2018-01-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
När tror ni de skedde då?

Som sagt, tror!
Men det känns som att detta hänt en kväll, efter mellandagarna, kanske under trettondagshelgen, kanske ett dygn innan de hittades. Svårt att säga.
Vad jag förstått så har fönster varit fördragna hela dagen samma dag de hittades, så förmodligen har det hänt dagen innan, i måndags kväll/natt. Grannar verkar inte ha reagerat på fördragna fönster under helgen, men det kan mycket väl hänt då också.
Citera
2018-01-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som sagt, tror!
Men det känns som att detta hänt en kväll, efter mellandagarna, kanske under trettondagshelgen, kanske ett dygn innan de hittades. Svårt att säga.
Vad jag förstått så har fönster varit fördragna hela dagen samma dag de hittades, så förmodligen har det hänt dagen innan, i måndags kväll/natt. Grannar verkar inte ha reagerat på fördragna fönster under helgen, men det kan mycket väl hänt då också.

Dagen innan dagen D för mannen i huset. Hans stora viktiga dag en gång om året...
Citera
2018-01-11, 16:56
Medlem
Captaintrebuchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad grundar sig den känslan i?

skulle snarare tro att det är mamman som haft ihjäl sig själv och ungarna, och farsan har reagerat på impuls.
Citera
2018-01-11, 16:59
Medlem
Det är två saker jag inte förstår i allt detta.

1) Om nu flickorna hade ME så är det inte en sjukdom som leder in i döden. Det är för mig helt absurt att ta livet av sina barn pga den sjukdommen. Dessutom står det överallt att läsa om just ME, jag citerar:

"Prognosen är osäker, vissa barn och unga blir inte bättre, medan andra förr eller
senare blir friska eller väsentligt bättre efter
år av sjukdom. Under tiden är rätt stöd och
anpassningar oerhört viktigt".

Bara den meningen får mig att rysa. En förälder hade gjort allt i sin makt för sina barn. Och finns det en stor chans (eller ens om det vore 1%) till att blir HELT frisk (som man tydligen kan bli) eller väsentligt bättre efter år av sjukdom så lever man i hoppet om att så kan ske, inte mördar man sina underbara barn.

Därför tror jag att de var hjärntvättade av scientoligerna eller johavas vittnen. Polisen borde undersöka vad den sekten har tuttat in i familjen.

2) Om fadern hängde sig, undrar jag varför? Varför välja en så plågsam död? Varför valde han inte att dö på samma sätt som frun och barnen, han såg ju att det fungerade (förutsatt att de åt eller drack något gift)? Varför gå och hänga sig?

Kan det också ha något att göra med scientolig sekten, att fadern måstehänga sig för att plåga bort sina onda handlingar (att de förgiftat/mördat sina förmodlingen icke vetandes flickor)?

Ja många frågor, få svar.

Vila i frid tillsammans underbaraste systrar, finaste små änglar.
Citera
2018-01-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cerious
Jag är helt inne på din linje. Många fler familjer än man kan tro ser kollektivt/utvidgat självord som enda alternativet när samhället sviker de som mest behöver stöd. Jag tänker främst familjer där det finns funktionshinder, psykisk ohälsa, sjukdom... Försäkrinskassan drar in stöd och bidrag. Kommuner (soc, skolan etc) blundar för familjers behov av stöd och hjälp bara för att familjerna är "socialt välanpassade". Familjerna går under. Föräldrarna ser ingen lösning inget ljus i tunneln och är psykiskt och fysiskt slutkörda. Suicid blir enda utvägen.
Är också helt inne på den linjen. Man kan kämpa till en viss gräns men till slut finns inte mer ork och det räcker med droppen som rinner över i bägaren. Hoppas samhället en gång för alla förstår vad drabbade människor får utstå och att stöd är fullständigt nödvändigt om inte fler familjer ska gå samma öde till mötes.
Citera
2018-01-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Pappans utbildningsföretag hade en ojämn ekonomi de tre senaste åren, 2016, 2015 och 2014:

Antal anställda 1 1 1
Nettoomsättning per anställd (tkr) 521 97 839
Personalkostnader per anställd (tkr) 80 72 278
Rörelseresultat, EBITDA 179 -102 357
Nettoomsättningförändring 437,11% -88,44% -4,88%
Du Pont-modellen 30,48% -18,78% 45,78%
Vinstmarginal 35,51% -105,15% 42,67%
Bruttovinstmarginal 75,62% 100,00% 100,00%
Rörelsekapital/omsättning 90,79% 530,93% 86,65%
Soliditet 77,92% 88,05% 87,30%
Kassalikviditet 452,99% 2 675,00% 2 371,88%

Löner & utdelning (tkr)
0%
2016-12
74%
2015-12
30%
2014-12
Löner till styrelse & VD - - 0
Varav tantiem till styrelse & VD - - -
Löner till övriga anställda - 35 140
Varav resultatlön till övriga anställda - - -
Sociala kostnader - 37 127
Utdelning till aktieägare 350 150 125
Omsättning 521 97 877

https://www.allabolag.se/5560833252/oskar-henkow-utbildning-ab

En större utdelning gjordes 2016, 350.
Hade pappan lön från LU, hur var han anställd, heltid? Om endast företaget utgjorde inkomstkällan saknade han nästan helt inkomster 2015.

Är man docent på Lunds universitet, har varit partner på Ernest & Young, forskat på Nya Zealand, varit expert hos Världsbanken, är expert i EUs momskommitté mm mm är nog det egna lilla företaget något som sköts med vänsterhanden. Hos Ernest & Young (där både mannen och kvinnan jobbat i chefspositioner ) borde han ha tjänat sådär en 400 000 kronor i MÅNADEN. Ni kan inte ana vad de tjänar de här konsulterna.
Citera
2018-01-11, 17:02
Medlem
Artygs avatar
Rätt intressant, pratade med en bekant som bor i närheten och har vänner som känner flickorna.
Den bekante är i samma ålder som flickorna.

Enligt henne så går det runt väldigt massa rykten och ingen vet vad som är sant. Detta från flickor i samma ålder, i samma kommun.

Kan ge en fingervisning om hur pass isolerade familjen var?
Citera
2018-01-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Dagen innan dagen D för mannen i huset. Hans stora viktiga dag en gång om året...

Ja, varför inte?
Det talar dock för att det har hänt något efter nyår, något rätt så drastiskt.
Citera
2018-01-11, 17:04
Medlem
Vad kommer spekulationer på incest från?

Hur gammal var äldsta dottern?
Citera
2018-01-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Men vart flyttade de 2012, de har haft huset sen 2006 menar du att de hyrde ut detta under tiden ?

2012 flyttade de till Bjärred då de också köpte huset!!! LÄS!!!!
Citera
2018-01-11, 17:06
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Instämmer helt med ditt tankesätt. Jag trodde initialt att det var föräldrar som var utbrända av mångårig kamp pga av flickornas " medicinska" funktionsnedsättning. Men något stämmer inte här. Det är känt att Scientologirörelsen idag jobbar med infiltration i samhället och de fokuserar i synnerhet på att etablera företag i hälsobranschen . De urbildar sog till läkare, psykologer m.m. Socialtjänst, arbetsförmedling m.m köper tjänster av olika AB som förmedlar coaching med mycket mera.
Så det är inte alls svårt att få ett läkarutlåtande av läkare ansluten till scientologerna. Givetvis är detta inget scientologerna går ut med öppet. " Att verka utan att synas är deras motto".
Så å ena sidan lider flickorna av en sådan svår diagnos ( var och en för sig) att de inte kan ha sin skolgång i skolan utan får beviljat skolundervisning i hemmet . Å andra sidan så har de så sent som i somras tjoar och haft kul i poolen. För att detta skulle hålla i flera år krävs att föräldrarna uppvisat något "vårdnadsmönster" utåt och tränat flickorna i att uppvisa symtom framför andra. Det blir munchauser by proxy "look alike" då flickorna måste förhålla sig till detta spel. Vem vet.?.. Det kanske är en stark community av scientologer i området där de bor? Vet inget om detta... men i den här långa tråden av inlägg har mycket litet kommit fram från någon som åtminstone känner till familjen. Det skulle undarminera spekulationer som denna.
Det här är ett fall som griper tag i själen hos de flesta. Mycket tragiskt och samtidigt obehagligt.
I hela Sverige är det bara 200 barn som har hemskolning, det är mycket svårt att få (åtminstone sedan 2011). Så detta är ju det som sticker ut ordentligt hos den här familjen, de har två barn och bägge har denna sällsynta hemundervisning.

Det som jag tycker är problemet med teorin att barnen förmåddes bluffa är att det borde vara mycket svårt för barnen att i längden upprätthålla en fasad mot sina lärare. Det var ju lärare från skolan som kom till hemmet 3-4 dagar i veckan för att undervisa barnen. Dessa lärare har anmälningsskyldighet om de misstänker att barnen far illa och borde ha gjort en orosanmälan om de anade ugglor i mossen hos den här familjen. Enligt kommunen fanns inga sådana anmälningar.
Citera
2018-01-11, 17:07
Medlem
Paret sålde ett kedjehus i Västra Frölunda sommaren 2011 (se sida 23 i följande PDF pdf.direktpress.se/flashpublisher/magazine/GetPdf?id=6917 ). Enligt uppgifter från booli var huset dessförinnan till salu sommaren 2010. Snabba ryck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in