2018-01-06, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Önskedrömmar från din sida. Det kommunala planmonopolet förhindrar dina önskningar på ett effektivt sätt. Dessutom får inte marken reas ut enligt lag. Därför säljs på toppnivåer för tillfället.

Gamla billiga hyresrätter kommer aldrig mer att byggas fler av hur gärna du än vill det.
Kommunen måste sälja till marknadspris, men kommunen är i realiteten den som sätter marknadspriset genom att välja hur mycket mark man säljer ut.

Om vi till exempel antar att Lidingö skulle bestämma sig för att inte sälja någon mark alls, så kan man absolut på kort sikt driva bostadspriser uppåt. Och det är ju detta man har gjort. Sedan kan det diskuteras om det varit en medveten strategi, eller allmän politisk tröghet, resultatet blir detsamma.

Men förr eller senare spricker det nånstans. Idag är ju Barkarbystaden ett ypperligt exempel på detta. Där kan priserna falla hur mycket som helst under kommande år, och detta drar genom omflyttningar med sig priserna på andra håll. Så att frigörandet av mark kommit igång tycker jag verkar klart. Även Alm Equity pratade ju om att det finns mer byggrätter ute till försäljning än någonsin. Och därigenom kan prisspiralen vända nedåt.

Det blir som med Saudiarabien när oljepriset faller. De måste pumpa mer, men då faller det ännu mer. Kommuner som vill ha markförsäljningsintäkter är i samma situation. Och Järfälla måste sälja mark innan Nacka hinner sälja sin mark etc.

Om nu också, vilket det verkar som, invandringen har fåtts under kontroll, ja då kan vi se fram emot fortsatt prisras i en nedåtgående spiral, och då blir det i slutändan billigare för vanligt folk att bo. Och jodå, det kommer att byggas billiga lägenheter, precis som allt annat produceras effektivare och billigare nuförtiden. Sedan kan givetvis politikerna alltid styra de nominella priserna med penningtryckande, men det är en annan sak.
2018-01-06, 20:59
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Sonnenwende, Chalmeristen och Mes, intressanta funderingar tidigare idag.

Här kommer mina teorier:

Det kommer stora förändringar inom välfärden och nya lagar för att få bukt på parallellsamhället, de kommer få effekt på bostadsmarknaden, men troligen inte före valet.

Politikerna har upptäckt att det inte går att undvika integrationsproblemen längre. Potemkinkulisser har sina begränsningar, de fungerar bäst på avstånd. Nu när våldet inte längre är begränsat till flyktingförläggningar och no-go-zoner, utan kvinnor kan bli gruppvåldtagna på vanliga gator, har folk slutat knyta handen i fickan, de säger vad de tycker och de är i ännu större utsträckning än tidigare beredda att proteströsta. Jag märker ilskan litet överallt. Ju högre utbildning desto elegantare formulerat, men den bakomliggande ilskan är densamma. Moderaterna och socialdemokraterna kommer bjuda över varandra om att återskapa lag och ordning fram till september. Väljarna kommer förvänta sig att dessa förslag genomförs nästa mandatperiod och Jimmy Åkesson kommer sitta på tillräckligt många mandat för att fälla en regering som inte 'levererar'. En hel del av dessa förslag kommer även påverka bostadsmarknaden. Ett exempel är de nya reglerna om uthyrning i andra hand, som jag tror har som huvudsyfte att röja upp i den undre världen, men som bieffekt kommer sänka andrahandshyrorna och därmed minska incitamentet att köpa en bostadsrätt.

När kostnader för vanlig väldfärd och invandring i högre grad vältras över på kommuner blir målkonflikter mycket tydligare. De nedskärningar som hittills genomförts har framförallt drabbat utsatta svenskar (sjukskrivna, äldre, handikappade och psykpatienter). Nu när anden är ute ur flaskan kommer det inte längre gå att skära litet här och där, utan nu måste nedskärningarna gå ut över de invandrare som inte integrerats inom rimlig tid i Sverige. Det blir nog inga fler köp av bostadsrätter till polygamister och de kommunplacerade som fått bostad av kommunen kommer i mycket större utsträckning få skaffa egen bostad efter de två etableringsåren. Då kan medborgare få lägenheter i den kommunala kön igen och behovet att köpa en bostadsrätt för att ha någonstans att bo minskar.

Jag tror inte bostadsbubblan hinner spricka så mycket att Magdalena Andersson tvingas till åtgärder före valet, utan från hennes sida kommer det handla om vallöften och signalpolitik för att stilla folks oro. De kraftigt skuldsatta kommer, med rätta, vara oroliga för framtiden om priserna fortsätter sjunka. Denna oro kommer självklart påverka vilka de röstar på, men jag famlar fortfarande efter vad det är för 'silver bullet' som politikerna i förväg skall kunna presentera som lockar väljare en masse. Satsningar på infrastruktur för att hjälpa byggbolagen ur knipan, andra statliga satsningar för att trygga jobben?

Under nästa mandatperiod, när tillräckligt många unga gått på pumpen kommer något behöva göras med deras skuldsättning för att inte hela ekonomin skall gå i baklås och för att förhindra för många personliga tragedier. Ni har haft olika teorier om hyperinflation och deflation ā Japan. Mycket möjligt, men hur påverkar det exportindustrin? Ingves vill nog rädda den till varje pris. Jag tror han låter politikerna lösa problemet med alla (över)skuldsatta. Kanske behovsprövade nödlån, som CSN-lån ungefär, att betalas av med minst, säg 15 %, av bruttoinkomsten och skulduppräkning med reporäntan+ x %. Det blir som en 'bolånetorskskatt' i många år, kanske hela livet, men kan hindra en totalt havererad ekonomi.

Ett välgenomtänkt svar!.

Mycket av de åtgärder du tror kommer iscensättas är fullt möjliga att de kommer göras.

Men jag tror du sätter alldeles för stor tillit till att så välsmorda "paket" kommer levereras i rätt tidpunkt och på rätt sätt av våra genomusla politiker som jag tror mer kommer famla i blindo helt utan möjlighet att kunna leverera då sammarbetsförmågan som vanligt kommer utebli eller leverera noll tack vare politisk motröstning och sist men inte minst surdegsförseningen i allt som skulle skett "igår" om de av någon anledning kommer överens.

Under tiden ramlar 10-tusentals nya välfärdsflyktingar in och när en endaste av dessa skall skickas hem står hela PK-media redo att göra vinklade snyftreportage så värdegrundssjuke Svensken velar i röstbåset.

Under tiden sjunker priserna på bostäderna.

Under sommaren/hösten tror jag effekterna av lånekarusellens slut vara svåra att dölja så all energi kommer sossepacket lägga på att dölja effekterna av sin genomruttna politik.

Detta under förutsättning att inte någon Svart Svan fäktar in och slår ikull allt ännu tidigare.

Dagen efter valet börjar stålbadet för Sveriges befolkning, ett stålbad som kommer gå till historien.
2018-01-06, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Kommunen måste sälja till marknadspris, men kommunen är i realiteten den som sätter marknadspriset genom att välja hur mycket mark man säljer ut.

Om vi till exempel antar att Lidingö skulle bestämma sig för att inte sälja någon mark alls, så kan man absolut på kort sikt driva bostadspriser uppåt. Och det är ju detta man har gjort. Sedan kan det diskuteras om det varit en medveten strategi, eller allmän politisk tröghet, resultatet blir detsamma.

Men förr eller senare spricker det nånstans. Idag är ju Barkarbystaden ett ypperligt exempel på detta. Där kan priserna falla hur mycket som helst under kommande år, och detta drar genom omflyttningar med sig priserna på andra håll. Så att frigörandet av mark kommit igång tycker jag verkar klart. Även Alm Equity pratade ju om att det finns mer byggrätter ute till försäljning än någonsin. Och därigenom kan prisspiralen vända nedåt.

Det blir som med Saudiarabien när oljepriset faller. De måste pumpa mer, men då faller det ännu mer. Kommuner som vill ha markförsäljningsintäkter är i samma situation. Och Järfälla måste sälja mark innan Nacka hinner sälja sin mark etc.

Om nu också, vilket det verkar som, invandringen har fåtts under kontroll, ja då kan vi se fram emot fortsatt prisras i en nedåtgående spiral, och då blir det i slutändan billigare för vanligt folk att bo. Och jodå, det kommer att byggas billiga lägenheter, precis som allt annat produceras effektivare och billigare nuförtiden. Sedan kan givetvis politikerna alltid styra de nominella priserna med penningtryckande, men det är en annan sak.
Ja markpriset kommer säkert pressas, för det är vad det verkar fullständigt jävla absurt på vissa håll. Vi ser säkert ett överutbud på dyra byggrätter just nu. Verkar så.

Men jag håller helt med kurres mantra "det kommer ALDRIG byggas några billiga hyresrätter igen".

Ett litet förtydligande är givetvis på sin plats: med nuvarande förutsättningar (byggnormer, markpriser, byggkostnader och olika regelverk och processer) kommer det aldrig gå att producera bra men enkla hyresrätter med överkomlig hyra i tex Stockholm eller andra svenska tillväxtregioner.

Det kan dock krävas mindre regeländringar och så är det fart på hyresmarknaden.
Vilket dock inte kommer ske då rådande politisk doktrin är "jaha ni har problem med bostadsmarknaden säger ni.. ja jo, vi skulle kunna göra något åt det men tyvärr sitter vi alla på våra händer sedan 70-talet så det kan ju bli svårt.. men lycka till här ta lite mer billiga krediter så blir det nog bra en liten stund till!" typ.
2018-01-06, 21:39
Avslutad
Intervjun med JMs VD från den 8 november är värd att lyssna igenom igen. Här ges nog många svar om var marknadsläget är idag:
https://www.di.se/ditv/borsmorgon/jms-johan-skoglund-om-laget-pa-bostadsmarknaden/

-höga produktionskostnader
-fallande BR-priser
-fallande markpriser

...han säger egentligen detsamma som vi (med vissa undantag) säger här i tråden.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-06 kl. 21:41.
2018-01-06, 21:53
Avslutad
Antal slutbud registrerade hos Booli för Stockholms län i januari ifjol:

2017
1-7 jan: 39
8-14 jan: 308
15-21 jan: 411
22-28 jan: 377

=>
vi bör alltså kunna vänta oss en flod av slutbud fr o m måndag, om aktiviteten från ifjol upprepas.

Enligt Penates kurva för Stockholms innerstad var det också en kraftig prisuppgång i januari ifjol. Från sådär 88 till 93 kkr/m2 första 1-2 veckorna i månaden. Blir intressant att se hur det går med detta i år. I nuläget ligger Penates kurva på ca 80 kkr/m2.

http://www.penates.se/stockholm-innanfor-tullarna/

Synd att de bara visar 12 månader. Åtminstone 13 månaders graf hade givit mycket mer.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-06 kl. 21:58.
2018-01-06, 22:06
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Ett välgenomtänkt svar!.

Mycket av de åtgärder du tror kommer iscensättas är fullt möjliga att de kommer göras.

Men jag tror du sätter alldeles för stor tillit till att så välsmorda "paket" kommer levereras i rätt tidpunkt och på rätt sätt av våra genomusla politiker som jag tror mer kommer famla i blindo helt utan möjlighet att kunna leverera då sammarbetsförmågan som vanligt kommer utebli eller leverera noll tack vare politisk motröstning och sist men inte minst surdegsförseningen i allt som skulle skett "igår" om de av någon anledning kommer överens.

Under tiden ramlar 10-tusentals nya välfärdsflyktingar in och när en endaste av dessa skall skickas hem står hela PK-media redo att göra vinklade snyftreportage så värdegrundssjuke Svensken velar i röstbåset.

Under tiden sjunker priserna på bostäderna.

Under sommaren/hösten tror jag effekterna av lånekarusellens slut vara svåra att dölja så all energi kommer sossepacket lägga på att dölja effekterna av sin genomruttna politik.

Detta under förutsättning att inte någon Svart Svan fäktar in och slår ikull allt ännu tidigare.

Dagen efter valet börjar stålbadet för Sveriges befolkning, ett stålbad som kommer gå till historien.
Jag försöker vara optimist. Det är svårt när man ser det totala haveriet inom migrationsområdet och den vilda lånekarusellen, men det känns bättre att intala mig själv att vi kan vända skutan.

Dagens utvisningar är ett skämt. Staten tänker fel. De måste göra så att de som skall utvisas lämnar landet frivilligt. Ändra lagarna så att Polisen får frihetsberöva alla som skall utvisas hur länge som helst och köp förvaringsplats i Baltikum tills de är tillräckligt möra. Låter hårt, men vi är förbi silkesvantsmetoden. För barnfamiljer får man bygga ett riktigt barnvänligt förvar, enkom för barnfamiljer. Självklart måste man kunna utvisa även barnfamiljer. Hindret är förstås alla, företrädesevis kvinnor, som inte förstår att målkonflikter är ett naturligt och ofrånkomligt inslag i all fördelningspolitik. Jag tror enda lösningen är att tvinga fram litet nimby-situationer. Därför tycker jag det framtida modulboendet i Tanto är toppen.

Välfärdssystemen måste bli mer långsiktigt robusta och bygga på att man bara kan få ersättning om man bidragit till systemet före uttag, som med en vanlig försäkring. Då blir Sverige inte lika attraktivt för ekonomiska migranter. Och så totalt stopp för all anhöriginvandring utan tryggad försörjning.

Även om politikerna, genom någon slags magi, lyckas komma överens och införa de förändringar som behövs så kommer ett stålbad behövas. Frågan är hur länge det tar innan gemene man inser hur allvarlig bostadsbubblan är. Vi får se hur snabbt det går utför i vår. Jag tror ju på minus 2-3% per månad i Sthlms län. Intressant att Danske Bank också kommit ut som bubbelbabblare.
Senast redigerad av Tullius 2018-01-06 kl. 22:09.
2018-01-06, 22:21
Avslutad
Det är inga små belopp det har handlat om:

April 2017

"Exploateringsnämnden anvisar mark för bostadsändamål inom fastigheterna Vasastaden 1:16 till AB Abacus Bostad och Järntorget Bostad AB
...
Kontoret föreslår att markanvisning av kvarteret Organellen (kv 8), ca 150 lägenheter, sker till Järntorget och att markanvisning av kvarteret Lysosomen (kv 9), ca 150 lägenheter sker till Abacus.
...
Kvarteren Organellen (kv 8) och Lysomen (kv 9) är planlagda för bostädsändmål med publika lokaler i bottenvåningarna. Kvarteren innehåller tillsammans ca 300 bostadslägenheter och omfattar totalt ca 30 000 kvm ljus BTA.
...
Priset per kvadratmeter ljus BTA är 37 006 kr för bostäder och 8 000 kr per kvadratmeter för lokaler för kvarteret Organellen. Priset per kvadratmeter ljus BTA är 39 400 kr för bostäder och 8 000 kr per kvadratmeter för lokaler för kvarteret Lysosomen. Priset för de två kvarteren ska indexregleras fram till tillträdesdagen.
..."

http://vaxer.stockholm.se/nyheter/2017/04/tva-nya-byggaktorer-foreslagna-i-hagastaden/

=>
Här har man då förmodligen köpt mark för typ en miljard kr, och detta ska då slås ut över 300 lägenheter + "lokaler".

T o m indexreglering har man lagt in i priset.

---

Järntorget säljer annars t ex 167 bostäder i Sundbyberg som enligt info på hemsidan ska va klara i februari, men en hel del verkar osålt:
http://www.jarntorget.se/bostader/omnia/

---
Från bolagets finansinfo kan man utläsa att för räkenslapsåret 2016/17 hade man en omsättning på 1004 MSEK, och en vinst på 359 MSEK.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-06 kl. 22:36.
2018-01-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kan du ange en tidpunkt i historien då det inte var "lömskt" att köpa? När hade vi en situation fri från faror, inbillade eller verkliga?

+1... både dagens och gårdagens sanning! Våga vinna eller försvinna...

Vi bet nästan naglarna av oss men slog till slut till på en 3a i gränslandet mellan Östermalm/Vasastan efter kraschen på 90-talet. Just den lägenheten hade då backat 37%. Inget vi ångrar förutom att behöva betala över en miljon i flyttskatt om vi vill röra på oss. Fast å andra sidan är vi än idag rätt nöjda med att sitta där vi sitter för runt 3500/mån inkl va, el, 100Mbit/basutbud, hemförsäkring och garageplats mitt i stan. Vi hittade ett boende vi ville ha och hade inte en tanke på ett investeringsobjekt. Blev 10 tuffa år för oss med 13,5% ränta som högst men sen infann sig lugnet som varar än i dag...

BTW, när farsan köpte nyproduktion på Östermalm 1970 gav han runt 2100 kr/kvm, inkl marken ägd av föreningen...

Som min favorit sa:

Come gather 'round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You'll be drenched to the bone
If your time to you
Is worth savin'
Then you better start swimmin'
Or you'll sink like a stone
For the times they are a-changin'
.
https://www.youtube.com/watch?v=TlPV4wtZ6HE
.
2018-01-06, 22:41
Medlem
Citat:
Järntorget säljer också t ex 167 bostäder i Sundbyberg som enligt info på hemsidan ska va klara i februari, men en hel del verkar osålt:
http://www.jarntorget.se/bostader/omnia/

---
Från bolagets finansinfo kan man utläsa att för räkenslapsåret 2016/17 hade man en omsättning på 1004 MSEK, och en vinst på 359 MSEK.

36% marginal? Och folk tycker att det låter orimligt med halverade bostadspriser i Stockholm

EDIT:
http://www.nsd.se/nyheter/sa-lonsamma-ar-foretagen-i-ditt-lan-10400156.aspx

Jämförelsevis är medelmarginalen för aktiebolag i Stockholms län 6%.
Senast redigerad av fittfittan 2018-01-06 kl. 23:01.
2018-01-06, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
36% marginal? Och folk tycker att det låter orimligt med halverade bostadspriser i Stockholm
Nja gissningsvis är det som i andra fastighetsbolag att de har uppvärderingsvinster, men jag har inte orkat kolla. Deras årsredovisning är dock länkad på deras hemsida för den som vill fördjupa sig.

Bolagets VD är förresten en intressant twittrare, även vad gäller sunda kommentarer om bostadsmarknaden. Jag har lite svårt att få ihop det med Järntorgets vidlyftiga investeringar.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-06 kl. 22:51.
2018-01-06, 22:56
Medlem
Citat:
Nja gissningsvis är det som i andra fastighetsbolag att de har uppvärderingsvinster, men jag har inte orkat kolla. Deras årsredovisning är dock länkad på deras hemsida för den som vill fördjupa sig.

Bolagets VD är förresten en intressant twittrare, även vad gäller sunda kommentarer om bostadsmarknaden. Jag har lite svårt att få ihop det med Järntorgets vidlyftiga investeringar.

Jo, bidrar ju såklart, men även de "vinsterna" kan ju omsättas i pengar.

OP:
http://mb.cision.com/Main/7077/2184471/626523.pdf s22

Jämförelsevis gjorde OP vinst (460mkr före skatt) med 17% marginal efter skatt/20% före skatt mot omsättning 2016.

Av vinsten var bara 30 mkr från värdeökningar, så de gör grova pengar på försäljningar. Den marginalen kan lätt gå ner till ca 6% innan de (som bransch) börjar se över om de ids låta bygga byggnader mer och jag tänker mig att det är runt den marginalen de kommer ligga på nu efter bubblan.
2018-01-06, 22:56
Avslutad
Äh, vad är BoKloks produktionsökning med 50% i Gullringen, Lindbäcks i Piteå ökar med 200%. Ska kunna tillverka 2 400 bostäder per år. Fabrik invigd i december, leveranser börjar nu i januari.

Lindbäcks Superfabrik - Årets Bygge 2018
https://www.youtube.com/watch?v=WdI6RQdSNMA

Lindbäcks är en av fyra entreprenörer som ska bygga de s k Stockholmshusen
http://www.stockholmshem.se/Om-Stockholmshem/Nyheter/Nyproduktion/Fyra-entreprenorer-upphandlade-for-Stockholmshusen/
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-06 kl. 23:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in