2018-01-08, 02:27
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag hade en hel del kontakt med JL under några år, ända fram till en eller två dagar innan han avled. Han tog kontakt med mig här på FB och vi diskuterade fallet fram till hans bortgång. Vi hade kontakt via PM, mail och telefon. Han tyckte mycket om Helena; de hade t o m haft reseplaner tillsammans (jag kommer inte ihåg när det skulle ha varit).

JL var mån om att Helenas försvinnande skulle få en läsning och ett svar och pratade med folk och hörde sig för. Han sa aldrig till mig att han visste vem gm var eller vad som hänt, däremot hade han en mycket bestämd åsikt om vem det var, han var övertygad.

En eller ett par dagar innan han avled sa han att han hade något viktigt att berätta, som vi måste diskutera. Han ville att jag skulle ringa dagen efter. Jag ringde, men jag fick inget svar. Jag ringde även dagen där efter. Inte heller då svarade han. Någon dag senare fick jag höra vad som hänt. Jag fick därför aldrig veta vad det var han ville berätta.

Jag vill inte skriva ut vem han var övertygad om var skyldig till Helenas försvinnande, det skulle kännas fel. Om han berättat för fler, så får den/de själv(-a) avgöra hur den/de vill göra.

JL verkade vara en snäll, reko och seriös kille, som hade mycket höga tankar om Helena. Må han vila i frid!

Det där tror jag inte på alls. Låter som en scen ur en tv-deckare. Märkligt också att Prinzezzan har haft sååå nära kontakt med två män som sedermera avlidit?
Betr. J.L så träffade jag honom mitten på 90-talet. Jag fick dåliga vibbar direkt. Han är väl inte uppväxt i Mariestad? Trodde sandra släpade hit honom från kusten? Han bara "dök upp" så att säga.
Enl. rykten så var han inte nån "reko" kille. Vad jag hört så gjorde han livet surt för Sandra. Rykten som kan vara felaktiga?
Senast redigerad av Twiggygirl 2018-01-08 kl. 02:48.
Citera
2018-01-08, 02:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Det där tror jag inte på alls. Låter som en scen ur en tv-deckare. Märkligt också att Prinzezzan har haft sååå nära kontakt med två män som sedermera blivit mördade?
Betr. J.L så träffade jag honom mitten på 90-talet. Jag fick dåliga vibbar direkt. Han är väl inte uppväxt i Mariestad? Trodde sandra släpade hit honom från kusten? Han bara "dök upp" så att säga.
Enl. rykten så var han inte nån "reko" kille. Vad jag hört så gjorde han livet surt för Sandra. Rykten som kan vara felaktiga?

Min fetning: Kan du vara vänlig att utveckla detta?! Mördade? Menar du PR och JL?
Citera
2018-01-08, 02:42
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Kan du vara vänlig att utveckla detta?! Mördade? Menar du PR och JL?

Nej,nej. Fel. Som sedermera dött ska det vara. Tror att fler undrar HUR dom dött. Därav uttryckte jag mej fel. Har redigerat det nu. Unga människor dör inte bara. Har ingen aning vad dom dog av.
Senast redigerad av Twiggygirl 2018-01-08 kl. 02:47.
Citera
2018-01-08, 04:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Menar du att J-ens litade så pass på en främling?
Det låter inte som den J-ens jag känner, att dela information av den karaktären med en "utomstående".

Är du säker på att det verkligen var J-ens du pratade med?
Om du tror dig veta, hur kom du fram till det?

Jag hade kontakt med JL under några år och vi diskuterade fallet och vad vi hört/kommit fram till. Så "främlingar" var vi inte på slutet, inte enligt min definition, i alla fall.

Det är självklart att det var J! Vi pratade i telefon x antal gånger under åren, och jag hade alltså hans telefonnummer. Han berättade också en del om sitt liv.

Vad menar du med din sista mening?
Citera
2018-01-08, 04:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja det här var ju ganska intressant information även om det känns lite mosägelsefullt på ett par punkter. Till att börja med så får man väl säga att baserat på vad de flesta säger om JL's personlighet och hans förhållande/tankar om Helena så känns han spontant som väldigt osannolik som inblandad på något sätt i försvinnandet.

Nu hade han ju som nämnts också lite mer ljusskygga typer i sin bekantskapskrets vilket gör det hela lite mer intressant.

Du skriver att han aldrig sa att han visste vem som var skyldig, strax efteråt skriver du att han var övertygad om vem det var. Det verkar lite mosägelsefullt. Du skriver även att han var mån om att Helenas försvinnande skulle klaras upp och det tror jag också att han var. På vilket sätt tycker du att det bidrar med att du inte avslöjar hans övertygelse? JL (liksom BW) om någon borde kunnat komma med en högst kvalificerad gissning med tanke på engagemanget o hans kontakter åt flera håll s.a.s.

Drygt 25 år har gått, fram med vad vi vet på bordet annars verkar det ju bara kontaproduktivt, sitta o ruva på fakta som skulle kunna bidra till att lösa fallet Jag ser ingen anledning anledning till att just hans slutledning skulle vara så känslig, det känns faktiskt som om JL skulle vilja att det kom fram om han nu kände sig så säker o var så engagerad till att lösa fallet. Därför är det även motsägelsefullt att du inte vill släppa namnet/namnen med motivation att det känns fel.

Kan aldrig tänka mig att JL var inblandad! Han ville att fallet skulle lösas, och han tyckte mycket om Helena.

Det är skillnad på att veta och att vara övertygad om något. Han själv var övertygad om vem som vad gm, men han visste inte, då han inte var med då Helena överfölls. Det är inte motsägelsefullt.

Det skulle kännas märkligt att skriva någonting som - en nu död - människa sagt i förtroende. Men jag kan säga så här då, att personen JL var övertygad om var inblandad var en av dem som nämnts och pekats ut här i tråden, en person som han kände väl en gång i tiden. Då är det inte svårt att lista ut, utan att jag behöver skriva ut namnet.
Citera
2018-01-08, 04:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Jag utgår från att det inte är ett helt nytt namn, utan ett som polisen känner till och som därmed med största sannolikhet även nämnts i tråden?

Det stämmer!
Citera
2018-01-08, 04:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det där tror jag inte på alls. Låter som en scen ur en tv-deckare. Märkligt också att Prinzezzan har haft sååå nära kontakt med två män som sedermera avlidit?

Du får tro vad du vill, Twiggy! Dessvärre var det inte någon TV-deckare och inte taget från någon sådan heller (ser inte på sådana), utan från det riktiga livet.

Hur JL var mot andra vet jag inte (förutom att jag bara hört bra saker om honom från andra). Jag utgår ifrån hur han var mot mig, då vi hade kontakt. Jag uppfattade honom som snäll, reko, tillmötesgående och seriös.
Citera
2018-01-08, 04:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Nej,nej. Fel. Som sedermera dött ska det vara. Tror att fler undrar HUR dom dött. Därav uttryckte jag mej fel. Har redigerat det nu. Unga människor dör inte bara. Har ingen aning vad dom dog av.

Jo, dessvärre dör unga människor! Hos vissa orkar inte hjärtat, hos andra finns droger i kroppen, vissa dör av hjärnblödning, aneurism som brister osv. Du kan ganska ofta läsa om sådana fall i media. I nyårshelgen var det en ung kille som somnade in under natten. Föräldrarna hittade honom död i sängen på morgonen på nyårsdagen. Han hade tidigare diagnostiserats med epilepsi, och föräldrar och läkare tror att det kan ha varit anledningen till dödsfallet.

JL:s död var drogrelaterad. Han var på väg till en kompis, men avled på väg dit. Den uppgiften har jag fått från flera olika håll. Uppgift om PR har jag redovisat tidigare. Ingen av dem avled på något "mystiskt" sätt, bara väldigt tragiskt.
Citera
2018-01-08, 04:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Rätt så ot men vad dog denne Jens av? Sjukdom, olyckshändelse - eller något annat?

En annan undran är om någon vet varför PK slutade skriva här? Har efterlyst honom förut, det skulle vara fint om han kunde komma in och ge sin syn på saker och ting. Vore t ex intressant att höra vad han har hört om det vi har fått reda på sedan i juni förra året.

Och förstås mer om det han har berättat om här förut.

JL:s död ska ha varit drogrelaterad (se tidigare svar).

Tips: maila (eller skicka PM) till PK och fråga om han vill komma in i tråden och kommentera. Han har skrivit till mig tidigare att han skulle börja plugga, så kanske är det så att han inte har tid (eller lust) längre, men det vet jag inte. Men fråga går ju.
Citera
2018-01-08, 05:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Där tror jag du är fel ute, Ugglan. Jag tror uppriktigt att Runeberg är ovetande i detta fall.

Däremot får gärna Prinzessan komma tillbaka i tråden🌾

Tack, Propparn!

Jag är övertygad om att du har rätt! PR visste inget. Han hade allt intresse av att fallet klarades upp. Med tanke på hur illa han behandlades/trakasserades (av vissa) här i tråden, i PM och irl, så ville han inget hellre än att fallet skulle få en lösning. Han blev ständigt påhoppad, utpekad och påstådd mördare... Han sa själv att han klarade det för egen del, men att han mådde dåligt om hans älskade söner skulle drabbas av alla lögner och skitsnack. Det tog på honom... Han mådde också dåligt å familjen A:s vägnar, att de aldrig fick några svar på vad som hänt deras dotter.

Han ville som sagt inget hellre än att sanningen skulle komma fram, så att dels familjen fick svar, men också att han själv skulle slippa all "förföljelse". Han hade allt att vinna på att berätta om han hade vetat. Han visste inget, men om han omedvetet kände till något, det vet ju ingen - inte ens han själv. Han själv trodde - vilket han också ska ha sagt till polisen - att flyktingar var inblandade, eller "hundkompisen". Han fick senare uppgiften att "hundkompisen" (TS) hade ett starkt alibi och inte var misstänkt.

Efter att PR flyttat från Mariestad (och det var slut med U) så hade han, vad jag förstår, endast kontakt med sin förre chef på Statt av de killar han umgåtts med när han bodde där. Han ska alltså inte ha haft kontakt med BW efter att han flyttat från M-stad.
Citera
2018-01-08, 06:22
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kratsar
Det behövs en utredare med ett mätbart IQ och som kan få tillgång till nuvarande utredning i den finns namn på gm även reg nummer på den gråvita 245an,vill påpeka att gm var inte från Mariestad,motivet till att Helena rövades bort ska ha varit en hämnd till mamman.
Oberoende utredare då kan och vågar vi lägga fram sanningen,och även lösa två mord till

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Kan aldrig tänka mig att JL var inblandad! Han ville att fallet skulle lösas, och han tyckte mycket om Helena.

Det är skillnad på att veta och att vara övertygad om något. Han själv var övertygad om vem som vad gm, men han visste inte, då han inte var med då Helena överfölls. Det är inte motsägelsefullt.

Det skulle kännas märkligt att skriva någonting som - en nu död - människa sagt i förtroende. Men jag kan säga så här då, att personen JL var övertygad om var inblandad var en av dem som nämnts och pekats ut här i tråden, en person som han kände väl en gång i tiden. Då är det inte svårt att lista ut, utan att jag behöver skriva ut namnet.

Du ugglan. Här har du en som nämnde två mord FÖRE jag gjorde det. Varför inte hoppa på "kratsar" och fråga vad han menar? Du har varit otrevlig och jagat mej från början. Citera inte mej mer. Du säger aldrig nåt positivt eller håller med i det jag skriver.Jag tycker lika illa om dej, som du om mej! Var så säker. Du häckar här 24/7. Du velar fram och tillbaks betr. gm. Efter såhär många år borde du veta vem det är... Eller hur?
Prinzezzan vet namnet, Ugglan vet namnet. Många fler VET i tråden. Skönt iaf att J.L och P.R dog en normal död. Förresten Ugglan,. du skulle ju kanske gå på begravningen...Patriks alltså. Du kanske var på Jens också? Varför? Var du där? Vadan detta intresse egentligen.
Senast redigerad av Twiggygirl 2018-01-08 kl. 06:24.
Citera
2018-01-08, 10:15
Medlem
Citat:

Måste skratta 🤣 Exakt de du skrev var min första tanke ochså? När någon " viktigt skulle berättas så avled personen och tog hemligheten med sig i graven 🤔 Förlåt men det lät som en tv serie 😕🤔 säger inte att det inte var så men .....😕
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in