2017-08-18, 15:06
Medlem
Hej!
Är fruktansvärt trött på apple och letar nu efter en billig prisvärd smartphone - gärna runt tusenlappen eller under.
Behöver använda mobilen för samtal, spotify, diverse appar så som messenger, bankappar, swish m.m. Grafiken behöver inte vara på topp då jag inte använder mobilen för att titta videor men gärna en ok mobilkamera!

Har tittat runt en del och står nu och väger mellan två olika modeller från Motorola, nämligen
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4017765 och
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4287467 .
Har läst på om de två på flera olika sidor men blir inte klok på vilken som är bäst. c plus är nyare men g4 play verkar vara det bättre alternativet, eller....? Efter en höjning i pris häromdagen kostar de nu precis lika mycket (990/999kr).
Sammantaget verkar detta vara modellernas för/nackdelar;

c plus: Har Android 7, vilket g4 enligt vissa källor inte har..? Ledblixt på mobilens framkamera. Längre batteritid (kap. 4000 mAh jämfört med g4 2800). 1.3 GHz processor jämfört med g4 1.2. Nyare, kanske är allt då lite bättre..?
-
g4 play (dual): Kan ha externt minne på upp till 128 GB jämfört med c plus 32. Filmar i något högre upplösning och har 5 MP framkamera istället för 2. Vattentålig. Snabbladdning (?). Väger 137g istället för c plus 162.

I övrigt verkar de vara identiska på pappret.
Finns det någon som förstår mer av alla siffror och processornamn osv eller som själv har eller har ägt någon av dessa mobiler och kan berätta mer? Tacksam för all input och hjälp.
Citera
2017-08-19, 13:53
Medlem
Ingen...?
Ingen som har haft någon av dem och kan säga något ord om mobilen..?
Citera
2017-08-19, 17:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulapelsin
Ingen...?
Mellan de modellerna hade jag valt C plus eftersom den är bättre och väger inte så farligt mycket mer att man stör sig på det, läste att det finns planer för Android 7 till g4 play men det kan dröja länge.

Själv kör jag på en elephone p8 mini som jag är mycket nöjd med: http://www.mobilyx.se/elephone-p8-mini-4g-64gb-dual-sim-red.html
Beställde min från Aliexpress med postnl för frakten så jag slapp tullen för ungefär din budget.
Citera
2017-08-23, 13:38
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:
Ingen...?

Det är det säkert.

Vi har en Moto C plus och den fungerar absolut bra. Ren Android, dual-sim och 4000 mAh batteri är de största fördelarna.
Citera
2018-01-08, 05:21
Medlem
Blev en c plus för min del! Helt ok mobil, definitivt värd pengarna. Kameran verkligen inget att hurra för - speciellt filmmässigt - men det är nog att förvänta sig med tanke på priset.

Tyvärr la skärmen av efter att ha tappats i golvet en gång för mycket, trivdes dock mycket bra med Android.

Tack för era svar.
Citera
2018-01-14, 22:05
Medlem
Hej. En fråga gällandes MOTO C PLUS, kan man ha två simkort igång samtidigt? Att båda simkorten är aktiva? Eller är den ena simplatsen för förvaring? Mvh
Citera
2018-01-14, 23:27
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-mister
Hej. En fråga gällandes MOTO C PLUS, kan man ha två simkort igång samtidigt? Att båda simkorten är aktiva? Eller är den ena simplatsen för förvaring? Mvh

Det finns flera varianter av Moto C Plus, där det bl.a. skiljer på minnesstorlek och ett/två SIM-kort.
I modellerna med två SIM-kortsplatser är de helt separata, med en egen plats för ett minneskort.
Båda korten är aktiva samtidigt och man kan ställa in vilka funktioner som ska vara prioriterade på vilket kort.
T.ex. kan man ha samtal på SIM-1, SMS på SIM-2 och data på SIM-1 (eller nån annan kombination).
Citera
2018-01-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
Det finns flera varianter av Moto C Plus, där det bl.a. skiljer på minnesstorlek och ett/två SIM-kort.
I modellerna med två SIM-kortsplatser är de helt separata, med en egen plats för ett minneskort.
Båda korten är aktiva samtidigt och man kan ställa in vilka funktioner som ska vara prioriterade på vilket kort.
T.ex. kan man ha samtal på SIM-1, SMS på SIM-2 och data på SIM-1 (eller nån annan kombination).

Hej. Tack för supersnabbt svar.
Vad jag är ute efter är att kunna ha jobbnummer på det ena simkortet och privatnummer på det andra.
Är det möjligt att ställa in?
Att ta emot och även ringa utan att behöva byta kort....

Denna jag har tittat på:
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/mobilt-o-telefoni/mobiltelefoner/android/motorola-moto-c-plus-16gb-dual-sim-black
Mvh
Senast redigerad av Twisted-mister 2018-01-14 kl. 23:51.
Citera
2018-01-14, 23:56
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-mister
Hej. Tack för supersnabbt svar.
Vad jag är ute efter är att kunna ha jobbnummer på det ena simkortet och privatnummer på det andra.
Är det möjligt att ställa in?
Att ta emot och även ringa utan att behöva byta kort.
Mvh

Ja, vi har enbart Dual-SIM-mobiler på firman. Det fungerar perfekt Du får förstås själv ställa in vilket kort som ska vara prioriterat kort för UTGÅENDE samtal och sms. INGÅENDE kommer alltid in till rätt kort.

Jag gör så att jag sätter jobbnumret som prioriterat nummer när jag jobbar, sen sätter jag jobbnumret på ljudlöst när jag är ledig.

På Moto C Plus (och många andra) finns dessutom en inställning för samtal, där inget nummer automatiskt är prioriterat för utgående samtal, utan man väljer SIM-kort i samband med att man ringer upp. Motsvarande finns inte för SMS på Moto C Plus. Där måste du ha en specifik inställng och ha ett kort som standard utgående SMS.
Senast redigerad av borgus 2018-01-15 kl. 00:06.
Citera
2018-01-15, 08:33
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Blev en c plus för min del! Helt ok mobil, definitivt värd pengarna. Kameran verkligen inget att hurra för - speciellt filmmässigt - men det är nog att förvänta sig med tanke på priset.

Tyvärr la skärmen av efter att ha tappats i golvet en gång för mycket, trivdes dock mycket bra med Android.

Tack för era svar.
lol jag såg tråden o tänkte nämna att jag har en moto G och innan hade en MotoE som jag tappade i marken som sprack (inget gorilla glas) moto G:n har åkt i asfalt vid två tillfällen o klarat sig.

Är mkt nöjd med MotoG (3), den klarar allt som en normal person behöver en lur till och kameran är tillräckligt bra. Är jävligt nöjd med det mesta på den jämfört med andra märken som samsung o LG. o att man slipper mkt bloatware etc. Det enda är de här batterierna som inte går att byta, det har börjat ge efter nu och kollapsar ibland 20-30 procent mkt snabbt så jag kommer nog få byta ungefär vid två års användning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in