2018-01-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Läst hela tråden nu. Märkligt att en socialt etablerad familj där det sker ett sådan här spektakulär historia inte har vänner/bekanta/arbetskamrater som vill dela med sig av enkla privata detaljer om paret här i tråden. Det måste finnas åtminstone grundläggande intryck av MGMs person och karaktär.
Vad är H*nkow för person? Tusentals personer har haft honom som lärare och kollega. Är han avvikande på något sätt? Och frun? Och vad led flickorna av för sjukdom?
Man behöver inte vara avvikande på något sätt. Man kan, av olika omständigheter, lida av en allvarlig depression. En klinisk sådan. När det sker är allt svart. Det finns ingen lösning nånstans. Man orkar helt enkelt inte och hela lustcentrat i hjärnan stängas av. När det sker - då finns ingen livslust alls. Det är bl a då självmord sker. Så den tragedin som nu inträffat kan ha detta som bakomliggande skäl. VEM som ligger bakom vet vi ju inte. Det kan vara mamman. Det kan vara pappan. Det kan även vara en av töserna. Den äldsta troligast i så fall. Vi lär få veta - om inte polisen lägger locket på fullständigt.
Citera
2018-01-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DudePerfect
Bara genom att "min kompis vet" att de "var engagerade". Grunt, om du frågar mig.

Ja väldigt grunt. Det här med min kompis är inte mycket att lita på. Hemundervisningen är egentligen det vi vet. Sjukdomen är inte bekräftad.
Citera
2018-01-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Känner igen pappans ovanliga efternamn, tror någon dam på radion (P1)heter samma sak?
Syster / faster (FB) Stor polisinsats i Bjärred
Citera
2018-01-10, 13:15
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Att ha en psykiskt instabil förälder ..... kan inte tänka mig nåt värre. Stacksrs barn. Om det nu var pappan som folk här spekulerar om.

Psykisk ohälsa är väl inget man pratar högt om. Och absolut inte i Bjärred. Var ligger närmasta psyk mottsgning, i Lund ? Säkert överbelastad.

I övrigt är den akademiska världen inte direkt prrestigelös. Finns många välutbildade i regionen och konkurrensen är stor. Man kan tänka sig en del stress och kanske intriger i den miljön.

Dock spekulationer och det är ju inte rätt att spekulera med respekt för familjen, där ju ingen har en röst längre, anhöriga, arbetskamrater och vänner.

Vet man HUR de har dödats?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Finns det belägg för en anknytning till Scientologi-Kyrkan?

I så fall är fallet uppklarat.

Ännu så länge endast spekulationer.
Men i mitt första inlägg vid 10: 27(finns inte kvar)så skrev jag om hur religiöst fanatisk pappan såg ut och postade även en bild till min text.
Men har inte bilden kvar.
Men det kommer väl att komma fram om familjen och barnens hemundervisning har någon slags religiös orsak.

Men hörde på pressskonf. att det yngsta barnet hade börjat bli hemskolad i höstas, det äldre sedan årskurs 6, så det var nyligt introducerat i tid, hann inte pågå så värst länge.

EDIT:
Till viss del hade barnen även anpassad studiegång och vissa ämnen hemskolades de inte i- detta enligt liven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagalskarkatter
Och vad är det för mystisk dödlig sjukdomen som får TVÅ barn att bli insjukna i samma familje iså fall?
Det är verkligen ovanligt.Hoppas på något svar från dig eller från någon annan.

Eftersom risken är relativt hög att få den (25%) så är sannolikheten stor att båda får den.
Har en vän varpå hans 2 äldre syskon båda hade en form av cp-skada, antar sannolikheten för det är lägre.
Citera
Medlem
svenabs avatar
Finns det ingen anledning att tro att det skulle kunna vara en olycka?
Botulism, kolmonoxid,etc.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det ska alltid göras en sekretessbedömning av förundersökningsprotokoll, men jo, de kan begäras ut som en allmän handling även om åtal inte har väckts i de fall ett mål blivit nedlagt. Det är en del av grundlagen och det finns flera prejudicerande domar som fastslagit att så är fallet.

Det är väldigt ovanligt. Skedde efter skolmassaker i Trollhättan, det är det enda fallet jag känner till.
Citera
2018-01-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas

Nej. Inget officiellt uttalande från polismyndigheten.
Citera
2018-01-10, 13:19
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Eftersom risken är relativt hög att få den (25%) så är sannolikheten stor att båda får den.
Har en vän varpå hans 2 äldre syskon båda hade en form av cp-skada, antar sannolikheten för det är lägre.

CP är inte ärftligt på det sättet. Det är en hjärnskada som uppstår före eller vid födseln. Det kan även uppstå senare i livet men det är inte så vanligt.
Citera
2018-01-10, 13:19
Medlem
På mammans Facebook-sida kan jag bara se att hon är medlem i en (1) enda grupp, nämligen denna;
https://www.facebook.com/RaddaGottfriesmottagningen/

En ganska god gissning kan därför vara att någon i mammans familj (eller flera), hon själv och/eller barnen, lider av sjukdomen ME/CFS (Myalgic Encephalomyelitits/Chronic Fatigue Syndrome).
Se tex: http://www.gp.se/livsstil/hälsa/det-är-som-att-vara-fånge-i-sin-egen-kropp-1.4290596

Jag vet att i UK t.ex. så får barn och ungdomar med den diagnosen mycket ofta hemundervisning eftersom sjukdomen tar sig olika uttryck hos olika människor och dagsformen kan variera från dag till dag.
Citera
2018-01-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas

Jag också skulle vilja veta det!DÄR ligger mycket svar på det tragiska händelse.
Men ingenting..än så länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in