2018-01-07, 17:53
Medlem
statoil^s avatar
En kvinna befaras ha omkommit i en dykolycka i Tuna-Hästbergs gruva utanför Borlänge, enligt lokalpress i Dalarna.

Tre dykare ska ha varit nere i vattnet, en kvinna ska inte ha kommit tillbaka, skriver SVT.

Enligt dt.se är det en kvinna av utländsk härkomst.

Vet Flashback mer om detta? Ska handla om erfarna dykare verkar det som och inget brott verkar det vara.

Länkar:

http://www.dt.se/dalarna/borlange/efter-dykolycka-i-gruva-kvinna-befaras-omkommen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/misstankt-dykolycka-i-gruva-helikopter-pa-vag
Citera
2018-01-07, 18:16
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/sverige/dykolycka-i-aventyrsgruva-i-dalarna/

Citat:
Kvinnan blev av oklar anledning kvar under vattnet.

Ingen dykare med tillräcklig kompetens fanns tillgänglig för att kunna eftersöka kvinnan.

Schysst
Citera
2018-01-07, 18:57
Medlem
varifrån kom kvinnan läste det va ett dykarsällskap från olika nordiska länder (om jag minns rätt ) i dalademokraten ?. någon som kan berätta mer om vem hon är från och hur det går gått till ?
citat ur dalademokraten
Citat:
– Det har varit en grupp på ungefär 20 erfarna personer, bland annat från Norge och Finland, som har dykt, men inte alla samtidigt vad jag förstår. Det är ju en bra bit man måste ta sig ner under backen innan man når vattnet, sade Jimmy Eriksson, brandförman, om situationen på platsen.

Personen som var inblandad i olyckan var en kvinna av utländsk nationalitet som dök i en grupp med två andra.
http://www.dalademokraten.se/dalarna/borlange/efter-dykolycka-i-gruva-kvinna-befaras-omkommen
Citera
2018-01-07, 19:03
Medlem
Det är ca 80 meter lutande (donlägigt) schakt ner till vattennivån varifrån de dyker i gruvan. Man kan knalla/klättra upp respektive ner, eller åka med gruvans winschade hiss. Där nere vid vattnet finns tryckkammare såväl som kommunikationsmöjligheter upp till marknivån.
Senast redigerad av tabac-mannen 2018-01-07 kl. 19:06.
Citera
2018-01-07, 19:19
Medlem
MosterAugustas avatar
Mer info finns här:

https://www.dykarna.nu/dyknyheter/finsk-dykare-omkom-i-tuna-hastberg-1767.html
Citera
2018-01-07, 19:40
Medlem
fy vad jobbigt , står att drabbades av panik då hon hade nåt problem med utrustningen tror jag på 20 meters djup kan kanske dragit loss nån slang av paniken . väldigt hemskt sånt den känslan går nog inte beskriva . hur ofta händer såna saker att själva utrustningen krånglar ,någon med erfarenhet av dykning som vet . jag badar i badkar inte djupare .
Citera
2018-01-07, 19:57
Medlem
Simmar man långt in i en gruvort (schakt eller tunnel) så är det svårt att simma upp till ytan och andas friskluft om tekniken ger upp. Antar att enda utvägen då är att lånbyta tuber med sina kompisar på vägen ut ur orten.
Citera
2018-01-07, 20:31
Medlem
Drozds avatar
Helt obegripligt att folk ger sig ner att hobbydyka i gruvschakt där fri uppstigning inte är möjlig. Tragiskt såklart, men lite Darwin Award-vibbar får man faktiskt.
Och sen ska räddningstjänstens dykare ner och riskera livet för att bärga den omkomna....
Citera
2018-01-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
fy vad jobbigt , står att drabbades av panik då hon hade nåt problem med utrustningen tror jag på 20 meters djup kan kanske dragit loss nån slang av paniken . väldigt hemskt sånt den känslan går nog inte beskriva . hur ofta händer såna saker att själva utrustningen krånglar ,någon med erfarenhet av dykning som vet . jag badar i badkar inte djupare .
Ett litet problem som eskalerat och slutat med död pga. panik. Skulle kunna vara. Det är en grundläggande övning/kunskap att kunna åka snålskjuts med sin dykkamrats andningsutrustning men det plus trångt utrymme och panik är ett dåligt recept. Skulle kunna ha fastnat med.
Citera
2018-01-07, 22:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth

Det händer att utrusning krånglar. Men om man är riskmedveten så tar man höjd för det. Man bör t.ex vid grottdykning ha en extra tub med luft om den primära börjar strula samt att dykkompisen ska ha en extra regulator.
Citera
2018-01-07, 23:54
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Helt obegripligt att folk ger sig ner att hobbydyka i gruvschakt där fri uppstigning inte är möjlig. Tragiskt såklart, men lite Darwin Award-vibbar får man faktiskt.
Och sen ska räddningstjänstens dykare ner och riskera livet för att bärga den omkomna....
oftast bärgar man inte från sådana här olyckor. det är för farligt. de får ligga kvar.
Citera
2018-01-08, 07:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
oftast bärgar man inte från sådana här olyckor. det är för farligt. de får ligga kvar.

Polisen skall tydligen tillse att den omkomne tas om hand. Enligt artikeln ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in