2018-01-11, 15:13
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30-06
Instagramkontot Agnesisbored kan antyda om sjukdomen agenesis https://en.m.wikipedia.org/wiki/Agenesis

Eller Ag*es is bord?
Citera
2018-01-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Eller Ag*es is bord?

Så tolkade jag det också. Fast Agnesis kan vara en av diagnoserna hon fått också, som följd av ME (bukspottskörtelns underprestation).

Men börjar kännas som väldigt svävande teorier nu
Citera
2018-01-11, 15:16
Medlem
Går det att hitta bild på mamman? Jag hittar ingen när jag googlar.
Citera
2018-01-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Du får tro på precis vad du vill.
Barnen hade ME, om de hade bara det, om föräldrarna var sjuka och om det är relevant för händelsen, det vet jag inte.

Är Du sjukvårdspersonal och har utrett barnen el har Du sett läkarintyg på att båda flickorna har ME?
Citera
2018-01-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Haha, du kopierade fakta från mig och kallar mitt tips idiotiskt. Handklapp.

Åter till fakta:
Vad säger gamla grannar och skola i Önnered om familjen? Med min erfarenhet av en psykiskt sjuk kollega vet jag att arbetsgivare och försäkringskassa håller sjuka flytande och i övrigt lämnas barnen ensamma med föräldrar som inte har alla hästar hemma. Om det är så i detta fallet vet vi inte, men barn är alltid beroende av att hela samhället fungerar.

Ytterligare en erfarenhet är att om man som kollega påtalar missförhållanden på arbetsplatsen relaterade till den sjuka kollegan så ombeds man hålla klaffen och inte lägga sig i. Det bildas som ett vacuum runt personen. Att OH påstås ha skött allt perfekt, men samtidigt jobbat allt mer hemma, hur går det ihop? Är det perfekt att gå hemma?

Jag tror att både skola och arbetsgivare gemensamt sett att det gått åt helvete med familjen, men inte vetat vad de skulle göra...

Om man har barn med funktionshinder (2 st t o m) och en fru som (ev) är väldigt väldigt sjuk, så är det inte konstigt att man försöker ordna mer hemmatid. Hans chef uttalade sig också att man har gett honom möjlighet att jobba hemifrån i den mån han har möjlighet för att få vara med sina döttrar och stötta familjen hemma. Han hade dessutom gått ner i arbetstid. Jag hade gjort det också om jag fått möjlighet, om jag haft barn hemma som behövt mig.

Jag tror lite som du, att man förstått att förhållandena därhemma inte varit bra. Som arbetsgivare hade jag frågat min anställde. Och det har de troligen gjort, och fått svar, och därmed ordnat lite mer hemmatid för OH. Oftast när man frågar "behöver du hjälp med nåt" så svarar man att "nej, vi klarar oss". Eller hur? Men ibland gör man inte det. Och om OH drabbades av en klinisk depression så går den att dölja i o m att han jobbade hemifrån. Där syns det inte så fort att man inte presterar fullt ut.
Citera
2018-01-11, 15:30
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Haha, du kopierade fakta från mig och kallar mitt tips idiotiskt. Handklapp.

Åter till fakta:
Vad säger gamla grannar och skola i Önnered om familjen? Med min erfarenhet av en psykiskt sjuk kollega vet jag att arbetsgivare och försäkringskassa håller sjuka flytande och i övrigt lämnas barnen ensamma med föräldrar som inte har alla hästar hemma. Om det är så i detta fallet vet vi inte, men barn är alltid beroende av att hela samhället fungerar.

Ytterligare en erfarenhet är att om man som kollega påtalar missförhållanden på arbetsplatsen relaterade till den sjuka kollegan så ombeds man hålla klaffen och inte lägga sig i. Det bildas som ett vacuum runt personen. Att OH påstås ha skött allt perfekt, men samtidigt jobbat allt mer hemma, hur går det ihop? Är det perfekt att gå hemma?

Jag tror att både skola och arbetsgivare gemensamt sett att det gått åt helvete med familjen, men inte vetat vad de skulle göra...

Chefen var tydligen mänsklig när han förstod behovet för pappan kunna att jobba hemifrån i viss utsträckning, om både makan och barnen var svårt sjuka, i kombination med att han givetvis kunde sköta en hel del av arbetsuppgifterna hemifrån.
Citera
2018-01-11, 15:31
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
https://www.har.lu.se/personal/oskar.henkow

Sidan är uppdaterad senast 2013! Är sidan bortglömd eller har han inte gjort något på alla dessa år? Sjukskriven mycket och enstaka insatser?

Det är nog en borglömd sida, här är en bättre uppdaterad: http://portal.research.lu.se/portal/sv/persons/oskar-henkow(0d79c8b8-b5a9-4d25-ae44-f38041305161).html#%C3%96versikt
Citera
2018-01-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om man har barn med funktionshinder (2 st t o m) och en fru som (ev) är väldigt väldigt sjuk, så är det inte konstigt att man försöker ordna mer hemmatid. Hans chef uttalade sig också att man har gett honom möjlighet att jobba hemifrån i den mån han har möjlighet för att få vara med sina döttrar och stötta familjen hemma. Han hade dessutom gått ner i arbetstid. Jag hade gjort det också om jag fått möjlighet, om jag haft barn hemma som behövt mig.

Jag tror lite som du, att man förstått att förhållandena därhemma inte varit bra. Som arbetsgivare hade jag frågat min anställde. Och det har de troligen gjort, och fått svar, och därmed ordnat lite mer hemmatid för OH. Oftast när man frågar "behöver du hjälp med nåt" så svarar man att "nej, vi klarar oss". Eller hur? Men ibland gör man inte det. Och om OH drabbades av en klinisk depression så går den att dölja i o m att han jobbade hemifrån. Där syns det inte så fort att man inte presterar fullt ut.

Chefen borde veta ganska exakt vad sjukdomarna var
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Flera i tråden anger att de har källor som säger att döttrarna har ME, vilket ska vara anledningen till att de fått hemskolning av medicinska skäl. Det är dock obekräftat.

En sak med ME/CFS är att det är rätt svårdiagnostiserat och det finns inte något enkelt test som visar på förekomsten, det är mer genom uteslutning av andra sjukdomar. Så här skriver 1177

Citat:
Diagnosen ME/CFS är en så kallad uteslutningsdiagnos som bygger på att du har en sjukdomshistoria och en symtombild som stämmer med kriterier för sjukdomen.

Det här gör att det skulle kunna gå att "fejka" sjukdomen. Detta till skillnad mot exempelvis cancer, diabetes eller reumatism.

Kanske har någon av föräldrarna utvecklat en psykisk sjukdom med vanföreställningar och i sin tur påverkat barnen. Alltså att barnen varit fullt friska men blivit övertygade om att de är sjuka och inte får gå till skolan.

Kanske har sedan den äldre dottern börjat protestera och inte längre trott att hon är sjuk, vilket i sin tur triggade igång den vanföreställda, paranoida, psykiskt sjuka föräldern att genomförda morden.

Mot detta talar att hemmet 3-4 dagar i veckan fick besök av lärare för skolning av barnen. Om de hade misstänkt att något var fel så skulle de ha gjort en orosanmälan. Familjen har ju inte varit isolerade.

De lärare som undervisade flickorna i hemmet borde vara högintressanta för polisen i utredningen, hur hade de uppfattat familjen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Är Du sjukvårdspersonal och har utrett barnen el har Du sett läkarintyg på att båda flickorna har ME?

Som användaren sagt tidigare... Det finns privata kontakter mellan familjen och användaren. Kolla "tidigare inlägg" t.ex innan du frågar efter källor etc.
Citera
2018-01-11, 15:37
Medlem
Kan detta vara mamman ifråga?

https://twitter.com/hannahbrenton1

Adressen är samma som på Facebook.
Citera
2018-01-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
De flesta av den döda familjens grannar på gatan är hemma. Alla är påtagligt tagna av det som hänt.
Jag orkar inte prata om det, det är så fruktansvärt, säger en granne.
En kvinna som gråter passerar förbi huset.
– Jag tror att jag avstår från att säga något, säger en annan granne.
– Jag känner att det är för nära inpå, det känns för jobbigt, säger en tredje granne
– Nej, jag vill inte prata med pressen just nu, säger en fjärde boende på familjens gata.

AFTONBLADET

Ingen granne säger något personligt om familjen, som att "De som var så trevliga" eller att "De flickorna som var så fina".
Lite ovanligt, för annars brukar folk göra det när något fruktansvärt har inträffat.
De hade bott i huset i nästan 6 år, men verkar inte haft så mycket kontakt med dem i närmiljön.
Det enda en granne hade att säga tidigare var att han sett flickorna i trädgården i somras.

Helt normalt beteende i bättre områden. Finns ingen där som vill fläka ut sig i aftonpressen. Brukar också beskrivas i kvällspressen som "fientlig inställning".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in