2018-01-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Jag har inte orkat följa med i tråden det skrivs för mycket, mest skit och absolut ingenting har kommit fram som stämmer förutom namnen på barnen, sinnessjuka gissningar om ufon,scientologer och ärftliga sjukdomar.

Ni ska få en sak iallafall som är säker. Båda döttrarna hittades av polisen i deras respektive säng, då dom hade antingen blåmärken eller blod så det är INTE tal om förgiftning som någon gissade.
Modern samma sak.

Fadern å andra sidan hittades i ett annat rum, vardagsrum/hall. Han var hängd.

Hur jag vet detta? Därför att jag umgås privat med en av Expressens journalister som berättade att dom också hade ovanligt lite information förutom detta ovan.

Om detta stämmer med (blod blåmärke) då har jag svårt att tro att det är pappan som dödade egna barn så här.. Då någon utomstående..
Citera
2018-01-11, 22:44
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, och jag hävdar faktiskt att jag inte har fel den här gången heller.
Så, tar vi den kända omständigheten om barnens ålder och moderns död i beaktande skulle jag hävda att GM rent statistiskt mest sannolikt är fadern. Väldigt mycket mer sannolikt än att modern dödat sina barn och barnens pappa, varefter hon ska ha tagit livet av sig.

Om man dessutom tar faderns död i beaktande så vore det nog nästan unikt om kvinnan är ensam gärningsman. Har aldrig hört talas om att en moder dödat sina barn, sin man/barnens pappa, och därefter sig själv. Men jag tycker nog man ska vara öppen för att de båda föräldrarna kan ha gjort det i samförstånd.
Tycker du ska skippa sannolikheten i detta aktuella fall, även om din statistik ser rätt ut för dödande av egna barn i åldersgruppen 5-20 år. För kollar vi på underlaget ser inget ut att stämma hos denna tragiska familj i Bjärred av de fåtal filicid som skett i Sverige modern tid. Finns inget med de uppgifterna som kommit fram som på något sätt gör varken pappan eller mamman eller de tillsammans i samspråk mer trolig gärningsman/kvinna annat än gissningar. Och skulle de gjort detta ihop vore det något helt nytt inom svensk kriminalhistoria. Modern variant av von Sydowska morden men mot barn istället. Mycket konstigt mordfall.
Citera
2018-01-11, 22:44
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Vet man något om det var så att även mamman kunde sköta en del av sitt arbete hemifrån?
Citera
2018-01-11, 22:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Går man och hänger sig själv om vi nu säger att han kommer hem och helt oförberett hittar familjen avlidna, jag förstår att hela världen rasar men det krävs fanns mycket.

Alla hade säkert reagerat olika, men det krävs mycket för att ta fram repet om du inte tänkt dom tankarna innan.

Allt med detta är ju sjukt i sig

Ja, det känns helt osannolikt. Att hänga sig är troligtvis de minst sannolika sättet att ta livet av sig, om man drabbas av en plötslig chock som om mannen kom hem och fann familjen död. Hängning kräver en sorts beslutsamhet/kunskap och förmåga.
Mer sannolikt om han kommit hem och funnit familjen död är något av:
- Springa ut på gatan och skrika
- Ringa polisen
- Eller tömma barskåpet och alkoholförgifta sig ihjäl

Hur som helst en djupt tragisk och gripande historia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokterapeuten
Min första tanke är att barnen var hemmasittare, att dom alltså inte kommer iväg till skolan. Och då fick dom hemundervisning. Många barn med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som Aspergers syndrom bränner ut sig i skolan och får utmattningssyndrom.

Tänker också att flickorna haft svår Aspergers.
Väldigt diskrekt sjukdom som inte märks av övriga samhället.
Men i hemmet kan det vara fullständigt kaos.

Att dom haft blåmärken och blod har påträffats måste kunnas ringa in till nån slags inre blödningar, påverkat av nåt dom satt i sig?
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakingborr
Pappan var inte kriminell, inte mamman heller.

Allt tyder på en mycket kärleksfull pappa. Tränade tidigare dotterns fotbollslag. Dedikerade sina publikationer till döttrarna. Jobbade hemifrån för att kunna stötta sin familj. Kollegor och chef beskriver honom som en god och ansvarsfull människa.

Skolan verkar också bara ha gott att säga om föräldrarna och familjen. Liksom grannarna. Dock beskrivs familjen som att den befann sig i kris - antydningsvis pga svår sjukdom.

Vad som sedan hände och vad som utlöste tragedin lär vi aldrig fullt ut få veta.

Men på FB ägnar man sig åt likskändning för att tillfredsställa sina perversa lustar.

Hoppas att familjen kommit till ett bättre ställe där man åtminstone slipper FB-idioter.
Äh, du svamlar. Är väl bättre att prata om sådana här händelser än att inte göra det. Det kan ju tillochmed
hända att någon härinne vid något tillfälle i livet, pga dessa diskussioner, ställer rätt frågor till en
medmänniska eller gör en orosanmälan och således hjälper till att förhindra en liknande katastrof.
Citera
2018-01-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokterapeuten
Nej inget skäl till att ”befrias” från smärtor..
Men Aspergers syndrom är verkligen en osynlig funktionsnedsättning som gör att man hamnar utanför samhället på många vis. Riktigt hög statistik på självmord inom den gruppen.

Ingen har sagt att döttrar hade ngn funktionsnedsättning typ as. Det talas om sjukdom. "Ofattbar sjukdom". Du vet att npf inte är en sjukdom?

Lägg ned allt kring funknedsättningar. Det är så många som blir diagnosticerade i dag, kanske lite för många. Underdiagnos tror jag är mer ovanligt. Nej här hävdas som sagt att två döttrar är sjuka, varav en misstänkt, så pass att båda döttrarna hålls hemma. Sen dör alla. Otäckt. Ja!
Citera
2018-01-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Ni som snöat in er på att hemundervisningen talar för att det måste finnas en massa läkarintyg och psykologuttalanden är ute och cyklar...

Skolor kan göra särskilda anpassningar, eller upprätta åtgärdsprogram för att hjälpa elever som är s.k "hemmasittare". En sådan särskild anpassning som kan, men inte måste, ingå i ett åtgärdsprogram är just hemundervisning. Det är heller inte så avancerat som det låter. I regel blir undervisningen undermålig och fokus är att få eleven att nå målen (vilka inte är jättehöga i åk 5 enl LGR-11).
Då är det skolan som tar det beslutet utifrån skolans bedömning av eleven. Här är det föräldrarna som begärt hemundervisning
Citera
2018-01-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Som jag skrev igår, att pappan verkade vara tvungen att arbeta mer hemifrån för att se till att inget skulle hända med barnen.
Sedan också arbetsgivarens oro, den var befogad.

Kanske var han orolig för att mamman skulle göra något?
Citera
2018-01-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Går man och hänger sig själv om vi nu säger att han kommer hem och helt oförberett hittar familjen avlidna, jag förstår att hela världen rasar men det krävs fanns mycket.

Alla hade säkert reagerat olika, men det krävs mycket för att ta fram repet om du inte tänkt dom tankarna innan.

Allt med detta är ju sjukt i sig

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det känns helt osannolikt. Att hänga sig är troligtvis de minst sannolika sättet att ta livet av sig, om man drabbas av en plötslig chock som om mannen kom hem och fann familjen död. Hängning kräver en sorts beslutsamhet/kunskap och förmåga.
Mer sannolikt om han kommit hem och funnit familjen död är något av:
- Springa ut på gatan och skrika
- Ringa polisen
- Eller tömma barskåpet och alkoholförgifta sig ihjäl

Hur som helst en djupt tragisk och gripande historia.

Har också sagt detta sedan teorin om att mannen hängt sig efter att han funnit fru och barn döda kom fram. Det stämmer inte alls att det är så det gått till. Möjligheten finns, men sannolikheten är lika trolig som att en asteroid slår ner i Bjärred kl 09 på fredagsmorgonen.
Citera
2018-01-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Rektorn har även sagt att hon känner familjen väl, så din fråga är rätt så onödig.
Antar att det finns rektorer som har bra kontakt med vissa familjer helt enkelt.

Vi vet inte, men rektorn kanske har besökt familjen, kaske gjort tom flera besök. Därför låter hän så säker i sitt uttalande.
Citera
2018-01-11, 22:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Med allt som framkommit så är detta det enda obekräftade jag tror på.
Vilket för mig innebär att mamman dödade barnen och sedan sig själv, pappan kommer hem och upptäcker vad som hänt och tar därför sitt liv.

Ja, alltså ponera att cancersjuk mamma av dödsångest eller förvirrad snedtändning förgiftar sig och de iofs inte alls särskilt dödssjuka barnen och skriver något dumt avskedsbrev till maken med ngt förnumstigt om att han nu hädanefter får all tid i världen att planera sin J-a keynote och sina momsartiklar, och maken får detta i handen. En kille som kanske är van att ha massor med glada mänskor omkring sig och briljera och gör karriär på sin framgång o gott humör. Inte så lätt att resa sig från en sådan smäll skulle jag gissa. Berövad allt som var ngt värt och tvingad att visa upp det varje dag.

Jag tror att det psykologiskt skulle kunna räcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in