2018-01-04, 19:30
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
helt väntat finns ingen GM bland dom första som hittills topsats helt frivilligt. Han försöker ju såklart undvika och dra på det så länge det går.

Det är nog traktens smågangsters etc kvar nu som tror dom kan åka dit för något annat när dom topsas.

Känslan är att GM finns bland stora urvalet och snart åker dit.
Ja, han bör bo i Ulricehamn. Att en GM reser till staden för att begå mord låter lite tokigt.

Det är nog en tämligen primitiv GM som finns hyfsat nära brottsplatsen.
Citera
2018-01-04, 20:48
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Någon bild av ansiktet får man ju inte. Hårfärg, ögonfärg och etnicitet däremot. Sen vet man ju inte om GM ser ut som exempelvis Robert Aschberg (skallig), om GM gör det så tjänar det ju inget till om omgivningen funderar över om dom sett någon med mörkbrunt hår.

I detta fallet så har de nog inte gjort en sådan analys överhuvudtaget.

Så är det väl inte! Enligt min Dna-profil är jag brunögd men i verkligheten stämmer det inte.
Det finns väl några markörer som rött hår som är ganska sannolik, men man är väl långt från DNA utseendeprofilering?
Sen återstår frågan om ev. hittad DNA på brottsplats härrör från gärningsperson.
Citera
2018-01-04, 20:56
Medlem
Jag undrar hur breda jämförelser man gör med de här proven man tar. Man kan tänka sig att en hel del män i staden är släkt med varandra, och skulle i så fall analysen signalera en "nästan-träff"? Om man lyckas hitta en släkting till GM är givetvis mycket vunnet.
Citera
2018-01-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Så är det väl inte! Enligt min Dna-profil är jag brunögd men i verkligheten stämmer det inte.
Det finns väl några markörer som rött hår som är ganska sannolik, men man är väl långt från DNA utseendeprofilering?
Sen återstår frågan om ev. hittad DNA på brottsplats härrör från gärningsperson.
Jo, man kan med ganska stor sannolikhet bestämma hårfärg.

Citat:
Enligt Dennis McNevin, forskare vid universitetet i Canberra, Australien, har forskningen på området kommit långt.

– Vi kan just nu med en rimlig nivå av precision förutspå ursprung, ögonfärg och hårfärg, säger han.

Ett amerikanskt företag hävdar att de redan nu kan ta fram en exakt fantombild som även visar ansiktsform, men det finns det ingen forskning som visar, enligt Johannes Hedman.

– Det de säger om ansiktsform och den typen av karaktärer, där finns det i alla fall inga vetenskapliga bevis bakom som är publicerade, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-teknik-ska-hjalpa-polisen-genom-att-skapa-bilder-pa-ansikten

Sen vet jag inte om den profilen du betalat för att få fram på dig själv är framtagen med samma metod som polisen använder.

Det DNA:t man testar emot har rimligtvis hittats på ett sådant vis att det är väldigt komprometterande för den som kan matchas emot det. Annars skulle man inte lägga ned resurser på att topsa.
Citera
2018-01-04, 22:06
Medlem
BamseIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Vilket jävla ramaskri det blivit om man i stället valt att topsa enbart mörka män med bruna ögon. Var väl tur det var en vit man de letar efter.

Spännande med DNA men lite otäckt om den kommer i orätta händer.
Om man med utgångspunkt från det tydliga mönstret där män från utomeuropeiska länder inte behandlas på samma sätt som vita etniska svenskar är det föga troligt att masstopsning varit aktuellt i detta fallet om DNA- matchningen pekat på något annan än hatobjektet vita män.
Citera
2018-01-05, 14:56
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jo, man kan med ganska stor sannolikhet bestämma hårfärg.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-teknik-ska-hjalpa-polisen-genom-att-skapa-bilder-pa-ansikten

Sen vet jag inte om den profilen du betalat för att få fram på dig själv är framtagen med samma metod som polisen använder.

Det DNA:t man testar emot har rimligtvis hittats på ett sådant vis att det är väldigt komprometterande för den som kan matchas emot det. Annars skulle man inte lägga ned resurser på att topsa.

Jag tror inte vi är där än med phenoprofilering att man ens kan avgöra hår/ögon bättre än runt 90% sannolikhet.
"Nationellt forensiskt centrum i Linköping är med i ett europeiskt projekt som kallas Visage. Fem miljoner euro är anslagna för att under fyra år forska om hur man ska kunna koppla ihop information i DNA med en människas utseende"
www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nytt-forskningsprojekt-om-dna-spar-och-utseende

Men etnicitet borde kunna klarläggas, själv har jag släktskap med bl.a Motalas äldre stenålderskelett.

Här är ett mordfall där Dna-etnicitet kom som en överraskning.
https://www.svt.se/special/fallet-sierrabouzigard/

Varför jag undrar om de har något Dna från mördaren och famlar i blindo runt de som inte lämnar svabb är de utökade kallelserna.
Jag tycker det är logiskt att tänka att de lägger resurser på detta för de har inga andra spår.
Naturligtvis skapar mordet oro, framför allt motivet om det skulle var ett politiskt mord på en tjänsteman som utför vad politiker beslutat.
Senast redigerad av Gud-Runar 2018-01-05 kl. 15:00.
Citera
2018-01-05, 18:54
Medlem
fernebos avatar
Har för mig att G.W. Persson sa angående topsningen i just detta fall att han inte trodde att det skulle ge nåt. Han kanske visste nåt. Det kan mycket väl vara som så att det DNA man har (om man ens har nåt) är högst osäkert. Man har ju sagt att hon inte blev våldtagen och DNA kan man få på sig från många håll.

Personligen är jag inte alls så säker på att mördaren ens är en man och framförallt så tror jag inte ett dugg på "galningen i skogen"-teorin. Detta är ett konstigt fall.

Den kvinnliga polischefen är som jag ser det fortfarande en intressant person. Man får ju verkligen hoppas att hon inte bara avfärdades pga sitt yrke och kön. Hon fanns trots allt i närheten vid tidpunkten för mordet vilket hon var väldigt snabb med att offentliggöra. Hon har i text visat prov på instabilt beteende och kan mycket väl ha haft med offret att göra. Hon skriver också deckare.. well.. Man ska inte peka ut folk i onödan, men vi har liksom inte så mycket att gå på.
Senast redigerad av fernebo 2018-01-05 kl. 19:01.
Citera
2018-01-06, 19:00
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har för mig att G.W. Persson sa angående topsningen i just detta fall att han inte trodde att det skulle ge nåt. Han kanske visste nåt. Det kan mycket väl vara som så att det DNA man har (om man ens har nåt) är högst osäkert. Man har ju sagt att hon inte blev våldtagen och DNA kan man få på sig från många håll.

Personligen är jag inte alls så säker på att mördaren ens är en man och framförallt så tror jag inte ett dugg på "galningen i skogen"-teorin. Detta är ett konstigt fall.

Den kvinnliga polischefen är som jag ser det fortfarande en intressant person. Man får ju verkligen hoppas att hon inte bara avfärdades pga sitt yrke och kön. Hon fanns trots allt i närheten vid tidpunkten för mordet vilket hon var väldigt snabb med att offentliggöra. Hon har i text visat prov på instabilt beteende och kan mycket väl ha haft med offret att göra. Hon skriver också deckare.. well.. Man ska inte peka ut folk i onödan, men vi har liksom inte så mycket att gå på.

Han kanske tänker på att polisen sa att DNA troligtvis kom från en man.
De verkar ha ett ofullständigt DNA?
Då blir det ju inte lätt att se vare sej etnicitet eller hår-och ögonfärg när man inte är 100% säker på könet ens.
Jag vill fortfarande veta om hennes anhöriga är topsade. Jag hade förväntat mej att nån av de anhöriga skulle gå ut i media och be allmänheten om hjälp.
Ja, de behöver ju inte göra en Mats Ahlm precis men...
Det är nog jag som har för stoa förväntningar bara.
Citera
2018-01-09, 14:15
Medlem
Lonnrots avatar
Jag vet inte ol detta varit uppe:

Expertis inkallas från Nationella operativa avdelningens gärningsmannaprofilgrupp:
https://www.jp.se/article/ulricehamnsmordet-over-900-har-dna-testats-nu-trappar-polisen-upp-insatsen/

JP 21 december.

Det låter inte så lovande förstås...
Citera
2018-01-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag vet inte ol detta varit uppe:

Expertis inkallas från Nationella operativa avdelningens gärningsmannaprofilgrupp:
https://www.jp.se/article/ulricehamnsmordet-over-900-har-dna-testats-nu-trappar-polisen-upp-insatsen/

JP 21 december.

Det låter inte så lovande förstås...
Förvirrande, det står i artikeln att de kopplas in nu men samtidigt så finns det en annan artikel från 26 oktober som säger att de kopplades in redan då.

Den 21 december i JP:
Citat:
Men ännu, två månader efter det misstänkta mordet, finns ingen misstänkt gärningsman. Hittills har drygt 900 personer förhörts och fått lämna salivprov.

Nu går den lokala polisen i Ulricehamn vidare i utredningen genom att ta hjälp av NOA – nationella operativa avdelningens – gärningsmannaprofil-grupp.

Den 26 oktober i GP:
Citat:
Polisen i Borås kommer att stöttas av NOA:s gärningsmannaprofil-grupp efter det misstänkta mordet i Ulricehamn.

/.../

För att hitta en misstänkt gärningsman kommer nu den lokala polisen att få stöd av den Nationella operativa avdelningens så kallade gärningsmannaprofil-grupp.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/expertgrupp-kallas-in-efter-mordet-i-ulricehamn-1.4770356
Citera
2018-01-11, 15:50
Medlem
elbels avatar
Vet man dödsorsak och vapen? Stypning, trubbigt våld?

Verkar som familjen inte vill att man ska publicera namnet, den här tråden är det enda som dyker upp när man söker namnet
Senast redigerad av elbel 2018-01-11 kl. 15:55.
Citera
2018-01-11, 19:20
Medlem
Polis släpper signalement på misstänkt

"Kännetecken för den misstänkte mördaren är att han var klädd i en mörk lång jacka, möjligen svart, som gick ner till låret eller knät. Jackan var knäppt och uppdragen mot haka. På huvudet hade mannen en mössa, troligtvis stickad. Mössan var nerdragen över hela pannan. På fötterna satt ett par svarta skor med en vit detalj, troligen ett par Converse.

Av mannens ansikte syntes en begränsad del och därför har polisen inte någon åldersuppskattning av mannen.

– Vår arbetshypotes är att mannen finns kvar i Ulricehamn och med tanke på att vi topsat 1 050 personer borde han bli nervös nu och märka ut sig genom att uppträda annorlunda, säger biträdande spaningsledaren Göran Arvidsson.

Polisen är mycket intresserad av tips från allmänheten om personer som inte beter sig som det brukar och agerar nervöst"
http://www.ut.se/ulricehamn/mordet-pa-lassalyckan-polis-slapper-signalement/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in