2018-01-11, 18:52
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Lägg av. Barnen blev sannolikt mördade. Överväger du att mörda sjuka eller påstått sjuka? Sök hjälp. Alla skolor bör uppmärksamma liknande fall. Slutna familjer är en hälsofara för barn som förr eller senare måste ut i livet och stå på egna ben.

Det är nog inte så att det är så lätt att uppmärksamma. Det syns ju inte utåt oftast. Isolering är nog svår att upptäcka också, särskilt i en stad.
Citera
2018-01-11, 18:55
Medlem
MorT2s avatar
Giftmord antagligen. Då kan man inte fastställa händelseförloppet utan obduktion.
Går inte att fastställa händelseförloppet om det är något dem tex ätit/druckit.

Vill påpeka att detta bara är något jag i dagsläget tror.

Och en av föräldrarna har avlidit på ett annorlunda vis alternativt även denne av gift fast i vaket tillstånd. Jag tror att barnen och en av föräldrarna avled när dem sov.
Citera
2018-01-11, 18:56
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Var kommer den här uppgiften om att mannen skulle ha hängt sig? Inte sett detta i någon tidning. Är det en trådsanning eller styrkt med någon säker källa?
Trådsanning.
Citera
2018-01-11, 18:56
Medlem
Yolindas avatar
Det påminner starkt om den här gamla historien om en kvinna som sköt sina två svårt sjuka döttrar och sedan tog sitt eget liv.

https://www.metro.se/artikel/erik-eje-almqvist-vägen-till-revolvern-i-dockhuset-xr
Citera
2018-01-11, 18:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Docenter är inte timanställda, docent är en tjänst som senare leder till professur och forskare på den nivån (professor och docent) har garanterat månadslön på runt 80 000/mån.

Det kanske kan skilja sig åt, men jag tror inte det: docent är en akademisk titel, som för en anställd innebär befordran, ssk. befogenheter, och högre lön. Titeln kräver si o så många sidor publicerade alster av olika slag, undervisningstimmar och pedagogiska o andra meriter enl. fastlagda kriterier för fakultet eller vetenskapsområde. Däremot krävs nog inte formellt en tillsvidareanställning, även om det givetvis underlättar. Du kan vara fast anställd med tjänstebeteckningarna forskare eller universitetslektor (båda kräver normalt att du är disputerad, dvs akademisk doktor) och/men tjänstebeteckningen förändras inte av att du blivit docent. Professor är sedan ett antal år nästa steg efter docent. Sen finns det (väl?) stolprofessurer el andra anställningsformer här och var där också tjänstebeteckningen är professor. Och en och annan hederstjänst med vad namn det kan vara liksom ev även adjunkt och forskningsassistenter och projektbundna tidsbegränsade anställningar.

Men i grunden är man tillvidareanställd som universitetslektor eller forskare med de akademiska förtjänsttitlarna (fil.)dr i + ämne, eller docent i + ämne, eller professor i + ämne.

Vad som står i angivet som position på akademikers webbsidor överensstämmer inte alltid med den formella tjänstebeteckningen eller akademiska graden, eftersom det kan syfta på ett specifikt uppdrag inom verksamheten eller med avseende på studenter och allmänhet (lärare/lektor o.a.).

Alla karriärakademiker är inte alltid nödvändigtvis och definitionsmässigt tillsvidareanställda, men det torde underlätta för de flesta. Andra kan till och från försörja sig på externa anslag o projektmedel och div intäkter och uppdrag, medan somliga fondanslag säkert kräver fastanställning för att projektmedel ska kunna komma på tal.

Men formellt finns det inget som hindrar att man blir docent som fårklippare i finnskogarna, om man bara finner tid att meritera sig. Men i praktiken betyder det i många fall bara att man kan få titeln på bekostnad av anställningen på moderuniversitetet, eftersom moderuniversitetet redan avsatt löneutrymmet för en fastanställd docent på ett specifikt område för ngn annan, som var kvar inom verksamheten medan man själv klippte får och skrev böcker. Detta lite beroende av verksamhetens volym och ekonomi förstås. Och lite annat. Det kan för all del vara tvärt om också... 😄
Citera
2018-01-11, 18:58
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Cancer eller inte?

Efter att ha läst hela tråden så får jag en känsla av att det fanns något dysfunktionellt under ytan hos familjen lägg till grannars vittnesmål om att döttrarna inte verkade fysiskt sjuka...

Moa beskriver hur hon pratar med sig själv och diverse olika ting....

Kan de vara någon form av sinnessjukdom hos båda flickorna kanske ärftlig från mamman eller båda som drabbat dem och i förnekelse/skam letar de efter halmstrån och fastnar ME?

"Jag pratar med mig själv, med en bil och med ett träd! Är jag galen? Jag pratar med många olika saker!"

Så där kan man inte dra ut ett par meningar ur sitt sammanhang från ett forum.
TS skrev att hen gick hemma och pratade engelska högt med sig själv bl a och frågade om fler gjorde det, varpå andra svarade att de gjorde de visst.
Ibland kommer jag på mig att göra likadant.
Citera
2018-01-11, 19:00
Medlem
Konspirationsteori:

O väldigt mån om hur allt ska verka från utsidan. H sjukskriven för psykisk ohälsa. H har mest att säga till om gällande barnen. Barnen psykisk ohälsa och vill inte gå i skolan. H stöttar barnen i detta, O inte. H får först en och sedan den andra diagnosticerad med ME. O flippar efter andra diagnosen och mördar sin familj utan samförstånd. Inser sitt misstag, skriver brev som får det att verka som barmhärtighetsmord pga vet vad folk kommer tänka om honom. Hänger sig. Kommer eventuellt undan som ”god”.
Citera
2018-01-11, 19:01
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyper
Pappan kanske hade sin första jobbdag i måndags efter att ha tagit semester över jul och nyår, för att spendera tid med sina sjuka döttrar samt sin psykiskt/fysiskt sjuka fru. När pappan var iväg och arbetade passade mamman (som förmodligen var svårt psykiskt sjuk och självmordsbenägen) på att ha ihjäl flickorna och slutligen sig själv. Pappan kommer hem på kvällen, hittar sin familj död och bestämmer sig för att ta sitt eget liv. Förmodligen har det förekommit nån form av självmordsförsök i hemmet tidigare eftersom polisen snabbt var på plats när pappan inte dyker upp på jobbet nästkommande dag.
Vadå "förmodligen svårt psykiskt sjuk"? Vad vet du om det???

Det är ju bara spekulation och gissningar i den här tråden.
Citera
2018-01-11, 19:02
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Giftmord antagligen. Då kan man inte fastställa händelseförloppet utan obduktion.

Och en av föräldrarna har avlidit på ett annorlunda vis alternativt även denne av gift fast i vaket tillstånd. Jag tror att barnen och en av föräldrarna avled när dem sov.

Om alla 4 har dött av en överdos av medicin så är det exempelvis svårt att avgöra händelseförloppet. Svalde alla tabletterna frivilligt är det i stort omöjligt att få fram vem GM är.
Citera
2018-01-11, 19:02
Medlem
goosehunters avatar
Hur många läsare här tror att en pappa, av bamhärtighet och omsorg för sin familj, skjuter ihjäl hela sin familj? Jag skriver pappar därför att män är överrepresenterade vid sådana här mordfall. En pappa som av omsorg för sina döttrar vill avsluta deras liv skjuter knappast inte ihjäl dom. Jag tycker snarare handlingen tyder på en person som tappat fattningen. Var barnen blivit skjutna, i vilken del av kroppen skotten träffat, hur kropparna påträffats, lär nog avslöja händelseförloppet. Jag tror inte barnen hade en önskan om att dö och jag tror bara en person i familjen hade planerat detta och det var fadern.
Citera
2018-01-11, 19:03
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2

Frågan är bara, den som är GM måste ju först vart helt säker på att de andra är döda, innan den gör sitt eget jobb så att säga. Hur kan man vara helt säker via "gift"? Eller har GM först försäkrat sig om detta? Och kanske inte ens tagit sitt liv samma dag? Man kan bli förgiftad utan att dö av det, och alla tre borde inte dött exakt samtidigt. Mycke frågetecken. Och det kräver planering att ha ihjäl 3 personer med gift, för att alla 3 skall avlida. Det kräver även ett "bra" preparat!
Citera
2018-01-11, 19:03
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Hur många läsare här tror att en pappa, av bamhärtighet och omsorg för sin familj, skjuter ihjäl hela sin familj? Jag skriver pappar därför att män är överrepresenterade vid sådana här mordfall. En pappa som av omsorg för sina döttrar vill avsluta deras liv skjuter knappast inte ihjäl dom. Jag tycker snarare handlingen tyder på en person som tappat fattningen. Var barnen blivit skjutna, i vilken del av kroppen skotten träffat, hur kropparna påträffats, lär nog avslöja händelseförloppet. Jag tror inte barnen hade en önskan om att dö och jag tror bara en person i familjen hade planerat detta och det var fadern.

Skriver skjutna därför det är vad som cirkulerat. Rör det sig om tabletter blir det svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in