2018-01-08, 17:40
Medlem
NiggaBloods avatar
Jag har en ide och jag vill veta om den är lagligt. Alla kunniga jurister hjälp mig tack.

Man går runt på stan med en insamlingsbössa där det står "Donation till fattiga barnen". På baksidan av burken står det en liten text som säger att 95% av pengarna går till mig. Är det lagligt att göra så? Varför? Varför inte? Fattiga barnen kan tolkas olika, antingen som organisationen eller en själv (att man är ett fattigt barn). Man ljuger inte i alla fall. Är detta okej?

Tack!
Citera
2018-01-08, 17:41
Bannlyst
Skriv fattiga ungdomar istället så kan du och polarna sedan köpa bärs för pengarna!
Citera
2018-01-08, 17:44
Medlem
NiggaBloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Skriv fattiga ungdomar istället så kan du och polarna sedan köpa bärs för pengarna!
Haha ungefär så. Någon som vet om det är lagligt? Man tar 95% själv och donerar 5%. Det står med liten text på baksidan av insamlingsbössan.
Citera
2018-01-08, 17:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiggaBlood
Jag har en ide och jag vill veta om den är lagligt. Alla kunniga jurister hjälp mig tack.

Man går runt på stan med en insamlingsbössa där det står "Donation till fattiga barnen". På baksidan av burken står det en liten text som säger att 95% av pengarna går till mig. Är det lagligt att göra så? Varför? Varför inte? Fattiga barnen kan tolkas olika, antingen som organisationen eller en själv (att man är ett fattigt barn). Man ljuger inte i alla fall. Är detta okej?

Tack!
Bedrägeri givetvis.

Smartast är väl annars att dra på nån snyfthistoria om att din bästa väns mamma har cancer och alltid dröm om att åka på en sista semester till Bahamas. Visst lögn om cancern men sånt brukar kunna dra in en helsikes massa pengar. Vet en jag könner som fick över 100000 på snälla mönniskor på Facebook. I det fallet var det iofs sant men hur ska folk kunna veta det?
Citera
2018-01-08, 17:50
Medlem
kumlafucker84s avatar
Det låter olagligt att göra så. Fast om ingen märker något så är det ju lugnt
Citera
2018-01-08, 18:14
Bannlyst
Det är väl då säkrare att gå till en s.k. crowdfunding webbsida och tigga pengar där. Eftersom du har fler givare än endast lokala hipsters och feminister så kanske du kan sticka till Thailand på tre månader redan i februari.
Citera
2018-01-08, 18:44
Medlem
Ratozs avatar
Det är i bästa fall bedrägeri.
Citera
2018-01-08, 20:04
Medlem
NiggaBloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Det är i bästa fall bedrägeri.
Hur skulle de veta? Jag ljuger ju inte ett ord, hur kan det vara olagligt? De är bara folk som är dumma och ouppmärksamma isåfall.
Citera
2018-01-08, 20:09
Medlem
Citat:
Hur skulle de veta? Jag ljuger ju inte ett ord, hur kan det vara olagligt? De är bara folk som är dumma och ouppmärksamma isåfall.

Ditt uppsåt är att de inte ska se den texten och tro att dom skänker till fattiga barn. Det är bedrägeri.
Finns många som har åkt dit på liknande blåsningar-
Citera
2018-01-08, 20:16
Medlem
NiggaBloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Ditt uppsåt är att de inte ska se den texten och tro att dom skänker till fattiga barn. Det är bedrägeri.
Finns många som har åkt dit på liknande blåsningar-
Det är väl bara att säga att det ej var avsiktligt vilseledande så blir det ej bedrägeri? Dessutom är det en tolkningsfråga med fattiga barnen och det går faktiskt 5% till dem så ja?
Citera
2018-01-08, 20:25
Medlem
Citat:
Det är väl bara att säga att det ej var avsiktligt vilseledande så blir det ej bedrägeri? Dessutom är det en tolkningsfråga med fattiga barnen och det går faktiskt 5% till dem så ja?

Nej det är inte som i amerikanska filmer att det finns massa kryphål att använda. Dom ser till helheten och bedömer om du är trovärdig eller inte.
Det som skulle kunna rädda dig är om du upplyser 95% av dom som skänker pengar hur det ligger men skippar 5%. Då kan det nog gå igenom att ej varit avsiktligt vilseledande.
Citera
2018-01-08, 21:50
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Tack!

Det är olagligt att samla in pengar utan tillstånd, punkt. https://polisen.se/Service/Tillstand/

Spelar ingen roll om det gäller röda korset eller skumraskpelle.

Skaffar du ett tillstånd skulle jag gissa att du kan åka på nån annan paragraf istället om du tar pengarna själv. Bedrägligt beteende kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in