2018-01-10, 09:29
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Åh fy fan, då är det extraordinärt.
Behöver det verkligen vara mer "extraordinärt" än att de hittat en hel familj döda? Två barn? De kan väl ligga helt oblodiga och ändå är det såklart jobbigt att behöva se. Tror de erbjuds samtal rätt ofta och definitivt i ett sånt här fall.
Citera
2018-01-10, 09:29
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperhypo
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oR6Kx7/fyra-personer-hittade-doda-i-villa-i-bjarredö

utreds som mord.??
Ja, 3 mord och 1 självmord -> 4 totalt.
Citera
2018-01-10, 09:30
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jo, fullt möjligt om personen har inbokade möten kl 9.00, 11.15, kundlunch kl 12.30 samt ska hålla ett föredrag kl 14.00 inför massa viktigt folk. Om man inte hört ett knyst från vederbörande och han inte svarar på telefon, mail, sms etc är det inte osannolikt att polis kopplas in redan under eftermiddagen.

Exakt. Sedan står det faktiskt i Aftonbladets artikel att man ringde polisen för att "Man hade varit på plats, men inte fått någon kontakt." Så sannolikt har någon från jobbet åkt dit, sett att bilen stod där och det lyste i huset, etc. Kanske sett något som tyder på oreda.

Det slår mig att jag faktiskt känner till ett liknande fall. Jag fick för några år sedan höra att en professor jag kände lite genom jobbet hade avlidit i hjärtinfarkt i hemmet. Jobbade mycket hemma men han dök inte upp när han skulle ha undervisning och 200 studenter satt och väntade. Svarade inte i telefon. Då var det chefen som åkte hem till honom. Såg att det lyste i bostaden men ingen som öppnade. Då ringde han polisen och de gick in.

Men det där citatet ur Aftonbladet är värt att upprepa så det inte blir några konstiga trådsanningar:
"Man hade varit på plats, men inte fått någon kontakt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oR6Kx7/stor-polisinsats-utanfor-lund
Citera
2018-01-10, 09:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Jag hoppas att du menar märkligt. Det är flera som nämnt frireligiöst inslag. Vem vet.

Ja, i så fall kan det ju vara något sexuellt ändå. Fast en kristen borde väl fatta, att det är en mycket värre synd att döda sina egna barn, än att ha haft en otillåten sexuell förbindelse? T.o.m. om det var med en person av samma kön.

Eller så är det bara det vanliga: hon har träffat en ny och vill ta ut skilsmässa, han kan inte tåla att hans familj splittras, och dödar hellre allihopa inklusive sig själv. Ännu mer så, om hon dessutom har börjat prata om att söka vårdnaden av barnen ensam, säga att han inte ska få träffa dom av någon av någon orsak... sådant väcker vrede och hat.
Citera
2018-01-10, 09:31
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Som lektor och docent har man normalt möjlighet att jobba mycket hemifrån så länge man är tillgänglig på mail och telefon. Men att missa en föreläsning eller en handledning är i gengäld mycket allvarligt. Jag har själv varit med om att inte förlänga vikariers anställningar med motiveringen att de inte dök upp på två föreläsningar de skulle hålla föregående termin. Så antag att han skulle föreläsa måndag och tisdag och sedan ha möte med sina doktorander och bara var som uppslukad av jorden. Försöker man sedan få tag på frun på hennes jobb och hon också är oförklarligt borta så hade jag nog också ringt polisen. I synnerhet om man vet att det finns en historia av depression.

Visst. Men det du beskriver är ju att personen saknats mer än en dag och att man försökt att nå personen och dennes/dennas anhöriga och därefter mot bakgrund av känd problemhistorik kontaktat polis.

Rimligt.

Men utifrån fria tiders artikel verkade delar av förloppet av upptäkt saknas.
Citera
2018-01-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Stackars barn. Så otroligt tragiskt. Jag tänker också på barnens vänner. Det här drabbar många.

Att ha en psykiskt instabil förälder ..... kan inte tänka mig nåt värre. Stacksrs barn. Om det nu var pappan som folk här spekulerar om.

Psykisk ohälsa är väl inget man pratar högt om. Och absolut inte i Bjärred. Var ligger närmasta psyk mottsgning, i Lund ? Säkert överbelastad.

I övrigt är den akademiska världen inte direkt prrestigelös. Finns många välutbildade i regionen och konkurrensen är stor. Man kan tänka sig en del stress och kanske intriger i den miljön.

Dock spekulationer och det är ju inte rätt att spekulera med respekt för familjen, där ju ingen har en röst längre, anhöriga, arbetskamrater och vänner.
Citera
2018-01-10, 09:32
Medlem
lindblomsgröns avatar
Från Aftonbladet

Har ni satt någon brottsrubricering?

– Jag vill inte gå in på det förrän vi vet mer, för det kan komma att ändras. Vi har mycket information att samla in fortfarande. Det handlar bland annat om resultatet från den rättsmedicinska undersökningen. Det kommer att dröja några dagar eftersom det rör sig om fyra personer, säger Calle Persson.

Verkar som dödsorsaken inte är så solklar som om det varit kniv, pistol, hängning etc, de är döda men av vad???
Citera
2018-01-10, 09:33
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Där fick Flashback äntligen en MENA-koppling
.

nja, va? möjligt att han ser lite judisk ut om det är det du menar, men efternamnet är svenskt / tyskt. antagligen en variant av det tyska namnet heinkow
Citera
2018-01-10, 09:34
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst. Men det du beskriver är ju att personen saknats mer än en dag och att man försökt att nå personen och dennes/dennas anhöriga och därefter mot bakgrund av känd problemhistorik kontaktat polis.

Rimligt.

Men utifrån fria tiders artikel verkade delar av förloppet av upptäkt saknas.

Ja, så jag tar mig friheten att upprepa vad jag skrev i ovastående post (sorry för dubbelpost)... Aftobladet skriver att "man hade varit på plats, men inte fått någon kontakt" varför man ringde polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oR6Kx7/stor-polisinsats-utanfor-lund
Citera
2018-01-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Intressant att kollegor ringer snuten, för att herr streber inte dykt upp på jobbet. Har aldrig hört talas om att man gör så i första taget. Ofta är det någon sur chef som brukar ringa/maila och undrar var fan man är. Inte fan ringer man snuten.

Anledningen till att man ringde polisen var för att Henk*w skulle hålla i sin årliga konferens på universitetet men dök aldrig upp. Inget svar när man försökte komma i kontakt med honom eller frugan, det var då man åkte hem till honom och såg att båda bilarna var hemma. Det var då man ringde polis.
Citera
2018-01-10, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
efternamnet är svenskt / tyskt. antagligen en variant av det tyska namnet heinkow

Danskt tänkte jag.
Citera
2018-01-10, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Att polisen täcker fönster etc talar tyvärr starkt för att det gått våldsamt till.

Kan det inte vara så att dom täcker fönster och spärrar av större område då personen i fråga är ”känd” inom vissa kretsar och vill hålla gamarna borta så dom kan få arbeta i fred. Familjetragedi kan ju vara allt från utökat självmord till gasolycka. Det är ju en tragedi och hela familjen är borta.
Otroligt sorgligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in