Citat:
Ursprungligen postat av
stellansk
Jag har svårt att se denna morddom stå sig även i hovrätten, utan det jag tror är att hovrätten kommer häva tingsrättens dom, det vill säga, att åtalet gällande mordet på 26-åringen och 20-åringen ogillas och att den livstidsdömde därför frias helt..............
Jag måste fråga. Är du hans advokat och försöker skapa opinion? Du snackar rent juridiskt nu? Eller tror du han är oskyldig?
Vidare finns det även en uppgift om att ett gäng nervösa killar var vid en silverfärgad bil vid en mack under kvällen.
Var finns denna uppgift? Den silvriga bilen kan lika gärna vara en privat person som hör pistolskott och kör därifrån snabbt av rädsla att bli skjuten. Ingen har sett någon lämna MAs bil och sedan gått till den silvriga bilen.
Han förklarar att det fanns en konflikt mellan Merhawi och det andra gänget och han har även förklarat orsaken till konflikten. Vilket också ger dessa män från Husby gänget ett motiv till att göra sig av med Merhawi (och Yonathan), de hade gått över på annan mäns land.
I överklagan till hovrätten har advokaten inte pekat på någon från Husby som alternativ gärningsman utan kriminella från Rinkeby. Vad exakt har han sagt om Husbygänget i rättegången?
"Lanko Aziz har gjort gällande att de hade bestämt möte med andra personer, att han först satt ensam i baksätet men att en ytterligare person kom från en annan bil, att personen satte sig bredvid honom och att det var den personen som avlossade skotten. Det avgörande i målet är hur denna uppgift från Lanko Aziz ska värderas.
Om uppgiften ska ligga till grund för bedömningen ska Lanko Aziz frikännas. Om tingsrätten däremot bedömer att Lanko Aziz uppgift har motbevisats eller är så osannolik att den annars kan lämnas utan avseende finns det ingen annan möjlig gärningsman.
Tingsrätten ska alltså värdera Lanko Aziz uppgift om en annan gärningsman utifrån bedömningen av hans berättelse och bevisningen i övrigt. Det krävs också en
bedömning av hur utredningsarbetet har bedrivits och av omständigheter som skulle kunna tala till Lanko Aziz fördel. "
-Lanko lämnas levande utav gärningsman enligt honom själv. Varför lämnar gärningsmannen ett vittne?
-Hur kan det styrkas att ett möte har uppstått? Lanko måste ju på vägen ner från Uppsala kontaktat dem med tid och plats. De finns ingen teknisk bevisning som styrker att ett möte planerats eller uppstått. Merhawi och Yonatan pratade i telefon vid mordet. De har inte under telefonsamtalet nämnt eller hälsat på någon som kommer in i bilen.
- Varför är Yonatan med om det är ett möte med högt uppsatta ledare i Husby? Yonatan har varken vapen eller skyddsväst så han är inte med som skydd för Merhawi.
- Varför skulle Merhawi låta någon han har en konflikt med sätta sig i baksätet? Ett mer naturligt mötesplats vore att stå utanför bilen så man har full uppsyn. Det är inte heller troligt att han precis innan ett möte med ett gäng han har konflikt med sitter och pratar i telefon istället för att vara på tåna.
.Lanko hävdar att Merhawi och Yonatan är nära vänner till honom. Varför ringer han inte ambulansen för rädda deras liv?
Lanko är från Kista/Husby gänget. Han och hans bror är ledande personer i Husbys kriminella värld. De är rimligt att om de var en annan gärningsman så skulle Lanko fått skjuts i den silvriga bilen och inte behövt springa från mordplatsen. De måste ju vara vänner om de lämnar honom levande. Varför får han inte skjuts av sina vänner?
Jag tycker inte Lankos historia håller ihop och den kan inte styrkas på något sätt. Han är på brottsplatsen, har tillgång till ett likadant mordvapen som används vid morden och han ger en mycket svag förklaring till morden som inte kan styrkas med teknisk bevisning eller vittnesmål. Enligt mig så beter sig både Lanko och Merhawi märkligt i Lankos historia. Saker som är svåra att förklara och det är inte till hans fördel. En kompetent åklagare ska kunna riva sönder Lankos historia. Speciellt nu när Lanko har avslöjat den och behöver bemöta frågor på hur han ska förklara beteendet hos honom och Merhawi.
Mordvapnet är dessutom använt vid andra brott som är knutna till honom och där han blivit utpekad utav brottsoffret. Vid ett av dessa tidigare brott har även en granat används. Det tycker jag är intressant med tanke på att cirka 6 månader tidigare så kastades en handgranat på Merhawis balkong när han var hemma.