2018-01-05, 01:44
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Att de båda beståndsdelarna skulle kunna blandas först, innan de hypotetiskt bakas i en värme som icke långt behöver överstiga 800°C, och utan vatten, det är extremt långsökt att tänka sig
Måhända långsökt, men icke omöjligt. "Check your premises!", som Ayn Rand alltid sade när någon blev konfunderad av en motsägelse han eller hon trodde sig ha upptäckt.
Citera
2018-01-05, 01:54
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag tror inte du är dum. Jag tror att du gillar att trigga folk som tror att de är så djävla intelligenta.

Det kallas trollning, men som jag vet, så är taket högt i detta forum, och jag tycker faktiskt du är rolig och har en poäng. Nämligen den att folk icke kan tänka själva.

För att icke riskera bannlysning, så nämner jag ämnet eller materialet blyerts som I olika delar består av grafitpulver och lera som bakats vid temperaturer som överstiger 800°C
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-05 kl. 02:05.
Citera
2018-01-05, 02:13
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Lera är en klastisk sedimentär bergart som kan bestå av mineralen kaolinit, illit och montmorillonit. Det "finkorniga pulver" som batiktanter kladdar med på sina kvällskurser är bergarten lera som lösts upp med vatten och därigenom blivit formbar.

Grafit är ett bergartsbildande mineral som vi i tråden lärt oss består av grundämnet kol, och kol har som vi lärde oss i mellanstadiet sitt huvudsakliga ursprung i växter och djur som vistades på jorden för många, många år sedan. Grafit kan i mer eller mindre sällsynta fall också återfinnas i meteoriter, men är då antagligen av icke-biogent ursprung: http://pages.mtu.edu/~jaszczak/meteorite.html

Lera + grafit = blyerts.
Kaolin och många andra lersorter är icke bara sånt som batikhäxor målar sig i ansiktet med, Det är långt mer användbara saker.

Förvisso är äkta kinesiskt porslin tillverkat av lersorten Kaolin, som finns även i Sverige.

I min nuvarande hemstad har vi förvisso bara "blålera", men den kan brännas och göra Leca-kulor, eller Leca-sten av.

Det är roligt med troll-trådar som icke är sådana egentligen. Moderatorerna sliter sitt hår
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-05 kl. 02:23.
Citera
2018-01-05, 10:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
[...]
Värdelöst vetande: Grafit som kan användas i raketdysor är ganska känsligt för oxidation, men den egenskapen kan reduceras till 1/10 genom kromplätering och ytterligare reduceras genom att tvätta bort vanadin som är en förorening och som fungerar som en katalysator vid oxidationen.

[...]
Det tycket jag var det första givande i den här tråden. Har du någon länk om hur man gör det?

Citat:
Det du beskriver i inledningen, där den sedimentära bergarten lera [...]
Lera är ingen bergart.
Citera
2018-01-05, 13:05
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lera är ingen bergart.
Jo, den klastiska sedimentära bergarten lera är en bergart. Det hade du kunnat bli varse om själv, och sluppit skämma ut dig själv, om du företagit en enkel googling på ämnet. Jag ska hjälpa dig med en länk: https://www.sgu.se/om-geologi/berg/bergarter/

Citat:
Än idag bildas ytbergarter, dels vid vulkanutbrott, dels när sand, slam och lera avlagras i vatten och så småningom hårdnar till berg.

Som jag också påpekat kan lera också benämna allmän geggamoja och hobbymaterial för batiktanter, men lera är definitivt en bergart, som dessutom är synnerligen intressant när man studerar förekomsten av blyerts i solsystemet.
Citera
2018-01-05, 14:14
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Det tycket jag var det första givande i den här tråden. Har du någon länk om hur man gör det?

Lera är ingen bergart.
Nedbrutet berg är det.
Citera
2018-01-05, 14:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Som jag också påpekat kan lera också benämna allmän geggamoja och hobbymaterial för batiktanter, men lera är definitivt en bergart, som dessutom är synnerligen intressant när man studerar förekomsten av blyerts i solsystemet.

VARFÖR envisas du med att skriva "blyerts" när det uppenbarligen är "grafit" du pratar om?

Din egen länk:
Citat:
Graphite deposits have been found elsewhere, but nothing close to the purity and quality of the English find.
"Graphite" översätts med "grafit" även om det även kan översättas med "blyerts" (i ett annat sammanhang).
Citera
2018-01-05, 14:29
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Jag har aldrig använt det kemiska begreppet "lösning", utan det lekmannamässiga begreppet "lösa upp", ungefär som man säger att man "löser upp" en sockerbit i en kopp kaffe.

Innan nu TorkelSnorkel börjar radera poster och dela ut varningar för OT så ska jag berätta att blyerts mycket väl kan bildas utan att vatten är inblandat så länge lermineraler och grafit finns tillgängliga, och det samtidigt finns förutsättningar för en geologisk process som leder fram till en metamorf bergart.
Jag menade att praktist behövs vatten som en del i processen, som ett medium för att blanda beståndsdelarna i en jämn blandning eller smet, innan de utsätts för hettan

Ytterligare värdelöst vetande:

Ordet "Grafit" tyder på att det har med skrivkonsten att göra. Jag vill gärna tolka ordet "Grafit" som "skrivsten" eller kanske "teckensten"

Om det är vetande eller speculationer, det bestämmer ni själva.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-05 kl. 14:33.
Citera
2018-01-05, 14:37
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
VARFÖR envisas du med att skriva "blyerts" när det uppenbarligen är "grafit" du pratar om?

Din egen länk:

"Graphite" översätts med "grafit" även om det även kan översättas med "blyerts" (i ett annat sammanhang).
För han vill göra dig lite arg, så att du skall missa de korn av sanning eller vetskap som han har vaskat fram i sin måhända lite underliga tråd, givet att du är lättretad och inte nyfiken som vill veta allt.
Citera
2018-01-05, 14:41
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:

Lera är ingen bergart.

Metoder för kromplätering av grafitdysor eller för att rena grafitpulver från grundämnet vanadin, sånt vet jag icke något om alls.

Källan är M.Vertregt Principles of astronautics 1965.
Citera
2018-01-05, 14:53
Medlem
Knivur-273s avatar
Kolet från döda växter och djur som genom geologiska processer har skickats ned i den heta underjorden och sedan kommit upp igen som grafit eller stenkol, är det den processen eller saken du är ute efter egentligen ?

Förr fanns inget eller nästan inget fast kol i marken och det fanns desto mer koldioxid eller metan i atmosfären.

Man kan undra hur planeten Venus spårade ur som den gjort, ur vår mänskliga synpunkt, men det är en annan sak.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-05 kl. 14:57.
Citera
2018-01-05, 14:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
För han vill göra dig lite arg, så att du skall missa de korn av sanning eller vetskap som han har vaskat fram i sin måhända lite underliga tråd, givet att du är lättretad och inte nyfiken som vill veta allt.
Intressant att du säger dig veta någon annans motiv...!?
Verkar inte särskilt smart om hen vill att man ska missa de "korn av sanning" som hen själv skriver. Vad är poängen liksom? Men du kanske är inne på rätt spår. Dvs att det handlar om ett klassiskt nättroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in