2018-01-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej på er.

Jag försöker förbättra min hälsa. Har alltid snusat, druckit och emellanåt rökt lite cigg.
Cigg har bara varit på feststadiet förutom ett år då jag hade extremt stressigt arbete då rökte jag mer.
Förr sommaren slutade jag snusa efter 23 års bruk.

Nu ska jag försöka dricka mycket mindre alkohol. Har alltid druckit och senaste åren har det blivit inte för mycket men för ofta. Förut festade jag hårt men nu dricker jag ofta men lite mindre och blir sällan full.
Jag lägger på mig i vikt av alkoholen och det är inte bra att dricka för mycket, plus att det kommer nog bli en del mer pengar över vilket är en bra morot!
Har tänkt att bara dricka när det är fest, jag har gäster osv. Inte dricka 6 mellanöl en söndag , måndag, torsdag och sen helgen liksom.

Ni som har slutat dricka eller dragit ner kraftigt på er konsumtion, vad har ni upplevt för förändringar?
Piggare, gått ner i vikt, bättre hår, humör?

(Jag kan ju googla mig till fördelarna men personliga erfarenheter är intressantare än 1177:s info liksom.)

Nu har jag aldrig varit någon större konsument av alkohol eller andra droger, förutom cigg som jag slutade helt med för 4 år sedan.

Men sedan några år har jag tränat ofta, skött maten och sömnen,läser mer böcker och promenerar ofta. Jag har aldrig varit stabilare i mitt psyke och jag känner mig starkare för varje månad som går. Detta vid en ålder på 35. Självförtroendet blir även det bättre. Finns ingen anledning till

De gå ger jag dricker känner jag av det med en gång, tycker du skall dra ner på drickadet och vårda kropp och själ. Jag är inte helnykterist, men jag dricker hellre alkofri öl på krogen så jag kan dra till gymmet på söndag förmiddag. Du kommer inte ångra dig. Män som har hög alkoholkonsumtion över 30 ser ofta rätt sunkiga ut.
Citera
2018-01-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Då har jag inget mer att säga... Alkohol är en drog, en sund person behöver inga droger...

Jag behöver inte droger men jag gillar det. I detta fall morfin och alkohol. Morfinet fick jag av läkare och jag mådde asbra när jag tog det. Idag är jag frisk och behöver inte längre smärtstillande. Jag slutade med det innan jag blev bra för att jag inte gillade ”baksmällorna”. Tar det fortfarande ibland om jag har ont någonstans. Ruset är bara en bonus. Skulle aldrig ta det i rekreationssyfte eftersom det är olagligt.

Jag behöver inte alkohol heller, men jag njuter av det ibland. Både smaken och yrseln.
Citera
2018-01-06, 18:00
Medlem
Jag slutade dricka för ett år sedan när jag en dag insåg att jag började få grava problem. Jag drack för att minska ångesten efter en separation.

Jag skaffade gymkort, började äta sunt och mådde bättre i psyket. Men under sommarsemestern tänkte jag att jag skulle kunna unna mig lite alkohol. Det blev tre flaskor vin, alternativt tre liter öl varje dag och sedan dess har det inte blivit mycket bättre. Senaste tiden blev det öl till frukost och lunch och sen baksmälla under kvällen.

Jag har lagt på mig fett, är psykiskt instabil med lätt till ångest och blir lätt irriterad. Jag känner mig ganska misslyckad.

Jag bestämde mig för att helt sluta med alkohol nu vid nyår. Jag har ännu inte märkt någon skillnad än men vet att det kommer att göra mig gott på sikt. Jag inser nu att jag har missbrukspersonlighet och att det är bäst att hålla sig ifrån alkohol.

Lycka till att dricka måttligt.
Citera
2018-01-06, 18:45
Medlem
PigerVetuss avatar
Jag slutade dricka alkohol, kaffe och te för snart 30 år sedan eftersom jag hade stressmage, som berodde på jobbet. Jag var väl en normalkonsument av alkohol men drack rätt mycket kaffe.
Magen blev mycket bättre. Jag blev lugnare och gladare också, kände mig tryggare i mig själv.

På senare år har jag även medvetet gått ner i vikt och har nu BMI på drygt 21. Detta har gjort mig piggare.

Jag tar också sedan ett par år ett antal kosttillskott, som ger ett lyft till energin och glädjen.

Jag har även börjat dricka lite grönt te någon gång ibland när jag känner att jag vill bli lite vaknare.

Jag känner mig tillfreds och i god balans.
Citera
2018-01-06, 18:47
Medlem
Dragit ned som fuck,

Rtt glad vin eller två någon gång per månad. Fylla kanske en ggr per år.

Mindre ångest
Mindre pluffs
Bättre sömn
Citera
2018-01-06, 19:16
Medlem
mrtowlies avatar
Gått ner från 3-5 dagars krök per vecka i nära 20 år till kanske en gång varannan månad med ambitionen att sluta helt.

Vad som inträffar efter ca 2 veckor med maximal effekt efter ca en månad:

- Sover som en bebis, riktigt härlig djupsömn 8 timmar i sträck.
- Positiv inställning till livet även om det går trögt med jobb, etc.
- Får random "lyckorus" tex om det är soligt ute eller jag hör någon låt som gör mig glad.
- Rasar i vikt i samband med träning, ej längre spritfet.
- Smartare och mer klartänkt, gör inga onödiga misstag på jobbet längre. Tidigare var jag tvungen att korrekturläsa allt jag gjorde 3 gånger då jag inte litade på min hjärna och även då slank misstag igenom ändå hela tiden.

En indirekt bieffekt är dessutom att förhållandet är stabilt, inga onödiga bråk och skit. Samt att man kan njuta av veckans sju dagar och slipper planera in saker efter förväntade bakfyllor. Man blir fri att göra vad man vill helt enkelt, när man vill.

Att sluta dricka är att börja leva.
Citera
2018-01-06, 19:20
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
"Medelklassalkoholister", dvs folk som utvecklat ett livsmönster där det succesivt blivit en vana att dricka rätt mycket p g a sociala sammanhang, kan oftast klara att dricka måttlig utan problem.

De som "aldrig kan röra en droppe igen" är de som ärvt en mer uttalad alkoholismbenägenhet. De blir ofta alkisar redan i tjugoårsåldern.

Om din pappa var alkis och den första kontakten med alkohol var "en religös uppebarelse" så tillhör du antagligen den senare gruppen.
Har du ens haft kontakt med en alkoholist? Du framstår som förståndshandikappad.
Citera
2018-01-06, 19:38
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Jag kör lite som GW. Dricker nästan ingenting januari till maj. Från maj till december tar jag till flaskan igen som vanligt. Inte helt nykter jan-maj men en flaska vin i veckan istället för fyra. Ingen sprit och mycket lite öl.

Fördelar: Man går ner fantastiskt mycket i vikt. Lätt 10 kilo på de knappt fem vita månaderna. Mycket effektivare att avstå alkoholen än att krångla med godis-, kak-, vitt ris-, pasta-, potatis- och sockerförbud etc.
Citera
2018-01-06, 20:04
Medlem
Sunimods avatar
Har inte själv slutat med alkohol men livet skulle få så många mer timmar när man inte kommer ta en öl med goda vänner eller ett par glas vin och sitta och "lösa världsproblemen"

Jösses vad massa tid man skulle få över att sitta i sin ensamhet och grubbla över alla problem.

Dessutom massa mer pengar på kontot som man kan spara till kommande generationer.
Citera
2018-01-06, 20:07
Medlem
Hegamons avatar
Gick från att dricka flera gånger i veckan till inget alls på 6 månader.

Då hände detta:
Blodtryck minskar och puls om jag inte drack dagen innan, jag har en pulsklocka. Vilopuls utan alkohol 50 och med drickande 60.
Bättre hud som att rynkor försvinner, torr hud försvinner också tycker jag.
Humör, jag är generellt mycket gladare dagtid utan alkohol. Räcker med simpla saker som att det är fint väder ute för att jag ska känna mig väldigt bra.
Betydligt piggare dagtid.
Orkar jobba avsevärt mycket bättre. Pallar inte jobba om jag druckit, kan inte tänka klart.
Positiv livssyn på det mesta.
Går ner i vikt i stället för upp. Mår superbra efter en timme på gymmet.

Det är egentligen inte hållbart att dricka om ovan försämras.
Men.. nu ska jag köpa en 4 folköl och dricka.
Senast redigerad av Hegamon 2018-01-06 kl. 20:53.
Citera
2018-01-06, 20:13
Avstängd
Melange5738s avatar
Alkohol är en av mina stora problemdroger i mitt liv. Även om jag aldrig utvecklat en kronisk alkoholism så har jag periodvis druckit alldeles för mycket och det har gått ut över mitt liv. Nuförtiden bor jag i ett litet samhälle i ett land där de dricker väldigt mycket och man ser ner på folk som inte dricker så det är extra svårt att hantera här utan substitutdroger men generellt så har jag druckit i princip ingenting under vinterhalvåret och det har lett till mycket positiva effekter:

1. Bättre nattsömn.
2. Bättre kondition.
3. Bättre hy.
4. Bättre kognitiv förmåga.
5. Mer utåtriktad (är rätt introvert, blir mer introvert av alkohol).

edit: högre upplevd testosteronnivå (inget jag kan bekräfta dock).
Citera
2018-01-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Minns inte, var några år sedan. Men han snusar som besatt nu i alla fall. Är väl bättre det.

med tobak ska man sluta tvärt så man får bort nikotinberoendet på längre sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in