2018-01-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Det fetade ovan

Barnen får nog inte 4 resp 3 dagars hemundervisning per vecka pga att moster ligger för döden. Framför allt inte i flera år...
Det sa jag inte. Men när rektorn säger att familjen är i djup kris, så kan barnens sjukdom samt anhörigas kriser orsaka en mer tung situation. Hemundervisningen handlar ju om barnens medicinska status. Men familjekrisen kan vara att både barnen och en del annat i familj och släkt kan ha gjort att man börjat duka under.
Citera
2018-01-10, 15:58
Medlem
För den som inte orkar gå igenom alla sidor, kan man få någon form av sammanfattning på vad ni har kommit fram till än så länge?
Citera
2018-01-10, 15:59
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Dom kan inte ha det eftersom det inte är en diagnos som vi med de diagnoskriterier vi idag har går att ställa.

Och vem är du att avgöra om det är en diagnos eller inte? Sjukdomen finns visst med koden WHO-ICD10 G93.3. Men det är lättast för psyklobbyn att förneka.
Citera
2018-01-10, 15:59
Medlem
pyro860s avatar
En på Lunds Jodel har tydligen haft mannen som examinator.

Någon som undrar något så kan jag fråga.
Citera
2018-01-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinaAndrea
Jisses vad mycket okunskap om ME. Känner att jag måste skriva något, trots att jag antagligen kommer att bli rätt dålig efteråt. ME är en autoimmun nervsjukdom som ger tydliga förändringar i immunsystemet, citronsyracykeln och centrala nervsystemet. Enligt mätningar är NK-cellerna i immunsystemet oftast ickefungerande - de dödar knappt några virus, vilket gör att virus kan härja lite som de vill. Enligt mätningar har man även kommit fram till att det anaeroba systemet inte fungerar alls eller mycket dåligt vid ME, vilket gör att cellerna inte kan producera energi efter att energin som finns i blodet när man börjar röra sig eller tänka hårt tar slut, vilket i sin tur leder till kraftig utmattning och sjukdomskänslor. Plus att syreupptagningsförmågan i cellerna minskar i takt med att aktivitetsnivån ökar - vid ordentlig överansträngning kan hjärtat stanna eller andningsmuskulaturen sluta fungera, plus att det gör att man blir skitsvag (i mellandagarna, ett par dagar efter jul hade jag några timmar där jag inte ens kunde hålla uppe huvudet eller lyfta en arm - min man fick mata mig och hjälpa mig flytta armar och ben). Enligt mätning är utvecklar många med ME MCAS, vilket gör att mastcellerna blir överaktiva och reagerar på allt från tyger mot kroppen till i stort sett all mat. Enligt mätningar ger överansträngning, och kraftiga sinnesintryck även kraftiga immunreaktioner hos alla ME-sjuka - dess stegras vanligen under två dygn efter aktivitet och ger känslan av att ha drabbats av en svår influensa innan de börjar gå tillbaka (två dagar efter nyår låg jag i soffan och skakade och var tvungen att koncentrera mig stenhårt på att andas - jag kunde knappt röra mig och minsta ljud gav kraftiga kväljningar, ungefär som vid kraftig migrän). Enligt mätningar i spinalvätskan innehåller den en stor mängd udda proteiner som friska människor inte har - det är en viss överlappning med MS som också har udda proteiner. Enligt voxelmätning av hjärnvolym är delar av hjärnan förtvinad vid ME, detta syns tydligast vid svår sjukdom - tyvärr är voxeltekniken ovanligt och jag vet inte ens om det finns någon MR-maskin i Sverige som klarar det. ME ger ofta även plack på hjärnan på samma sätt som MS, fast mycket mindre fläckar som sitter på andra ställen än vid MS (jag har själv dessa fläckar/hjärnskador enligt analys)

Det är INTE en psykisk sjukdom - det är rent nys att det skulle vara det, och de studier som försöker visa det och att det går att behandla med psykologhjälp är rena bedrägerier som har blivit en rätt stor skandal inom vissa kretsar. Sjukdomen FINNS. Sjukdomen leder till helveted på jorden för den drabbade. Har flera i den här familjen drabbats förstår jag att de kan ha valt att avsluta allt. Som en av de 25% svårt sjuka som är bundna till hemmet och blir svårt sjuk av minsta aktivitet eller starkare sinnesintryck tänker jag själv ofta på att göra så. Läs även Anne Örtegrens avskedsbrev för att få en aning om hur det kan vara: http://lobel.nu/anne.html

Sjukdomen är även dödlig. Den är väldigt lik MS rent symptommässigt (kolla jämförelsen: http://www.hfme.org/mevsms.htm), men ger bredare och mer omfattande symptom som påverkar förmågan att tänka och ta in intryck, liksom förmågan att röra sig. Jag mår till exempel mycket mycket sämre än min mamma som har haft MS i 30 år - och hon har det inte helt lätt hon heller. ME ger enligt studier 25 år kortare livslängd i genomsnitt (från de svårast sjuka till dem som fortfarande kan arbeta); hjärtat kan stanna, andningen kan ge upp, och cancerrisken blir mycket förhöjd på grund av att immunsystemet har packat ihop och gått hem. Även självmordsfrekvensen bland just ME-drabbade påverkar dock medellivslängden.

Det finns idag inget känt botemedel (även om vissa cancermediciner, immunoglobulin, och immunmodulerande medel har visat sig kunna hålla nästan alla symptom i schack hos runt hälften av de drabbade) och vården är fruktansvärt dålig när det gäller ME. Läkare har ingen koll alls och har ofta fel kunskap och ger rent skadliga råd och behandlingar. Dessutom är ME-forskningen ungefär en tiondel av de näst minst efterforskade större sjukdomar. Livskvalitén är den sämsta av alla undersökta sjukdomar enligt senare studier, sämre än cancer och AIDS veckorna innan döden.

Dessutom kan ME i vissa fall vara ärftligt eller smitta. Det finns flera exempel på ME-epidemier i olika delar av världen och de med de gener som ger autism eller genetiska bindvävssjukdomar har ofta en mycket förhöjd risk att drabbas av ME.

Och "kronisk trötthet" är helt fel namn, då myalgisk encefalomyelit är så mycket mer än bara lite trötthet. Det är som att kalla cancer för illamåendesyndrom.

Så är det ME som är boven, förstår jag dem.

Och efter att ha skrivit det här kommer jag sannolikt att vara utslagen i ett par dagar ...

Och ursäkta eventuella stavfel, händerna och huvudet hänger inte riktigt med.

Du har en psykisk sjukdom. Allt du säger är påhittat i ditt eget huvud. Men du kan inte skilja på objektiv och subjektiv verklighet.
Citera
2018-01-10, 16:02
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freya-14
Det finns faktiskt fortfarande folk som inte har fb ..och ännu fler som har det under annat namn pga yrke eller att man vill söka stöd i grupper utan att slänga upp ens fulla identitet direkt.
Har en känsla av att det kommer visa sej att flickorna lider av en ärftlig sjukdom som sakta skulle bryta ner dom, en plågsam utdragen död låg framför dom och föräldrarna i samförstånd väljer att skona dom från det.
En sista jul och nyår och sen lämna detta liv tillsammans, som en familj. Den ultimata kärlekshandlingen som är så svår för oss andra som inte levde deras liv att förstå.

Bra inlägg.

Har endast erfarenhet av funktionsnedsättning men vet hur påfrestande vardagen kan vara. Kan dock ana hur det skulle vara att ha två barn med sjukdomsbilden (med dålig prognos) beskriven i tråden, samt någon form av vård och undervisning i hemmet. Att därtill lägga arbeten och eget företagande kan nog bli övermäktigt.

OM båda föräldrarna gjort detta i samförstånd har de säkerligen gjort vad de ansåg vara rationellt utifrån deras situation, d.v.s. inget i affekt.

Till anhörig som eventuellt läser tråden: Jag beklagar sorgen.
Citera
2018-01-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Den här skönmålningen av att mörda sina barn i någon slags barmhärtighet går helt bort för mig i alla fall. Du har aldrig rätt att ”avliva” dina barn oavsett framtid, sjukdom, hopplöshet eller vad som helst. Det är ju helt bisart. Sen väljer du att kalla det mänsklighet. Nej det är inte mänskligt att ta sina småbarn av daga för att sedan avsluta sitt eget liv, oavsett!! Det är mord, alltid mord. Nu vet ingen om det var såhär det gick till men jag besvarar ditt och andras påståenden om humanism genom att mörda sina eventuellt lidande barn.
Det är inte en skönmålning, det är ett försök till en förklaring. Det handlar inte om vad som är rätt eller fel, det säger väl sig självt att det för gemene man är fel att ta livet av en annan människa, barn eller ej. I gärningsmannens huvud kan det däremot vara hur rätt som helst, för den personen tänker inte som du och jag. Du blandar dessutom helt ihop olika begrepp när du pratar om mord och vad som är mänskligt. De två är inte nödvändigtvis skilda från varandra. I gärningsmannens huvud kan det ha setts som en slags dödshjälp, vilket GM anser vara mänskligt. Du kan inte projicera dina egna tankar och känslor på en person som utför ett sådant här dåd, då kommer du aldrig få någon som helst förståelse för varför dådet har hänt. Förutsatt att alla spekulationer faktiskt är korrekta.
Citera
2018-01-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Båda flickorna hade hemundervisning av medicinska skäl. Den äldsta flickan har haft hemundervisning sedan årskurs sex. Ganska omfattande hemundervisning, fyra dagar i veckan i de flesta av skolans ämnen, säger Svenjohan Davidson, verksamhetschef för grundskolan i Lomma kommun på en presskonferens.
Den yngsta flickan har haft hemundervisning tre dagar i veckan, också av medicinska skäl, sedan i höstas.

Sedan en tid tillbaka jobbade mannen mycket hemifrån, berättar chefen.
– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet.
Mannen beskrivs som väldigt kompetent.
– Han var mycket högfungerande och kompetent. Väldigt stringent. Presterade toppresultat i alla sammanhang som man kan tänka sig. Samtidigt trevlig och social.

https://www.expressen.se/kvallsposten/dottrarna-lag-doda-i-hemmet-rektorn-familj-i-djup-kris/

Låter som urtypen för hur en människa skall vara enligt Scientologikyrkan.
Finns det några konkreta bevis för att de var scientologer?

Vad som än ligger bakom (sjukdom eller annat) så känns det som det måste brunnit en säkring någonstans. Ta livet av sina barn känns inte normalt.
Citera
2018-01-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekaren
För den som inte orkar gå igenom alla sidor, kan man få någon form av sammanfattning på vad ni har kommit fram till än så länge?

Barnen gick på årskurs 8 och 5. De hade fysiska sjukdom som gjorde att de fick hemundervisning på grund av medicinska skäl ( 4 och 3 dagar per vecka). Äldre barnet fick hemskola från årskurs 6 och det yngre fick börja i höstas (ca på samma ålder som äldre systern, samma typ av sjukdom??).

Mamman gillade en Facebook sida som hette Rädda någon mopttagning om Me sjukdom.
Citera
2018-01-10, 16:04
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekaren

Ingenting mer än att 4 personen är döda. 2 barn (syskon) och 2 vuxna (föräldrar).
De upptäcktes döda efter att chefen till det företag som pappan var kopplad till ringde polisen efter att han uteblivit från ett scenarium som skulle hållas under måndagen, vilket var olikt honom.

Barnen ska ha lidit av en svår åkomma och möjligen modern också.
Enligt en rektor för skolan som barnen varit knutna till genomgick familjen en svår period.
Citera
2018-01-10, 16:05
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det sa jag inte. Men när rektorn säger att familjen är i djup kris, så kan barnens sjukdom samt anhörigas kriser orsaka en mer tung situation. Hemundervisningen handlar ju om barnens medicinska status. Men familjekrisen kan vara att både barnen och en del annat i familj och släkt kan ha gjort att man börjat duka under.

Man tar som sagt inte livet av hela sin familj pga utomstående kriser.

Du tror alltså en utomstående kris orsakat detta dåd?

Det tror jag inte för en sekund.
Citera
2018-01-10, 16:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Är termen "utvidgat självmord" ett juridiskt begrepp eller är det nåt mediaord för att beskriva en tragisk händelse utan att skriva ut massmord ("Till skillnad från seriemördare dödar massmördaren sina offer vanligen i ett plötsligt utbrott av våld på en offentlig plats, inte sällan avslutat med självmord.")? Om det är ett hittepå ord kan väl folk börja skriva ut den korrekta termen istället, dvs massmord? Även om det låter hårt.

Utvidgat självmord är ett etablerat begrepp inom kriminologin. När en person har ihjäl sin familj (eller partner) och därefter sig själv så brukar någon krönikör ha ungefär de synpunkter du gör uttryck för. Exempelvis: https://www.dn.se/arkiv/ledare/utvidgade-sjalvmord-finns-inte/

Men det används ibland också lite slarvigt. Utvidgat självmord är inte samma sak som att ha ihjäl någon eller några andra, och sedan sig själv. Så som jag begripit handlar det om att man anser att man gör en barmhärtig gärning mot den eller de man har ihjäl. Men om man exempelvis dödar sin familj på grund av hat, och sedan tar livet av sig för att man inte vill leva med skammen eller sitta av ett fängelsestraff, så är rör det sig inte om ett utvidgat självmord.

Just fallet i Bjärred har jag inte sett att någon media beskrivit som utvidgat självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in