2018-01-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Har jag inte helt fel så står huset i Brattås fortfarande på frun: https://www.hitta.se/kerstin+caap+h%C3%A4llgren/h%C3%A4rn%C3%B6sand/person/0dSggRsvvm

Anledningen är att de separerade precis i samma veva som mordet. Han bor i Stockholm nu har jag för mig.
Citera
2018-01-09, 23:55
Avslutad
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/mordet-chock-for-grannen

Hällgren äger ett markområde med en del skog som gränsar till Öbergs fastighet.

Min hypotes är att et inte handlar om ett rånmord, jag tror att det är frågan om en jävla galning.

Undra om han vet vad han pratar om.
Citera
2018-01-10, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Anledningen är att de separerade precis i samma veva som mordet. Han bor i Stockholm nu har jag för mig.

En sak som är lite lustigt är att man lyckades använda den enda bankomat utan kamera. Lär ju inte vara många som känner till vilka bankomater som inte hade kamera om man inte jobbar med tex säkerhet, GH är förmodligen en väldigt smart man.
Citera
2018-01-10, 23:28
Medlem
Dagarna efter morden berättas det i någon intervju att om det var polisen eller något vittne, minns inte säkert,men att detta vittne såg en person med anknytning till Brattås befinna sig på Stigsjövägen utanför Härnösand.Vittnets reaktion var "va fan gör han här!"han ska ju inte vara här.
Kan detta vara H? Han skulle vara i Göteborg i sitt arbete/uppdrag med Hoppets stjärna.
Citera
2018-01-11, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Dagarna efter morden berättas det i någon intervju att om det var polisen eller något vittne, minns inte säkert,men att detta vittne såg en person med anknytning till Brattås befinna sig på Stigsjövägen utanför Härnösand.Vittnets reaktion var "va fan gör han här!"han ska ju inte vara här.
Kan detta vara H? Han skulle vara i Göteborg i sitt arbete/uppdrag med Hoppets stjärna.

Stigsjövägen är väl ganska nära den bankomat där man provade Gerds bankkort vid polishuset.
M och GH är väl dom enda jag kan tänka mig som i såna fall befann sig där.

Det lär ju vara minst 3-4 personer som vet vilka som mördade Tor och Gerd Öberg. Ett vittne klev ju fram förra året men verkar inte ha gått hela vägen med sina uppgifter. Det var ju minst 2 personer på brottsplatsen om man ska tro skoavtrycken och fler lär ju veta om händelsen.

Visst är det också märkligt att ingen av grannarna numera bor kvar, förutom frun då.
Citera
2018-01-11, 21:48
Medlem
Citat:

Det lär ju vara minst 3-4 personer som vet vilka som mördade Tor och Gerd Öberg. Ett vittne klev ju fram förra året men verkar inte ha gått hela vägen med sina uppgifter. Det var ju minst 2 personer på brottsplatsen om man ska tro skoavtrycken och fler lär ju veta om händelsen.

Och ännu fler i deras familj/umgänge lär ju misstänka starkt hur det ligger till, är ju antagligen en person som inte är så stabil även i andra sammanhang som klarar av att göra något sånthär.
Citera
2018-01-12, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Och ännu fler i deras familj/umgänge lär ju misstänka starkt hur det ligger till, är ju antagligen en person som inte är så stabil även i andra sammanhang som klarar av att göra något sånthär.

Har alla på ön topsats ännu, eller dom som bodde där vid tidpunkten ?
Visst var det Max som vägrade att bli topsad ?
Vet inte heller om GH har blivit topsad ?

Dock står det ju att ett 20 tal män i Stockholm har blivit topsade och då borde det ju innebära GH kan man tycka.

Man kan tycka att alla män som bodde på ön där och då borde vara topsade i nuläget: http://www.st.nu/angermanland/harnosand/polisens-nya-grepp-i-brattasutredningen-alla-med-anknytning-till-omradet-ska-lamna-dna

Att man inte fått DNA träff torde ju vara att GM är en skötsam person i samhället.
Citera
2018-01-14, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Oj kusligt att H dök upp i tråden, har tänk tanken flera ggr, en av få i bygden som skulle kunna klara att brotta ner den store starke Tor. Fantombilden stämmer dock inte alls med H. Ja han försvann spårlöst från byn och stan efter mordet och har aldrig synts till. Iskall och tävlingsinriktad. Orienterade. Hade en grisfarm bakom Tors hus vill jag minnas. Kommer inte ihåg vad han körde för bil, nyare kombi skulle jag tro, ingen som var matt i lacken iaf.

Å andra sidan är det inte säkert att raggarbilarna hade något med morden att göra, Brattås var väl känt som ett knullställe den här tiden.

Troligen så är lösningen konflikten om Tors marker.

Idag bor endast Hällgrens fru kvar på ön, M och GH har flyttat och gjorde det strax efter morden.

Vore även ganska smart att flytta då det blir svårare för polisen att utreda deras inblandning eftersom polisen på den tiden hade andra spår att följa upp.

Skorna tycker jag är intressant, framförallt storlek 38 med märket Victory. Känns som att det är någon som köpt dessa utomlands, och vi vet ju alla vem som har varit mycket utomlands i tjänsten.
Citera
2018-01-16, 18:21
Medlem
H verkar inom flera bolag,både enskild firma och aktiebolag. Adress till dessa bolag går till hans stuga i Axmar och ej till hemmet på Lidingö. Vill minnas att han under 90 talet var rådgivare till olika filmbolag när det gällde strider i krig m.m. Intressant att han har ett företag inom accessoarer väskor kanske skor ingår i kollektionen....
Citera
2018-01-18, 17:37
Medlem
Det enda som kan lösa detta brott är om GM (mycket tyder på att H och/eller M*x varit inblande på något sätt) erkänner det och det lär nog inte hända.

Jag hade betalat en stor slant för att se samtalslistor mellan M*x och H's nummer från 2005 och framåt.
Citera
2018-01-18, 18:17
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
En sak som är lite lustigt är att man lyckades använda den enda bankomat utan kamera. Lär ju inte vara många som känner till vilka bankomater som inte hade kamera om man inte jobbar med tex säkerhet, GH är förmodligen en väldigt smart man.

Varför lämnade mördaren 10000 i plånboken men tar med sig bankomatkortet? Det stämmer ju inte. VARFÖR tog hen med sig kortet?
Citera
2018-01-18, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Varför lämnade mördaren 10000 i plånboken men tar med sig bankomatkortet? Det stämmer ju inte. VARFÖR tog hen med sig kortet?

För att lura polisen så klart, GM var nära bekant med offren men ändå märkligt minst sagt. Men nu var ju inte mördarna ute efter pengarna utan snarare viktiga dokument/papper om gården.
Konstigt dock att man tog Gerds bankomatkort som ett villospår men lämnade pengarna. Känns om GMen inte tänkte hela vägen här.
Hade man velat att det skulle se ut som ett rån hade man betett sig annorlunda.
Senast redigerad av BerraSWE 2018-01-18 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in