2017-11-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzershreck
Gå till det stället Jyrki Saario driver.

Det finns ingen mer erfaren eller bättre instruktör i Sverige.

http://defendosweden.se/about-us/jyrki-saario/?lang=co
Jyrki och dom andra som startade upp Defendo i Sverige 2003 är ju inte där så det hjälper inte alls.

Och Fredrik Blixt och hans hjälpinstruktörer är tyvärr inte bra och detta trots att han är fd polis och dörrvakt!! Dom är oengagerade mm helt enkelt.

Det bästa är att köra här: http://gkmk.se/?page_id=6

Många och trevliga instruktörer, väldigt stor lokal, bra parkeringsmöjligheter, uteträning inklusive självförsvar i bil mm

Sedan finns det styrketräningsredskap som kettlebells, bänkpress, knäböj, marklyft och motionscykel också
Senast redigerad av Tellusstar 2017-11-29 kl. 19:16. Anledning: Tillägg
Citera
2017-12-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Kolla in Södermalms Shaolin
Sanshou/sanda= kinesisk kickboxning med nedtagningar/kast
a la mma

Jag skulle inte rekommendera SS Shaolin.

För det första är namnet missvisande, det är i första hand en kickboxningsklubb som endast sparsamt kör kinesisk sanda, eller sanshou.

För det andra är antalet pass per vecka tämligen få jämfört med t.ex. Allstars, Svea Muay Thai eller Tip Muay Thai.

För det tredje har jag och flera andra bekanta fått flera skador på sanshou träningen då vi tränat kast utan riktigt instruktion i hur man skall kasta och framför allt hur man skall falla.

För det fjärde är stämningen tämligen pretentiös med mycket backslick och prat om titlar, löner och annat machotjafs.

Sist men inte minst: vill du bli en bra stående fighter, kör Muay Thai. Inget slår Muay Thai.
Citera
2017-12-12, 07:25
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seikofujita
Jag skulle inte rekommendera SS Shaolin.

För det första är namnet missvisande, det är i första hand en kickboxningsklubb som endast sparsamt kör kinesisk sanda, eller sanshou.

För det andra är antalet pass per vecka tämligen få jämfört med t.ex. Allstars, Svea Muay Thai eller Tip Muay Thai.

För det tredje har jag och flera andra bekanta fått flera skador på sanshou träningen då vi tränat kast utan riktigt instruktion i hur man skall kasta och framför allt hur man skall falla.

För det fjärde är stämningen tämligen pretentiös med mycket backslick och prat om titlar, löner och annat machotjafs.

Sist men inte minst: vill du bli en bra stående fighter, kör Muay Thai. Inget slår Muay Thai.

Håller inte alls med dig i något du skriver.
Men så antar jag att du trivs bäst på en klubb där det bara tränas bas-tekniker och hård sparring från första stund med förortskids som har tatuerat halsen och bara pratar knark 😎😀
Citera
2017-12-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ggustav91
Hej!

Jag är riktigt sugen på att börja träna Krav Maga i Göteborg till våren men ville höra runt lite angående kultur på klubbarna samt nivå på instruktörerna.

Har som bakgrund ett par år med BJJ och en termin MMA och upplever att kvalitén på instruktörerna är mycket vital för utvecklingen i kampsporten. Därav till frågan, vet ni vilket nivå instruktörerna på Göteborgs olika klubbar håller? Samt vilken form eller avart av Krav Maga som lärs ut, d.v.s. är det fokus på den i grunden Israeliska Krav Magan eller en mer populariserad allmänvänlig form?

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Du lär dig en civil variant utav Krav Maga, känns rätt meningslöst att lära dig avväpna någon med AK t ex, doc så förekommer pistol- och knivavväpning.

Jag tror inte att kvalitén på instruktörer är lika viktig inom krav maga som i en kampsport då det är förhållande vis enkla försvarsattacker du tränar upp medans i BJJ och MMA t ex så tränar du för att utmanövrera någon som skall vara jämnbra med dig själv.

Du måste nå en viss nivå, har jag för mig, för att få lära ut Krav Maga, så det är väl rätt säkert där att du åtminstone får någon med acceptabel miniminivå; annars så kan du provträna för ca 50kr per gång på olika ställen och välja det som du tycker verkar bäst.

En sak som inte hade med du frågade att göra är att vissa klubbhus erbjuder mängdrabatt, där jag har tränat Krav har dom haft kombipris om du vill träna något annat också, då (för tio år sedan) var 1500kr för en aktivitet och ytterligare 500kr så fick du köra thai- eller kickboxning också, det kan kanske vara intressant om du vill träna 5-6 ggr i veckan, eller 2-3 dubbelpass i veckan.

Sen om Blixt så tycker jag att han var bra, och verkligen inte oengagerad instruktör som nämns här i tråden.
Citera
2018-01-03, 14:07
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Jyrki och dom andra som startade upp Defendo i Sverige 2003 är ju inte där så det hjälper inte alls.

Och Fredrik Blixt och hans hjälpinstruktörer är tyvärr inte bra och detta trots att han är fd polis och dörrvakt!! Dom är oengagerade mm helt enkelt.

Det bästa är att köra här: http://gkmk.se/?page_id=6

Många och trevliga instruktörer, väldigt stor lokal, bra parkeringsmöjligheter, uteträning inklusive självförsvar i bil mm

Sedan finns det styrketräningsredskap som kettlebells, bänkpress, knäböj, marklyft och motionscykel också
Några rättelser kan vara på sin plats:
Defendo startades i Sverige 2005 då Bill W. var här.
Verksamheten bedrivs fortfarande men under ledning av Ingemar Jönsson.
S.T.A.R , Defendo Red, Defendo Blue, Krav Maga network instruktör och svart bälte 5 dan Karate
Rekommenderas!
I rakt nedstigande led från Jyrki!
https://www.facebook.com/goteborgssjalvforsvarsskola/
GKMK har en del trevliga instruktörer, dock inte alla som är bra.... men lokalerna är helt OK
Blixt är ingen fd polis och vad som menas med "oengagerade mm" kräver nog en förklaring.
När var Tellusstar där senast och tränade? Om alls???
Blixt har en gedigen kunskap med bra verklighetsförankring.
"Han har varit instruktör i självförsvar och närkamp sedan 2003 och har undervisat för Polis, Militär, Säpo, Livvakter, Väktare, Landstinget Västra Götaland mfl. Fredrik är även teknisk rådgivare i självförsvar/närkamp åt Piket Polisen Västra Götaland och ansvarig för utbildning av nya Instruktörer inom Svenska Krav Maga Förbundet."
Alla ställen erbjuder gratis provträning, testa och utvärdera är min rekommendation.
I slutändan så är det ändå i ditt egna huvud som avgör hur du funkar i realiteten: Men det är självklart bonus om du trivs med stilen, instruktörerna, kamraterna och även lokalen. Lycka till!
Senast redigerad av Whiplars 2018-01-03 kl. 14:31.
Citera
2018-01-04, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Håller inte alls med dig i något du skriver.
Men så antar jag att du trivs bäst på en klubb där det bara tränas bas-tekniker och hård sparring från första stund med förortskids som har tatuerat halsen och bara pratar knark 😎😀
Precis så ska en kampsportsklubb vara!

Inte några jävla töntar på gruppbilderna!
Citera
2018-01-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Några rättelser kan vara på sin plats:
Defendo startades i Sverige 2005 då Bill W. var här.
Verksamheten bedrivs fortfarande men under ledning av Ingemar Jönsson.
S.T.A.R , Defendo Red, Defendo Blue, Krav Maga network instruktör och svart bälte 5 dan Karate
Rekommenderas!
I rakt nedstigande led från Jyrki!
https://www.facebook.com/goteborgssjalvforsvarsskola/
GKMK har en del trevliga instruktörer, dock inte alla som är bra.... men lokalerna är helt OK
Blixt är ingen fd polis och vad som menas med "oengagerade mm" kräver nog en förklaring.
När var Tellusstar där senast och tränade? Om alls???
Blixt har en gedigen kunskap med bra verklighetsförankring.
"Han har varit instruktör i självförsvar och närkamp sedan 2003 och har undervisat för Polis, Militär, Säpo, Livvakter, Väktare, Landstinget Västra Götaland mfl. Fredrik är även teknisk rådgivare i självförsvar/närkamp åt Piket Polisen Västra Götaland och ansvarig för utbildning av nya Instruktörer inom Svenska Krav Maga Förbundet."
Låter nästan som reklam för Blixt klubb...Jo han är visst fd polis men slutade anställningen i samband med att han blev knivhuggen i ryggen vid ett ingripande i Trollhättan 2005. GM dömdes endast till 5 år för försök till dråp.

Om TS inte tränat Krav Maga vad spelar det då för roll att inte alla instruktörerna på GKMK är perfekta. TS kommer ju lära sig mycket ändå från början. Och på vilket sätt skulle dom inte vara bra? Jag känner dom inte och jag struntar i vilken klubb hen börjar i men vill bara tala om hur det är. Dom stannar kvar efteråt och svarar pedagogiskt på frågor och visar lite extra. Tränar utomhus med mera Det mest realistiska.

Sedan såg jag att dom är tillbaka på GAK hallen nu igen till skillnad från innan när dom var hos Blixt på Stigbergsliden. Jasså! Kom dom på det efter 2 terminer att det inte var så bra ide att smarbeta där......I så fall kan man säga att det finns 2 bra klubbar att köra på om man är intresserad av självförsvar. GKMK och DEFENDO......

Att betala för en termin och inte tycka man får ut så mycket av det är fan inte roligt alltså.
Citera
2018-01-04, 16:15
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Låter nästan som reklam för Blixt klubb...Jo han är visst fd polis men slutade anställningen i samband med att han blev knivhuggen i ryggen vid ett ingripande i Trollhättan 2005. GM dömdes endast till 5 år för försök till dråp.

Om TS inte tränat Krav Maga vad spelar det då för roll att inte alla instruktörerna på GKMK är perfekta. TS kommer ju lära sig mycket ändå från början. Och på vilket sätt skulle dom inte vara bra? Jag känner dom inte och jag struntar i vilken klubb hen börjar i men vill bara tala om hur det är. Dom stannar kvar efteråt och svarar pedagogiskt på frågor och visar lite extra. Tränar utomhus med mera Det mest realistiska.

Sedan såg jag att dom är tillbaka på GAK hallen nu igen till skillnad från innan när dom var hos Blixt på Stigbergsliden. Jasså! Kom dom på det efter 2 terminer att det inte var så bra ide att smarbeta där......I så fall kan man säga att det finns 2 bra klubbar att köra på om man är intresserad av självförsvar. GKMK och DEFENDO......

Att betala för en termin och inte tycka man får ut så mycket av det är fan inte roligt alltså.

Nej, ingen reklam för Blixt klubb, bara en replik på ditt omdöme som jag inte tyckte stämde. Lite balans helt enkelt.
Vad gäller GKMK så är Peter, Per och Sonny trevliga, sympatiska och duktiga instruktörer. Det jag syftade på hos andra instruktörer var dålig attityd och brist på föredöme i rollen som tränare, inga namn nämnda.
För övrigt så är det inte det inte så att dom (GAK) är tillbaka, det var bara ett uppehåll pga andra engagemang. Det bedrevs två Defendoklubbar parallellt men pga av dåliga schematider och dagar lades verksamheten ner eller rättare sagt integrerades den med Krav Magan. Men GAK kör som vanligt. (Och dom kör utomhus ibland också)
Sen kan man nämna http://www.westcoastkravmaga.se som en bra klubb om man är intresserad av självförsvar. (Dom tränar också utomhus ibland)
Men som sagt, rekommendationen kvarstår! Provträna hos olika klubbar och utvärdera!
Citera
2018-01-05, 16:46
Medlem
Citat:
Vad gäller GKMK så är Peter, Per och Sonny trevliga, sympatiska och duktiga instruktörer. Det jag syftade på hos andra instruktörer var dålig attityd och brist på föredöme i rollen som tränare, inga namn nämnda.
Ok men då vet jag inte vem du syftar på för det finns inte så många fler på just den klubben

Citat:
För övrigt så är det inte det inte så att dom (GAK) är tillbaka, det var bara ett uppehåll pga andra engagemang. Det bedrevs två Defendoklubbar parallellt men pga av dåliga schematider och dagar lades verksamheten ner eller rättare sagt integrerades den med Krav Magan. Men GAK kör som vanligt.
Så nu kör dom som en klubb då?

Citat:
Men som sagt, rekommendationen kvarstår! Provträna hos olika klubbar och utvärdera!
Det är ju det som diskuteras och det bästa för TS är ju en klubb som är den bästa så hen ska slippa hoppa runt
Citera
2018-01-20, 12:00
Medlem
SeanPenns avatar
Nån som vet hur berserker mma i stockholm är?
Citera
2018-01-24, 16:33
Medlem
honey-badgers avatar
Har tränat på Berserk i drygt åtta år. Väldigt skön och familjär klubb, det är hård träning men schysst och inkluderande stämning. Bra möjligheter att utvecklas och få tävla, eller förbli motionär om det är vad man vill.

Kom förbi och provträna vetja. Två första tillfällena är gratis! http://www.berserkmma.com/schema/

Citat:
Ursprungligen postat av SeanPenn
Nån som vet hur berserker mma i stockholm är?
Citera
2018-01-26, 00:22
Medlem
Någon som vill berätta om sina erfarenheter av Pancrase? Stämningen, träningen osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in