2018-01-10, 10:43
Medlem
Tydligen mordutredning, kan man dra några slutsatser?
https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-efter-tragedin-blir-mordutredning/
Citera
2018-01-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Låter fullständigt osannolikt, har aldrig någonsin hört talas om att polis skulle skickas hem för en sån sak, är du säker på att du inte har drömt?

Men ändå något som polisen gör ganska ofta.

DN:

Citat:
Polisen blev inkopplad på ärendet efter att personer slagit larm om att deras kollega inte kommit till sin arbetsplats på tisdagsmorgonen.

Enligt Calle Persson, talesperson på polisens Region Syd, åker man på den typen av uppdrag ganska ofta.
Citera
2018-01-10, 10:44
Medlem
Jag sammanfattar varför FB tror att polis redogörar så fort att det är någon i familjen inni huset som gjorde det:

1- Skjutvapen ( För att enkelt går efter hela familj, Emot detta: Igen granne som hörde något)

2- Dörren var låst (Vakten lagade någon fönster mitt i natten som blev förstörd. Jag läste detta på FB)

3- Brev, SMS lämnades (spekulation på FB)

4- History om violent innan detta (Rektor säger att de inte märkte något när det kom till barnen enligt DN)

5 - Psykiska ohälsans ( mannen kunde producera artiklar på en hög nivå. Det går inte ihop med en psykisk sjukdom. Han är för gammalt för okänd schizophrenia.)
Citera
2018-01-10, 10:45
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajsakarin
https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-efter-tragedin-blir-mordutredning/
Ja, att polisen misstänker mord....
Citera
2018-01-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Gårdstenfallet var det kvinnan. Då dödade hon i och för sig inte mannen, men det kan låta sig göras om man (som kvinna) antingen har ett vapen (det är inte svårt att få tag i ett och att öva sig på det ute i skogen, inte för en kvinna heller - det finns kvinnliga jägare för övrigt), eller t.ex. skär halsen av mannen med en kniv medan han sover. Gift är en annan möjlighet.

Såklart, men jag vet ju inte, jag spekulerar. Statistiskt sett ska det vara mannen..

Jag har tyvärr två fall jag personligen känner till också, där var det mannen. Relationsproblem. Kvinnan ville lämna mannen.
Citera
2018-01-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Ja, att polisen misstänker mord....

Det är inte sällan man inleder en mordutredning när man hittar en eller flera döda personer, det är i princip rutin att göra det idag.
Citera
2018-01-10, 10:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
skolan ska ringa polisen om barnen inte har blivit sjukanmälda efter en visstid och inga anhöriga svarar i telefon

Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight

DN:
Det har blivit vanligare, och skolorna är mer på tårna när det kommer till barn (flickor) som inte kommer tillbaka efter lov - barn som förs utomlands. Så var det ju inte i det här fallet, men skolan har en handlingsplan som gäller alla. Sannolikt var inte barnen i skolan första dagen, heller...
Citera
2018-01-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight

DN:

Konstig man ringer polisen direkt?
Fanns det något känt trubbel med familjen ändå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Så sant. Jag är dock återhållsam med att döma i fall liknande detta, håller båda möjligheter öppna.

Nämndes något om att någon kollega åkt till adressen efter det att mannen inte dök upp på en föreläsning och sett bådas bilar på uppfarten varpå denna sen kontaktade polisen. Vet inte hur sanningsenligt detta är, men kan vara en annan förklaring till att polisen kontaktades.

Polisen gör såkallade lägenhetsundersökningar / kontroller i varje polisområde mer eller mindre dagligen. Oftast är det ett dödsfall utan misstanke om brott, har man tur är det nyligen, har man otur har det varit ett tag sen dödsfallet skett. Folk dör hela tiden, speciellt äldre ensamma, de med psykisk ohälsa som tar livet av sig eller exempelvis missbrukare.

Anhörig, kollega, granne eller annan ringer för att man inte sett personen eller denne inte har dykt upp på jobbet alternativt att det finns en konkret oro exemepelvis suicid. Ledningscentralen ringer och försöker nå personen samt kontrollerar historik. Om det inte finns något speciellt från uppringare eller historik som indikerar på att det kan vara akut så ligger ärendet tills det finns patrull då man skickar, upplever man det som akut åker bil direkt. Oavsett kommer kontroll ske.

Patrull kommer till platsen, det kan då lukta starkt av lik eller vara flugor som syns. Då blir det låssmed.
Upplever man det som akut bereder man sig tillträde direkt genom att slå ruta eller bryta en dörr.
Polislagen 21§.

Oavsett så kommer polis göra en kontroll om man inte når personen vid uppringning eller på annat sätt kan säkerställa att personen mår bra. Det vill säga, att någon skulle ha varit på platsen och sett att bilarna var där behöver inte alls stämma. Samtal från kollega och att ledningscentralen inte får svar när de ringer är tillräckligt för kontroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är inte sällan man inleder en mordutredning när man hittar en eller flera döda personer, det är i princip rutin att göra det idag.

För att få rätt resurser
Citera
2018-01-10, 10:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R291
Finns inte en chans att en sån klok, lärd, upplyst, sansad man skulle mörda hela sin familj även om han hade nån slags motvind. Han verkar ha tystats ner.
Forskade han i nåt känsligt för tillfället?

Jag tror det är sant att familjetragedier likt denna ofta sker i familjer som befinner sig i en socialt utsatt situation – det kan vara exempelvis ekonomiska bekymmer, missbruk eller psykisk sjukdom. Men att påstå att det inte finns en chans att det skulle kunna förekomma även i väletablerade familjer är att dra det för långt. Häromåret var det exempelvis ett par i Uppsalatrakten som dog i ett utökat självmord, båda hade bra jobb. För ett år sedan eller så var det också en man som dödade sin familj i en ord i Danmark, även i det fallet verkade det röra sig om en lyckad familj.
Citera
2018-01-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajsakarin
Ja det är ju svårt att få det till fyra självmord... Utökat självmord brukar väl normalt innefatta mord på övriga följt av självmord av GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in