2018-01-10, 17:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Svanunge: Det enklaste är om du ger exempel på namn, grupperingar, ungefärliga tidpunkter samt platser för när du ska ha sett PR umgås i aktuella kretsar - eller på annat sätt ha fått kunskap om att han gjorde det (men det behövs fortfarande trovärdig backup-information). Om du kan göra detta löser vi två problem på en och samma gång, nämligen: din trovärdighet stärks och vi får svart på vitt att/om PR rörde sig i dessa kretsar - om än bara kanske kortvarigt och/eller ytligt. Ett ypperligt tillfälle att få saker klargjorda!

För egen del har jag fått tillräckligt många tips för att hysa åsikten att PR hade hygglig kännedom om Mariestads "undre värld". Bara det faktum att PR - vad det verkar - i hemlighet besökte Mariestad ibland ger onekligen en del huvudbry. Vi fick ju via TheExterminator veta att PR hade varit uppe i Mariestad ganska nyligen, ett besök som uppenbarligen inte skulle bli officiellt eftersom PR låg på både TheExterminator och mig att ge f*n i att skriva om besöket i tråden. Till slut blev PR dock tvungen att i tråden halvdant tillstå att han faktiskt hade varit på besök i Mariestad nyligen. Sådana här incidenter skapar misstro.

Jag ser också fram emot Svanungens redogörelse av fakta.

Det var inte alls någon hemlighet att PR var i Mariestad. Kan det ha varit i februari/mars 2016? Han var där med en f d flickvän för att, som jag förstår det, fira hennes födelsedag. De skulle åka till Skara eller Mariestad och bo på Stadt, och det blev Mariestad. Där ska de ha ätit middag med PR:s tidigare chef på Stadt. När den f d flickvännen skulle vila, då gick PR ut och tog någon öl. Tror också att han träffade den f d chefen då. Det hade ingenting med någon "undre värld" att göra.

Kan tala om att han ångrade valet av ort, när det sedan misstänkliggjordes här i tråden. Han visste från vem den ursprungliga infon kom från, därefter vreds det och vändes på uppgiften och till slut blev det "mystiskt".

Jag kan förstå att/om PR härsknade till; han var tillmötesgående och svarade på frågor ang. utredningen både i tråden och i PM, men sitt privata liv - det som inte rörde utredningen - ville han inte prata om här. Han tyckte att det var privat, att ingen hade med det att göra. (Vilket jag mycket väl förstår.)
Citera
2018-01-10, 17:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag ser också fram emot Svanungens redogörelse av fakta.

Det var inte alls någon hemlighet att PR var i Mariestad. Kan det ha varit i februari/mars 2016? Han var där med en f d flickvän för att, som jag förstår det, fira hennes födelsedag. De skulle åka till Skara eller Mariestad och bo på Stadt, och det blev Mariestad. Där ska de ha ätit middag med PR:s tidigare chef på Stadt. När den f d flickvännen skulle vila, då gick PR ut och tog någon öl. Tror också att han träffade den f d chefen då. Det hade ingenting med någon "undre värld" att göra.

Kan tala om att han ångrade valet av ort, när det sedan misstänkliggjordes här i tråden. Han visste från vem den ursprungliga infon kom från, därefter vreds det och vändes på uppgiften och till slut blev det "mystiskt".

Jag kan förstå att/om PR härsknade till; han var tillmötesgående och svarade på frågor ang. utredningen både i tråden och i PM, men sitt privata liv - det som inte rörde utredningen - ville han inte prata om här. Han tyckte att det var privat, att ingen hade med det att göra. (Vilket jag mycket väl förstår.)

Min fetning: Nja, det som blev "mystiskt" var att PR aggressivt försökte stoppa händelsen från att komma ut i tråden. Skälet till det kände i alla fall jag inte berodde på att "värna det privata". Om detta må vi för all del ha oilka uppfattningar.
Citera
2018-01-10, 17:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Det är en sak som ständigt pockar på uppmärksamhet, nämligen den om att det finns två personer som har drabbats av exakt samma minneslucka för tiden efter 02:00 och framåt: Radioprogramseriens "mannen med pilotglasögon” och PU. Är det två olika personer (men med en händelse gemensamt?) eller kan det – mot all förmodan – vara samma person (även om det sistnämnda alternativet må låta kontroversiellt)?
Citera
2018-01-10, 18:05
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Det är en sak som ständigt pockar på uppmärksamhet, nämligen den om att det finns två personer som har drabbats av exakt samma minneslucka för tiden efter 02:00 och framåt: Radioprogramseriens "mannen med pilotglasögon” och PU. Är det två olika personer (men med en händelse gemensamt?) eller kan det – mot all förmodan – vara samma person (även om det sistnämnda alternativet må låta kontroversiellt)?

Med lite förbehåll nu för att jag är trött som ett as efter en lååång arbetsdag. Nej, det kan inte vara en endaste person rent sett ur hur normalt vi människor fungerar. KM skulle opponerat sig för länge sedan, eller ngn i hans närmaste krets skulle protesterat efter utpekanden i denna tråden. Åtminstone om de vore begåvade med en apas intelligens.
Citera
2018-01-10, 18:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Min fetning: Nja, det som blev "mystiskt" var att PR aggressivt försökte stoppa händelsen från att komma ut i tråden. Skälet till det kände i alla fall jag inte berodde på att "värna det privata". Om detta må vi för all del ha oilka uppfattningar.

Ja, det har vi. Men nu fick du i alla fall förklaringen till hans ev. reaktion. Han tyckte inte att det var något konstigt att han åkte dit och samtidigt hälsade på din f d chef. Men, som sagt, efteråt ångrade han valet p g a misstankarna i tråden. Hade han fått göra om det, hade han säkert valt Skara i stället.

PR förstod aldrig att vissa saker han gjorde eller sa kunde uppfattas som "misstänksamt" eller misstolkas, eftersom han inte hade gjort något fel. "Varför skulle jag inte kunna åka till Mariestad och träffa XX? Det är ju mitt privatliv." När något rykte gick om att han skulle ha träffat BW i Skövde (?): "Jag har inte träffat BW där och har inte haft någon kontakt med honom sedan jag flyttade från Mariestad. Men OM jag skulle ha gjort det, vad hade det spelat för roll?" Om de anonyma "tipsen". Det kanske var killar som var avund-/svartsjuka för att du var populär bland tjejer? "Nej, varför skulle de ha varit det? Jag gjorde aldrig något taskigt mot någon. Jag tog aldrig någons tjej." Osv. Han kunde inte förstå hur folk kunde vara elaka mot honom, om han inte hade gjort dem något ont.
Citera
2018-01-10, 18:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, det har vi. Men nu fick du i alla fall förklaringen till hans ev. reaktion. Han tyckte inte att det var något konstigt att han åkte dit och samtidigt hälsade på din f d chef. Men, som sagt, efteråt ångrade han valet p g a misstankarna i tråden. Hade han fått göra om det, hade han säkert valt Skara i stället.

PR förstod aldrig att vissa saker han gjorde eller sa kunde uppfattas som "misstänksamt" eller misstolkas, eftersom han inte hade gjort något fel. "Varför skulle jag inte kunna åka till Mariestad och träffa XX? Det är ju mitt privatliv." När något rykte gick om att han skulle ha träffat BW i Skövde (?): "Jag har inte träffat BW där och har inte haft någon kontakt med honom sedan jag flyttade från Mariestad. Men OM jag skulle ha gjort det, vad hade det spelat för roll?" Om de anonyma "tipsen". Det kanske var killar som var avund-/svartsjuka för att du var populär bland tjejer? "Nej, varför skulle de ha varit det? Jag gjorde aldrig något taskigt mot någon. Jag tog aldrig någons tjej." Osv. Han kunde inte förstå hur folk kunde vara elaka mot honom, om han inte hade gjort dem något ont.

Min fetning (och som svar på innehållet i ditt andra stycke): Han bör i så fall ha ångrat sig många gånger - och hade behövt göra om det mesta som rör det här fallet.

Jag läser det som du skriver, men jag köper inte allt rakt av.
Citera
2018-01-10, 20:54
Medlem
Citat:
Min fetning (och som svar på innehållet i ditt andra stycke): Han bör i så fall ha ångrat sig många gånger - och hade behövt göra om det mesta som rör det här fallet.

Jag läser det som du skriver, men jag köper inte allt rakt av.

Kände Runeberg PU, PN, ER m.fl?
Borde inte tillhöra samma umgängeskrets men Mariestad är/var litet.
Citera
2018-01-10, 22:51
Medlem
[quote=Prinzezzan|62859942]PR blev misstänkt bl a p g a Leif GW:s första gärningsmannaprofil. GW och polisen menade att han passade in på den (liksom en hel del andra killar också gjorde. Dessutom stämde den inte in helt.).

PR hade fått reda på av någon delvis insatt i utredningen att han sågs som misstänkt. Han hade också blivit förhörd samt hans kompisar osv hade tillfrågats om honom. Han kände sig alltså vara i en prekär situation. Han var på gång att starta krog/restaurangverksamhet och tipsade om sig själv, för att bli helt "clearad", så att det inte skulle bli problem senare.

Det jag undrat mkt över är just den biten ovan.
Med den infon han hade om rådande intresset för honom som misstänkt, samt att han blivit förhörd, skulle det inte varit mer givande att i det läget varit ärlig mot utredarna?
Förklarat sitt intresse att bli granskad och på så vis rentvådd. Tillkännage att han visste om deras granskning av honom som ev misstänkt och det i sin tur skapade framtida problem i hans planer på krogverksamhet. De skulle utan tvivel nappat på erbjudandet att han tilläts bli frivilligt utredd. Det i sin tur skulle inte ha inverkat missledande på utredningen som hans anonyma tips om sej själv gjorde....
Förstår inte att han valde den tuffaste vägen att bli rentvådd på via en lögn som dessutom bidrog till att vilseleda utredarna. Och han fortsatte gäcka dem med attityd som fick dem att hålla sej kvar.
Samtidigt har jag förstått att han skulle gjort allt han kunde för fam Andersson i att få fallet löst...
Han verkade varit intelligent och koll på vad han gjorde.
Får inte ihop det....
Hur kunde han tro att han hjälpte fam Andersson med att medvetet med en lögn, försvåra utredningen?
När han istället enkelt kunde ha erbjudit dem frivilligt att utreda honom..
Tacksam för dina tankar kring detta, Prinzezzan.
Citera
2018-01-10, 23:17
Medlem
Ugglan.s avatar
[quote=exsist|62868504]
Citat:
PR blev misstänkt bl a p g a Leif GW:s första gärningsmannaprofil. GW och polisen menade att han passade in på den (liksom en hel del andra killar också gjorde. Dessutom stämde den inte in helt.).

PR hade fått reda på av någon delvis insatt i utredningen att han sågs som misstänkt. Han hade också blivit förhörd samt hans kompisar osv hade tillfrågats om honom. Han kände sig alltså vara i en prekär situation. Han var på gång att starta krog/restaurangverksamhet och tipsade om sig själv, för att bli helt "clearad", så att det inte skulle bli problem senare.

Det jag undrat mkt över är just den biten ovan.
Med den infon han hade om rådande intresset för honom som misstänkt, samt att han blivit förhörd, skulle det inte varit mer givande att i det läget varit ärlig mot utredarna?
Förklarat sitt intresse att bli granskad och på så vis rentvådd. Tillkännage att han visste om deras granskning av honom som ev misstänkt och det i sin tur skapade framtida problem i hans planer på krogverksamhet. De skulle utan tvivel nappat på erbjudandet att han tilläts bli frivilligt utredd. Det i sin tur skulle inte ha inverkat missledande på utredningen som hans anonyma tips om sej själv gjorde....
Förstår inte att han valde den tuffaste vägen att bli rentvådd på via en lögn som dessutom bidrog till att vilseleda utredarna. Och han fortsatte gäcka dem med attityd som fick dem att hålla sej kvar.
Samtidigt har jag förstått att han skulle gjort allt han kunde för fam Andersson i att få fallet löst...
Han verkade varit intelligent och koll på vad han gjorde.
Får inte ihop det....
Hur kunde han tro att han hjälpte fam Andersson med att medvetet med en lögn, försvåra utredningen?
När han istället enkelt kunde ha erbjudit dem frivilligt att utreda honom..
Tacksam för dina tankar kring detta, Prinzezzan.

Hela ditt resonemang är intressant, men särskilt de av mig fetade meningarna (under "Visa mer"). Jag vågar påstå att PR kan vara den som mest av allt (alla) har sabbat den här utredningen - dock får vi inte glömma inkompetent polisfolk, givetvis.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-01-10 kl. 23:24.
Citera
2018-01-10, 23:27
Medlem
Citat:
PR blev misstänkt bl a p g a Leif GW:s första gärningsmannaprofil. GW och polisen menade att han passade in på den (liksom en hel del andra killar också gjorde. Dessutom stämde den inte in helt.).

Enligt LGWP och efterlyst (från 1996) så var det så att PR hade erkänt mordet för vänner, vilka i sin tur hade tipsat polisen
Citera
2018-01-11, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
PR var en märklig man som gjorde bort sig själv många gånger, inte minst då han hade en övertro på sig själv och trodde att han skulle rentvås just så.
Frågan är varför han trodde att de skulle misstänka just honom?
För att han liksom de flesta andra i denna sörjan "gjorde affärer" med "Bråten-Lockerudspajasarna"?
Han kände flera av dem i vilket fall!
Olustigt med denna kille är att han även kände till Helenas rutiner och genvägar kring hemmet då han bott just i deras hem en tid.
Jag tror han ville rentvås för att övertyga en tvivlande familjen Andersson....
Om det var allmänt känt i missbrukskretsar att U-llberg skulle vara skyldig till Helenas försvinnande så var det något PR borde ha varit informerad om med.
Osäker på denna kille men han gjorde helt klart bort sig genom att vilja granskas av polis och många gånger i tråden.

Lever han? Vad vet man mer om honom och vem han var?
Citera
2018-01-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Lever han? Vad vet man mer om honom och vem han var?

Det finns flera här som vet en del om honom och vi är flera som PM:at med honom och det finns ganska så olika uppfattningar om honom. Min åsikt är att hans attityd har satt honom i en onödigt krånglig sits i detta fallet. Innan jag hade PM:at med honom personligen så var jag helt övertygad om hans inblandning, men efter att ha "pratat" en del med honom är jag inte riktigt lika övertygad. Men han finns helt klart med på min "shortlist" av misstänkta.

Tyvärr är han död, dog tidigare i höstas. Oklara omständigheter, det har spekulerats i självmord och sjukdom. Det som tyder på självmod är att inget skrivits på sociala medier om att han skulle varit sjuk, utan endast RIP/du är på ett bättre ställe nu osov. Men jag vet inte. Jag använder bara min briljanta slutledningsförmåga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in