Citat:
Ursprungligen postat av
lugnare
Hej,
Jag undrar hur hon tänkte här, hon vill studera i en stad som heter A (skriver bokstaven A av säkerhetsskäl).
Så hon vill studera i staden A, men hon sa till mig att vi kanske inte kommer bo där hela livet så när hennes period är slut alltså när hon är klar med sina studier och är utbildad då vill hon flytta till staden B. Detta gör det komplicerat för mig, för ska man skapa vänner och känna sig hemmastadd, fixa ett jobb för sedan lämna allt man har byggt upp i 3 år och åka till en större stad som B och börja om på en ny kula. Detta är ju minst sagt krångligt eller är det helt normalt? Jag tycker själva idén låter korkad för varför väljer man inte att flytta till staden B på en gång för om man ändå ska flytta i senare skede?
Din utgångspunkt framstår för mig som både konstig och omogen. De flesta flyttar till den ort de pluggar på, och oftast blir det längre än de tre år du skriver om eftersom de flesta pluggar minst 4,5 år. Därefter är det vanligt att man flyttar dit man år jobb och sen flyttar igen efter 1-2 år till ny ort för nytt jobb.
När man kommit upp i vuxen ålder, när man övergår från studier till jobb, så skaffar de flesta inte nya vänner på samma sätt som tidigare. Dels hamnar fokus ofta på familjebildning, dels har man kollegor som man umgås med, dels har man vänner sen tidigare, även om de inte bor på samma ort.
Det andra alternativet är att en del flyttar tillbaks till orten de kommer ifrån efter att de pluggat klart. Det är vanligare för de som börjar plugga lite senare eller som flyttat till studieorten med partner och mot förmodan fortfarande är tillsammans efter studierna.
Citat:
Ursprungligen postat av
666ten
Det känns väldigt vanligt... alternativet, att leva hela livet på samma plats verkar skittråkigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Exakt, hade tyckt det var knäppare om hon sa att hon ville flytta till stad A och sen bo där resten av livet.
Håller helt med er. Gissar att TS om något år, med lite mer livserfarenhet, kommer att finna sina tidigare tankar som lite oerfarna.