2018-01-10, 10:28
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaroc
Han har väl levt på sin lön från universitetet och kanske utdelningar från bolaget. Bolaget har han haft för sina extraknäck. Vitsen med att ha ett bolag för det är just att man så långt Skatteverket tillåter tar ut pengarna i form av lägre beskattade kapitalinkomster i stället för högre beskattad lön.
Sorry hade missat att han var anställd av universitetet, då var bolaget en bra inkomstkälla vid sidan om.
Citera
2018-01-10, 10:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det finns inte bara ett svar på vad "familjetragedi" innebär, men jag förstår vad du menar.

I polisens vokabulär betyder familjetragedi att en eller flera personer i en familj haft ihjäl en eller flera andra personer i samma familj.

En olyckshändelse där en hel familj förolyckas är förstås också en tragedi, men jag tror inte att polisen skulle kalla det för en familjetragedi i sådant fall.
Citera
2018-01-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
DN:

Enligt rektorn har det inte funnits några varningssignaler eller någon problematik runt familjen som skolan känt till.

– Det är klart att det frågar man sig själv, men vi har inte sett några sådana signaler. För oss kommer det som en väldig chock, säger rektorn.

Informationen jag fick kommer ej från skolan. Jag kan inte bevisa något då jag inte vet. Bara delger den info som jag fick från min vän.
Citera
2018-01-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Kan du utveckla det där?

Försvinner psykisk sjukdom, otrohet och andra utlösande faktorer om man har hög lön och status?

Har du fog för teorin så är du något stort på spåren.

Nej, användaren har inte fog för det
Om något så är det personer med sådan status, position och lön som är benägna att kunna göra något sånt, om det nu är utvidgat självmord.
Målmedvetna individer, har de bestämt sig för något så är det så det blir.
Citera
2018-01-10, 10:32
Medlem
Terranulliuss avatar
Uppenbart så ringde arbetsplatsen direkt till Polisen när denna inte kom in på morgon. Det måste ha varit något avtalat om personen inte kommer in så ringer man polisen. Måste finnas en historia sedan tidigare att något KAN hända där av så ringde man Polisen direkt.
Någon kanske tog modet att berätta något för den respektive som blev startskottet till det hela.
Citera
2018-01-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Han kanske hade åkt dit för något och skammen blev för stor.

Han var av allt att döma superintelligent och arbetsnarkoman. Att sådant går hand i hand med paranoid schizofreni, bipolär etc är välkänt.

Eller var pappan bara en statisk och mycket fyrkantig person och nu fick någonting hans cirklar att rubbas, det klarade han inte av.
Citera
2018-01-10, 10:35
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terranullius
Uppenbart så ringde arbetsplatsen direkt till Polisen när denna inte kom in på morgon. Det måste ha varit något avtalat om personen inte kommer in så ringer man polisen. Måste finnas en historia sedan tidigare att något KAN hända där av så ringde man Polisen direkt.
Någon kanske tog modet att berätta något för den respektive som blev startskottet till det hela.

skolan ska ringa polisen om barnen inte har blivit sjukanmälda efter en visstid och inga anhöriga svarar i telefon
Citera
2018-01-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I polisens vokabulär betyder familjetragedi att en eller flera personer i en familj haft ihjäl en eller flera andra personer i samma familj.

En olyckshändelse där en hel familj förolyckas är förstås också en tragedi, men jag tror inte att polisen skulle kalla det för en familjetragedi i sådant fall.

Så sant. Jag är dock återhållsam med att döma i fall liknande detta, håller båda möjligheter öppna.

Citat:
Ursprungligen postat av Terranullius

Nämndes något om att någon kollega åkt till adressen efter det att mannen inte dök upp på en föreläsning och sett bådas bilar på uppfarten varpå denna sen kontaktade polisen. Vet inte hur sanningsenligt detta är, men kan vara en annan förklaring till att polisen kontaktades.
Citera
2018-01-10, 10:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Och ja, det är säkert mannen imo. Man kan bara lyckas med detta med hjälp av skjutvapen, och kvinnor brukar inte använda det. Tänk bara vilken vapen-ovana hon säkert hade..

I Gårdstenfallet var det kvinnan. Då dödade hon i och för sig inte mannen, men det kan låta sig göras om man (som kvinna) antingen har ett vapen (det är inte svårt att få tag i ett och att öva sig på det ute i skogen, inte för en kvinna heller - det finns kvinnliga jägare för övrigt), eller t.ex. skär halsen av mannen med en kniv medan han sover. Gift är en annan möjlighet.
Citera
2018-01-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Nej, det är inte vad jag menar.
Däremot kan familjens bortgång varit planerad i detalj.
Alltså att bilarna sålt och eventuellt annan materiell egendom av värde.

Även till viss del relaterat till raderandet av sociala medier innan deras liv avslutades.

Det finns väl inga bilder på frun att tillgå såvida det inte är hennes Twitter där Luxemburg anges som lokation.

Sett att det på twitter skrivs om den onde mannen som dödar sin familj, eller otrohet, eller psykisk sjukdom. Och det verkar vara det temat som gäller här trots sparsamt med info som skulle tyda på det.

Men "Däremot kan familjens bortgång varit planerad i detalj." är det ingen som triggar på alls. Att det kanske är ett ytterst rationellt beslut utifrån familjens synsätt. Polisen uttrycker det som en familjetragedi, varför måste det ha bäring endast på dödsfallen / morden och inte på en situation? Kanske menar polisen inte endast just dödsfallen eller morden eller vad det ska kallas utan en hel situation? Ingen har ens nämnt att det kanske är så att familjen lämnat efter sig ett budskap eller meddelande? Det vet vi väl inget om än?

Vi får se om sanningen kommer fram.
Citera
2018-01-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obreon
Informationen jag fick kommer ej från skolan. Jag kan inte bevisa något då jag inte vet. Bara delger den info som jag fick från min vän.
Jag tror på dig. Att rektorn säger så är för att rädda sitt skinn eller har det inte framkommit något alarmerande. Många är bra på att dölja familjesaker.
Citera
2018-01-10, 10:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Kan du utveckla det där?

Försvinner psykisk sjukdom, otrohet och andra utlösande faktorer om man har hög lön och status?

Har du fog för teorin så är du något stort på spåren.

Det är ju precis tvärtom, just familjetragedier är vanliga i familjer där det finns en fin fasad att upprätthålla. När det inte går längre, tänker man att det är bättre att alla får dö tillsammans. Sådana här människor överskattar också betydelsen av pengar och status. De tror att det skulle vara en katastrof för barnen att behöva bo i lägenhet, gå i skolan i ett "sämre" område, inte längre kunna ha moderiktiga kläder eller ägna sig åt sina hobbies, o.s.v..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in