Citat:
Vi kämpar och vill det men han får inte gå i skolan. Vi har haft det snart ett halvår och det har varit det de har att erbjuda. han har ca 15min 3 dagar i veckan. Han går eller skulle gått i sjuan. Så det jag menar är att hemundervisning inte är självvalt utan den kan var påtvingad också. Här finns inga läkarintyg/utlåtande eller liknade utan det är rektorns beslut.Hm -låter inte riktigt som det bör fungera. Borde bli billigare för skolan att anställa en elevassistent.
Att istället kosta på hemundervisning av en lärare eller två-borde bli dyrare.
Beror så klart på om hur många timmar som gäller.
Hemundervisning bör vara en kortsiktig lösning.
Som du ser i Bjärreds-fallet så har hemundervisning pågått under lång tid.
Antar att det är familjen och flickorna som själva velat ha det så.
Du och ditt barn hade alltså föredragit att ditt barn går i skolan.
Att istället kosta på hemundervisning av en lärare eller två-borde bli dyrare.
Beror så klart på om hur många timmar som gäller.
Hemundervisning bör vara en kortsiktig lösning.
Som du ser i Bjärreds-fallet så har hemundervisning pågått under lång tid.
Antar att det är familjen och flickorna som själva velat ha det så.
Du och ditt barn hade alltså föredragit att ditt barn går i skolan.
Nu vet jag inte hur det såg ut för de här barnen? Om de led av en sjukdom som gjorde dem utåtagerande etc. så kanske föräldrarna var påtvingade hemundervisning. Som förälder så måste du släppa in folk i ditt hem ev. varje dag. Det plus många andra faktorer kanske blev för mycket.. sjukdom, olika lärare som ska släppas in i hemmet och du kan inte göra saker hemma när du vill etc.
Båda föräldrarna hade typ lite höga statusyrken men hemma var de privata. Med hemundervisningen så upphörde det. Privatlivet försvann, främmande personer kom varje dag, barnen är sjuka. Ja kanske blev detta för mycket för dom!?