Citat:
Ursprungligen postat av
praktjakt
Pojken som gjorde det hade mått dåligt i veckor och flera varningar gick ut innan han gjorde det. Hade samhället omfamnat honom genom vård kunde händelsen förhindrats. Dock är han bara "afghan" och sveket minns vi. Flera i UiS gick ut och vädjade om att han behövde vård/omsorg. Det är dokumenterat på UiS facebook. Hans ord "mitt namn kommer i tidningen" och vi befarade självmord och efterlyste honom på facebook. Två dagar efter hände incidenten.
#vistårinteut
Rymdkram.
Citat:
Ursprungligen postat av
praktjakt
Kan förstå din syn. Dock, vad vet vi vad han varit med om? Varningen gick ut, UiS reagerade, samhället svek. Desperation och trauma kan ta olika vägar. Vissa pojkar är sköra, vissa är starka. Om jag hamnade i främmande världsdel? Om jag riskerade mitt liv.
#vistårinteut
Rymdkram.
Hej Praktjakt!
Vad jag förstår, från FUP, så hade han en stark önskan
att bara få åka hem och togs in på BUP för att han mådde dåligt av att vara här (d.v.s. i Sverige).
Du skriver att ni i UiS engagerade er starkt för hans sak. Var det aktuellt att ni i UiS skulle hjälpa honom med det praktisk/juridiska med att flytta hem?
Dessutom: har du någon känsla av att någon i Iran/Afghanistan pressat honom att söka sig till Sverige (respektive återvända hit efter besöket "hemma" förra våren)?
Är uppriktigt intresserad...