2018-01-10, 22:09
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Intermittentexplosivitet hade fått det via en källa, helt taget ur luften vet jag inte om det är.
Nä, men det behöver inte stämma överens med faktisk verklighet: det kan varit en bild man torgförde utåt, vad vet jag? Mina källor hittar i alla fall inte på, det garanterar jag, men de är inga medicinare och de har inte sett "papper" på påstådda sjukdomar.
Citera
2018-01-10, 22:10
Medlem
Om man försöker sammanfatta tidningarna och ett par inlägg här i tråden:

Flickorna hemundervisades. Den äldsta från sjätte klass, d v s i två år, den yngre sedan i höstas. Båda pga, för oss okända, medicinska orsaker.

Mamman påstås här på flashback ha haft cancer som inte svarade på behandling. Oklart vilken sort, det har inte framkommit. Men snacket skall ha gått på stan i Lund.

Pappan är en högutbildad person som dessutom är högpresterande och familjekär. Det senare tolkar jag pga att arbetsgivaren säger att han jobbade numera väldigt mycket hemma för att vara med döttrarna, samt få mer tid med familjen. Han hade dessutom gått ner lite i arbetstid.

Skolans rektor säger att familjen var i djup kris. Detta kan jag tolka som att det verkligen är sant att mamman hade cancer. Djup kris är ofta något som är relativt akut, dvs något som hänt det senaste halvåret eller så (min tolkning, inget annat). Inte något som eg har med flickorna att göra. Med de bekymmer man hade ang tjejerna, så kom ju mammas sjukdom inte speciellt lägligt och detta kan jag tänka ha triggat. Och svarade hon heller inte på behandlingar så kan jag begripa att situationen var förtvivlad.

Man skall obducera familjemedlemmarna. Man kunde ganska snabbt se att detta inte var en utomståendes verk. Hur vet jag inte. Men de skall obduceras.
Citera
2018-01-10, 22:11
Medlem
WWHs avatar
Har läst igenom hela denna tråd, och det är tragiskt det som hänt. Fan ta Sveas rikes inkopitens när det gäller individer. Vi kan vara superbra/världsmästare i statistik men på individnivå är våra svenska myndigheter klupfotade.
Att kommunen har gjort som dom gjorde idag är ett bevis på ångest/otillräcklighet i att stödja eller hjälpa.
Tror att kommunens signal på nedskärningar kan ha triggat detta drastiska och definitiva beslut att släcka 4 levnadens medborgare.
Det är helt klarlagt via polis/arbetsgivare att familjen levde under omänsklig press, då skall ett humant samhälle stötta inte vara frånvarande. Det är ett samhälle jag vill leva i / vara en del i att skapa. Ointressant vem som gjorde vad rent mänskligt, att detta händer nu och då är ett misslyckande från den såkallade profitionenen i lokalsamhället.
Vi måste ställa högre krav på lokala beslutsfattare och kräva ansvar i alla led.
Fan det är vi som skattebetalare som finansierar deras agerande.
Citera
2018-01-10, 22:12
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, men det behöver inte stämma överens med faktisk verklighet: det kan varit en bild man torgförde utåt, vad vet jag? Mina källor hittar i alla fall inte på, det garanterar jag, men de är inga medicinare och de har inte sett "papper" på påstådda sjukdomar.

Personen jag citerade syftade på moderns cancer, och jag menar att iom att dina källor verkar vara insatta så är det inte taget från luften.
Citera
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Döttrarnas sjukdom är märklig.

Minst sagt, att ha hemskolning är märkligt, att ha det till bägge är ytterst märkligt, jag kollade upp dem tidigt och de hade inga bilar i ratsit men chefen ska ha sett bägge bilarna hemma, tjänste/leasingbilar? Och synnerligen få avtryck på internet, Facebook och diverse annat helt blankt?
Citera
Medlem
Åter igen....
Det gynnar INGEN att sitta och skriva ner saker utan substans.
Ha i åtanke på alla anhöriga...
Personliga åsikter och "smutskastning" kan kanske hållas utanför och fram med fakta istället...
Citera
2018-01-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Psykiatrin verkar i så fall också skyldiga till att felanvända uttrycket ibland: https://www.sydsvenskan.se/2009-04-15/psykiatriker-ovanligt-i-sverige

Uttrycket borde egentligen utsorteras helt, då det även i den mening du beskriver är missvisande och skulle kunna bytas ut mot något mer adekvat.

Men mannen - eller kvinnan om det mot förmodan rör sig om henne som GM- i det här fallet lär i alla fall inte ha lidit av vanföreställningar om att barnen var en del av det egna jaget eller inbillat sig att de inte hade överlevt utan honom eller henne och att det av den anledningen var nödvändigt att döda dem.

Om det nu som det verkar rör sig om en "utvidgat självmord" och folk envisas med den obehagliga och missvisande eufemismen bör man i alla fall vara medveten om att termen oftast används som en paraplyterm som måste preciseras betydligt för säga något väsentligt om mördarens motiv i detta fall.
För det första är det inte alltid så att journalister återger saker och ting så som en expert ser saken. En mediekunnig person är på sin vakt och vill se artikeln innan den går i tryck. Men bara för att kolla fakta. Många professionella har dock svårt för empati utan utgår från att det självklara för dem är självklart för andra. Tyvärr. Tveksamt att en överläkare inte skulle ha koll på detta.
Sedan är det så att uttrycket inte är missvisande ur ett psykiatriskt perspektiv. Det är helt giltigt. I de få fall det gäller. Man kan inte ta bort en giltig term bara för att det används fel av fel personer. Vanligare är mord/självmord. Det kan också bero på psykisk ohälsa i grunden. Eller droger. Eller en kombination. Men det är ändå mord och självmord.
Folk borde sluta använda eufemismer överhuvudtaget. Men det kan vi bara drömma om. Det har hetat kuk och fitta ända sedan fornsvensk tid, exempelvis. Ändå är det ”fula” ord.
Citera
2018-01-10, 22:14
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Personen jag citerade syftade på moderns cancer, och jag menar att iom att dina källor verkar vara insatta så är det inte taget från luften.
Jepp, jag fattar. Menade inte att "hacka", mer att det är mycket som är oklart. Helt säkert är att bilden av familjen, bland folk i hans närhet, är att frun och döttrarna är mycket svårt sjuka, och har varit det en längre tid...
Citera
2018-01-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM2C
Du har helt fel i dina antagande! Många (om man tar bort dravlet) är helt rätt på det när de nämner barmahärtighetsmord. Döttrarna led av utmattningssyndrom därför hade de hemskolning, precis som det nämns hade frun haft svår cancer och mannen var en mkt trevlig och sympatisk person vilket även frun var. Som många nämner var detta planerat pga sjukdom....vill inte nämna mer info här!
Fel. Rektorn så uttryckligt på tv4 nyheterna att flickorna hade en FYSISK sjukdom och därför fick hemskolning. Utmattningssyndrom är inte och har aldrig räknats som en fysisk åkomma.

Förmodligen ville rektorn sätta stopp för ryktena om me, trötthetssyndrom och annat tjafs.
Citera
2018-01-10, 22:15
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analkanal
En sak jag har reagerat på, som några redan varit inne och nosat på, är detta med att de ska fastställa dödsorsak/tid vid rättsmedicinsk undersökning. Mig veterligen gör de alltid detta, oavsett om det ser ut att vara självklart vad det är.
Om jag inte missminner mig nu, så tror jag såg det senast i fallet A*na Ahns*röm, där det från början var tydligt att hon utsatts för grovt våld mot framförallt ansikte, men det gjordes en undersökning ändå.

Nej, rättsmedicinsk us görs inte på alla, bara på dem med oklart dödsfall eller där mord föreligger/misstänks. Jag har en vän som hittades död i sin lgh, det var ingen misstanke om brott där, men eftersom dödsorsaken var oklar så obducerades han på Rättsmedicin.
Citera
2018-01-10, 22:16
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Är mer och mer övertygad om att det inte slagit slint för pappan utan båda föräldrarna har kommit fram till denna gärning. Rätt eller fel - bara de närmsta runt familjen vet ju möjligen om de befunnit sig i ett slags helvete.
Jag får lite den känslan också.

Har vi några belägg för att frun hade obotlig cancer?

Om så är fallet kan man väl tänka att mannen inte orkade med tanken på att behöva leva vidare utan sin fru med två svårt sjuka barn. Hade frun dessutom fått en dödsdom i form av obotlig cancer kanske hon inte var så svårövertalad.
Citera
2018-01-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Har läst igenom hela denna tråd, och det är tragiskt det som hänt. Fan ta Sveas rikes inkopitens när det gäller individer. Vi kan vara superbra/världsmästare i statistik men på individnivå är våra svenska myndigheter klupfotade.
Att kommunen har gjort som dom gjorde idag är ett bevis på ångest/otillräcklighet i att stödja eller hjälpa.
Tror att kommunens signal på nedskärningar kan ha triggat detta drastiska och definitiva beslut att släcka 4 levnadens medborgare.
Det är helt klarlagt via polis/arbetsgivare att familjen levde under omänsklig press, då skall ett humant samhälle stötta inte vara frånvarande. Det är ett samhälle jag vill leva i / vara en del i att skapa. Ointressant vem som gjorde vad rent mänskligt, att detta händer nu och då är ett misslyckande från den såkallade profitionenen i lokalsamhället.
Vi måste ställa högre krav på lokala beslutsfattare och kräva ansvar i alla led.
Fan det är vi som skattebetalare som finansierar deras agerande.

Förutom här på Flashback, var står det att det är klarlagt vad gäller den omänskliga pressen) Vi har försökt pussla ihop vad som sagts i tidningar och i tråden här. I tråden kan finnas trådsanningar (dvs icke sanna saker) så man ska ta det med liten nypa salt. Ibland stora skopor salt.

Sen måste man SÖKA hjälp. Myndigheter kommer inte springande om man inte söker hjälp. Kommunen har hjälpt till i form av hemundervisning. Bra så! Men de kanske tyckte det räckte. Men sen kom mammans cancer (om vi ska tro på en skribent här i tråden. Vilket jag gör). Och DÄR kan nåt hänt vad gäller triggande till detta dåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in