2018-01-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Vad jag tänker är såhär; Jag (högstadielärare) känner att den här hemundervisningen har beviljats alldeles för lättvindigt. Jag tror att rektorn har ramlat i fällan för att föräldrarna var lite fiiina.

Hade det varit Kevin i höghusets ensamstående mamma som jobbar på Konsum som hade begärt något liknande så hade det förmodligen aldrig kommit på frågan.
Hade Kevins mamma gapat och skrikit så hade hon absolut fått allt hon skrikit om.

Därav den snabba pareringen om flickans ofattbara lidande och sjukdomar i massmedia.
Hemundervisning- Vad som behövs är läkarintyg eller psykologutlåtande.
Barnet beviljas undervisning under en begränsad tid.
Skolsköterska- och rektor- och eventuellt kurator- ska regelbundet göra hembesök.
Uppföljning- över hemundervisningen
Hur fungerar hemundervisningen?
Dvs även berörd hem-undervisande lärare ska dokumentera och bedöma om elev orkar återanpassas till skolan.
Skolkurator och elev borde ha regelbunden samtalskontakt.
Samarbete med föräldrar, elev och berörd pedagog.
Detta för att motivera för att eleven ska orka komma till skolan.
OM det finns problem i hela familjen så ska anmälan till Socialmyndighet göras.
Eller skolsköterskan kopplar på de sjukvårdsinsatser som behövs.
Citera
2018-01-11, 21:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Med allt som framkommit så är detta det enda obekräftade jag tror på.
Vilket för mig innebär att mamman dödade barnen och sedan sig själv, pappan kommer hem och upptäcker vad som hänt och tar därför sitt liv.

Tror på samma sak att mamman dödade barnen. Därav detta hemlighetsmakeri! HAde mannen dödat barnen så hade man gått ut med et på en gång!
Citera
2018-01-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Med allt som framkommit så är detta det enda obekräftade jag tror på.
Vilket för mig innebär att mamman dödade barnen och sedan sig själv, pappan kommer hem och upptäcker vad som hänt och tar därför sitt liv.
Känns lite som alltför många osannolika händelser;
Det är i sig mkt ovanligt att en mamma dödar sina barn och sen sig själv. Att fadern som respons , när han upptäcker detta, skulle hänga sig tycks mig som ytterligare en ovanlig/osannolik händelse.
Barnen har blivit mördade, ja. Om detta skett i samförstånd mellan föräldrarna är tänkbart, men återigen känns det osannolikt att båda föräldrar kommer till samma tokiga beslut.
Minst osannolikt är nog ändå att vi har en mördare (den som enligt källan hittats hängd) och 3 mördade.
Ur KvP:
”I höstas påbörjades hemundervisningen även för den yngre flickan. I dokumentet står att föräldrarna misstänker att flickan lider av samma sjukdom som sin storasyster.”
Får ett barn hemundervisning för att FÖRÄLDRAR MISSTÄNKER en diagnos?
Något är skumt här.
Senast redigerad av StockholmMotala 2018-01-11 kl. 21:53.
Citera
2018-01-11, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Precis. Denna var min teori också i går kväll. Tyckte att den var mest logiskt. Har egentligen ingen aning om hur det gick till och varför.

Inte jag heller...
Har läst 2344 st inlägg, men känns som att vi fortfarande står på ruta 1.
Citera
2018-01-11, 21:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Just det. Många verkar tycka och tro att detta var en handling av kärlek, det är inte min åsikt. När man dödar andra människor så kan det finnas en psykisk sjukdom där den sjuke Tror att den gör gott. Det kan också vara hat, hämd, vrede eller sorg med definitivt inte kärlek.
Tänk på alla som fått sina anhöriga mördade, tror inte att de ser det som en kärlekshandling.

Men de tror att det är en handling av kärlek. Inget rationellt i denna tankegång!
Citera
2018-01-11, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Hade inte varit så mkt att utreda för skola i så fall. De hade lutat sig helt på läkarnas intyg och behandlingsplan.

Som flera redan skrivit, kommunens och skolans information går inte ihop med att barnen varit dödsjuka och blivit barmhärtighets dödade. Den fasansfulla ofattbara situationen i familjen varvas med protokoll om diskussioner om återgång till skola och grannars vittne om lek i pool och möten för att handla i mataffären, som förvisso ligger mkt nära deras hus.

Barnen kanske har bra och dåliga dagar med sin sjukdom..
Citera
2018-01-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och du vet med säkerhet att dom inte hade den hjälpen.
Och du vet med säkerhet att dom har ansökt om den hälpen, men inte fått den.
Eftersom pappan valde att jobba mycket hemmifrån, så kanske han kände att han inte behövde mer hjälp, eller vet du att han behövde det.
Dom kanske hade alla resurser dom behövde, och utförde detta illdåd av andra orsaker.......
Eller vet du att det inte var så ??

Jag vet med säkerhet att föräldrar som har barn, som om dom inte övervakas var enda sekund, varje minut,alla timmar dygnet runt för då riskerar barnet att dö, inte ens de föräldrarna får assistent hjälp numera.
Att pappan valde jobba hemifrån sista tiden tyder väl mer på att situationen var så tuff så han inte kunde jobba borta, mer än att situationen hemma var så bra så han var hemma också... Fattar inte riktigt vad som får dig att tolka det som att dom hade ALL hjälp de behövde? Förklara gärna!
Jag har däremot INGEN aning om det var så att statens indragningar, djup depression, synen av ens barn lida som om de var utsatta för den värsta sortens tortyr, känsla av total avsaknad av framtidstro, alla de saker och fler därtill eller enbart ett dåd av en galen och ondskefull gärningsman. Men jag väljer att inte döma innan jag vet med säkerhet.
Citera
2018-01-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ess_i_topp
Jag tror du har rätt, hade gjort detsamma om det hade hänt mig.

En familjefar som gjort precis allt i sin makt för att räcka till för barnen, och frun, och arbeta, med ett dessutom krävande yrke.
Levt under hård press länge och tack och lov haft arbetsgivarens stöd under tiden.
Har arbetat, tagit hand om familjen, skött skolkontakter.
Men det räckte ändå inte.
Därav minnesorden om honom på LinkedIn.
Jag hoppas skolorna där barnen gick kommer att utredas grundligt för vad de egentligen varit behjälpliga med.

Pappan och barnen beskrivs som sociala och trevliga och ett av barnen var mycket vetgirigt- därför han skrev det där om momsen.
Dagen innan, tror jag det blir, som han skulle på den konferens han själv arrangerat så inträffade allt detta.
I mellandagarna hade han setts med yngsta dottern i en affär.
Det är väldigt tyst om mamman, förutom det senaste att när det började gälla att även hålla den yngsta dottern borta från skolan så var plötsligt mamman med på möten.
För mig i alla fall så är saken löst.
Citera
2018-01-11, 21:53
Medlem
Märklig tråd. Tjat om ME hela tiden och långa utläggningar om hur synd det var om pappan, precis som om han vore ensam i världen med ett imperfekt privatliv? Pappan var inte 12 år, han var 45 år och vet väl hur livet ser ut, att det har ljusa och mörkare perioder...?

Inte fan har han suttit på sin kammare och fört etiska diskussioner med sig själv, men kommit fram till att "detta är det bästa för alla". Att tro det är att hemfalla åt romantiserat dravel. Han var inte dum i huvudet, men svårt psykiskt sjuk!!

Och finns det avskedsbrev är det nog många förvirrade tankar där, som knappast bringar klarhet för en frisk person!

Dessutom, inte alls säkert han jobbade mindre för att slita med familjen, har tanken inte slagit er, att han kanske var hemma mycket pga att han börjat plågas av tankar på döden osv?

Väldigt synd om barnen är det, kanske förgiftade till och med, vilket inte alltid är nån fridfull död, utan kantas av kräkningar och så vidare.
Senast redigerad av Florman 2018-01-11 kl. 21:56.
Citera
2018-01-11, 21:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Jag vet med säkerhet att föräldrar som har barn, som om dom inte övervakas var enda sekund, varje minut,alla timmar dygnet runt för då riskerar barnet att dö, inte ens de föräldrarna får assistent hjälp numera.
Att pappan valde jobba hemifrån sista tiden tyder väl mer på att situationen var så tuff så han inte kunde jobba borta, mer än att situationen hemma var så bra så han var hemma också... Fattar inte riktigt vad som får dig att tolka det som att dom hade ALL hjälp de behövde? Förklara gärna!
Jag har däremot INGEN aning om det var så att statens indragningar, djup depression, synen av ens barn lida som om de var utsatta för den värsta sortens tortyr, känsla av total avsaknad av framtidstro, alla de saker och fler därtill eller enbart ett dåd av en galen och ondskefull gärningsman. Men jag väljer att inte döma innan jag vet med säkerhet.

Fast vi vet ju ingenting egentligen i detta fall. Frågan är om sanningen kommer fram i slutändan. Det blir ju inget åtal eller förundersökning så att säga............
Citera
2018-01-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Hade man från lärare rektorer psykologer osv varit lika förstående och litat på föräldrarna om familjen levt i en lägre samhällsklass? Får en känsla av att föräldrarna ansågs kunniga och oantastbara och att de stod över skolans regler och samhällets lagar.

Håller helt med dig.

Det börjar osa katt om komunen och skolan. Deras snabba presskonferens igår och uttryck som "Vi kommer att rannsaka oss själva" låter ganska märkligt. Hade räckt med att säga, vi kommer att gå igenom all dokumentation. Ordet ranska låter ganska dömande i mina öron.

Men det var bra att detta kom ut med att det ska undersökas, hela dagen verkar tråden ha snöat in sig på medicinska termer och att fadern eller modern, eller tillsammans skulle ha gjort en tjänst med dödandet. Något som jag har haft väldigt svårt att förstå.
Citera
2018-01-11, 21:55
Medlem
Jag har inte orkat följa med i tråden det skrivs för mycket, mest skit och absolut ingenting har kommit fram som stämmer förutom namnen på barnen, sinnessjuka gissningar om ufon,scientologer och ärftliga sjukdomar.

Ni ska få en sak iallafall som är säker. Båda döttrarna hittades av polisen i deras respektive säng, då dom hade antingen blåmärken eller blod så det är INTE tal om förgiftning som någon gissade.
Modern samma sak.

Fadern å andra sidan hittades i ett annat rum, vardagsrum/hall. Han var hängd.

Hur jag vet detta? Därför att jag umgås privat med en av Expressens journalister som berättade att dom också hade ovanligt lite information förutom detta ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in