Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Att flytta från 6000 till 3000 tjänar du faktiskt inte så mycket på som du tror. Själva flytten med hyrbil och liknande kostar flera tusen och du behöver hjälp av föräldrar och vänner med det praktiska. Efter flytten så kommer du att vilja köpa lite nya möbler och sånt så du får räkna med att det blir dyrare första månaderna och det dröjer något år innan du har igen pengarna.
Bästa sättet att minska kostnaderna är att kolla över alla dyra abonnemang. Spotify, Netflix, Internet, mobilen och så vidare. Många bäckar små leder till en hel flod med utgifter. Minska klädinköp, cykla istället för att ta bussen och ta en öl färre på krogen. Handla mat på stora matbutiken och inte på macken. En kopp kaffe kostar 30 spänn, hoppa över dem. Kolla kilopriset när du handlar.
Genom att handla smart och tänka dig för så kommer du snart att ha betalt krediterna. Kolla räntesatsen. Börja med att betala av dem med högst ränta alternativet de med lägst belopp. De 3 krediterna på 2000-3000 borde du få bort före sommaren om du anstränger dig lite. Totalt shoppingförbud och du tar bort en kredit per månad om du bara vill.
Jag har tänkt på det. Men jag gör mig av med allt jag har i så fall, så det blir ingen kostnad för flyttbil. Jag sparar bara det mest nödvändiga. Så som TVn.
Just nu bor jag på ca 100kvm, och det andra boendet blir i så fall 30kvm, så jag måste ändå köpa nytt. Allt jag har ju är för stort.
Då är min tanke att jag kränger av det som går att sälja, och skänker det som inte blir sålt. Har cirka 6 flyttkartonger med ”måstegrejer”.
För summan jag får för det som säljs så får jag köpa säng, soffa, soffbord i rätt storlek, på blocket. Det borde funka ett tag i alla fall. Kanske får lägga pengar på en nu bäddmadrass bada.
Men jag har just nu en humlans massa dynga som jag inte orkar ha kvar. Inga tunga andrahandsvärden dock.