2018-01-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Är Du sjukvårdspersonal och har utrett barnen el har Du sett läkarintyg på att båda flickorna har ME?

Nej men en källa jag litar 100% på finns i familjens närhet. Orkar inte tjata mer nu. Jag vet ju inte om barnens ME har med händelsen att göra ens..
Citera
2018-01-11, 15:58
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OfflineMode
Artikel i DN för två timmar sen:

"Det gjordes samtidigt fynd som kan ge en förklaring eller en bakgrund till det som hänt."

Spekulation: Avskedsbrev, mordvapen t.ex hängsnara, piller, gift etc, kan vara fynden.

"Det gjordes fynd" i plural, alltså kanske mordvapen i kombination med avskedsbrev till anhöriga.
De vill inte gå ut med besked vad det är för fynd i fråga, av respekt för de anhöriga.

Tar en hel familj livet av sig vore det mest logiska att faktiskt lämna ett sorts meddelande till släkt, för att förklara det hela. Därför tror jag att polisen med största sannolikhet hittat ett avskedsbrev.

Men som sagt bara spekulationer från min sida.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/inga-tecken-pa-olycka-i-villan-i-bjarred/

Hur böjer du "fynd" i singular? ;-)
Citera
2018-01-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Ja och på det har hon skrivit "a girl has nothing to say" vilket ska anknyta till en låt som en artist som heter Arya. Och som hon tydligen har/hade som idol. Isolerad flicka?

Nej nej nej. Arya är en karaktär i serien Game of Thrones. I serien finns en grupp som kallas för ”faceless men” eller så refererar medlemmarna i gruppen till sig själva som ”no-one”. Arya säger själv i serien ”a girl has no name” om sig själva i ett försök att ansluta sig till gruppen.

Om vi ska börja koppla bildtexter på Instagram inspirerade av TV-serier till ett mord bör vi samtidigt undersöka varenda tonåring på det sociala mediet, så det här ger oss nog inte så mycket.
Citera
2018-01-11, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Nej men en källa jag litar 100% på finns i familjens närhet. Orkar inte tjata mer nu. Jag vet ju inte om barnens ME har med händelsen att göra ens..
gnikus2 Du har visit dit tillit till den källa du pekar på under lång tid i dag. Du skall inte känna dig misstrodd av andra utan låt samtliga bedöma din uppgift och inte dig. Med din eagerness tror jag du har något som du vet om.
Citera
2018-01-11, 16:01
Medlem
elbels avatar
Eftersom det fortsätts spekulera
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr0j1/rektorn-vi-har-forsokt-hjalpa-familjen-i-manga-ar

"– Det var två flickor som vi har försökt hjälpa så mycket som möjligt, säger Margareta Strand Karlsson.

Flickorna, 11 och 14 år, undervisades i hemmet av medicinska skäl.

– Vi försökte se till att de skulle få ta del av vår undervisning fast i hemmet. Vi har levt med den här familjen och försökt hjälpa den i flera år. Det är klart att det var en familj i djup kris som plågades av sina omständigheter.

– Men jag kunde inte se detta hända."
Citera
2018-01-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
Hur böjer du "fynd" i singular? ;-)

”Det gjordes fynd” plural.
”Det gjordes ett fynd” singular.

Sen kan man kritisera journalisters språkliga förmåga i många fall...
Senast redigerad av DudePerfect 2018-01-11 kl. 16:03.
Citera
2018-01-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
Flera av de sjukdomar som det spekuleras i kommer och går i olika typer av skov. Jag har en bekant med just ME och hon kan, bra dagar, röra sig nästan normalt i flera timmar. Tyvärr kommer hon efter varje sån utflykt vara sängliggande i svåra plågor i flera dagar efteråt, i princip utan undantag. Ändå är det ibland värt det, bara för att slippa ut ur fängelset som hemmet blir.

Det jag menar är alltså att vittnesmålet i sig inte motsäger en av de svåra sjukdomar som det spekuleras om. Det KAN ju också vara så att personen som uttalade sig i media tagit fel, att journalisten tagit fel eller missförstått, eller något annat som vi inte känner till. Det är väldigt lätt hänt att man tar varje smula information som dyker upp i media för dagens sanning och tappar bort den sunda källkritiken.
'
Visst kan sjukdomar komma i skov.

Enligt rykte i tråden hade mamman kontakt med ordföranden för Mind. Fanns det depressiva problem hos någon i familjen? Ett självmord som följts av desperata självmord? Det skulle vara en tragik bortom allt.

Som någon skrev kokade grytan med hemmaundervisning och sjukdomar. Stollarna som snackar om barmhärtighetsmord är det skönt att samhället inte omfamnar.
Senast redigerad av rappytt 2018-01-11 kl. 16:05.
Citera
2018-01-11, 16:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Ja och på det har hon skrivit "a girl has nothing to say" vilket ska anknyta till en låt som en artist som heter Arya. Och som hon tydligen har/hade som idol. Isolerad flicka?

Game of Thrones är inget för människor som det ska bli ngt av här i världen. Det är utbildning i dekadens och dumhet. Tonåriga hemmasittande tjejer med handikapp ska nog inte skaffa sig idoler bland såna figurer.

Det behöver ju inte betyda ngt substantiellt för AH förstås men låter ju inte så lovande heller.
Citera
2018-01-11, 16:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagalskarkatter
Dåliga grannar hade de i så fall.Men det är ju inte ovanligt i detta land!Inte en enda som har försökt att skapa en bra grannkontakt med nu ..den döda familjen?Helt obegripligt!Vad är det för folk bor där?
Nu får de leva med närliggande "spökhuset" med en sådan tragisk historia eller försöka att flytta..

Grannarna är givetvis chockade, förtvivlade, ledsna, upprörda mm så de sista de vill är nog att prata med media. Ser inget konstigt i det öht en väldigt sund reaktion som medmänniska. Jag som inte ens kände till familjen innan denna tragedi blir påverkad och ledsen såsom de flesta andra av oss som läst om detta hemska.
Ganska elakt att säga att de är dåliga grannar. Finns ingen anledning att de skall skuldbeläggas eller rannsaka sig själva
Citera
2018-01-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
'
Visst kan sjukdomar komma i skov.

Enligt rykte i tråden hade mamman kontakt med ordföranden för Mind. Fanns det depressiva problem hos någon i familjen? Ett självmord som följts av desperata mord och självmord? Det skulle vara en tragik bortom allt.

Jag börjar nästan tro att mamman tagit sitt och barnens liv och pappan kommer hem och upptäcker det, och tar därför sitt?
Tror det kanske också redan nämnts av någon annan.
Citera
2018-01-11, 16:07
Medlem
Vi vet ju en del om OH men vad vet vi om HB? Hon jobbade som skattejurist på skattekontoret och KANSKE hade cancer. Vad mer?
Citera
2018-01-11, 16:07
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
gnikus2 Du har visit dit tillit till den källa du pekar på under lång tid i dag. Du skall inte känna dig misstrodd av andra utan låt samtliga bedöma din uppgift och inte dig. Med din eagerness tror jag du har något som du vet om.

Ja eller är fanatisk förespråkare när det gäller ME som en "riktig" sjukdom. Vem vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in