rymdkram.
Citera
2018-01-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är ingen pojke. Hans far uppger i FUP att han har två yngre bröder varav den yngste är 21 år.

Det sista du påstår får du visa en skärmdump på.

Det är öppen info på UiS samt Stoppa utvisningarna av ungdomar till Afghanistan. Men vissa läser alla poster och vissa tittar in en gång då och då när det passar. Skärmdump? Hur gör en sånt?

Rymdkram.
Senast redigerad av praktjakt 2018-01-11 kl. 23:23.
Citera
2018-01-11, 23:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det är öppen info på UiS samt Stoppa utvisningarna av ungdomar till Afghanistan. Men vissa läser alla poster och vissa tittar in en gång då och då när det passar. Skärmdump? Hur gör en sånt?

Rymdkram.
Du får i så fall uppge vilket datum inlägget skrevs och om du vet hur länka till den posten.

Som det nu är sprider du bara en massa desinformation. Den Facebookpost du refererade till ”vi ses i tidningarna” skrevs av en helt annan afghan - detta är dokumenterat i tråden.
Citera
2018-01-11, 23:35
Medlem
Citat:
I min bok så finns det inget trauma som kan rättfärdiga att man sätter en kniv i en okänd och oskyldig människa. Han har ju uppenbarligen tagit sig hit hela jävla vägen från Mellanöstern så han kan inte vara särskilt skör.

Men det känns bra att du tycker att det är okej att knivhugga folk bara för att man har varit med om en massa skit. Jag hoppas fan i mig nån sätter en kniv i dig.

Om du önskar aggression så gör du det. Inget jag önskar någon att bli attackerad. Dock kan jag förstå rädsla. Du förenklar en bild. En värld är inte svart/vit, en enorm gråskala finns. Människor har känslor som vi måste beakta.

Rymdkram.
Citera
2018-01-11, 23:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Om du önskar aggression så gör du det. Inget jag önskar någon att bli attackerad. Dock kan jag förstå rädsla. Du förenklar en bild. En värld är inte svart/vit, en enorm gråskala finns. Människor har känslor som vi måste beakta.

Rymdkram.
Ja, det har du rätt i. Hur tror du att en knivhuggna polisen känner sig? Det finns inget som rättfärdigar oprovocerat våld mot oskyldiga människor. Gör man det på ett organiserat så brukar det faktiskt kallas för terrorism.
Citera
2018-01-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ja, det har du rätt i. Hur tror du att en knivhuggna polisen känner sig? Det finns inget som rättfärdigar oprovocerat våld mot oskyldiga människor. Gör man det på ett organiserat så brukar det faktiskt kallas för terrorism.

Det har du också rätt i. En individ talar för sig.

Rymdkram.
Citera
2018-01-12, 00:09
Medlem
Citat:
Som socionom väljer jag att lita på människor, jag ser ej ont. Många borde ta efter. Om en behövande säger att han/hon/hen behöver hjälp så vill jag hjälpa. Kan du leda i bevis att pojken inte är sin ålder?

Rymdkram.

Varför ska jag bevisa detta när det är du som påstår att det rör sig om ett barn? Allting står i nedanstående länk till polisutredningen. Mannen i fråga har också angett en ålder av 25 år till sociala myndigheter.

(FB) Polis knivskuren vid Medborgarplatsen, Stockholm 2017-08-31
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in