Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Han kanske inte hade en plan annat än mot slutet, men han gjorde inte något för att bli av med sina allt mer pockande tankar. Han har levt ett alltmer utsvävande liv i sina önskningar om "det ultimata", det som för en vanlig människa inte ens kan skönjas bortom gränslandet för att det är så vidrigt. Gränslöst och fullständigt vansinnigt. PM verkar vara en ytterst komplex person, men nu i backspegeln kan vi klart se hans mentala/psykiska förfall.
Sen är just allas vår stora fråga: är han tillräknelig eller inte?
Det fetade är inte mitt citat utan en annans som jag citerar.
Det måste vara tillåtet att tvivla. Att diskutera runt brott och straff. Sjukt och friskt.
Jag har inget problem med att "klockrena" psykopater döms till fängelse.
Tex Knutbypastorn Helge Fossmo som jag uppfattar så.Det är nog det enda rätta i hans fall.
Ett långt avskräckande fängelsestraff är nog det enda som kan få honom att avstå från brott för han saknar samvete helt och hållet.
Men när det gäller blanddiagnoser tycker jag att det är knepigare.
Är det flera allvarliga störningar +++ så blir det galenskap,sjukdom sammanlagt tror jag.
Som tex ABB. Jag tror NPD-psykopat+autismspektrat+något mer skit.
Är det någon som tror att straffet har någon verkan? Jag tror att han kommer att vara precis lika skvatt galen om 20,30,40 år som han är idag.En sådan galning tycker jag hör hemma på rättspsykiatrisk förvaring,kanske livet ut. För han är en farlig person. Som liksom Galningen Hitler skulle ABB kunna få med sig svagsinta och empatistörda med sin "idelogi".Men jag har svårt att tycka synd om honom.Hans handlingar är för onda. Även om jag förstår att han inbillat sig att han hade någon sorts "moral" och en "idelogi" som han själv är övertygad om att han kan försvara.
När det gäller Lasermannen så kan jag förutom hans offer som det är mest synd om, faktiskt tycka en smula synd om galningen.Jag vet inte riktigt vad han lider av, men det är nog blanddiagnos med Asperger. Så antagligen är den här knäppgöken lycklig i fängelset med fasta,rutiner och ett inrutat liv.
Mangs är också ett sådant fall. Med avskyvärda brott. Men han var ju lycklig tom på häktet och tillfreds med rutinerna där.
Vilket nog säger en del om hur bedrövligt hans liv varit ute i samhället.
När det gäller de två sistnämnda så TROR jag att om psykiatrin fångat upp dem tidigt, så hade deras brott kunnat undvikas
Jag kan inte för mitt liv få det till att de är tillräkneliga nu.
Om ABB fångats upp tidigt hade även hans gärning kunnat vara ogjord.Men nu har hans sjukdom permanentats och all vård omöjliggjorts. Säkert är det inte, han kunde nog blivit en tok ändå.
När det så gäller Sexualsadism så har jag alltmer börjat TRO att det är en obotlig sjukdom.
Framförallt om det är en blanddiagnos med andra allvarliga störningar. OBS! Men jag vet inte.