Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Det är möjligt! Jag är ingen statistiker. Men de mätningar på totalen som har publicerats på nätet har ofta använt sig av den metoden. Jag har sett ett fåtal andra metoder också blivit publicerade. Ingen av dem har haft Sentio bland topp3 på totalen.
Allt beror på vad Sentio hade gett F! för siffror. Så länge vi inte vet det kan vi inte jämför Sentio med de andra. Om du ger en sådan siffra kan jag säga hur Sentio jämförs med de andra instituten. Jag var tidigare mer slarvig med detta, men jag vill ogärna göra ett eget antagande då jag insåg att olika rimliga antaganden placerade Sentio på olika platser i rangordningen. Wikipedia har inget svar, verkar det som.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Du har nog inte riktigt greppat definitionen av ett Internettroll.
Internettroll = person som provocerar fram onödig diskussion genom att göra självsäkra men oinformerade uttalanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Det är ju både sant och inte sant. Det är en större procentuell avvikelse att ha 2PE-fel på KA-partiet än 2PE-fel på S vilket kan tyckas vara penibelt.
Nej, du har inte förstått vad jag menar. Det är statistiskt mer osannolikt att göra en OI som har 2 pe fel på Kalle Anka-partiet än en med 2 pe fel på S. Likaså om vi jämför KD och S, fast i mindre utsträckning.
Litet statistiskt fel innebär att undersökningen resultat är ett rimligt stickprov ur väljarkåren, där rimligt betyder statistiskt sannolikt. Man kan göra en opinionsundersökning och råka av ren slump ringa 1000 centerpartister av 1000 svarande, det är bara extremt osannolikt. På samma sätt vore det mer osannolikt att man ringer 20 Kalle Anka-partister (då man förväntar sig cirka noll) och 20 färre sossar än att man ringer 20 fler moderater och 20 färre sossar. Förstår du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Är man djävulens advokat och ser OU ur ett mandatfördelningsperspektiv så är felmätningen lika allvarlig om man missar med 2PE på ett större parti som om man missar 2PE på ett mindre parti (om vi tänker bort 4%-spärren).
Se ovan. Detta är inte vad man vill säga med "statistiskt fel". Jag repeterar: en OU är bättre ifall den gett ett mer sannolikt stickprov av väljarkåren (vilken avslöjas på valdagen) än om den gett ett osannolikt stickprov. Om du inte förstår det intuitivt får du återgå till mitt tankeexperiment.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Det är ju däremot så att det opinionsinstitut som har störst PE-fel i sina undersökningar också är det institut som sämst har förutspått den verkliga mandatfördelningen.
Att så korrekt som möjligt förutse mandatfördelningen torde väl vara det som är viktigast för slutkonsumenten av opinionsundersökningarna eller tror du inte det?
Att ha högt sammanlagt fel är såklart dåligt, men det finns två andra effekter som jag beskrivit som även påverkar hur statistiskt korrekt en OU är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Eftersom du redan i ett tidigare inlägg förklarade att United Minds var de som prickade valresultatet bäst så måste du rimligen redan ha en uträkning av vilka som prickade totalen bäst enligt din metod så den kan du ju presentera trots din tidsbrist.
Självklart har jag det! Men den är inte till någon hjälp vad avser diskussionen om Sentio (där jag ursprungligen lade mig i) då jag lagt till mina egna siffror för F! i Sentios undersökning.
Normen av felvektorn:
1. United Minds
2. YouGov
3. Sifo
4. Novus
5. Demoskop
6. SKOP
7. Ipsos
Sentio borde ligga ungefär runt Sifos position, United Minds är överlägset bäst. Demoskop, SKOP och Ipsos är skräp.
Simulering:
1. United Minds
2. Sifo
3. YouGov
4. Novus
5. Demoskop
6-7: SKOP och Ipsos
Sifo, YouGov och Sentio med rimliga siffror ligger ungefär på varandra. SKOP och Ipsos är i botten och går inte att skilja åt i den resolution som jag använder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Total procentenhetsavvikelse är inte ett speciellt efterblivet sätt att mäta på enligt mig även om man kan diskutera ifall det är det bästa. Och då var topplistan:
1.Skop 8.7 PE fel
2 United Minds 9
3.Yougov 9,4
4 Novus 9.7
5.Sentio 10,2
Skop var för övrigt det institut som mätte SD sämst.
BTW: Din jämförelse mellan OU måste vara gjord av något dreggelmongo, den använder sig av Novus vallokalsundersökning istället för deras senaste OU, som hade 11,7 i absolut totalt fel. SKOPs siffror är även de fel, den undersökningen hade 10,4 i absolut totalt fel. Man kan räkna ut att de har värdet 2,7% för F! i Sentio, var kommer den siffran från?
referens