2018-01-11, 01:17
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Den enda man med säkerhet vet var frisk här är pappan, så varför är han död?
Hur vet du med säkerhet att han var frisk??
Bara för att han verkade frisk på bilder och även om du kände honom så kan ingen veta innan obduktionen är klar. Om det nu var han som begick detta dåd så finns det både psykiska och fysiska sjukdomar man kan drabbas av tex hjärntumör mm, dock syns inte psykisk sjukdom vid en obduktion men de som varit nära kanske har sett en förändring i personligheten.
Citera
2018-01-11, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Hur vet du med säkerhet att han var frisk??
Bara för att han verkade frisk på bilder och även om du kände honom så kan ingen veta innan obduktionen är klar. Om det nu var han som begick detta dåd så finns det både psykiska och fysiska sjukdomar man kan drabbas av tex hjärntumör mm, dock syns inte psykisk sjukdom vid en obduktion men de som varit nära kanske har sett en förändring i personligheten.

Om man följt rapporteringarna i media, och även tråden, så jobbade han väldigt mycket men blev på senare tid tvungen att arbeta en del hemifrån för att hjälpa familjen.
Han dubbelarbetade till och med.
Det orkar man bara om man är frisk.
Citera
2018-01-11, 01:24
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kanske stod pappan inte ut längre och ville ta sitt liv men han kunde ju inte lämna familjen i det tillståndet. Skulle han ha tagit sitt liv och mamman snart skulle dö i cancer så hade resten av flickornas liv bara varit ett rent helvete.
Denna familj hade nog haft en period då de hade det ganska bra. Både mamman och pappan var framgångsrika och de hade ett hyfsat hus. I alla fall en av flickorna spelade fotboll och pappan tränade.
Men sedan vände lyckan och allt gick åt fel håll. Det blev bara värre och värre och det fanns inget ljus i tunneln.

Seriöst????? Vilka fantasier helt utan underlag för att någonting är sant. Du tror inte det är läge för att invänta mer information från de som har någon form av relation till familjen? Hitte-på-stories när de är som värst
Citera
2018-01-11, 01:26
Medlem
Tragisk händelse oavsett vad som har hänt. Verkar vara planerat från en eller båda föräldrarna då bland annat Facebook-kontona och bilarna är så gott som borta.

Är det någon i tråden som har noterat Securitastape på villan? Jag såg ett filmklipp om händelsen och ett fönster visades på ett skyddstäckt fönster med trelingontape. Eller var det media som återanvände nåt gammalt. Samma typ av villa, därför undrar jag. Hittar fan inte bilden/filmklippet igen.
Citera
2018-01-11, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Kan även undra varför rektorn uttalar sig huvud taget. Har säkert nämnts innan. Men som anhörig hade jag inte varit jättenöjd över nån skolpersonal som avger diverse diagnoser och omdömen om mina nyligen avlidna släktingar.

Det är något med denna hemundervisningen och kanske kände sig rektorn trängd av alla de frågorna?
Googlar man på hemundervisning så verkar det mycket svårt att få det, här fick båda barnen i en familj det.
Det var sådant fokus på hemundervisning från reportrarnas sida, det måste ju bero på något?
Vad har skolan egentligen för roll i detta och varför var halva kommunens ansvariga kallade till en presskonferens? Morden skedde i hemmet, inte på skolan(skolorna).
Citera
2018-01-11, 01:31
Medlem
Den här mamman kommer ut med sin andra bok, ett resultat av en blogg. Hon har två barn födda med genetisk sjukdom.

Ett utdrag

"På barnläkarens uppmaning gjordes ett första blodprov på Samanda på vårdcentralen i Sunne. Detta för att undersöka eventuella avvikelser på Samandas vita blodkroppar.

– Men bara för att testet visade att det fanns anlag för sjukdomen behövde det inte vara så. Avvikelsen på blodkropparna syns även vid en helt vanlig förkylning. Vi fick åka till Göteborg och Samanda fick göra en dna-analys.

Efter en månad kom provsvaret som berättade att Samanda hade den ovanliga sjukdomen.

– Fötterna slogs undan på en. Det var galet och surrealistiskt. Samtidigt hade det gått en månad sedan provet och jag hade läst lite om sjukdomen så kanske hade jag hunnit landa i det också. Men att ens barn ska drabbas av en sjukdom är inget man ens funderar på när man skaffar barn.

Andrea ger i dagarna ut sin andra bok om Samanda med titeln Livet är ändå värt att leva.

– Det är mycket mina tankar och känslor och vad som händer i vårt liv i dag men även min familjs känslor och reaktioner på Samandas sjukdom. Jag försöker berätta så öppet och ärligt jag bara kan och min förhoppning är att kunna hjälpa andra föräldrar till svårt sjuka barn. Att som förälder inte kunna hjälpa sitt barn... Det är samma maktlöshet oavsett vad det är för sjukdom.

I dag är Samanda 13 år. Hon är blind och sitter i rullstol, även talet är drabbat. Hon har epilepsi och svåra kramper och lider av hallucinationer. Samtidigt är hon en glad tjej som gillar Barbie, busa och att gå i skolan.

– Jag tror att hon kan varenda replik i varje Barbie-film som finns, säger Andrea.

Samanda har en personlig assistent och en elevassistent i skolan.

På grund av sjukdomen så tappar Samanda alla sina förmågor och befinner sig just nu på en 1,5-årings utvecklingsnivå. För henne har det gått ganska snabbt men det är individuellt. Jag pratar fortfarande i telefon med en 19-årig som fortfarande går själv. En annan tjej som är 11 år och blind tävlar i voltige. Så det ter sig olika, för Samanda har det tagit väldigt tidigt.

För att utveckla Spielmeyer-Vogts-sjukdom krävs det att båda föräldrarna bär på anlagen. När Samanda fick sin diagnos hade Andrea och flickornas pappa även hunnit skaffa ett andra barn, Miriam.

– Efter ett par år fick vi lov att testa henne också. När beskedet kom att hon är frisk blev jag helt tom, jag grät och ringde alla jag kände. Jag var beredd att bryta ihop helt men så blev det inte.

Det sägs att personer med sjukdomen har en ungefärlig livslängd på 25 år. Men det finns de som levt upp mot 30 år.

– Vi var på en föräldrakonferens och fick höra om en som levt till 37 år och vi tänkte att "gud vad bra". Men efteråt ändrade jag mig och funderade på vad det är för liv att ligga i en säng, blind och inte kunna prata. Jag hoppas att jag resonerar så den dagen det är dags. Jag vill hellre att det går fort för Samanda än att hon blir förpassad till en säng. Det är inget liv.

Jag vill bara förmedla HUR man som förälder kan tänka.

Källa:

Andrea Västlund
1. Att leva tre gånger så fort
2. Livet är ändå värt att leva
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=andrea+v %E4stlund
Citera
2018-01-11, 01:33
Medlem
Baileys7s avatar
Citat:
Om man följt rapporteringarna i media, och även tråden, så jobbade han väldigt mycket men blev på senare tid tvungen att arbeta en del hemifrån för att hjälpa familjen.

Eller så kan man vända på det.. Han orkade inte mer och blev sjuk.
Citera
2018-01-11, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
Snackas mycket om me/c f s i tråden. Vill bara påpeka att sjukdomen inte per definition ärftlig. Det är primärt en autoimmun sjukdom som kan uppstå efter en infektion. Att båda syskonen haft detta är inte omöjligt men något
långsökt

Det finns däremot andra ärftliga sjukdomar som kan drabba syskon exempelvis cystisk fibros. Har båda föräldrarna genetiskt anlag för denna hemska sjukdom är chansen 1/4 att de får barn med sjukdomen. Källa: https://www.karolinska.se/for-patienter/alla-mottagningar-och-avdelningar-a-o/tema-barn-och-kvinnosjukvard/barn-med-sjukdomar-i-andningsvagar-amnesomsattning-hjarta-eller-infektioner/Stockholm-CF-center-Cystisk-fibros-Huddinge/fragor--svar-om-cystisk-fibros/

Just say'n

Tror oxå på CF (cystisk fibros) och det kan motivera hemundervisning då dessa personer är extremt infektionskänsliga. Kände en familj som fick tre döttrar och alla med CF. Trots oddsen 1/4. Båda föräldrarna måste bära på genen men om det oxå var så att mamman hade CF är risken 1/2 att få ett barn med samma sjukdom.
Citera
2018-01-11, 01:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Det kanske är för att de själva har brustit i sitt ansvar?

Uppenbart har kommunen känt till familjens utsatta situation och uppenbart har familjen inte fått det stöd som krävts för att de ska klara av sin situation under drägliga förhållanden.

Någon borde anmäla socialnämden i Lerums kommun till IVO så att fritidspolitikernas och tjänstemännens ansvar för familjens död granskas.

-Väljer (tillsvidare) att tro att själva vårdpersonalen har gjort sitt.., så långt medlen räcker..
-Sedan hur själva kommunen agerat, det får vi se..

(har inget större förtroende för soc-personal eller kommunalpampar)
Citera
2018-01-11, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baileys7
Eller så kan man vända på det.. Han orkade inte mer och blev sjuk.

Ja, vad det än var så verkade de inte vilja påbörja ett nytt år, i alla fall.
Hemundervisningen hann inte ens börja denna terminen.
Citera
2018-01-11, 01:37
Medlem
Citat:

Det stämmer inte heller. Finns gott om psykiska sjukdomar man kan lida av och ändå fungera, eller t.o.m fungera bättre än normalpersonen under perioder. Dessutom underskattar du gravt den skyldighet föräldrar har. Det skulle inte var första gången en förälder helt åsidosätter sin egen hälsa, mental eller fysisk, för att försöka rädda sin familj.
Citera
2018-01-11, 01:38
Medlem
Baileys7s avatar
Citat:
Det är något med denna hemundervisningen och kanske kände sig rektorn trängd av alla de frågorna?
Googlar man på hemundervisning så verkar det mycket svårt att få det, här fick båda barnen i en familj det.
Det var sådant fokus på hemundervisning från reportrarnas sida, det måste ju bero på något?
Vad har skolan egentligen för roll i detta och varför var halva kommunens ansvariga kallade till en presskonferens? Morden skedde i hemmet, inte på skolan(skolorna).

Kanske för att hemmet var barnens skola?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in