2018-01-04, 17:31
Medlem
Avanza skall börja med bolån nu i början på 2018. Dock inget som lanserats än men är på g.
Undrar lite hur många som kommer att satsa på detta lån?
Hållhaken är väl att man endast får belåna sin bostad till 60%. Gränserna är satta till minimum lån på 500k och max 10 mille.
Inget förhandlande, inget prut utan bara låg ränta som just nu ligger på 1.29%.
Personligen tycker jag att det hade varit smidigt att ha bolånet där man har allt annat sparande.
Vad tror och tycker ni om detta?
Citera
2018-01-04, 18:06
Medlem
Jag ska troligtvis flytta över mina lån till Avanza om ingenting ändras. Som det är nu så uppfyller jag kraven de har, skulle spara nån tusenlapp på det också så varför inte. Är trött på att mata min gamla storbank med pengar.
Citera
2018-01-04, 18:17
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Avanza skall börja med bolån nu i början på 2018. Dock inget som lanserats än men är på g.
Hållhaken är väl att man endast får belåna sin bostad till 60%. Gränserna är satta till minimum lån på 500k och max 10 mille.
Personligen tycker jag att det hade varit smidigt att ha bolånet där man har allt annat sparande.

Låter väldigt bra för alla som har så mkt som 40% själva.
Det är ju knappast alla som kan ta del av detta bolån.
Citera
2018-01-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben

Avanza har ju haft bolån sedan flera år tillbaka
Citera
2018-01-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88

Ja men de lanserar snart Bolån+ till en något bredare allmänhet utan krav på 3 miljoner i samlat kapital.
Citera
2018-01-05, 14:22
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88

Bara om du haft ett förhållandevis stort kapital hos dem! Och de har inte gett ut lånen själv utan du har bara kunnat flytta dit ett befintligt lån vilket ledde till att jag som flyttat dit lånet var tvungen att skaffa lån hos SEB när jag bytte bostad och sedan flytta det nya SEB lånet tillbaka till Avanza, ganska krångligt!

Och jag går numera omvägar förbi SEB kontoret för hon som handlade ärendet där blev inte glad!
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-01-05 kl. 14:23. Anledning: Syftningsfel
Citera
2018-01-06, 19:09
Medlem
Jag har precis fått beviljat bolån hos Nordnet med ytterligare lite bättre lånevillkor så ta gärna och jämför där också.
Citera
2018-01-06, 19:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByggaNytt
Jag har precis fått beviljat bolån hos Nordnet med ytterligare lite bättre lånevillkor så ta gärna och jämför där också.

Helt annan produkt, max 50% belåning istället för 60% och kapitalkrav på min 1 miljon investerad för att öht få låna ser det ut som? Visserligen kräver avanza 40% egenfinansiering men något kapitalkrav finns inte, vänder sig till betydligt större grupper.
Citera
2018-01-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Helt annan produkt, max 50% belåning istället för 60% och kapitalkrav på min 1 miljon investerad för att öht få låna ser det ut som? Visserligen kräver avanza 40% egenfinansiering men något kapitalkrav finns inte, vänder sig till betydligt större grupper.

Stämmer bra och det finns en räntetrappa som bestämmer räntesatsen (ju mer sparat desto mindre ränta). Betänk dock att hela familjens sparande räknas ihop inklusive eventuella tjänstepensioner så kan du flytta in båda tjänstepensionera så är 1 M inget större belopp i sammanhanget.
Citera
2018-01-07, 19:18
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Helt klart intressant med båda alternativen, då jag kan tänka mig att stoppa in uppemot 70 % av köpeskillingen kontant.
Citera
2018-01-08, 10:47
Medlem
Nu har jag inte läst på om Avanza Bolån men något som vet om de har någon issue med skuldkvotstak? Det är det som sänker oss så vi inte kan byta bank/utöka belåning :-(
Citera
2018-01-19, 21:39
Medlem
Jag fick erbjudandet i veckan om bolånet och tänkte att jag ska testa för jag är trött på min storbanks okunskap och omotiverat höga ränta.
Tyvärr fastnade jag i online-ansökan då jag har en sk. särskild postadress och det var den som dök upp istället för bostaden på adressen där jag faktiskt är skriven, den jag vill belåna. Det gick inte att ändra heller. Ringde Avanza som ordnade med att Stabelo kontaktade mig - men de kunde inte lösa problemet just då och lovade att återkomma - men gjorde det aldrig. Hoppas de återkommer på måndag för det här blev ingen bra start.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in