2018-01-10, 22:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Har läst igenom så gott som samtliga inlägg. Det handlar mest om olika sjukdomssymtom och om kommunen dragit in LSS-ersättningen. Skulle det verkligen vara ett motiv? Kanske?

Ser ingen som fört fram teorier om cover-up. Tror inte själv på det heller, men det vore antagligen det "perfekta" brottet. Frågan är väl bara vad motivet skulle vara till en sådan sak, men alla brott kanske inte behöver motiv? Bara någon som vill bevisa något för sig själv möjligen?

Antag att någon tagit sig in i huset, mördat barnen och frun. Därefter tvingat/lurat mannen att författa avskedsbrev (för att inte mörda resten av familjen som visserligen redan är döda, men det vet kanske inte mannen där och då), därefter gett snabbverkande sömnmedel som inte syns vid obduktion till mannen. Efter det hängt upp mannen med snara runt halsen, låst huset och gått därifrån. Inte så troligt kanske, men fullt möjligt. Antagligen har jag sett för många deckare på TV, men det måste ju vara svårt att helt avskriva möjligheten?
Citera
2018-01-10, 22:56
Medlem
Jag tvivlar starkt på att utmattningssyndrom eller ME skulle leda till/kvalificera till hemundervisning som dessa två döttrar fått. Dessa diagnoser inkluderar en utmattning i hjärnan som inte klarar av vare sig, ljus, ljud eller framförallt ny information. Hemundervisning skulle inte tillföra någon skillnad alls.

Ja, jag har egen erfarenhet.

Nu hade döttrarna hemundervisning som både föräldrarna och lärarna var nöjda med. Flera ggr/vecka. Trots allt. Det resultatet hade, enligt mig, inte varit fallet med de föreslagna diagnoserna.

Alltså, drar jag slutsatsen att döttrarna snarast hade handikapp/funktions-
nedsättningar av fysisk karaktär.

Oavsett, är alla fyra inte kvar längre. Förmodligen ett beslut, oavsett vem/hur, man ansåg vara det bästa för alla.

Vila i frid!
Citera
2018-01-10, 22:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Psykiatrin verkar i så fall också skyldiga till att felanvända uttrycket ibland: https://www.sydsvenskan.se/2009-04-15/psykiatriker-ovanligt-i-sverige

Uttrycket borde egentligen utsorteras helt, då det även i den mening du beskriver är missvisande och skulle kunna bytas ut mot något mer adekvat.

Men mannen - eller kvinnan om det mot förmodan rör sig om henne som GM- i det här fallet lär i alla fall inte ha lidit av vanföreställningar om att barnen var en del av det egna jaget eller inbillat sig att de inte hade överlevt utan honom eller henne och att det av den anledningen var nödvändigt att döda dem.

Om det nu som det verkar rör sig om en "utvidgat självmord" och folk envisas med den obehagliga och missvisande eufemismen bör man i alla fall vara medveten om att termen oftast används som en paraplyterm som måste preciseras betydligt för säga något väsentligt om mördarens motiv i detta fall.

Jag uppfattar det inte som förskönande men det kan ju skifta från person till person. Det är en oxymoron till stor del och det borde var och en kunna uppleva iofs, men man kanske förväntar sig ngt annat.
Citera
2018-01-10, 22:59
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Vet inte var hon var ifrån då det finns några i Stockholm och några i Göteborg med samma efternamn men hon hade visst studerat i Göteborg .

HB är från Göteborg OCH har studerat där.
Citera
2018-01-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
De har nog kämpat en hel del med studier och sen har båda jobbat längre tid på Ernst & Young och han var dessutom partner där, vidare docent i handelsrätt, men det säger väl knappast dig något.
Pappan var docent i handelsrätt och mamman jurist på skatteverket. Det går inte ihop med att döda barnen och därefter begå självmord. Inte för mig i.a.f.. Tråden har blivit för stor och är svårt att hänga med.
Finns någon som känner familjen och läser den här tråden? Hoppas att du vill skriva lite fakta för att förhindra så många onödiga spekulationer.
Citera
2018-01-10, 23:00
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM2C
Du har helt fel i dina antagande! Många (om man tar bort dravlet) är helt rätt på det när de nämner barmahärtighetsmord. Döttrarna led av utmattningssyndrom därför hade de hemskolning, precis som det nämns hade frun haft svår cancer och mannen var en mkt trevlig och sympatisk person vilket även frun var. Som många nämner var detta planerat pga sjukdom....vill inte nämna mer info här!

Det verkar som att du har en del insyn i fallet och tack för att du delar med dig av vad du vet även om du inte vill berätta allt. Barmhärtighetsmord skriver du och att det var planerat. Menar du att föräldrarna tillsammans
hade planerat att ta livet av familjen? Jag har svårt att tänka mig att barnen skulle vara införstådda med vad som skulle ske.
Citera
2018-01-10, 23:04
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Döttrarnas sjukdom är märklig. Det verkar som de har lidit av samma syndrom och att det är en progressiv sjukdom. Man får även en känsla av att de har haft diffusa symtom som inte har gått att ställa en diagnos på.

Jag kommer att tänka på ett psykologisk sjukdom som kallas Münchhausens syndrom som innebär att en person gör sig själv eller någon i sin närhet illa för att få medlidande. Det är oftast kvinnor som skadar sina barn eller förgiftar dem. Jag vet inte om det finns något känt fall av detta i Sverige men något skall ju vara det första.

Jag kom också att tänka på Münchausen by proxy, en psykisk störning där man skadar sina anhöriga, t ex barn, för att få dem att framstå som sjuka och behöva räddas. Finns några få kända svenska fall. Är oftast kvinnor som är förövare och barn som drabbas, men även män kan vara förövare och vuxna offer. Kanske pappan led av denna störning och framkallade "sjukdomssymtom" på både barn och fru, t ex genom att smyga i dem läkemedel. Kanske gick han till slut så långt att de dog av hans tilltag vilket fick honom att ta livet av sig. Kanske var det mamman som led av störningen och till slut hade hjäl barnen, vilket i sin tur fick pappan att ha ihjäl henne och därefter sig själv? Kanske lite långsökt. Tragiskt fall oavsett.
Senast redigerad av Finskpinne 2018-01-10 kl. 23:09.
Citera
2018-01-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Och jag rättade dig och dem... Barnen har varit i skolan 1-2 dagar i veckan enligt lärare och rektor - Detta är vad som sagts under presskonferensen.
Om de sen kommit fram till att barnen inte varit i skolan alls låter jag vara osagt, så kan det vara. Men vi får gå efter vad vi vet och efter vad som är bekräftat.

De sa inte flickorna varit i skolan.
De sa att den äldre flickan haft hemundervisning 4 dagar i veckan och den yngre 3 dagar.
Om de varit i skolan resten av dagarna vet vi inte, men det är inte troligt.
Citera
2018-01-10, 23:06
Medlem
ME är en allvarlig sjukdom men de flesta får ME genom upprepade virusinfektioner. Att båda flickorna skulle ha drabbats av det verkar osannolikt. Det berkar mer troligt att någon av föräldrarna hade det.

I flickornas fall är det mer troligt att de hade en ärftlig sjukdom som förvärrades med åren.

Så tragiskt.
Citera
2018-01-10, 23:08
Medlem
Svennis7254s avatar
Jag har snart gått igenom hela tråden? Är det någon som har hört hur länge de varit döda innan de hittades? Dog de samma dag? Kvällen innan? Eller hade de varit döda länge när de hittades?
Citera
2018-01-10, 23:09
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
De sa inte flickorna varit i skolan.
De sa att den äldre flickan haft hemundervisning 4 dagar i veckan och den yngre 3 dagar.
Om de varit i skolan resten av dagarna vet vi inte, men det är inte troligt.

Expressen skriver såhär ang. skolgången men de kan ha fått det hela om bakfoten, vem vet, media
slarvar som fan..

"Kommunen meddelar att de två döttrarna i familjen var inskrivna i var sin skola, men att de aldrig befann sig på plats. I stället fick de hemundervisning.

– Båda flickorna hade hemundervisning av medicinska skäl. Den äldsta flickan har haft hemundervisning sedan årskurs sex. Ganska omfattande hemundervisning, fyra dagar i veckan i de flesta av skolans ämnen, säger Svenjohan Davidson, verksamhetschef för grundskolan i Lomma kommun på en presskonferens.

Han fortsätter:

– Den yngsta flickan har haft hemundervisning tre dagar i veckan, också av medicinska skäl, sedan i höstas."
Citera
2018-01-10, 23:10
Medlem
De som känner familjen vet hur de har kämpat med en jävulsk sjukdom. Det har blivit värre sista tiden och var de någon som ville ha smärtlindring så var det barnen.

Självklart trodde man inte att
Det skulle gå så här långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in